8.9.2009

Syyspäiväkirja 1. sivu


Aamulla ropisi ikkunapeltiin ja oli suloista olla vapaa ja miettiä, mitä tekisi, minne menisi vai olisiko vaan. Päätin ensin olla vaan. Nousin siitä sitten ja nostin sälekaihdinsysteemin kokonaan ylös, pois tieltä. Ikkunaremontin myötä tulivat kaupan päälle sälekaihtimet ja ulkopakkasmittari. Sälekaihtimista en oikein pidä, koska ne syövät valoa. Toisaalta ne ovat tyylikkäät ja miksei käytännöllisetkin.

Juon kahvia, syön paahtoleipää ja kuuntelen uutisia radiosta. Halla-ahon blogikirjoittelusta annetaan tänään tuomio. Saapas nähdä, miten pitkälle blogeissa saa tämän jälkeen mennä. Innostun tutkimaan hieman asiaa, paahtoleivän muruja suupielissä, kahvi höyryten. Jää mietityttämään kovasti tämä Wikipediasta löytämäni kohta:

»Sananvapaus ei pelkästään kata sellaisia tietoja ja ajatuksia, jotka otetaan myötämielisesti vastaan, joita pidetään vaarattomina tai joihin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Sananvapaus kattaa myös sellaiset viestit, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa. Tätä vaativat tuomioistuimen mukaan moniarvoisuus, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus, joita ilman ei ole kansanvaltaista yhteiskuntaa.»

Voisiko Halla-aho sittenkin selvitä tuomiotta?

Toinenkin uutinen liikuttaa mieltäni. Se liittyy vanhusten kohteluun laitoksissa. Taas kerran todetaan, että heitä pidetään väkisin sängyissä, sidotaan vuoteisiin ja pannaan vaipat peppuun. Siis haloo - sidotaan vuoteisiin ja pannaan vaipat jalkoväliin? Ihmisille, läheisillemme, äideille ja isille, mummeille ja papoille - Suomessa, hyvinvointivaltiossa, jossa on tasa-arvo hyvällä mallilla, lapset lukutaitoisia ja älykkäitä, naiset aktiivisia ja koulutettuja, koulut ilmaisia? Ymmärtäisin jos tämä tapahtuisi Sudanissa, jossa muuan nainen sai juuri tuomion pidettyään pitkiä housuja julkisella paikalla. Välttyi kyllä raipparangaistukselta.

Uutislukijan mukaan vanhuksemme kärsivät laitoksissa myös aliravitsemuksesta, minkä täytyy tarkoittaa sitä, että he eivät saa ruokaa, ja myös sitä, että he kärsivät nälkää. Köyttämättömät putoilevat sitten heikkoina ja houreissaan sängyistä, kun yrittävät ulos vankilastaan, murtavat lonkkiaan ja pääsevät tätä kautta nopeasti pois maallisista kärsimyksistään.

Asia muuttuu mielessäni katastrofaaliseksi, kun muistan äitiäni, joka jo tavallisessa terveyskeskussairaalassa putosi sängystään ja kaatuili vessareissuillaan. Hän pyysi minua myös tuomaan ruokaa, kun on niin nälkä. Voitakaan ei saa leivälle, sanoi hän. Seuratessani kerran ruokailua näin, miten hoitaja sipaisi keskelle leipää ohuesti rasvaa, ja kun vanhus pyysi levittämään kunnolla voita, hoitaja tokaisi, että ei sitä niin paljon tarvita. Vanhuksen leivän reunat jäivät kuiviksi. Vanhuksia ei siis kohdella törkeän huonosti vain vanhainkodeissa ja palvelulaitoksissa, vaan myös terveyskeskusten vuodeosastoilla.

Olen itsekin tulossa vanhaksi, sillä kuten talvi tulee keskelle syksyä, tulee vanhuus keskelle ikuiselta tuntuvaa keski-ikää. Maa vain jäätyy lumen tulla, ja lumi tulee ensin pieninä hileinä, ikään kuin kokeillakseen, tullako vai ei, ennen kuin ottaa kaiken haltuunsa. Kuka meistä voi muuten välttyä palvelulaitoksilta elämänsä illassa? Ei rikkainkaan, jos sattuu jäämään yksin.

Loppukevennyksenä mainittakoon, että olen tuonut mökiltä Paavo Haavikon runot tänne. Aion nyt todella katsoa, mikä on miehiään tämä runoilija, jota en tähän päivään mennessä ole kauheasti ymmärtänyt (onko joku?), vaikka olenkin hänet jopa tenttinyt, vieläpä häneen erikoistuneelle opettajakriitikolle. Jotenkin runoissa on aina jokin mystinen juttu, johon minun lukemiseni on tyssännyt. Olisiko nyt vanhempana siis viisastunut niin, että ymmärtäisi Haavikkoa? Minua ärsyttää nimittäin se, kun runossa pitää pysähtyä miettimään, mitä runoilija tarkoittaa milläkin kiemuralla ja yhtäkkisellä kuvallaan. Ei niin, etten pitäisi yllätyksistä kielessä, mutta eikö hyvä runo ole kuitenkin sellainen, jota ei arvuutella suurella porukalla? Haavikollakin on vavahduttavia säkeitä ja säepareja, mutta sitten tulee joku ihme juttu, joka ei sovi yhteyteen.

Vaikkapa tätä runoa, jonka mielessäni liitän Otava-jupakkaan, olen makustellut:

Kesällä, joskus, punaviini ulkona pöydällä tulee
liian kylmäksi.
Minä kysyn itseltäni
että palveleeko tämä kaikki varmasti ikuista totuutta?
Että tuleeko maailma näin aina vain paremmaksi, mitä?

Lapset raivostuvat.

Vielä minä Haavikkoni selätän, sillä viihdyn noissa kuvissa, vaikken ymmärtäisi niitä sillä tavalla, jota runoilija tarkoittaa. Saa kai runon siepata ilmasta kiinni ken tahtoo ja tulkita omalla laillaan? Eikö siinä olekin runouden voima?

(Valokuva Iines, näkymä olohuoneen ikkunasta 5.9.2009, kuva julkaistu myös kuvablogissani, jossa se osallistuu 12 -kuvaa vuodessa -projektiin)

34 kommenttia:

  1. joo vanhana voisi nauttia vaikka voisesta leivasta..Hyva kirjoitus!

    VastaaPoista
  2. Eikö Ninni, kun makuhermot ovat muutenkin laimistuneet, niin edes voita leivälle, kiitos! Ei jää leipä kiini kuiviin limakalvoihin.

    VastaaPoista
  3. Iines, vanhuksista ja muista vastaanpanemiseen kykenemättömien puolesta kirjoittaminen saisi olla kirjoittamaan kykeneville laajemminkin sydämenasia. Jokaisella meillä on kokemuksia näistä asioista, ainakin viimeistään sitten, kuten itsekin toteat, kun omat jalat eivät enää edes huussiin kanna.

    Haavikosta on itsellänikin kovin ristiriitaisia lukukokemuksia.

    Muistanenko viärin, mutta hän itse kirjoitti jossakin (tai sanoi haastattelussa), ettei koskaan palaa kirjoittamansa pariin, ei edes korjatakseen virheitään. Jättää siis, kuin Kutsetin mies, kakkansa kuittivihkoon pyyhkäisyn jälkeen kanervikkoon.

    Puavon kirjoituksia lukiessa tulee mieleen päivämakuusta etsivän jäniksen poukkoilevat, nuo lopulta järkeenkäyvät eksytysloikat paluujälkineen.

    Arvo Turtiaiselta luin viikonloppuna muun ohella myös arvioita Haavikon runoudesta.

    Kirjoituksessa(1959) "Epäviihtymyksen lyyra" Stadin Arska sanoo mm näin: "Mutta yritettäessä tunkeutua Haavikon runon pinnan alapuolelle, kuvarikkaan ja suggeroivan rytmin juuriin, sitä kautta selvittääkseen hänen runonsa sanoman, joutuu labyrintteihin, joista ei ole kovinkaan helppo selvitä..."

    Arvo Turtiaisen itsensäkin tekstit koettelevat kyllä lukijaansa....

    VastaaPoista
  4. No, Valto, tuota vanhusasiaa hoetaan nyt joka uutisissa, ja nyt sanotaan, että hoidossa on vakavia puutteita, kun ennen sanottiin, että on puutteita.

    Tuo minun kirjallisuuden professorini (P. Alhonniemi) otti nähdäkseni elämäntehtäväkseen selvittää Haavikon runojen sanomaa, ja erään juuri lukemani jutun mukaan siinä "melkein" onnistuikin. Silloin oli muotia tulkita Haavikon ja Mannerin runoja, ja se oli fiksu ja boheeni ja nero taiteilija, jolla oli omaperäisin tulkinta.

    Minäkin tulkitsin noita abstrakteja runoja esseissäni niin että sulkakynä viuhui, sillä kyllähän minulta tekstiä syntyy, vailla ajatustakin. Se vaan, että joskus huvitti, kun sai kehuja, vaikka oli tehnyt kieli poskessa päättömän tulkinnan, josta ei itsekään ymmärtänyt mitään.

    VastaaPoista
  5. Teki mieli sanoa, että onpa ihana kuva, mutta sitten muistin, että olen mies, joten sanonkin että aika makee kuva.

    Minullakin on ristiriitainen suhde Haavikkoon. Vähän sellainen, etten usko hänen kirjoittaneen runojaan ihan tosissaan - siis sydänverellään. Vaan taidon näytteinä, huvikseen.

    Mutta eikö ketään muuta vaivaa se, että media - esim. tv tänä aamuna - antaa niin vääristellyn kuvan Halla-ahon sanomisista?

    Vaikka H olisikin ruma ja rietas rasisti, niin valheet eivät kuulu vapaan maan tiedotusvälineisiin.

    Mediassa sanotaan, että "H väitti jne" , vaikka totuus on, että H sanoi, että "jos näin saa sanoa, niin saako sanoa myös näin jne"?

    On siinä aika helvetinmoinen ero. Jos tuomitaan, niin tuomitaan sitten rehellisesti.

    VastaaPoista
  6. Tapsa,

    kiitos että ajattelit sisimmässäsi kuvastani, että se on "ihana". Olet aika mies, kun ajattelet noin, sillä vain mammanpoika ei uskalla näyttää tunteitaan ja hurmioitaan. (En tarkoita että sinä hurmaannuit kuvaan, vähempi riittää hyvin.)

    Minua vaivaa tuossa Halla-ahossa sekin, kun hän on ihan ystäväni pojan näköinen, yhden Villen. Ja se kun tämä Halla-ahon ilme on hänen puhuessaankin suojaamaton ja vilpitön, jotenkin teeskentelemätön ja viaton. Kuin Jeesuksella. Ja kuitenkin hänen on todella "väitetty" esittäneen sitä ja tätä, sen ohella että hän on kyllä sanonut käsittämättömän rumia asioita maahanmuuttajista.

    Minusta kiinnostavaa on nimenomaan se, saako sanoa ääneen asioita, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät valtiota tai jotain sen väestön osaa.

    Eli vaatiiko tätä moniarvoisuus, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus, joita ilman ei ole kansanvaltaista yhteiskuntaa?

    Odotan jopa jännityksellä oikeuden päätöstä.

    VastaaPoista
  7. Kansanrunoilijaahan ei Haavikosta saada muovattua edes postuumisti kohistaisiinpa kuinka paljon tahansa hänen muiste-luidensa äärellä. Ei hän sellaista statusta eläessään itsekään halajanut tämä laajojen metsäpalstojen, osakkeiden ja ties millaisen muun miljoonaomaisuuden jälkeensä jättänyt kivikova businesman.

    Onpahan vain eräs niistä kapean kirjallisuudenharrastajapiirien mystikoista jotka juuri tämän harvinaislaatuisen aseman jostakin kumman syystä (rahan? vallan? kytkökset?)eläessään itse pääsevät muotoilemaan.

    Tämän runoilijan tukeva varjo voi kummitella pitkäänkin historianlehdillä, muistelmissa ja hakuteoksissa.

    Synnyinseutuni sanansepittäjä ja ennen omaa aikaani elänyt "Lassiollikaisvaenoo" oli ihan kaikesta näkemästään rustannut laulun ja olisi siis kansanrunoilija vähintään Juicen tavoin, mutta hänen sanoituksiaan ei kukaan ole muistiinmerkinnyt.

    Ä´ä-läjästäkin polunkupeessa hän oli saanut aiheen värssyyn, mutta pitkästä rallatuksesta muistan vain tämän verran: "...tuosta on kulukenu Kutsetin mies/on kuittiin pyyhkiny persiisä..."

    VastaaPoista
  8. No kyllä minä tästä tykkään:

    Ennen kuin pyydät oikeutta. Varmistu,
    ettei sitä vahingossa tule.

    Ja tästä vielä enemmän:

    Älä hymyile. Ettei sinusta tule alaleualla hymyilevä Buddha.
    Älä naura ettei sinulle koko ajan näytetä
    siihen syytä.

    Vielä pari:

    Niin kuin sinä jaat pienet rahasi kahteen taskuun
    niin kaataa tyranni palkkasi sulana kultana korviisi.

    Katso, elämä on sitä varten rakennettu
    ettei sinule toista kertaa tulisi ikävä maailmaan.

    VastaaPoista
  9. Sakkoja tuli 300 e, vaan onko riittävä rankaisu miehelle joka maksaa sanktion yhdesta tilistä?

    VastaaPoista
  10. Anonyymi,

    mikäli oikein ymmärsin, Halla-aho sai sakkonsa uskonrauhan rikkomisesta (30 päiväsakkoa, 330 euroa), mutta syyte kansanryhmän kiihottamisesta hylättiin, eli tuomio oli kohtalaisen pieni.

    Itselleni jäi vaikutelma, että sanomisistaan pitää kantaa vastuu, herjata ei saa, mutta vapautta on sanoa myös sellaisiakin mielipiteitä, jotka ovat jotakin ryhmää vastaan. Tuossa mielessä tuo Wikipediasta poimimani kohta piti siis kutinsa.

    Juuri luin että Halla-aho aikoo valittaa päätöksestä.

    VastaaPoista
  11. A: "...vaan onko riittävä rankaisu miehelle..."

    Riittävä rankaisu mistä?

    Siitäkö, että uhmaa pyhää konsensusta poliittisesti epäkorrekteilla kirjoituksillaan?

    Hän sai sakot siis pilkattuaan islamin profeettaa, näin ymmärsin? Siis herjattuaan sitä, että profeetta kirjoitusten mukaan yhtyi 9-vuotiaaseen vaimoonsa?

    Että kehtasikin.

    Syömmehän mekin oman herramme ruumiin ja juomme hänen verensä. Olemme siis kannibaaleja.

    VastaaPoista
  12. Täytyy myöntää, etten tiedä mitä ajatella islamista "pedofiiliuskontona". Tuntuu itsepetokselta hyväksyä asia, sillä perusteella että se on islamin tapa tai kuuluu uskontoon. Tuntuu itsepetokselta myös sulkea asialta silmänsä ja kuvitella, ettei se itseä liikuta.

    En minä sitä hyväksy, mutta en tiedä sitäkään, voiko asiaa nimittää pedofiliaksi, jos se on maan tai uskonnon tapa.

    Silti - kai lapsi sentään aina on lapsi, vaikka kaikki maailman tyttölapset otettaisiin vanhempien miesten seksikäyttöön yleisellä ja yhtäläisellä lailla.

    Tästä linkistä vilkaisin äsken tuota pedofilia-asiaa:

    http://www.answering-islam.org/suomi/html/lapsimorsiamet.html

    VastaaPoista
  13. Kuva miellytti minuakin ensi silmäyksellä. Ja osa tekstistä. Varsinkin se alun kuvaileva ja 'vähemmän pohdiskeleva' kappale.

    *
    Halla-ahon yritän unohtaa. Mies on tyypillinen persujen edustaja. - - Julistetaan hysteerisesti sananvapautta ja tasa-arvoa, kunhan vain saa haukkua ja häpäistä muun muassa ja etenkin (sekulaari-)kristityn Euroopan perinteiset arkkiviholliset - muslimit - maan rakoon.

    Humanismista on nykyään tullut oudolla tavalla kahtiajakoista: sekä (poikkeavia salaisesti halveksuvaa) suvaitsevaisuutta että avoimen paranoidista nationalismia.

    Tämä ei kuitenkaan ole mitään uutta auringon alla. Ei todellakaan. - - Vapaus ja tasa-arvo vaativat nekin aina uhrinsa. Tässä Halla-ahon tapauksessa uhreja ovat Allahin alamaiset.

    Jos H. tuomitaan tosi lieviin päiväsakkoihin, niin se on lähinnä vitsi, koska mieshän on eräänlainen 'elintasof(r)asisti'. - - Populisti T. Soinilla olikin tänään hieman vaikea olo, kun häntä haastateltiin demokraattisen 'öykkäripuolueensa' viimeisimmästä 'tapauksesta'.

    Halla-aholaisten asetelma on: suvaitsen muita, jos minun ei tarvitse jakaa oikeuksiani muitten kanssa. - Joko me tai ne.

    Pitäisiköhän Halla-aholle ostaa joululahjaksi konetuliase - itsepuolustustarkoitukseen - onhan hän muutenkin niin kovin pelokkaan näköinen...

    *
    Vanhusten kurjan aseman tulee suuri osa meistä kohtaamaan ja kokemaan henkilökohtaisesti.

    Tilanne on ilman muuta häpeällinen hyvinvointivaltiolle. Olen nimittäin kuullut ja lukenut, että Suomi on ihan oikeasti sivistys-, oikeus- ja hyvin toimeentulevien valtio. - - Todellakin - hyvin ja ehkä vain hyvin toimeen tulevien...

    VastaaPoista
  14. Rauno,

    sinulla on hyvä ja tarkka silmä minun suhteeni. Huomaan itsekin, missä juttuni tökkii, ja se on tässäkin juuri niin kuin lyhyesti luonnehdit.

    Jutun pitää olla irtonainen ja kepeä, niin silloin se onkin syvä.

    Halla-aho kiinnostaa minua siksi, että hänellä on ilmiselvä vakaumus, pyhä kutsumus. En ole muodostanut hänestä käsitystä, koska tahdon katsoa häntäkin lintuperspektiivistä, niin että siinä ovat mukana reaktiot, jotka hän herättää.

    Tämä ei tarkoita, että allekirjoitan yhtäkään hänen lausumaansa. Eikä myöskään sitä, että kivittäisin hänet välittömästi. Pitää tietää lisää, siis minun, sillä en hyväksy minkäänasteista väkivaltaa, en lapseen kajoamista, en somalin haukkumista.

    VastaaPoista
  15. Minulle syntyi sellainen käsitys, että Halla-aho ilmaisi asiansa tuossa nokkelassa "jos saa sanoa näin, niin saako sanoa näinkin"-muodossa saadakseen sanoa tuon jälkiosan. Ja sai nyt ymmärtääkseni vastauksen.

    VastaaPoista
  16. No niinpä tietysti, Sokea kana, raja löytyi Jussin sanomisille sen uskonrauhan suhteen.

    Vaan miten lie tuo kiihotus kansanryhmää vastaan.. jatkuneekohan Homma?

    Itseäni vaan edelleen mietityttää tuo päreeseen siteeraamani kohta siitä, että sananvapauteen kuuluu myös hyvinkin negatiivisten asioitten sanomisoikeus. Tarvitaanko sellaista jossain tilanteessa?

    VastaaPoista
  17. Minäkään en erityisesti perusta sellaisesta runosta, josta ei saa edes kunnolla kiinni. Pelkkää arvoitusta. Mutta toisaalta porukalla jotain tiettyä runoa analysoidessa siihen tulee ainutlaatuisempi näkökulma, kun personaalinen lukukokemus jakautuu kollektiiviseksi.

    Minun mummini on laitoksessa aina välillä, kun omaishoitaja ei ole paikalla. Hänen laitoksesessaan ei onneksi ole tullut ilmi moista!

    VastaaPoista
  18. Sent att stiga tidigt upp....(poliittinen eliitti olisi pitänyt tietää)

    VastaaPoista
  19. Jotenkin ajattelen niin, että runon tehtävä on luoda uusia kuvia sanallisin keinoin, kuitenkin niin, että kuvassa on jotain ihmiskunnalle yhteistä myyttistä aiheistoa, josta on mahdollisuus saada tavoittelematta kiinni.

    Siksi mietin sellaisen runon antia, jota moni arvailee ja jonka merkitystä tavoittelee. Keskustelemalla toki merkityksiä voidaan vaihtaa, Tuure.

    (Vaikeasti sanottu tuo määritysyritykseni, mutta juuri tuo, että ellei kuva aukene, runo tuskin puhuu myöhemminkään. Vikaa voi olla kummassa tahansa päässä, toki.)


    - Myöhäistä nousta aikaisin ylös - mikä sarkastinen ihanuus, HG!

    VastaaPoista
  20. Sokea kana: "Jos saa sanoa näin..."

    Suappaat tiijä sano savolainen, mutta JH-A on elävä todiste siitä, että Pönttövuoren tunnelin tullista on suurin osa suomalaisista leimansa sanankäytön passiin hakeneet.

    http://personal.inet.fi/koti/pertti.itkonen/tunneli.htm

    VastaaPoista
  21. Eilen Halla-aho sanoi Ajankohtaisen kakkosen haastattelussa, että hänen mielestään laki uskonrauhan rikkomisesta ei sovi nyky-yhteiskuntaan - uskontoa ei tulisi enää sakralisoida erilliseksi saarekkeeksi, johon ei saa koskea. - Sanamuoto ei ollut tämä, mutta käsittämäni ajatus oli.

    Huomaan, että Kemppinen sanoo saman asian tänäisessä kirjoituksessaan:

    Tämän kirjoituksen taustalla on mielipiteeni, että rikoslain 17 luvun 10 §:n uskonrauhan rikkominen ei 1. momentin osalta sovi yhteiskuntaamme. Laki olisi muutettava. En usko että se muuttuu. Toinen momentti on selvä ja oikea – mellastaminen ja muu häiritseminen uskonnollisessa tilaisuudessa on järjestysrikos, josta sietää sakottaa kuten muustakin ilkivaltaisuudesta. Mutta jumalien pilkkaaminen olisi poistettava kokonaan rikoslaista ja jätettävä moraalikysymykseksi.

    Olen miettinyt samaa. Tämä ei tarkoita sitä, että kannatan jumalanpilkkaa tai edes uskontojen pilkkaamista, päinvastoin, kunnioitan ihmisen uskonnollista vakaumusta, ellei se ole ristiriidassa humaanien arvojen kanssa.

    VastaaPoista
  22. Teinkin tuosta kommentistani oman päreensä, joten jos tämä kiinnostaa, kommentit mieluusti sinne!

    VastaaPoista
  23. Halla-ahon tuomio, jos se pysyy on eka kilometripylväs tiellä jonka loppupäässä häämöttävät jesuiitat ja viimeiset tuomiot.

    Itse Halla-ahon ajatuksiin suhtaudun OK. (Komppaan siis Maalaista. )
    Pelottavaa on se porukka joka on nostamassa häntä profeetan asemaan mutta tulkitsee kuin Piru raamattua.

    HannuHoo

    VastaaPoista
  24. HannuHoo, kunpa olisit kirjoittanut tämän kommentin tuonne uuden keskustelun alkuun! Se olisi hyvä ja lennokas aloitus.

    VastaaPoista
  25. Yritin käydä ihastelemassa kuvaasi tuossa 12-projektissa, mutta en osannut lähettää Atom-kommenttia, joten tässä:
    Monimielinen ja todella kaunis kuva.
    Ja osuva, blogisi pääteeman kanssa komppaava teeman valinta, ikkunan kaksoiskuvan seuranta!

    VastaaPoista
  26. Kiitos, Sokea kana, minua lämmittää aina suuresti, kun kuvani huomataan. Merkitsee paljon minulle!

    VastaaPoista
  27. Tämänkertainen blogisi, Iines, on viehko. Yhdistät taitavasti tämän hetken "kuumia" asioita omaan, ilmavaan yksityiselämääsi, tunnelmiisi, vapauteesi ja saat siten kirjoituksesi hengittämään.

    Varsinaiset asiakirjoitukset jytäävät kuin täyteen lastatut kuljetusvälineet, ne ovat kuin raudasta tehtyjä ja painavia ja kunnioitettavia, ja hyvin lastattuina erittäin selventäviä ja tarpeellisia. Niissä on mistä ottaa.

    "Aamulla ropisi ikkunapeltiin ja oli suloista olla vapaa ja miettiä, mitä tekisi, minne menisi vai olisiko vaan. Päätin ensin olla vaan."
    Ah, miten kadehdittavaa. Olla vaan. Tuntuu, että nuo kaksi sanaa rentouttavat ja vapauttavat pelkällä olemassa olollaan.

    Sananvapaudesta olen sitä mieltä, että se ei ole sananvapautta, jota pitää vahtia ja tuomita. Eikö jokainen ole vastuussa omista puheistaan? Ja jos joku sanoo, etten usko jumalaan, se on vain hänen mielipiteensä. Mutta jos tuo joku alkaa vaatia, että kukaan muukaan ei saa uskoa jumalaan, on se jo häiritsevää propagandaa, jota voisi rajoittaa, sillä kenelläkään ei ole mielestäni oikeutta puuttua toisen ihmisen vakaumukseen, oli se kuinka hullu tahansa. Ainoa mitä voi, on esittää oma mielipiteensä, joka voi olla myös vastakkainen. Ja jos valtio alkaa vaatia sananvapauden rajoittamista, niin mitä se on? Siitä on lukuisia esimerkkejä. Kohta ei uskalleta enää edes kunnolla hengittää (Sinäkään, Iines, blogissasi. :)

    Vanhusten kohtelusta kertoo myös se, miten ihmisiä yleensä kohdellaan. Toisen kunnioitus on hakusessa. Raha määrää ihmisarvon. Ja hyöty. Jos sinusta ei ole enää millään tavoin hyötyä edes veronmaksajana, olet auttamattomasti Out. Roska, kammotus; sinusta on vain kuluja. Tämä ajattelu saa kaipaamaan ihmisen arvostusta pelkkänä ihmisenä, ihmeellisenä ja monimutkaisena olentona, jonka puitteet on jo ennalta määrätty: syntyminen, elämä ja kuolema. Mitä niiden väliin mahtuu on epätoivoisen epäreilua syntymästä alkaen. Lähtökohdat ovat jo erilaisia, mutta se siitä. Pessoan Anarkistipankkiiri (1922), josta merin blogissa oli puhe, avasi väylän ajattelemaan näitä asioita, jotka näyttävät pätevän vieläkin,niin kuin monet muutkit tärkeät tulevaisuutta ennustavat kirjat, jotka ovat olleet hämmästyttävän kaukonäköisiä.

    Haavikon runosta, jota siteeraat, on tämä kohta:

    "Minä kysyn itseltäni
    että palveleeko tämä kaikki varmasti ikuista totuutta?
    Että tuleeko maailma näin aina vain paremmaksi, mitä?"

    on kyllä ajankohtainen ja aiheellinen.

    VastaaPoista
  28. Avatar,

    rajasit suhtautumista uskoon juuri niin kuin itsekin ajattelen: se on moraalin piirin kuuluva asia, ei juridiikan.

    Kunpa sinäkin olisit kirjoittanut rohkeasti tämän ajatuksen tuonne uuteen päreeseen, johon tuntuu olevan vaikea kirjoittaa ajatuksiaan leimaamisen pelosta, puolin ja toisin. Kukaan ei taida uskaltaa enää julkisesti tuomita Halla-ahoa tai toisaalta hänen vastustajiaan.. Mielenkiintoista!

    VastaaPoista
  29. Ehkä minun pitäisi poistaa kommenttini, jossa puututaan Halla-hoon. - - En alunperinkään halunnut ottaa osaa tällaiseen keskusteluun, mutta lankesin silti jälleen muiden tavoin loputtoman typerään jaaritteluun demokratiasta ja sananvapaudesta. - - Kadun tekoani.

    VastaaPoista
  30. Rauno,

    tee niin kuin tahdot.

    Osoittamalla erehtyvyytensä ihminen tulee muita lähelle, mikä on ehkä tärkeämpää kuin kaikki muu.

    VastaaPoista
  31. Iines,

    kirjoitin vastauskommentistani päreen, mutta en halua julkistaa sitä täällä. Mieluummin vaikenen näistä asioista muualla kuin omassa blogissani - - jos vain pystyn pitämään turpani kiinni, mikä lienee epätodennäköistä.

    VastaaPoista
  32. Anna palaa, Rauno.

    Minua ja varmaan muitakin kiinnostavat sinun ajatuksesi asiasta.

    VastaaPoista
  33. Preferoin lyhyesti Raunon sanoman omassa plogissaan: hän on monessa asiassa samaa mieltä kuin Halla-aho, mutta koska Halla-aho on niin mulkku tyyppi, hän vastustaa ankarasti halveksien.

    Oikeastaan tunnen hieman samoin, mutta koska olen pragmaatikko, en vastusta niin ankarasti.

    On jotenkin tälle yhteiskuntamme niljakkaalle korrektiusmoralismille luonteenomaista, että näin tärkeässä asiassa kriittinen puhevalta annetaan Halla-aholle.

    Missä perkeleessä ovat Soininvaara, Tuomioja, Hautala, Lipponen, Wahlroos... Kusi sukassako?

    VastaaPoista
  34. Tapsa, kusi sukassa tuntuu olevan nyt kovin moni.

    Kukaan ei uskalla sanoa mitään. Tai sanoo korkeintaan mielipiteensä laista, mutta ei suin surminkaan Tapauksesta. Shhht...

    VastaaPoista