Pilapiirtäjä on hyvä, kun vanha piirros voidaan sovittaa käsillä olevaan aikaankin. Ville Rantakin on hyvä, muttei ihan yhtä hyvä kuin Jari Elsilä, joka harmi kyllä on joutunut vetäytymään alalta. Ville Rannan piirrokset ovat hektisesti ja syvästi ajankohtaisia, mutta voi kysyä, voiko niitä soveltaa vuosien päästä samoihin kuvioihin. Tavoittaako Ranta sitä kipupistettä, joka on arkkityyppistä poliittisessa kentässä, sitä joka toistuu eri vuosien poliitikkojen tekosisssa ja puheissa? Kenties.
Nyt, kun lukiolapset ja yliopistojen akateemiset nuoretkin ovat heränneet barrikadeille, pitää tietenkin katsoa, mitä heiltä puuttuu, mitä uhataan ottaa pois. Odotan ensi hätään Ville Rannan piirrosta, jossa paha Köyliön Lalli-setä ja kylmä Sininen enkeli -täti ottavat lapsen suusta tikkarin ja sylistä uninallen. Lapsi jää yksin itkemään hyvin varusteltuun ja laitteistettuun yksiöön, jonka asumistuki lakkautetaan.
Nyt, kun lukiolapset ja yliopistojen akateemiset nuoretkin ovat heränneet barrikadeille, pitää tietenkin katsoa, mitä heiltä puuttuu, mitä uhataan ottaa pois. Odotan ensi hätään Ville Rannan piirrosta, jossa paha Köyliön Lalli-setä ja kylmä Sininen enkeli -täti ottavat lapsen suusta tikkarin ja sylistä uninallen. Lapsi jää yksin itkemään hyvin varusteltuun ja laitteistettuun yksiöön, jonka asumistuki lakkautetaan.
Vanhana kääkkäjääränä saanen muistuttaa teitä nuoria, että lainalla sitä ennenkin suoritettiin maisterin tutkinnot, eikä asumistukia nähtykään. Käytiin kesät Ruotsissa tienaamassa talven opiskelurahoja, ja illat opetettiin iltakouluissa tai tarjoiltiin ravintoloissa, ei bailattu kuin viikonloppuisin. Miekkareita ei harrastettu, vaan osallistuttiin Rauhanmarssille. Varastettiin kämppiksen jääkaapin makkaraleikkeet, kun proteiininsaannissa oli hieman vajausta, ja nälkä ei kysynyt lupaa. Ja kun töihin sitten päästiin, luotiin teille tämä hyvinvointivaltio ja rajaton vapaa kasvatus ja kumarrettiin syvään päätyyn, itään päin.
Kehotankin teitä vallatuissa lukioissa ja yliopistoissa opiskelevia katsomaan siellä mukavissa sisätiloissa istuksiessanne ja yöpyessänne vaikka elokuvan Polkupyörävaras. Kuluu aika paremmin. Ja pankaa ne vittua ja persettä huutavat julisteet sivummalle, tehkää uudet paremmat, jos haluatte meidän kääkkäjäärien myötätunnon asiallenne. Vähän viitseliäisyyttä ja mielikuvitusta kehiin, kiitos.
(Pilapiirrokset Jari Elsilä)
Tampereen yliopistolla on 20- 30.000 opiskelijaa, mutta vain satakunta ulvovaa suuta osallistui mielenosoituksiin. Mutta otsikoita riittää.
VastaaPoistaVertailin Ylen ja Verkkouutisten asiaan liittyvien artikkeleiden kommentteja, jotka olivat lähes täysin päinvastaisia. Verkkouutisista en tiedä, mutta ainakin Ylen raaka sensuuri on jo koko kansan tiedossa.
Mikis kai joskus kertoi Polkupyörävarkaan lempielokuvakseen ja tottakai. Olen vain jo niin vanha ja väsynyt, että pahaa tekee sen kulku.
VastaaPoistaKyllä, tämä elokuva tuo Mikiksen minunkin mieleeni!
PoistaMinäkin tykkäsin Polkupyörävaras filmistä .Mutta italialaisten poliisien kiiltokuvamaiset uniformut ja käytös häiritsi epärealistisuudessaan.
PoistaItalialaiset miehet ovat tässä elokuvassa varsin kauniit, poliisit hieman kuin kuin juhlaparaatissa. En tiedä, mikä oli totuus tuohon aikaan. Näyttelijät olivat kuitenkin muistaakseni paljolti harrastajateatterista. Ehkä juuri siksi elokuva onkin niin viehättävä ja merkityksellinen.
PoistaVaikka suurin osa elokuvista on täyttä roskaa, ja vielä suurempi osa yhdentekevää viihdettä, on hyviäkin elokuvia niin paljon, ettei niitä mihinkään paremmuusjärjestykseen voi pistää. Genrejäkin on niin eriä. "Polkupyörävaras" on italialaisen neorealismin tärkein elokuva, mutta on paljon muutakin kuin yhteiskunnallisesti kantaa ottava; koskettavinta siinä on isän ja pojan suhde, kun poika - jolle isä tietysti on idoli kaikessa - joutuu todistamaan isän häpeän ja alennustilan, etc. Mutta jaarittelu sikseen, elokuva on itkettävä juuri aitojen tunteitten takia, sentimentaalisuutta tässä ei ole sentin senttiä (= kaukana Hollywood tyyppisistä imelyyksistä). Mutta se on vain yksi leffa, on muita hyviä leffoja, vaikka kuinka. Jacques Tati tekee järjestelmällisen hienoa komiikkaa, Monty Python ryhmä (tai Marx-veljekset) tekevät omaa anarkistista ’komediaa’... mieletöntä niitäkin toisiinsa on verrata. Tarkovski ja Fellini, nerokkaita molemmat ja täysin erilaisia... Paree kun menee vaan elokuvan maailmaan sisälle, on aikansa siellä, ja tulee sitten sieltä pois. Ja kysyy, niin kuin Robert Musil itseltään kysyi, että "Mitä taiteesta jää?", ja vastasi siihen itse: "Me muuttuneet."
PoistaNiinhän kaikki taide, kirjat, musiikki, näyttämö, taulut, tanssit... mikä tahansa hyvä taide muuttaa itse kutakin, kun antaa sille mahdollisuuden. Höh.
Ps. Mutta huonontaako huono taide ihmistä?
Poista(miettii, aika kauan)
Kyllä mä luulen että niin kans käy...
Huonontaako huono taide ihmistä? Huonontaako viihde ihmistä? Huonontaako huono seura ihmistä?
PoistaMinäkin mietin näitä kauan. Sanoisinkin niin, että ei se mene noin suoraviivaisesti. On oltava muitakin tekijöitä, muitakin muuttujia, jotka vaikuttavat "huononemiseen".
Ei Jeesuskaan huonontunut, vaikka seurusteli huonojen ja huorien kanssa. En usko huonontuvani, jos otan kampaajalla Seiskan käteeni ja luen lööpit ja jopa keskustelen jostain lööpistä kampaajani kanssa. Päinvastoin, meillä voi olla rattoisa ja puhdistava keskusteluhetki, jossa parannamme maailmaa ja kerromme, miten asian tulisi olla.
Jos sitten asia on niin, että ihminen lukee vain huonoa kirjalllisuutta, vaikkapa vain kepeitä rakkausromaaneja, niin hänen maailmankuvansa vissiin pysyy kapoisana ja kauniina. Eli huono kirjallisuus ei paranna ihmistä, jos ei parannakaan. Tai kenties jonkin huonon kirjan lukeminen pitää ihmisen pois pahanteosta lukemisen ajan.
Toki on myös niin, että valitsemalla hyvän taiteen ja kirjallisuuden ihminen oppii tämän kulttuurin kliseet ja glitterit ja puikkelehtii sujuvasti tässä maailmassa vaikuttaen hyvältä ja sivistyneeltä. On se niinkin.
Aika kiva tuo Mikiksen pienoisessee elokuvista.
PoistaMitkähän elokuvat ovat minua muuttaneet? Ekana tulee mieleen Laineen Tuntematon, jonka katsoin 14-vuotiaana työväentalon puupenkiltä.
Viimeisin on ehkä… no, täytyy miettiä.
Yksi minuun henkilökohtaisesti vaikuttaneimpia elokuvia on Roman Polanskin Inho. Vaikutus oli kyllä ikävä, ei miellyttävä, mutta se kertoo elokuvan intensiteetistä.
PoistaKun menimme katsomaan sitä, olin juuri muuttanut ensimmäistä kertaa elämässäni yksin asumaan, yksinäiseen huoneeseen kaupungin laitamille, omakotitalon toiseen päähän. Tunsin oloni orvoksi.
Olin kauhuissani elokuvan naisen hulluuskohtauksista ja pelkäsin tosissani tulevani itsekin hulluksi ja näkeväni, miten tapetti repeää ja seinästä syöksyy käsi sinua kohti. En uskaltanut huoneessani katsoa tapettia, kun menin nukkumaan.
Ylen sensuuri on oikeasti mittava ja veronmaksajan kannalta ikävä. Minulla on tapana kirjoittaa asiallisia kommentteja, joissa esitetyt asiat pyrin perustelemaan järkevästi ja kohteliaasti. En ole hyökkäävä enkä syytä mitään enkä nimittele ketään, enemmän kysyn kommenteissani kun väitän. Silti kommenttejani ei aina julkaista. Jos minun kohdallani on näin, niin vielä enemmän täytyy olla vauhdikkaampia kommentteja, joita ei koskaan julkaista. Kuitenkin tuen Yleä verotuksen kautta ja katson, että minulla tulisi olla oikeus saada ajatukseni julki siinä kuin kenen tahansa muunkin, joka viitsii keskustella toimittajan lanseeraamasta aiheesta.
VastaaPoistaEn tunne Ylen julkaisupolitiikkaa mielipiteissä (enkä edes lue niitä), mutta kysehän voi olla siitäkin, että siellä on jo monia samantapaisia kommentteja ja perusteluja?
PoistaVaikea uskoa, että valtion laitoksessa joku poistaisi kommentteja ”väärän” mielipiteen takia.
Kirjoita kommentti, jossa kysyt Ylen julkaisupolitiikkaa eli onko sensuuria?
Jos eivät sitä julkaise, niin on.
Siis kommentteja ei poisteta, vaan niitä ei julkaista, Ylellä on ennakkosensuuri.
PoistaKyllä se totta on, että Yle valikoi kommentteja eikä suinkaan julkaise kaikkea. Omat julkaisematta jääneet kommenttini eivät ole toistaneet muiden esittämiä, sillä näkökulmani on jäänyt siellä sanomatta.
Aivan tyhjästä eivät synny puheet Ylen politisoitumisesta oman agendansa mukaiseksi.
Lapsuuden loppu, keitä kuvittelette sinne palkatun? Millä hintaa?!
PoistaSinne on palkattu varmaan Tampereen koulusta valmistuneita toimittajia. Luulisin, etteivät sentään pakkkaa ”hyviä tyyppejä”.
PoistaKun minä opiskelin, niin piti professorille antaa piimä ja perunat ja itselle ei jäänyt mitään. Vasta pääsiäiseksi kotiväki lähetti mämmiä.
VastaaPoistaAijai, kurja nuoruus. Ei tainnut edes kermaa tulla mämmin päälle?
PoistaEräitä uudempia saavutuksia:
Poista1965 kestopäällysteistä tietä oli Tarvontie ja muutama hassu kilometri lisäksi.
Kylpyhuone, tai vähintään suihku joka asunnossa
Viisipäiväinen kouluviikko
Nelikymmentuntinen työviikko
Irtisanomisajan palkka.
Työsuojelu.
Näistä oli puhetta jo 1930 -luvulla.
Luonnonsuojelulaki, katsomatta googlesta, milloin säädetty?
Tässä vielä uudempia opiskelijaelämän saavutuksia:
PoistaOpintoraha on itsenäisesti asuvalla yli 18-vuotiaalla n. 250 € kuussa.
Hyvällä onnella voi saada edullisen ja kivan kämpän läheltä opiskelupaikkaa, kampukselta tai sen läheisyydestä! Soluasunto, yksiö tai perheasunto voi löytyä mm. täältä: pääkaupunkiseudulla HOAS, Pirkanmaalla POAS, Tampereella TOAS,Keski-Suomen alueella KOAS, Lappeenrannan alueella LOAS, Oulun seudulla PSOAS ja Rovaniemellä DAS.Helsingin yliopiston päätoimiset opiskelijat voivat hakea vuokra-asuntoa myös HYY :n tai osakunnan kautta.
Kela maksaa vuokralla asuville opiskelijoille yleistä asumistukea täysin samoin perustein kuin muillekin kansalaisille. Jos leikataan, leikataan kaikilta ryhmiltä.
VR:ltä saa opiskelija-alennusta kaukoliikenteen junamatkoista 30 % ja lähiliikenteestä 50 %
HSL:n opiskelija-alennus on 45 % kausilipuista
Lähes kaikilla opiskelupaikoilla on oma ruokalansa, josta saa lounaan edullisesti. Korkeakouluopiskelijat saavat opiskelijaravintoloissa alennuksen opiskelijakortilla. Näitä Kelan ateriatuen antavia ravintoloita on runsaasti ympäri Suomea. Lounaan hinnaksi tulee noin 2,7 €– 3,5 € ja sen lisäksi opiskelijaravintoloilla on muitakin etuja.
YTHS:n palveluihin kuuluvat mm. terveystarkastukset, terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen järjestäminen, mielenterveystyö sekä hammashuolto. Palvelut ovat iähes ilmaisia opiskelijalle Kelaan maksettavaa vuosimaksua vastaan, vuonna 2021 se on vain 35,80 euroa.
Opiskelija voi saada alennusta mitä erilaisimmista asioista. Esimerkiksi Finnkinon leffakäynnit halpenevat nyt 20–30 %, kun valitsee näytökset opiskelijoiden aleaikoina. Sanomalehdet, paperiset tai digitaaliset, saa edullisemmin, esimerkiksi Turun Sanomat -50 % ja Helsingin Sanomat -40 %.
Kun on aika uusia rillit, saa opiskelija-alennukset. Lähes kaikki optikot antavat opiskelijoille alennusta, parhaimmillaan jopa 50 %. Samoin useat kampaamot huolehtivat opiskelijoiden hiuksista alennetuin hinnoin.
Luonnonsuojelulaki, milloin?
Poista5.1.2023
PoistaMistä yleensä aloitetaan kun opiskellaan?
PoistaAlkujaan 1923.
Opettajat eivät tee läksyjä?
Niin, aivan alkujaan sata vuotta sitten. Mitäpä siitä sitten?
PoistaAjat muuttuvat, vaan tavat ei. Näinhän se usein menee. Tavallaan kiertotaloutta tämäkin. Kyllä sainkin makiat naurut näistä kuvista, kiitos vain. En ole kyseistä piirtäjää ennen lukenutkaan, kai.
VastaaPoistaOn Ville Rannankin piirustukset hyviä ja ajankohtaisia ne ainakin ovat. Ettei vaan tulis itsellekin Marinia ikävä, jos vertaa näitä nykyhallituksen leikkauksia. Minusta kovin pienituloisilta ei saisi leikata. Purra ja Orpo vaikuttavat niin päättäväisiltä, että aiotut leikkaukset tehdään ja sillä sipuli. Saa sitten nähdä, kuin käy. Ei se vanhaan aikaan vertaaminen oikein käy, kun ajattelee näitä nykynuoria. Ehkä se ei käykään. Eikä kaikki nuoret ole samanlaisia, kuten ei ollut ennenkään.
Marinin ikävä on varsin ymmärrettävää niillä kansalaisilla, jotka eivät ymmärrä, että juuri Marinin kivuuden takia nyt ollaan esimerkiksi Pohjoismaihin verrattuna paljon niitä jäljessä taloudessa. Tällä en tarkoita sinua Ripranie, ja ymmärrän kantasi. Olet köyhien puolella, niin kuin me kaikki olemme.
PoistaSuomi kuitenkin romahtaa kokonaan, jos edellisen hallituksen velkakivuus jatkuu. Ei meillä yksinkertaisesti ole varaa näin ylelliseen hyvinvointiin. Sieltä on leikattava, minne tukia maksetaan. Ei niiltä voi leikata, joille tukia ei makseta. He maksavat hyvinvoinnin nyt jo korkeilla veroillaan. Puheet rikkaille antamisesta ja köyhiltä ottamisesta ovat manipuloivaa trumpmaista kukkua.
Marinin hallituskaudelle osui kaksi ikävää kriisiä, korona ja Ukrainan sota. Mitä kriisejä osui aiempien hallitusten osalle, jotka edellyttivät velkaosuuden nostamiseen?
PoistaKlisee. Näitä syitä ei kannata enää tarjoilla, ne eivät yksin riitä selitykseksi.
PoistaPolitiikkaa on osattava hoitaa taiten. Kun toisella kädellä annetaan yltäkylläisesti, pitää väistämättä toisella kädellä ottaa jostakin pois. Näin ei tehty.
Voi sentään, kunpa olisit niin kiltti ja lukisit Santeri Alkion verrattoman pikkuteoksen Kansantalous. Muitakin on toki. Minä en pidä kertomuskirjallisuudesta ja olen lukenut likitulkoon kaiken käsiini saaman kunhsn edes ymmärrän siitä jotain. Kielelläkään ei ole niin väliksi, optikkkq saksaksi on toki ylikäymättömän kenkku juttu mutta sen avulla olen useasti saanut unen päästä kiinni. En saata sitä olla aliarvioiva. Hallitusohjelmat, epäilen.. Valvottaisivat, uskon.
PoistaTilastokeskus on eri veitikka. Ovat hyvin olleet lohduksi kun on ollut tunne että ei, en enää viitsi, en tahdo ottaa osaa. Olemme monessa hyviä emmekä juuri missään huonoja.
En oikein ymmärrä Iines miksi piikittelet Marinia. Kataisen ministerivuosien tulos oli 47 miljardia euroa velkaa ja tämä ilman koronaa ja sotaa.
PoistaNo eikö niistä luetuista kirjoista nyt ole mitään apua. Odotan kovasti, että kerrot, miten pahasti velkaantuneen valtion tulee toimia. Mistä rahat otetaan? Miten saadaan talous kääntymään edes muiden pohjoismaiden tasolle? Olemme Kreikan tiellä, jos jatkamme Marinin malliin säästämättä mistään ja olemalla vain kivoja äänestäjille.
PoistaTuo yllä oli Maxervalle ja tämä on Anonyymille:
PoistaKataisen ollessa pääministeri en seurannut sisäpolitiikkaa aktiivisesti, kuten nyt. En olisi voinut kirjoittaa mitään politiikasta.
Minua kiinnostavat lisäksi ihmisen käyttäytyminen, se miten poliitikko käyttäytyy, miten media käsittelee häntä ja miten suuri yleisö suhtautuu tähän näytelmään. Näen tämän kaiken paljolti draamana.
Kiinnostuin Marinin persoonallisuudesta hänen ensimmäisestä raivonpurkauksestaan lähtien. Oppositiolle ei ole koskaan syytä raivota, niin kuin tämä pääministeri teki. Hän paljastui minulle.
Anonyymi, vielä tuosta käyttämästäsi ”piikittely”-termistä. Sanot minun piikittelevän Marinia.
PoistaPiikittely tarkoittaa kuitenkin loukkaamista, ärsyttämistä, ivaamista. En usko, että tällaisia loukkaavia ja ivaavia kommentteja Marinista löytyy tästä blogista, minun sanominani.
Kaikki, mitä kirjoitan entisestä pääministeristä, on kyllä perusteltu kiihkottomasti ja asiallisesti. Katsonkin, että Marin-kritiikin leimaaminen ivaamiseksi tai piikittelyksi on argumentaatiovirhe, jolla leimaaja itse vetäytyy perusteluvastuusta. Kyllä Marinia saa kritisoida, samoin kuin ketä tahansa ihmistä ja poliitikkoa. Orpoakin kritisoidaan, mutta sitä ei ole tapana kutsua piikittelyksi.
Velkakriisi alkoi jo vuonna 2008 ja kaikki hallitukset sen jälkeen ovat joutuneet ottamaan velkaa. Vuonna 2009 oikeistohallitus otti 13 miljardia velkaa. Asioita pitää tarkastella pidemmällä aikavälillä.
VastaaPoistaNiin, siis Sipilän hallitushan aloitti velan pienentämisen, ja se katkaisikin velkaantumisen. Tätä tietä olisi pitänyt edellisenkin hallituksen jatkaa, mutta tie oli toinen, eikä selitykseksi riitä korona ja Putin. Mistään ei luovuttu, ja velka kasvoi lähes 40 miljardia.
PoistaJa nythän tilanne on se, että Suomella on kurottavana edellisen (ja kaikkien edellisten) hallituksen lisäämät pysyvät menot, jotka tekevät sen, että julkinen sektori on pysyvästi kalliimpi kuin mitä tulot ovat. Lisää velkaa on otettava, koska kaikkea ei voi ajaa alas tai supistaa. Velkalaiva ei käänny tämän hallituksen eikä vielä seuraavankaan aikana. Suunta on kuitenkin sinnepäin, oikea.
Sipilän toimenpiteet olivat liian jyrkät ja järkyttävät.
PoistaAjatelkaa nyt - työpäivää vaadittiin pidennettäväksi 5 minuuttia ilman mitään korvausta!!!!?
Viisi minuuttia lisää työpäivään, herrajumala, sehän on yli 1 prosentin lisäys - ei ihminen sellaista jaksa! Torilla tavataan, omat pullot!
Ooppa ihmisiks taikka saat Zyklon Btä deodorantiks, Tapsa.
PoistaTulee muistaa että Sipilän porukka käytännössä oli rosvosakki jonka lakien valmisteluun syöttämät madot olisivat ollet tuhoisia. Tästä, ja monesta muustakin julkaisi Kemppinen diligentin postauksen. Kommentoija kertoi, listasi törkeimmät.Tyrmistyttävää luettavaa. Kuolinpesän kavallus vertautuu heidän julkisuudelta varjeltjuihin lakialoitteisiinsa kuin hyttynen liekinheittimeen.
Hetimullekaikkitänne. Siinä koko sakki.
Kerropa sinä, Maxerva, mitä sitten velan kanssa pitäisi tehdä. Kuuntelen mielelläni sinun reseptisi.
PoistaIhan helppo Tanska teki sen kaheksankytluhun lopulla, perunakuuri. Tsekatkaa se.
PoistaMitä maksoi korona ja sota meille? Yli 20 miljardia.
VastaaPoistaOn toki ymmärrettävää, että koronan ja sodan vuoksi on jouduttu ottamaan velkaa. Se ei kuitenkaan selitä talouden rakenteellisia ongelmia eikä sitä, että Suomi näyttää velkaantuvan edelleen, laskelmien mukaan aina vuoteen 2026 asti.
PoistaNyt koetetaan luotsata taloutta pois velkavirrasta. Siinä ei ole mitään pahaa, päinvastoin, se on lahja tulevaisuuden Suomelle.
Jaa että ei muille? Ooppa ny ettei tartte sanoa jtn. Täällä on aikuisia, ei energiajuomadoupauttuja drooneja.
PoistaIlman koronaa ja Ukrainan sotaa Marinin hallituksen ei olisi tarvinnut ottaa velkaa yli 20 miljardia euroa. Taloutemme olisi paremmassa kuosissa. Orpon hallituksen kriiseistä meillä ei ole vielä tietoa.
VastaaPoistaEi olisi tarvinnut, mutta kyllä tuo aika kaikkineen katettiin velkarahalla suruttomasti. Motto: Rahaa on, eikä sitä tarvitse maksaa takaisin. Säästämisestä ei ollut puhettakaan edes ohjelmassa ennen koronaa.
PoistaVoidaan myös kysyä, mihin muuhun olisi rahaa osoitettu, ellei olisi ollut koronaa ja sotaa.
Paljonko Suomi maksoi EU:n koronaelpymisrahastoon ja paljonko sai takaisin? Arvioin että jäimme tappiolle ainakin 7 miljardia euroa.
PoistaEnpäs tiedä tätä. Jos kuitenkin oikein muistan, niin valtaosa meille maksetuista elpymisrahoista pantiin vihreä siirtymä -hankkeeseen ja vain murto-osa esimerkiksi sosiaali- ja terveysmenoihin.
PoistaJuokse sinä kuule mutkille, oot niin vaaleanpunaista pumpulia että voit käydä suoraan huishelevettin, porteista et sisään pääse, lämmintä saat sieltä.
PoistaOnneton rääpäles jolla on olevinaan agenda: tee tekosi, mittaa itsellesi.
VastaaPoistaKuulepas Anonyymi, tai Maxetc., on perin helppo heitellä kepeitä kivoja herjoja ja arvostella toista. Näin ei tarvitse itse esittää mitään rakentavaa ehdotusta tilanteen korjaamiseksi.
VastaaPoistaMiten sinä hoitaisit velka-Suomen? Eikö velkaan pidä puuttua? Tehdäänkö niin kuin Paavo Arhinmäki pitää hyvänä: lisää velkaa, rahaa on, takaisin ei tarvitse maksaa?
Ah! Haastettu saa valita aseet.
PoistaHeleppo homma, valitaan se eduskunta lahjomatta yhtäkään. Tehdään EKsta naurettava.
Osoitetaan nakkipakettia kokoomuslaisellemmarketissa ja kysytään kumpi, ruoka vai sydänlääkkeet, otetaan niiltä perkeleiltä pöxyt veks ja sanotaan että se on loppu nyt tämän maan kilpakauppaaminen lämpimän autohallipaikan lahjomalla.
Eduskunnan oikeusasiamiehen toimistoon lentävät tutkijat joilla on suora vastuu ainoastaan eduskunnan puhemiehelle ja rajoittamattomatnvaltuudet tutkia vaikka presidentin toimia.
Valtakunna vahtikoiraksi säädyttömän rehellinenn jätkämies, jokq on vailla vain hampaita ja vankilatuomiota mutta jokan ilmoittaa kysyttäessä syyn, että kun ei ollut rahaa ruokkoihin kun olisi pitänyt ostaa omat lapset osamaksulla eikä ollut töitä, ei edes lumen lapiointia herrojen rappusilta.
Olipas romanttinen kertomus köyhän kurjuudesta ja herranperkeleitten kovuudesta. Puuttui vain ne räkänokkaiset lapset, joiden villahousuissa on reikä ja joiden näkkileipä putoaa kylmän patterin väliin.
PoistaMutta en minä tästä saa vinkkiä siitä, miten siihen valtion velkaan tulee suhtautua. Ymmärrän vain, että tukia lisää ja saatanasti, jotta köyhä saa troppinsa sen nakkipaketin kylkeen. Mitä tehdä niille herrankutaleille, jotka maksavat maailman progressiivisinta veroa? Pannaanko täyteen sataan prosenttiin?
Joo sori ny toiki mut ku mulla on tota tempperatuuria ni aina ei ehi, wori not only sori.
PoistaNo tulihan tuolla ylempänä esiin Tanskan 80-luvun malli, perunakuuri lamatilanteessa.
PoistaSe perunakuuri vaan muistuttaa kovasti Orpon hallituksen mallia, jossa talouspolitiikan kurssia muutetaan perusteellisesti. Eli Tanskassakin julkisia menoja karsittiin tuntuvasti ja vientiyritysten kilpailukykyä parannettiin. Tuloksena talous parani ja työllisyys alkoi olla käytännössä sata prosenttia.
Työehdoistahan Tanskassa sovitaan usein työpaikoilla ja työntekijän voi tarvittaessa irtisanoa. Palkkaaminen ja irtisanominen ovat helppoja, ja työvoiman määrä yrityksissä voi vaihdella tarpeen mukaan. Tämä parantaa yritysten kykyä palkata lisää työvoimaa ja maksaa palkkoja.
Työntekijän kynnys kieltäytyä töistä pidetään korkeana siten, että siitä seuraa työttömyyskorvauksen loppuminen samoin kuin siitä, jos kieltäytyy toisen alan töistä. Tästä syystä työtön yleensä hankkii itse työpaikan, kun taas Suomessa työtön voi käytännössä olla menemättä töihin. Meillä on kymmenenkin vuotta työmarkkinatuella olleita kansalaisia.
Mielenkiintoista Tanskassa.
Puoluepäivänpolitiikasta en puhu. Se on tylsää ja tyhjää ja sen lisäksi tarpeetonta. Ei johda mihinkään.
PoistaMuuten politiikasta olen kyllä kiinnostunut.
Kun lukee asioita, oppii välttämään tämän ajan törpöimmät ennakkoluulot tai ajatuskuvio, tai sen semmoiset. Mutta pitää lukea paljon, vähä ei riitä, eikä sekään. Omakohtaiset kokemukset ovat omakohtaisia kokemuksia, mutta todistavatko ne mitään oikeasti, on toinen asia.
Matkustelin aikoinaan sekä Neuvostoliiton että Viron että Latvian osavaltioissa kuin myös Leningradissa. Kävin myös DDR:ssä ja Puolassa ja Bulgaarissa Ja Tšekkoslovakiassa. Tunnen - olen lukenut - mitä sosialismi teoriassa on, ja mitä marxismi, ja ns. reaalisosialismi on, se myös vitun tutuksi tuli.
Ps. Huvittaa, kun syytetään Karl Marxia marxilaisleninismistä... hän hyvin kaukana tästä oli, tai mistään dogmista. Marx oli taloustieteilijä, joka ajatteli ihan omin eväin, ei hän sen kummempi ihminen ollut. Lenin oli tavanomaisen huono filosofi, mutta helvetin hyvä vallankumousjohtaja. – Me Saimme Venäjältä Mannerheimin, joka oli pragmaatikko, hyvä niin.
”Me saimme Venäjältä…” onhan se tietysti tavallaan totta eli tämä Suomessa syntynyt suomalainen aatelismies pääosin kouluttautui ja hankki sotakokemuksensa Venäjän armeijassa ja palasi Suomeen siksi, että keisarikunta sortui.
PoistaMikis tietysti tietää tämän erittäin hyvin ja vielä paremminkin, eli oliko kyseessä tarkoituksellinen vinkautus vai epätarkka ilmaus?
Epäilen jälkimmäistä. Tarkka olisi tämä: ”Me saimme Venäjältä takaisin Mannerheimin, joka…”.
PS. Tartuin tähän siksi, että olen koiran kanssa mökillä, eikä ole muuta tekemistä.
... "me saimme Venäjältä taKAISIN</I<
PoistaMe saimme Venäjältä Mannerheimin…. Tämä on tarkoituksella sanottu, mutta ei se totta ole. Mannerheim syntyi ja kasvoi ja kävi kadettikoulunsa Suomessa ennen Venäjän aremijan aikaansa. Ei hän kansallisuuttaan vaihtanut, vaikka monenlaisia iratailujakin kuului tehneen. Venäjä sai Mannerheimin meiltä lainaksi, mutta ei ikiomaksi.
PoistaOllapa koira huushollissa. Ylen Pentulivestä voi katsoa, miten whippet Sini kohta synnyttää ja hoivaa pwntujaan kahdeksan viikkoa. Whippet tuntuu kivalta rodulta.
No nyt ilmestyi kirjoittamiseni aikaa Mikiksen lisäys. Hyvä!
Poista... SIIS HITSI (anteeksi isot kirjaimet, pienensin ne)
Poista... siis saimme TAKAISIN VENÄJÄLTÄ suomalaisruotsalaisen Mannerheimin, sitä minä tarkoitin. En muuta.
Mutta tiedättekö kuka on " Lars Gabriel von Haartman" ... eli hänen Hirmuisuutensa!?
No, Tapsa siis googlettamatta tietää tänkin, voi vittu. Mutta ette te muut. -Ps. Tää Haartman on muuten haudattu - hänellä on siellä oma kappelinsa - samalle hautausmaalle kun mun isäni ja äitini, Piikkiön Pyhän Jaakobin kirkkomaalle. (Ja kohta kai minäkin.)
Mannerheim tässä oli juuri siinä roolissa kun Tapsa sen rtoisena vaihtoehtona tajusi. Tottakai.
PoistaTajusinhan minäkin, Mikis. Mannerheim oli lainassa, eli hän tuli kolmikymmenvuotisen sotarupeaman jälkeen takaisin. Luin sinun kommenttisi ensin ja vastasin.
PoistaAsia on myös niin, arvoisat valko- ja punakaartilaiset, että ilman Lokakuun vallankumousta me emme olisi saaneet Mannerheimia takaisin, emmekä ehkä muistaisi koko äijää. Ei olisi syytä.
PoistaJa juhlisimmekohan kohta sadatta kuudetta vai kolmeakymmentätoista itsenäisyyspäivää? No, tuurilla ne laivatkin seilaa, kuten Mikis tietää.
"... Tuurilla ne laivatkin seilaa... " Kyllä aina välillä, se on totta, onneksi ei silti aina. Muistan, 'mä ikuisesti muistan sen', kun tultiin etelästä päin Englannin kanaaliin. Niin oli niin sankka sumu, liioittelematta, että jos kätensä ojensi, ei sormia nähnyt. Ja laiva puskee pohjoista (= Helsingin Jätkäsaarta) kohti. Mitään, voi jumlzauta sentään, ei näe, ja ollaan yhdellä maailman vilkkaimmista laivareitillä. Soitamme surusireeniä noin kahden minuutin välein, niin muutkin laivat, joka puolelta kuuluu Tööt Biib Bööp Tuub Tööt-tööt... kuuroksi siinä meinaa tulla, kun joka puolelta tööttäiltiin. Mutta eteen päin vaan meekin madellaan, sellaista 2-4 solmua tunnissa. - Oli sekin kokemus. Ja minä kun olin nuori ja utelias, menin sinne valvontahyttiin, mistä laivaa ohjataan. (Vaikka juuri minua, messikallea, siellä vähiten kaivattiin.) III:s perämies oli juuri ruorivastuussa, ja kävi ihan hermona. Minä (viattomana sieluna) kysyin siltä, että "etkös sää tutkasta nää nää muut laivat, tä?". Se ärjäisi "fuck juu, tutka on apuväline, ei sillä mitään näe!". - Katsoin parhaimmaksi poistua paikalta, ja menin Pentteriin pesemään likaisia astioita, koska vakanssini oli olla Messikalle.
PoistaKaikki historijoitsijat sen kyllä sanovat, myös ääneen, että Suomi-maakunnan suurin onni oli se, että Venäjä Suomen Ruotsilta riisti. 1800 -luvulla meistä syntyi se - Suuriruhtinaskuntana kun oltiin - se Suomi, mitä me nytkin ollaan. - Ruotsinvalllan alla ei nyt oltaisi tällaisia, piru vie, svenskaa vääntäisimme, yhä edelleen.
PoistaSlava Finlandia!
Siis "ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis suomalaisia!""
PoistaTää Arwidssonin lause on kiveen hakattu mm. Laukaassa, josta Tarja on kotoisin. Olen sitä - siis myös Tarjan lisäksi sitä kiveä - monta kertaa tuijottanut. Sillä Laukaassa kun tää Arwidssonkin vähän aikaa eli.
Oli eli eleli. Siis Arrwidson. Ja hyviä, aivan hyviä runoja rustaava Otto Ville Kuusinen-.
PoistaPäivää vaan, herraset.
Mikiksen tähän tulkintaan yhdyn. Suuriruhtinaskunnan aikana Suomesta tuli valtio. Ja suomalaiset tarttuivat tilaisuuteen, harva haikaili takaisin.
PoistaYleinen käsityshän on, ja on se tavallaan tottakin, että Suomi ”kuului” Venäjään (kukaan ei nyt väittänyt niin), mutta laillisesti Suomella ja Venäjällä (ja monella muulla alueella ja maalla) oli yhteinen hallitsija, keisari, ja yhteinen ulkopolitiikka.
Toivonpa totisesti, että Otto Ville Kuusinen olisi pitänyt salaista päiväkirjaa ja se löytyisi nyt. No, jos pitikin, niin poltti sen 30-luvulla.
Kun olin nuorena Ruotsissa, niin tämä kaikki oli jo aluillaan ja ”finne igen” lopuillaan, ”Slussenin sisseistäkin” oli vain muisto jäljellä.
VastaaPoistaSilloin rauhoiteltiin kansaa sanomalla, että nämä ovat vain ensimmäisen siirtolaispolven ongelmia, ja toisen polven kanssa ne jo tasaantuvat, ihan kuin suomalaistenkin kanssa on käynyt.
Nyt on jo kolmas ja neljäs polvi remmissä ja meno vain kovenee kuin Matin ja Tepon rallissa. Missä vika, te nyt kysytte ja minä vastaan: kulttuurissa.
Tapsa, sosialismin teoriat minä unohdin kun ensimmäisen kerran Neuvostoliitossa kävin. Tai tiesin minä kyllä sitäkin ennen sitä sun tätä, koska luin krjoja. (huokaus) Mulle mikään yllätys ollut.
VastaaPoistaIdealisti olin, totta kai, se on totta, kun kommunisteihin liityin. Mutta en mää kauheen tyhmä ollu. Ja naiiviakin mää vaan näyttelin sen verran kun oli pakko.
Ps. kun olin nuori, minulle markkinoitiin TPSL:ää. En ollut heti eri mieltä, mutta kun otin asiosta selvää, oln. Olisin tästä jotain hyötynytkin, muistan kyllä mitä, mutta ei minusta simoslaista olisi tullut, heh he, ei sinne päinkään. - Eikä myöhemmin Hymy -lehden toimittajaa, saatana., vaikka vokottelivat.
Mikis tuossa alla selittää lyhenteen. Itselle tuli mieleen tästä Tyyne Leivo-Larsson, puolueen poliitikko. Nimi on jostain syystä jäänyt lähtemättömästi mieleen. Tomera nainen.
PoistaNytpä minä yllätyin kauheasti! Noora ei tunne lyhennettä TPSL??? Ja kuitenkin ymmärtääkseni olemme suunnilleen samaa ikäluokkaa, Noora toki nuorempi ja nätimpi, ja poliittisestikin samalta suunnalta.
PoistaMinä tiesin TPSLn jo kymmenvuotiaana sekä kaiken tuon mitä Mikis alempana selittää. Ja paljon muuta, luinhan SDPn vuoden 1958 puoluekokouspöytäkirjat (n. 1000 sivua) sanasta sanaan jo 15-vuotiaana.
(Isänihän oli siihen aikaan puoluevirkailinana pohjoisessa ja osallistui tuohon kokoukseen, siksi meillä se lyhentämätön pöytäkirja olikin.)
Lyhyesti kyse oli suhtautumisesta Kekkoseen ja Tanneriin, ja suhteesta Neuvostoliitoon. Sodasta oli vain reilu vuosikymmen. Jos muistatte, ja ettehän te tietenkään muista, niin suomalainen tuomioistuin totesi Väinö Tannerin (ja Risto Rytin jne) syylliseksi Suomen ja Neuvostoliiton sotaan. Siitä pätkähti linnaa.
Natsiksi häntä ei oikein silloinkaan saatu leimattua, mutta eihän sellaista neuvostovastaista sotarikollista voinut valita puolueen johtoon (päätti NKP).
Niinpä SDP:n oppositio, mm. terävästä älystään tunnettu Aarre Simonen, Emil Skog jne, perustivat neuvostoystävällisemmän demaripuolueen - ja päättivät tukea Kekkosta.
Näitä aikoja kutsutaan myös ns. yöpakkasiksi.
Muistan nämä ajat. Katselin silmät pyöreinä, miten kadut ja työpaikat olivat täynnä eri maista tulleita maahanmuuttajia. Meidät suomalaiset laskettiin samaan joukkoon. Minäkin kohtasin ruotsalaisten rasismia, - finne-nimittelyä. Nimenomaan suomalaiset taisivat olla alinta kastia, Slussenin sissit sataman kieppeillä.
VastaaPoistaJa kyllähän suomalaiset ryyppäsivätkin siellä siltojen alla puliukkoina. Kaikissa työpaikoissa, joissa kesäisin olin, lähes kaikki suorittavan työntekijät olivat maahanmuuttajia ja ulkomaalaisia, johtotaso ja naisista konttorihenkilöt olivat ruotsalaisia, ja he istuivat lasikopeissa.
Vaikka ruotsalaiset ovat olevinaan suvaitsevaisia, kyllä siellä selvää kastijakoa oli ja on edelleen. Väitän, että se voi olla jopa jyrkempi kuin meillä. Se näkyy selkeimmin asuinalueiden slummiutumisena. Sama ilmiö on meillä näkyvissä jo isoimmissa kaupungeissa, esimerkiksi Turussa on ns. mamulähiöt ja mamukoulut, joissa poliisien vierailut ovat jokapäiväisiä ja vanhemmat ovat joutuneet kieltämään lapsia menemästä kouluun väkivaltaisen oppilaan vuoksi, jota ei saada kuriin.
TPSL OLI Työväen ja Pienviljelijöiden Sosialidemokraattinen Liitto... muistaakseni? Aarre Simonen sen johdossa ensin oli, tai ainakin Harmaa Eminenssi, myöhemmin Emil Skog. Heillä oli lehti Päivän Sanomat, johon yritettiin haalia päteviä kirjoittajia, ja sen takia he vahingossa ottivat yhteyttä minuunkin, voi haRMI.
VastaaPoistaEmil Skog oli ensin SDP johdossa sitten 1959 perustetun TPSL johdossa, kunnes 60-luvun puolivälissä palasi emäpuolueeseen ,ja simonen tuli tpsl johtoon.
PoistaAarre Simonen oli älykkäin ihminen mitä meillä hallituksessa on ikinä ollut. Ei siitä kahta sanaa. Kekkonenkin häntä pelkäsi, ihan siihen asti, kunnes diapetes vei Simoselta jalat. Mutta oli Aarre myös hyvin vittumainen ihminen, siis itsekäs, joka on aika sama asia, kun ihminen älykäs mutta sosiaalisesti epävakaa, eli holtiton.
PoistaAarre Simonen - Aarne Saarinen - sotken nämä mielessäni. Aarne Saarisen muistan jollain tapaa, Aarre Simosesta vain nimen.
PoistaMutta tänään minulla oli hyvä päivä. Kun vietin yhteistä nimi- ja syntymäpäivääni. Aamulla sain onnitteluja, jotka vastaanotin, ja sain myös lahjoja, joista ilahduin. Päivemmällä joimme kakkukahvit ja kuohuviinit ja keskustelimme kaikkia osapuolia kiinnostavista asioista, joita riitti. Ja kun tähän ikään tulleet olemme jo me, vertailimme myös vaivojamme. Markku kertoi, että kun...
VastaaPoista”...menin silmälääkäriin ja selitin että kaukonäköni ei oikein enää toimi, niin lääkäri yllätti minut kysymällä että ’Näetkö kuun?’ Vastasin että ’Kyllä, kyllä minä nyt kuun näe’. Jolloin hän kysyi ’Kuinka paljon kauemmaksi sitten haluaisit nähdä?’"
Lääkärit ovat inhimillisiä. Tai ainakin eläinlääkärit ovat. Harvasta asianajajista voi samaa sanoa.
Niin, Tapsa, vian on pakko olla ruotsalaisessa kulttuurissa!
VastaaPoistaToiset kommentit menevät läpi, toiset eivät. Mutta älä sinä Iines historiata minua opeta, tiedät siitä vähemmän.
VastaaPoistaMikis, kommenttien läpimeno ei johdu minun toimistani, vaan blogipohja Bloggerin systeemeistä. Kommenttien läpimenossa on useissa blogeissa häikkää, sitä valitetaan monessa blogissa.
PoistaMissäs minä sinulle historiaa opetan, Mikis? En tunnista nyt tätä asiaa, sillä tuo ”historian opetus” on kyllä minulle vierasta. Tietenkin tiedät siitä paljon minua enemmän.
Armorikkaita vuosia seuraaviin virstanpylväisiin
Poistatoivotan ma!
Silmät vielä rähmässä ei tullut kirjauduttua. ( kirjoitin ensin kurjauduttua, onneksi huomasin ja vaihdoin uun iiksi. Mikiksen ano-onnittelijana edellä noormaikku.
PoistaVika on ollut rinnakkaiskulttuurien koko luonnekirjon kritiikittömässä hyväksynnässä. On suljettu silmät sellaisilta käytänteiltä, jotka kantaväestön suorittamina olisivat epäeettistä toimintaa ja jopa rikoksia.
VastaaPoistaTämä on johtanut vinoutuneen kulttuurin kehittymiseen kulttuurin sisälle, on vain katsottu suvaiten ja sallien, ihan kuin meillä Suomessa nyt on tapana, että kun uskotaan ja luotetaan, niin kyllä tulijat sopeutuvat yhteisiin normeihin ja sääntöihin.
Kun pienelle lapselle ei aseteta rajoja ja vastuuta, niitä ei synny itsestään. Kun vieraassa kulttuurissa orjuutetaan sen jäseniä ja vähemmistöryhmiä, siinä on rajan paikka. Siinä on vastuutettava jäsenet käyttäytymään uuden maan ihmisoikeuksien tavoille - tästä ei ole kahta sanaa. Tulijat ovat täyspäisiä ihmisiä.
Kannattaa muuten lukea HS:ien tänäinen tutkivan journalismin juttu maahanmuuttajamiehestä, joka murhasi tai murhautti vaimonsa, lastensa äidin näiden nähden, ja asuu nyt täysin vapaana, rangaistuksetta ja kaikin puolin tukien varassa Suomessa, Vantaalla. Monimuotoisuutta suomalaiseen malliin.
VastaaPoistaLinkki unohtui:
VastaaPoistahttps://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009794072.html
Yleisesti olen kyllästynyt kommentointeihin -. Erityisesti näissä suurissa, fuckebookissa ja muissa. Sensuurin algoritmit ovat mielipuolisia. Kun eräs tuttuni uhkasi fasessa lyödä kukkakimpulla joitain häirikköjä, hän sai viikon bännin. Pikkuhiljaa vetäydyn kaikesta somekeskustelusta, tämä on läntisen sananvapauden tuho. Analyyseja ei sallita, koska aina joku kommunisti jutuistani valittaa ja automaattisesti joudun estoon, kommenttini poistetaan. Täällä bloggaukseesa vähän on vielä vapautta jäljellä, luulen saavani sanoa, että yliopistojen ja koulujen mielenosoitukseen takana ole opiskelijat, vaan totalitarisrikommunistit. Sanna on.mielestäni poliittinen prostituutti.
VastaaPoistaRiku Riemu, kaiholla muistelen sinun oman blogisi aikoja. Miksi ihmeessä et jatkaisi sitä tai perustaisi vaikka omaa sanomisen alustaa jonnekin?
PoistaOn taivahan totta, että tässä ajassa liikkuvat hirmuisen vihaiset voimat, jotka haluavat tuomita ja alistaa jopa meikäläisen miedot sanomiset, vaikka en ole minkään puolueen asialla enkä jäsen. Halutaan määrätä, mitä asioita ja mitä puolta ikään kuin kuuluu kritisoida ja jopa haukkua - se ei ole koskaan vihapuhetta, vaikka se on oikeasti masentavan aggressiivista ja usein heikosti perusteltua toisen osapuolen leimaamista ja nimittelemistä, siis vihapuhetta.
Kyllä minä uskallan sanoa, että tämä kahtiajako ja trumpmainen uhkakuvilla maalailu ja toisten nimittely fasisteiksi ja rasisteiksi alkoi edellisen pääministerin voimakkaista vaalipuheista. Viha ikään kuin ryöpsähti valloilleen. On sosiaalinen ja poliittinen itsemurha olla eri mieltä tämän voimakkaan ja vihaisen aallon kanssa.
Näin minä nykyisen ilmapiirin koen.
Tiedän senkin, että tuo edellinen kommenttinikin lasketaan ”persuiluksi”, koska siinä kritisoidaan edellistä pääministeriä eikä nykyistä.
PoistaKun ylipäänsä kiinnitän huomiota tekoihin enkä henkilöön tai puolueeseen. En ole vielä nähnyt Petteri Orpon huutavan oppositiolle häpeäkehotuksia enkä nimittelevän muutenkaan oppositiopuolueita rumasti.
Kritisoin Petteri Orpoa ja muuta hallitusta siinä vaiheessa, jos pikkukaupunkini terveyskeskus lakkautetaan tai jos keskiluokan veroprosentti nostetaan 40:een tai jos vammaiselta viedään tarpeellinen avustaja. En kritisoi asumistukien tarkistuksia - olen aina ihmetellyt niiden höyliyttä, etenkin kun suuri osa tuesta valuu asunnonomistajien eikä vuokralaisen taskuun.
Aivan, paketissa: kyse on hyväksytystä tulonsiirrosta. Yleensä se tapahtuu toiseen suuntaan ja tämän suuntaista kutsutaan keinotteluksi.
PoistaMinulle "Päivän pannu" oli ja on paras blogi missä olen koskaan käynyt, - Tosin kovin monessa en ole, se on toinen asia, onpas.
PoistaRiku, minunkin kommenttini fb ilmoitti "epäonnistuneen". Ensimmäistä kertaa niin tapahtui. Koin sen sensuurina, sillä en hetkeen päässyt samalle sivulle kommentoimaan mitään.
PoistaTämähän on mielenkiintoista. Blogeja valvomaan on kai viimeinkin kehitetty tekoäly, joka valvoo kommenttien tasoa.
PoistaVaikkapa näin:
”Kommenttisi on epäonnistunut, ei kannata julkaista.”
”Kommenttisi on tyhmä, mieti vielä.”
”Et kai oikeasti meinaa julkaista näin älytöntä kommenttia?”
Kyllä minä meinaan, yritäpä estää saatana…
Tekoäly kaikkineen alkaa osoittaa valistuneelle kansalaiselle jo rajoitteensa.
PoistaMeikäläistä on alkanut ärsyttää se eri medioissa jollakin tapaa vääristynyt venyvä nuotti joissain mainoksissa ja spiikeissä, joissa ei näytetä puhujaa. Se ei ole tyypillinen suomalainen intonaatio. Siinä sanan loppuu painottuu ja jos viimeisessä tavussa on l-kirjaimia, ne pehmentyvät amerikan malliin.
Spiikkaus on vaativa laji. Muutaman (tuhannen) spiikin eri medioihin kirjoittaneena voin kertoa, etteivät kaikki näyttelijätkään sitä oikein hallitse.
PoistaJotkut sitten hallitsevat. Suomen käytetyin mainosspiikkaaja lienee Honkosen Veikko. Kuulen ja tunnistan hänen äänensä joka päivä radiosta tai teeveestä.
Kun haluttiin joskus oikein tumma ja matalan vakuuttava ääni, otettiin Juha Hyppönen.
Minuakin ärsyttää usein stadilaisella intonaatiolla spiikatut jutut. Puhuvat stadilaisesta ässässä (siis s), mutta on siinä muutakin teennäistä, äänenpainossa jne.
Nyt mainoksissa on suosittu ääni Putous-ohjelmasta tuttu Aku Sipola, Mainos-Harrina esiintynyt hauskuuttaja. On siinä kyllä pakkaus, ulkonäkö kuin kreikkalaisella jumalalla ja ääni seksikäs siinä määrin, että taitaa olla jo rasite.
PoistaErittän kauniita sanoja, olen vaikuttunut ja kiitollinen! Jotenkin on vain mieli painunut, en jaksa pitää yllä sellaista hyvää, mutta hauskaa linjaa. Olen ehkä tällainen elämäni vammauttama.
PoistaKiitos Iines ja Mikis!
PoistaLinkit eivät keskustele. Senkin puruluu.
VastaaPoistaKyllä minä oleellisen referoin: ” juttu maahanmuuttajamiehestä, joka murhasi tai murhautti vaimonsa, lastensa äidin näiden nähden, ja asuu nyt täysin vapaana, rangaistuksetta ja kaikin puolin tukien varassa Suomessa, Vantaalla.”
VastaaPoistaTuossa se on. Hesarissa on siitä nyt kolmekin eri juttua, eli tapaus on ennenkuulumaton, ja selvä esimerkki täysin löperöstä oikeuslaitoksestamme suhteessa maahanmuuttajamurhaajaan, joka on saanut jopa turvapaikan. Siis murhaaja.
Jotakin Päivi Räsästä meillä jahdataan hirttolavalle valtakunnansyyyttäjän toimesta, mutta murhaaja saa kulkea vapaana, koska hän on muualta tullut rassukka, murhaaja.
Lukekaa nyt ihmeessä tuo Paavo Teittisen tutkivan jourmalismin juttu. Se on oikeasti hyvin tutkittu ja asia on iso.
Olen ihan varma, että täällä saa parempia vastauksia mun kysymykseeni, kuin jostain muulta. Koska en tiedä pysttykö tätä edes googletta, mutta jos pystyy, älkää tehkö niin.
VastaaPoistaJoo.
"Millä junarataosuudella - eli mistä ja minne - Suomessa ensimmäisen kerran oli käytössä ravintolavaunu?"
Senhän me tiedämme - miksemme me sitä tietäisi? - että 1870 -luvulla juna pysähtyivät, esim. Riihimäellä tunniksi, että Helsingforsista Tavastehuusiin menevät matkustajat saivat syödä Riihimäen asemaravintolassa. Ja vasta sitten matkaa jatkettiin, kip kop kip kop.
"... ja kiskot ne lauloivat ..."
Tarkoitin tätä
Poistahttps://www.youtube.com/watch?v=lUbV6SiX1ZU
Ihmiset ovat vällillä ihania. On ne, samperin paskiaiset.
PoistaVoisi olla Suuriruhtinas Aleksanteri toisen matka Helsingistä tikkurilaan , ja sieltä edelleen hevosvaunuilla Trästkändän kartanoon v. 1863
PoistaNo ei se ainakaan ollut Juhani Ahon kuvaama Matin ja Liisan juna, jossa Matti ryyppäsi itsensä kanssamatkustajan putelista ankaraan humalatilaan, niin että he ajoivat yhden aseman yli rautatiematkallaan 1800-luvulla. Mutta eiköhän tässä naukkailussa ollut siemen siihenkin, että junassa on kiva nautiskella ravintolan anteja.
PoistaTurku - Pietari
Poista(joskus syksyllä vähän ennen ensimmäistä maailmansotaa)
Hyvinkään aseman seinässä on muistolaatta: Tähän avattiin Suomen ensimmäinen asemaravintola vuonna 1862.
PoistaPitäisiköhän alkaa tehdä pyhäinvaellusretkiä Hyvinkään asemaravintolaan? Miksei muihinkin, oi elämäni asemaravintolat, niissä oli tunnelmaa.
PoistaMinulla ei ole asemaravintolaa muistojeni joukossa, mutta on kyllä yksi rekkamiesten pysähdyspaikka, Ihoden yöbaari, mökkiseudullani Turkuun johtavan pikatien varressa.
PoistaSiellä oli levyautomaatti, jonne ajelimme aina kuuntelemaan levyjä ja juomaan limsaa. - Se jokin sinulla on. Tämä soitettiin aina ensin ja sitten lopuksi. Ja katseltiin poikia sillä silmällä.
Kysymys ei ole "oikeuslaitoksestamme", vaan oikeusperiaatteista, joita Teittinen hyvin selittää. Laki ei ole löperö.
VastaaPoistaKyllä kysymys on myös laillisuudesta.
VastaaPoistaKoska keskusrikospoliisi on todennut tämän murhaajan asiakirjat väärennetyiksi, niin jo se on rikos, johon voisi puuttua. Ja koska myös viranomaiset olivat pitäneet hänen taustatarinaansa epäilyttävänä, niin hänelle ei olisi pitänyt myöntää oleskelulupaa.
Oikeusperiaatteiden merkityshän liittyy etenkin siihen, että ne avaavat oikeutta moraalin ja politiikan suuntaan eli maahanmuuttoviraston virkailijoiden haluamalla tavalla, myös täysin höylillä.
Suomessa on liioiteltu turvapaikanhakijoiden automaattista oikeutta turvapaikkaan. Meille on päästetty valehtelevia lelusalakuljettajia Tarja Halosen halattaviksi ja murhaajia kuntien huomaavaiseen ylläpitoon. Asiaa kritisoivat on leimattu persuiksi.
Asia kiteytyy tähän: Haluaako Suomi avata keskustelun Irakin kanssa miehen palauttamisesta tai tuomion loppuun suorittamisesta täällä? Pyynnön täytyisi tulla Irakista.
VastaaPoista– Salla Vuorikoski
Hurskastelua.
VastaaPoistaEi asia voi olla noin, että Suomen velvollisuus elättää ja ruokkia vapaana elävää mahdollisesti terrorismia hautovaa (tästä on Supon epäily) ulkomaalaista murhamiestä riippuu vain Irakin toimista.
Täytyyhän Suomella olla määräysvalta tällaisessa asiassa. Ellei ole, on asiaan puututtava lainsäädäntöteitse. Toivottavasti oikeusministeri tutkii asian perin pohjin. Ja toivottavasti hörhöviranomaiset korvataan realisteilla.
Suomella on täysi määräysvalta tässä asiassa:
VastaaPoistahttps://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c26bffbe-a9d2-4e72-90ba-eb7e291ebea2
Ketä virkahenkilöä tai mitä virkatahoa siis tästä asiasta on syyttäminen? Kuka on ollut vastuussa tästä Norjaakin pöyristyttävästä asiasta, että Suomessa miehestä on ”huolehdittu hyvin”? Murhattu vaimohan oli norjalainen.
VastaaPoistaVoisitko ystävällisesti viestiä lausein, ihan itse viittaamatta mihinkään lähteeseen.
Presidentti Niinistön vierailu todisti, etteivät ehkä suurelta osaltaan ole opiskelijoita. Vielä hyvin tyhmät ja harhautettavat koululaiset on ottanut haltuunsa äärivasemmiston järjestöt. - "ei ku, onks täällä joku opiskelija, mää oon jo valmistunut antropologi ja tähtään yhteiskunnan elätettäväksi!"
VastaaPoistaAika valtioiden rajat ylittäviä äärivasemmiston järjestöjä nämä elokapinan, tai nyt näitä koulujen mielenosoituksia, johtavat. Ja ne tyhmimmät, sekä rikkaiden kakarat, siihen kultttuurikommunismiin taas menevät. Ihmiskunta ei edisty, virheet toistavat itseään.
Tuossa opiskelijoiden mielenosoituksessa oli tosiaan ulkopuolisia henkilöitä, joilla ei olisi pitänyt olla asiaa sinne. Ja muutenkin - läsnä oli kirjattujen havaintojen mukaan kameroiden sammuttua hyvin vähän ihmisiä.
PoistaMitähän nämä neropatit arvelivat istumalla ja yöpymällä yliopistolla saavuttavansa?
Mikis, Päivän pannu oli täynnä kaikenlaista roskaa, mutta on siellä paljon juttuja, joista edelleen nautin. Pitkästä aikaa nyt vähän vilkuilin. Suvi-Annes Siimeksen laitoin sanomaan: "Haistakaa duunarit vittu!" , eikä mikään ole reilussa kymmenessä vuodessa muuttunut. Sanna Marin on suomalaisista saastapaska duunareista helpotuksekseen päässyt eroon ja liittynyt osaksi - tonyblair- kardashian-ylhäisöä.
VastaaPoistaPäivän pannu on nerokas ja vaativa nimi blogille.
PoistaJa kyllä siellä oli teräviä ja hauskoja juttuja, mutta on ymmärrettävää, ettei sellaisia joka päivä jaksa synnyttää. Kun ei riitä pelkkä terävyys eikä pelkkä hauskuus, vaan ihannetapauksessa molempien määreiden tulisi toteutua samassa jutussa. Se kysyy valtavia henkisiä voimavaroja.
Ei ole ihme, että varsinaiset toimittajatkin kirjoittavat vain harvakseltaan oikein hyviä ja hauskoja juttuja.
Tämä sieltä itseäni nauratti. Paikallislehti.
PoistaAnteeksi, vielä yhden laitan. Rauno mukavasti mukana kommenteissa, kuten Ineskin. Tuohan oli oikeasti helsinkiläisen kulttuurin tarkastelu. .
PoistaSiis tämä.
PoistaAikamoista verbaaliakrobatiaa tuo Paikallislehden anti.
PoistaPikkukaupungin katujengit kuulemma ottivat yhteen ABC:edellä pesäpallomailoin varustautuneina. Onko juurisyitä?
VastaaPoistaPikkukaupungissa mitään jengejä ole. Eihän täällä ole kunnon katujakaan, eivät muualta tulleet täällä viihdy alkua pitempään.
PoistaKyllä ne astalohipat ovat ihan paikallisten pellavapäisten kiekkojunnujen harjoituksia tulevaa kautta varten. Täällä on reippaita poikia.
Asumistuen kohdentumiseen palaten on Kelan sivuilla kuusi (6) aihetta joiden uutisoinnissa vaalien alla on suosittua tehdä samat paikkansapitämättömät väitteet. Viimeisestä en ottanut selvää mutta pidän tätäkin onnistumistani koko hyvänä, muut kyllä olivat hyvin koostettuja ja asian selvittäviä.
VastaaPoistaAikani kuluksi otin selvää pintapuolisesti muiden Suomeen verrattavissa olevien maiden hyvinvointitakuista, sanotaan niitä miksi hyvänsä. Voi olla että meillä on ainutlaatuinen ongelma, ylihyvinvointi. Joka tapauksessa se on pieni ja ohimenevä.
Vaaleilla siitä ennenkin on selvitty.
Politiikan tekemistä on myös poliitikkojen aikaansaannosten kritisoiminen mutta jos pitäisi tehdä parempaa, saada jotain järkevää edesautettua niin halpaan ja helppoon lupaukseen omasta edusta äänestäjän mieli menee niin että kuuluu vain parlamentaarinen pulputus ja tuntuu vartijan taputus olalle ostoskeskuksessa kun seisoo liian pitkään ihmettelemässä missä helevetissä on silakkalaatikko.
Ensin olisi määriteltävä mistä suomalainen on valmis maksamaan ja sitten ostettava kunnollisia poliitikkoja, eikä äänestää vanhaksi menneitä ja puoluepoliitikkoja.
Vennamolaisittain: Hävikkiherrat häädettävä!
PoistaSuomalainen on taatusti valmis maksamaan verojaan oikeasti hyvän julkisen koulutuksen ja julkisen terveydenhoidon puolesta, kaikille ikäluokille. Itse maksaisin mieluusti puhtaan luonnon ja eläinten vapauden ja ilmaston puolesta, mutta ei meidän ilmastoasioissa ensimmäisiä tarvitse olla.
PoistaSen sijaan en haluaisi maksaa niitä asumistukia laajasti, vaan huomattavasti niukemmin kuin nyt. Ei valtion tarvitse eikä tule maksaa kansalaistensa asumista kuin hätätapauksissa. Kalliisiin yksiöihin kaupungilla asumistuet ovat turhia, kun samaan aikaan on koko ajan vapaana halpoja opiskelija-asuntoja. Tämän luin tänään lehdestä. Ne eivät kelpaa opiskelijoille.
En halua maksaa myöskään kolmeatuhatta euroa käteen kuukaudessa Terolle, joka halusi pitää sapattia työstään muutaman vuoden ja olla kotona lapsen kanssa ja ”opiskella” samalla nimellisesti muutaman tunnin viikossa. Hän sai todella tuon rahan vapaana käteen (juttu jossakin tämän päivän sanomalehdessä).
Teron raha oli siis työttömyystuki, ei mikään lapsenhoitokorvaus.
PoistaJoten Tero pois uutisista ensin ja sitten napakasti puhtaammaksi luonto, vapaammaksi eläimet mutta ilmastolle me emme tietenkään mitään voi joten miksi maksaa senkään vertaa?
PoistaKäy toki. Ilmaiseksi saat tämän puoltolauseen. Voi olla että syy on Teron. Taidan kysyä voinko viedä hänet kaljoille, minä tarjoan, emäntä mukaan heti kun töistä pääsee. Näin hauskaa ei ole ollut kuin Trumpin aikoina, tai silloin kun ymmärsin mikä ero on insinöörin ja ekonomin puheella.
Eihän Kela puolueeton ole, sehän on Kansaneläkelaitos. Selvän teki.
Oikea tosi poliitikko on meidän kirjoissa ja kansissa ja pankissa tunnettu, sellainen neuvottelukykyinen ja sopeutuva mutta päättäväinen asioiden aikaansaaja jolta on lupa odottaa näyttöjä joilla on vaikutusta vakka ei ole edes pyydetty, siis lahjomaton.
Nyt esität minut naiivina, pelkistät kuvaani haluamaasi kepeään suuntaan.
PoistaEi noin, Minerva, ei noin. Ei ollenkaan noin. Tero voi ostaa kaljansa itse eikä kulkea käsi muiden taskussa, terve nuori mies. Ei siinä ole mitään ihailtavaa, että käyttää porsaanreikiä hyväkseen. Sikamaista se on. Jaloa se olisi vain siinä tapauksessa, että hän tekisi sen näyttääkseen ilmeisen epäkohdan, jotta se korjattaisiin. Hän syö lastensa ja lastenlastensa leipää. Minä ja mun elämä, mulla on oikeus, koska mä haluan.
Pieni ja ohimenevä, ongelma. Niin Tero.
PoistaNyt on kaikki hyvin.
Koita ottaa rennosti, kolme tonnia kuukaudessa ei ole kovin suuri kassa, paitsi tietysti jos sinä sen yksin maksat. Maksatko? Eikun ei, leivättömät lapset ja lapsenlapset, koita nyt hittovie päättää jo ja jos et kertakaikkiaan saa mitään järkevää sanottua niin lue epämääräisiä jaarituksia Kelan sivuilta aiheesta asumistuen kohdentaminen ja tarkoitus.
Asia on päinvastoin kuin aina täällä väität.
Kun Teron tapaus asetetaan laajempaan kontekstiinsa, tulee kyseeseen se asia, joka on se varsinainen pointti, Maxerva, moraali. Ihmisen moraalin perään tässä kysytään, ei kolmen tonnin.
PoistaTyöttömyystukia ei varmaankaan ole säädetty rikkaiden sapattivapaiden rahoitukseen, vaan työttömyyteen. Jos oikein muistan lehtiartikkelin, niin Teron palkka esihenkilön työstä on lähes kymppitonni kuukaudessa. Ehkä siitä olisi voinut säästää sapattivapaan rahoitukseen ihan itse, etenkin kuin vaimokin käy työssä, kenties hyväpalkkaisessa - sitä artikkeli ei maininnut.
Mitä asumistukiin tulee, en kannata niiden lopettamista vaan kohdennuksen tarkistusta ja supistusta. Nyt niistä hyötyvät vuokranantajat, jotka voivat korottaa vuokriaan. Asumistukien lasku laskee todennäköisyyslaskennan mukaan myös vuokrien tasoa.
Asumistuista sain sen käsityksen, että se halutaan poistaa lähinnä omistusasujilta.
PoistaOpiskelijan asumistuki laskee seuraavasti: jos asumistuki on nyt 465,60 euroa, se on jatkossa 394,10. Eli muutos on 71,50 euroa kuukaudessa. En tiedä, onko tämä kauhean rajua taloustilanteessa, jossa Suomi tällä hetkellä on.
Onko tämä Tero töissä yksityisellä vai julkisella puolella? En tunne tapausta.
PoistaTuntomerkeistä voisi päätellä, että julkisella eli alalla, jossa palkan maksavat nettoveronmaksajat ja virat säilyvät pakastettuina jälleen joskus nautittavaksi.
Tai sitten hän on niin kovan luokan ammattilainen, ettei pelkää lorvailla välillä. Kolme tonnia puhtaana käteen on muuten Suomessa sellainen liksanakin, että suurin osa voi vain haaveilla siitä.
Tasan eivät käy onnen lahjat. Lisäksi järjestelmä on löperö.
Luin artikkelin uudelleen, ja korjaan pari virhettäni, jotka eivät kuitenkaan muuta itse asiaa. Korkeintaan taittavat kärkeä moitteiltani Teron moraalista ja suuntavat sen itse tukijärjestelmään.
PoistaTero oli mitä ilmeisimmin töissä yksityisellä, ja hänet siis irtisanottiin hyväpalkkaisesta työstään (9 500 e/kk). Hän sai kultaisena kädenpuristuksena niin suuren korvauksen, että päiväraha alkoi rullata vasta kahdeksan kuukauden kuluttua.
Päiväraha juoksi aluksi korotettuna, 168 euroa päivässä, koska hän siis oli ollut kovapalkkaisessa työssä. Tero mainitsee saaneensa tukea enemmän käteen, kuin hänen esihenkilönä toiminut vaimonsa sai palkkaa.
Tero ilmoittautui myös omaehtoiseksi opiskelijaksi. Tausta-ajatuksena oli se, että kun jää työttömäksi, voi samaan aikaan opiskella ja saada silti ansiosidonnaista päivärahaa.
Tämä nimittäin poisti Terolta työnhakuvelvoitteen, ja myös opiskeluvaatimus oli leppoisa, vain muutama opintopiste kuukaudessa.
Tero vietti siis leppoisat kaksi vuotta kotona opiskellen nimellisesti. TE-toimistokaan ei häirinnyt Teron rauhaa muuta kuin nimellisisllä uunimestari- ja levyseppäkurssitarjouksilla.
Tero saa siis synninpäästön siinä, että hän itse myöntää käyttäneensä härskisti porsaanreikiä hyväkseen. Miinusta tietenkin siitä, että hän kuitenkin siis käytti.
Eli kyllä hallituksella olisi tässäkin uudistamistarvetta, jos kansa ei ryntää yleislakkoon estämään näitä kannustinloukkujen leikkaamisia.
Se linkki juttuun:
Poistahttps://www.is.fi/kotimaa/art-2000009886908.html
Panen tähän loppuun vielä puhkumiseni tästä maahanmuuttaneesta murhaajamiehestä, jolle Suomi siis on höylisti myöntänyt leppoisat tuetut päivän ja kaikin puolin hellän kohtelun. Eva Biaudet on varmaan onnellinen, kun voi nyt kertoa lapsilleen hyvästä yhteiskunnasta, joka huolehtii turvapaikanhakijoista. täydellisen huomaavaisesti.
VastaaPoistaLain uudistamisella on nyt kiire, jotta tällaisia kansan syvimpiä oikeustuntoja loukkaavia moraalittomuuksia ei voi Suomessa enää koskaan tapahtua. Ja tälle ukolle kengänkuva perseeseen ja takaisin lähtöpisteeseen, tuli mitä tuli, Hammurabin laki päteköön murhaajille.
Et sitten muuta viitsinyt kuin keksaista hämäysteron?
VastaaPoistaAsumistuki toimii sittenkin toisin kuin kuvailit. Kuvauksesi on kyllä suosittu ja sen suositummuus nousee aina vaalien alla. Kela on tehnyt näistä suosituista koosteen joka sisältää sopivasti tosiasioita kolmen pronssiapinan syndroomaa hellitteleville.
Todennäköisyyslaskennan mukaan et puhu suomea. Kirjoitat kieltä jota suomenkielinen ihminen voi ymmärtää mutta todennäköisesti ei viitsi.
Hämäystero, ei toki, koska hän käytti tukia väärin = tarkoitukseen, johon ne eivät olleet eli sapattivapaaseen. En keksinyt Teroa, artikkeli on linkissä. Se missä erehdyin oli se, että vaimo oli esihenkilö, ei hän. Ja se, että hänet irtisanottiin muhkean erorahan eli kultaisen kädenpuristuksen kautta ja senkin unohdin, että hän vapautui velvollisuudesta hakea työtä kun opiskeli nimellisesti jotain liirumlaarumia pari opintopistettä silloin tällöin.
PoistaHänhän olisi voinut valita myös rehellisen hoitovapaan. Vaan ei valinnut, koska hoitoraha on noin 190 euroa kuukaudessa, kun taas tuo Teron työttömyystuki oli käteen kolme tonnia kuukaudessa.
Mitä asumistukeen tulee, niin sehän on vanha tosio, että mitä korkeammat asumistuet, sitä korkeampaa vuokraa asunnon omistajat siitä pyytävät. Kun asumistuet nyt laskevat, laskevat myös vuokrat. Hallituksen leikkauksissa on toimia, jotka vaikuttavat ketjuna muihin asioihin, ja nimenomaan kuluttajaa helpottavasti. Kun kannustinloukkuja puretaan, niiden vaikutuksia jokainen kuvitelkoon mielessään myös toiseen suuntaan, ei yksin kurjistavaan.
PoistaNäitä Teroja on eri mitassa muitakin. Minäkin tunnen perheen, joka päätti pitää kesän vapaana työttömyystukien varassa ja etsiytyä vasta syksymmällä töihin. Perheessä on viisi lasta.
Koska vastaus on tosi, se on ollut uutisissa eikä sisällä olennaista uutta ei sitä voi enempää käyttää alustavan esittelytyöryhmän ajankuluksi mutta toimeenpanevan komitean ei myöskään pidä luulla että kaikki ehdotukset lähtökohtaisesti tulevat käsitellyiksi. Hyvänen aika, entäs kokouspalkkiot! Ne eivät keskustele. Ne kestävät aikaa.
VastaaPoistaKorvaamattomia poliitikkoja, niitä ei saa rahalla.
PoistaMitens Sanna Marin? Rahalleko ei saa vastinetta?
PoistaEn osaa sanoa kun en tiedä kenelle hän tekee töitä.
PoistaTaannoin taisi olla kyseessä vain työharjoittelun julkisuudenhallintaosion suorittaminen, taisi saada hyvät pisteet.
Voihan sekin olla että koko tyyppi on yks vitunleija.
Ministerien, valtiosihteereiden ja erityisavustajien palkkausmenoja koskevan momentin määrärahatasoksi ehdotetaan 15,2 milj. euroa.
VastaaPoistahttps://vnk.fi/-/valtioneuvoston-kanslian-talousarvioehdotus-vuodelle-2024
Onko tämä enemmän vai vähemmän kuin edellisen hallituksen ao. menot? Kysyn kun en tiedä!
Etköhän sinä näppäränä googlettajana selvitä tämänkin asian itse.
PoistaTässä huomioni herättää määrärahan tarkkuus: miksi juuri 15,2 miljoonaa - miksei 15 tai 16 tai 20 miljoonaa?
PoistaTodennäköisesti siksi, että laskelma on takaperoinen eli ensin on laskettu montako ministeriä, valtiosihteeriä ja erityistä avustajaa on ja mikä on kunkin palkka. Sitten vaan näppärä ynnäys, se on siinä ja nuija paukahtaa.
Yhteensä niitä on kai sata.
Määräraha on klassikkokäsite. Jos se alittuu seuraa hirveitä, virkoja joudutaan uudelleenjärjestelemään ja työt ruuhkautuvat pahalla tavalla. Jos se ylittyy hienokseltaan, sanokaamme 0,2 miljoonalla eurolla on kaikki kermaa ja persikoita ja jatkuu kuten ennenkin.
PoistaMarinin hallituksen avustajamenot olivat haarukassasi, ellen ihan väärin muista.
PoistaVoisitko edes kerran vastata sanoistasi?
Silakkalaatikosta pitävä ihminen ei voi olla täysin mätä ja voi olla että on sellaisessa ihmisessä myös nupullaan oikea tättäjäärä jonka lausumia tulevat siteeraamaan moniaat letkupolviset lonttahousut henkilöyteen katsomatta.
PoistaEi nyt juuri pidä puuttua liiaksi asioiden luonnolliseen järjestykseen, ensin on oltava selvää kuka kenenkin joukoissa perkaa ja kuka saa heittää perkkeet lokeille, eikö niin? Valtiontalous ei ole talouselämän asia vaan valtion asia, hankala juttu että muilla valtioilla on enemmän asiaa.
Marinin hallituksen avustajamenot olivat haarukassani? Tuskinpa vaan, sillä harvoin kirjoitan talousmenoista summineen - ei ole minun alaani.
PoistaOlen voinut kommentoida sitä, miten paljon Marinin hallitus lisäsi avustajien määrää verrattuna Sipilään. Summista en ole uskoakseni puhunut.
Nyt kun kysyttyäsi tarkistan asiaa Googlesta, huomaan, että Sanna Marinin hallituksen avustajajoukon eli ministereiden, valtiosihteerien ja erityisavustajien kulut kasvoivat reilusti verrattuna silloin parin vuoden takaiseen Juha Sipilän hallituksen kuluihin vuonna 2018.
Eli Marinin hallituksen palkkakulut olivat 11 miljoonaa euroa, joten palkkakulut kasvoivat kahden vuoden aikana hieman yli 83 prosenttia.
Orpon hallituksenkin palkkakulut ovat kasvaneet, mutta sitä en jaksa tarkistaa, montako prosenttia verrattuna Marin hallitukseen, ja tuohon 83 prosentin nousuun Sipilään verrattuna. Ehkä sinä kerrot sen meille?
Sosiaalivakuutus.fi, asioiden todellinen puoli, toimiva sivusto.
VastaaPoistaMaxerva, kiitos vihjeestä, mutta täällä on kyse ajatuksista ja mielipiteistä, ei välttämättä perimmäisestä totuudesta. Tätä ei pidä ymmärtää nyt väärin.
PoistaArvostan tosioita, tieto on valttia. Keskustelu ei kuitenkaan ole tietojen vaihtamista, vaan mielipiteiden, perimmäisten ajatusten. Antamista.
Emme ole täällä siis todistamassa toistemme sanoja oikeiksi tai vääriksi, vaan antaaksemme omia ajatuksiamme, mieluusti aitoja ja rehellisiä - vaikka luikuriakin saa tarvittaessa lasketella, jos kirjallinen ilmaisu sitä vaatii. Saa olla myös väärässä, saa erehtyäkin.
Ok.
PoistaMissä helevetissä on silakkalaatikko?
Luikuriahan me emme laske - mistähän tällainen kielikuva on peräisin? Mistä tulee ”luikuri” ja miksi ”laskea”?
PoistaLuikuri on vielä yksikkö eli laskennasta tulee tylsä: yksi, yksi, yksi, yksi…
PS. Huomaako, että möllötin monta päivää mökillä koiran kanssa?
Miksi silakkalaatikko katosi ennen kuin Itämeren silakanpuute tuli uutisiin?
PoistaMissä helevetissä on silakka!
Jaaha, se onkin ylempänä hyllyllä koska se on on muita ≈1€ kalliimpaa, no onpa höpsyä.
PoistaSisältää silakkaa 9%.
Asia selvä.
Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen johtaja kertoikin tästä olennaisesti tarvittavan. Hyvä kuva. Mieskään ei näytä kaamealta.
Luikuriahan minäkään en täällä laske muuta kuin kuvitteellisissa tarinoissani, mutta siis mieleeni tuli tässä Mikis, maailman taitavin huilisti, siis sanojen sepittäjä, etenkin reissutarinoissaan, joita kaiholla muistelen. Tiedän senkin, etteivät Mikiksen tarinat ja juoksutukset ole luikuria, mutta viittaan niiden helppoon ja keveään kulkuun, hassuihin sattumuksiin, kaikkeen, mikä voisi olla yhtä hyvin luikuria.
PoistaSiis juoksuttelut ovat hauskinta antia, hauskempia kuin totuudet ja minun paasaukseni. Kunpa ihminen ei koskaan tulisi niin vanhaksi ja raihnaaksi, että hän ei osaisi lasketella luikuria.
Luikuri muuten tulee verbistä liukua, luikua, ja viittaa keveään narraamiseen, palturiin. Itse näen sen taidokkaana ilmaisumuotona, narrin nauruna, pillipiiparin soittona, jolla huijataan muita hyvässä mielessä.
Mitä silakkaan tulee, se on minulle arvokala, herkku lapsuudesta asti. Uudelleen opin arvostamaan sitä, kun mökillä olleet saksalaiset ihastuivat siihen ja ihmettelivät herkun halpaa hintaa.
PoistaKyllä minä edelleen silakkaa ostan, kun saan, ja paistan ruisjauhoissa pyöriteltyjä hopeakylkiä koko pannullisen. Lohi ei ole yhtä maukasta.
Minkähän vuoksi suomalaiset syövät enimmäkseen lohta, kirjolohta? Menet mihin tahansa kesätapahtumaan, niin siellä on lohisoppatarjoilu. Olen kyllästynyt. Silakkalaatikko on hyvää.
Viljellyn 'lohen' tai tuttavallisemmin evämakkaran ja silakkalaatikon yksikköhinta on sama, n. kympin / kg.
VastaaPoista9%...
Valmistaminen vaatii energiaa. Mitä suuremmissa erissä valmistetaan, sen enemmän energiaa voidaan säästää.
Savolaispariskunta ruotsinlaivalla: 'Unto, tiällä sitä on sitä kallaa!' Kyltissä luki kalla rätter.
Kylmäävää ja totta. Kivaa olla kuluttaja, ja tosi kivaa olla kranttu, ainakin joitakin vuosia vielä, ehkä. Erääseen en ryhtyisi, en marisisi ainakaan kuuluvasti nuoremman väen läsnäollessa että ennen oli kaikki paremmin. Niillä on tästä tieto.
Ei niillä mitään tietoa entisestä ole, eihän niille enää historiaakaan opeteta saati kehittävää kaunokirjoitusta ja aina virkistävää kristinoppia, joka panee terveen nuoren puntit tutisemaan virkistävällä tavalla ja opettaa sopivan nöyräksi kohtaamaan elämän vastukset.
VastaaPoistaPilalle nämä on passattu ja niiden tie on kukkasin koristeltu. Kysy niiltä sitten, miten asia on. Uskokoon ken tahtoo.
No miksi ne sitten syö makaronilaatikkoa heinäsirkoilla? Ei käy järkeen.
PoistaEntäs tofu, turkiseläimet, entäs jnpp?
Antaa tulla vaan, tämä on mielenkiintoista.
Verry verry interesting.
Kyllä ne täällä periferiassa, missä ötökät on terveesti luokiteltu vain riesaksi, syövät lihaisan makaronilaatikkonsa ketsupilla. Itse voisin kyllä popsia rapsakoita miedosti suolattuja sirkkoja pahimpaan hiukomiseen.
PoistaKysy niiltä kaikentietäviltä nuorilta, mikä on hiukopala ja mitä fysiologista elimistössä tapahtuu, kun ihmistä hiukoo. Uskon, että on ratkiriemukasta kuunnella niiden vastauksia. Kysy niiltä sitten, mistä erottaa kuusen männystä. Tai millainen on vastapuikea lehti.
Ainoa este sirkkojen syömiselle voisi tulla siinä, että sirkat ja hepokatit ovat niin herkkiä ja viisaita. Menet heinikkoon makaamaan macrolinssi kamerassasi ja tähtäät korressa killuvaa sirkkaa. Alta aikayksikön se keikauttaa itsensä korren taakse puoliksi piiloon ja ilkkuu sieltä että hähää. Ja kun vaihdat käsien asentoa ja valotusta, ja meinaat juuri laukaista, taas hypätään toiselle puolelle ja tuijotetaan sieltä voitonriemuisesti kuvaajaa. Tätä kuurupiiloa voi jatkua kauan, kunnes jompikumpi saa tarpeekseen ja kuvaaja kuvia, joissa näkyy puolikas sirkkaa.
Poistahttps://i-kuvat.blogspot.com/2010/08/elokuun-heinasirkka.html
PoistaTuossa parit sirkat.
Jotenkin-notenkin puolikkaan nakkipaketillisen syöminen on kuin katsoisi leffan puoleenväliin, syön aina kokonaisen / leffa. Kiva olla nakkifriikki. Ei someselfiekuvia, ei facebookkia, eikä juuri Raidiakaan jäljellä.
PoistaPakastettuja hyönteisiä möisin, nyt sattumalta olis erä...
Tämä al-Holin tapaus vei minun makuni Haavistoon. Siksi en tule äänestämään häntä, vaikka joskus äänestin.
VastaaPoistaHän työnsi alaisensa junan alle väärin syytöksin pelastaakseen oman nahkansa. Halpamainen moraaliton teko.
Toiseksi hän ei ajatellut Suomen etua järjestäessään al-Holin terrorismileirille itse omasta halustaan menneet naiset takaisin Suomeen. Kaikissa muissa maissa näitä palautettuja al-Hol-naisia on kuulusteltu turvauhkina, meillä on säädetty niin, että naisia ei edes kuulustella, eli heitä ei saa pitää turvauhkana, vaikka he itse aktiivisesti lähtivät terrorismin pariin riistäen lapsiltaankin turvallisen normaalin elämän. Minusta tämä lapsiin suunnattu riisto oli naisten raskauttavin synti, josta heidän tulisi kantaa vastuu Suomessa.
Joskus minunkin mieleeni pujahtaa hieman kliseinen ajatus: onko näinä woke-aikoina jotenkin asiaankuuluvaa äänestää vähemmistöstatuksen omaavaa henkilöä, jos sellainen on tarjolla. Omakin sädekehä siinä kiillottuu.
PoistaTämä on tietysti ajatus, jonka haluan torjua. Onhan Haavisto miellyttävä persoona habitukseltaan. Minulle hänen persoonansa on alkanut herättää kuitenkin liikaa vastaamattomia kysymyksiä.
En ajattele niin, että vain yliopistokoulutetut ihmiset ovat arvokkaita, mutta jos ihmisellä selvästi on pyrkyä ja nostetta yhteiskunnan korkeimmille portaille, odottaisin että hän olisi jossain elämänsä vaiheessa kouluttautunut suorittamalla edes jonkin tutkinnon. Vaikka puusepän. Meillähän on ilmainen koulutus ja mahdollisuus opintolainoihin, joten ei rahapula ole opiskelun este.
Haavisto olisi helppo valinta, mutta ellei häntä halua äänestää, onkin melkoinen vaikeus valita ehdokkaista. Kukaan ei erotu minulle muita parempana eikä muita huonompana.
PoistaMielelläni äänestäisin naista, jos olisi napakka mutta avarasti katsova, muita suvaitseva ja esiintymiskykyinen. Nyt ei ole kuin napakka ja Urpilaisesta ei tiedä.
Mistä mediasta sen presidentittären löytäisi ja minkä hintaisia niillä on?
PoistaYleensä yrittävät myydä tyhjää, shortata.
Vähän käytettyjähän ne on, mutta niillä mennään.
Tuskin maltan odottaa Jutta Urpilaisen vaalikampanjaa, sitä, millä mantralla häntä markkinoidaan.
PoistaTosissaanhan demarit eivät kisaan lähde, kuten ei vasemmistoliittokaan, vaan suurin osa vasemmistoa asettunee taktisistakin syistä Haaviston taakse, jotta hän saisi etumatkan Stubbiin ja muihin nähden. Ja kun julkkisvoimat Cheekeineen ja Jaana Peltosineen ym. asettuvat näkyvästi Haaviston taakse, niin Haavisto karkaa kauas muista.
Uskon, että Haavisto hoitaa työnsä mallikkaasti, mutta samaa uskon kaikista muistakin ehdokkaista. Kyllä siinä tehtävässä on pakko karistaa unelmahörhöilyt ja vilpit.
Haha! Veckans vits, trevligt som fan!
PoistaPresidentti ei ole virassaan valtakunnan parhaiten informoitu henkilö, ei todellakaan. Pääministeri on.
Riippunee asiainhaaroista, ja henkilöistä, luulen kyllä minä. Eihän se ollut edes pääministeri, joka Suomen Natoon vei, vaan presidentti.
PoistaTietysti pääministerin pitää olla periaatteessa täysin informoitu, koska hän on se, joka kuitenkin johtaa toimia kriisitilanteissa, paitsi armeijan liikkeitä.
Tällaisessa tapauksessa niiden, jotka eivät kannata Haavistoa, tulisi yhdistää voimansa ja keskittää itsekin äänensä yhdelle tietylle ehdokkaalle. Vaan miten se tehdään? Kuka on vastavoima suositulle ehdokkaalle?
PoistaJos ei täältä löydy presidentinviran hoidosta kokemusta niin sitten ei valtionarkistostakaan.
PoistaMissään ei ole nostettu penkistä niin paljon rautaa kuin pukuhuoneissa.
Missään ei ole tehty metsä-/rakennus-/kuljetustöitä niin kovassa pakkasessa kuin löylyissä.
Ei niissä apteekeissa tiedetä lääkkeistä paljoakaan, eikä ainakaan se lääkäri tiedä sairauksien hoidosta enempää kuin kissanpissalaatikon hoidosta.
Niin se on koska minä olen sen kirjoittanut, se lukee netissä nyt, painokirjaimilla.
Luulkaa kuulkaa vaikka lehmälentobensiinin hinnanalennukseen ja että lehmätkin lentää lentopisteillä, tosiasioista en käy keskusteluja tinkimissävytteiseen kuukaudenaikaan, nyt ne moponosat päästä ja lukemaan läksyt, ei tosi siitä muuksi muutu että tänne kirjosievistellään haarakielisiä lauseenräysköjä.
VastaaPoistaLappeenrannan kuvataidelukio vallattu! Taju kankaalle, oikein. Tai ehkä enemmän ja parempaa kouluruokaa ja liikuntaa.
VastaaPoistaPuolustusvoimat on puolustusvaliokunnan aloitteesta yhteistuumin rakentanut, ollut luomassa natoyhteensopivuutta 80-luvun puolivälistä alkaen.
VastaaPoistaSuuri osa työstä on tehty yleisöltä kysymättä, varsinkin kenraali Hägglund oli uransa aikana joukon kärjessä eräänä primus motorina, siis jo presidentti Koiviston kausista alkaen.
Vetäkääpä ne kellonne, ei se käki sieltä muuten edes kurkistele.
Kuulepas nyt Maxerva, äläpäs ollenkaan opeta täällä ihmisiä nokkavaan sävyyn. Opettaa saat, mutta jätä ne käkikellot pois.
PoistaVaikka ihminen olisi mielestään miten max, niin ei silti pidä muita väheksymän. Kenties he tietävät joistain asioista enemmän. Ja viis siitäkään.
Kyllähän me aikaamme seuraavat olemme tienneet jo vuosikymmeniä, että etenkin maanpuolustuksessa Itä-yhteensopivuutta vältetään ja Länsi-yhteensopivuutta lisätään kaikin tavoin.
PoistaMiten tämä on mennyt ohi Maxervan kaltaiselta kaiken paremmin tietävältä?
Ei kai hän niellyt ystävyyspropagandaa?
Juuri luin selostuksen Sanna Marinin uusimmasta puheesta, jossa yleisölle selitettiin, miten Marin ”johdatti Suomen Natoon”.
PoistaKissa vieköön, näinkö se tosiaan meni. Kun minun muistiini jäi kuva siitä lausumasta, että ”minun aikanani ei liitytä Natoon”…
On ilmennyt ettei ole merkitystä mistä on kyse, eikä mikä mikä on totta vaan mitä blogiyhteensopivien puoluekokous päättää.
PoistaMaxerva, olen pahoillani jos koet täällä käydyn dialogin noin. Ei ole suinkaan tavoite päästä yksimielisyyteen missään asiassa, vaan pikemminkin erilaisten ajatusten ja mielipiteiden esilletulo. Sanan säilä saa leiskua puolesta ja vastaan.
PoistaOn vain luonnollista, että kun keskustelua käydään, keskustelijat hakevat omalle kannalleen lisäperusteluja. Se ei ole hyökkäys toista vastaan, vaan dialogin seuraava vaihe. Eri asia on, jos keskustelija esittää ajatuksiaan ilkeillen tai muita vähätellen tai pyrkii selkeästi trollaamaan blogia. Tähän vähättelyyn sortuu valitettavasti meistä jokainen joskus, mutta valtaosin mielestäni ei sorru.
Sinulle henkilökohtaisesti voisin sanoa, että jos kommentti on kovin kryptinen ja pihvi ikään kuin verhotuin sanakääntein ja metaforin piilotettu, on suuri vaara tulla väärinymmärretyksi tai jäädä kokonaan ymmärtämättömäksi. Tämä ei välttämättä ole lukijan vika, vaan levottoman someympäristön. Nettitekstejä ei lueta kuin runokirjaa tai romaania arvuutellen tulkintaa, vaan nopeasti, hypähdellen, sivuuttaen, loikkien. Mielestäni kannattaa ottaa lukijakunta huomioon ja pyrkiä viestimään selkeästi. Ja silti rikkaalla kielellä, kuten täällä ihailtavan moni tekee.
Ystävyyspropagandaa ei enää ollut tarjolla niihin aikoihin kun huvituin paikkansapitämättömyyksien uutisarvoista. Se oli vanhentunutta, parasta ennen -päiväys oli 70 -luvun alkupuolella.
PoistaMaxerva viittaa yya-aikoihin, mutta kumppanuutta ja yhteistyötä julistettiin kyllä pontevasti aina varhaisaamuun 24.2.22 asti.
PoistaMeteliä pitämättä sotatavarat oli silti tilattu lännestä, mielellään USAsta. Nato-sopivuuttakin asiaatuntevat edistivät voimallisesti, eivätkä tuudittuneet ikuisen rauhan uneen esim. ruotsalaisten ja saksalaisten tavoin.
Sitä täytyy kyllä ihmetellä, miten lyhyt muisti on esim. puolalaisilla ja unkarilaisilla. 1956. 1968.
Kyllä minulla on ollut lähes aina lainavelkaa. Ensin opintolaina, sitten asuntolaina, sitten autolaina ja aina kun autoa on ollut vaihdettava, taas lainaa, koska se uusi auto on aina vain kalliimpi, vaikka kohtuudessa olenkin pysynyt - tavallinen Toyota, ei mikään öky.
VastaaPoistaEn ole koskaan ollut penninvenyttäjä enkä osakesäästäjä, enkä saanut kotoa kuin jotakin kiinteää kuten kesäpaikan. Mutta siis lainani ovat aina olleet maltillisia ja mitoitettu maksukyvyn mukaan.
Viimeksi kun otin autolainaa, kävin muistaakseni pankin tiskillä. Vaan täällä pikkukaupungissa ei ole ollut minun pankkikonttoriani enää moniin vuosiin. Lähin on 60 kilometrin päässä enkä aio asioida siellä koskaan.
VastaaPoistaJoko sinä, Noora olet päässyt koronan jälkiyskästä, jota manailit hiljakkoin? Minun tyttäreni kärsi kaksi viikkoa hirveässä hevosyskässä, mutta on nyt päässyt yskimään töihin. Kova yskä rohisee edelleen.
Tytär sai työterveyslääkäriltä voimakkaan yskänärsytystä hillitsevän yskänlääkereseptin, mutta se oli kolmiolääke, joka teki oudon ja humalaisen olon, joten se jäi juomatta. Höyryhengitys on hänen tehokkain konstinsa. Yskä jatkuu nyt neljättä viikkoa.
VastaaPoistaVakavat tautimuodot tarkoittanevat keuhkokuumeen kaltaisia selkeästi henkeä uhkaavia tiloja, kun taas näitä hevosyskiä on kuultu kaikkien flunssien seurauksina. Ne ovat kurjia, mutta eivät ilmeisesti vakavia muotoja.
VastaaPoistaRokotukset eivät juurikaan estä tartuntoja, sanottiin kyllä jo aiemmin, vaan juuri niitä keuhkokuumeita. Tämä viides rokotus lukemani mukaan suojasi hieman tartunnoiltakin, ja minä ainakaan en siis ole saanut tartuntaa, vaikka altistuin vahvasti ja istuin nokikkain tyttären kanssa tartuntavaiheessa ja söimme saman pöydän ääressä ja kokkasimme yhdessä. Hänellä ei ole kai kuin kolme rokotusta.
Eli menen viivana rokotukselle, kun aikataulut pannaan avoimiksi nettiin.
Meikäläisellä on kello-ongelma. En pysty kuuntelemaan, miten kello tikittää, tai lyö tasatunnein, saati että joku käkönen kimauttaisi sieltä kukkuunsa.
VastaaPoistaOlen siirrellut kelloja kesken yötä toiseen huoneeseen, kun olen kuullut tikityksen, ja olen pari kertaa ostanut kellon, jota ei ole voinut koekuunnella. Kotona olen huomannut, että se tikittää eli naksahtelee joka kerta kun viisari siirtyy. Käyttökelvoton.
Nyt olen löytänyt kaksi äänetöntä digitaalista kelloa, ja voi sitä onnea.
Meilläkin on muutaman kerran ollut mökillä vieraita, naisia nimenomaan, jotka ovat valittaneet kellon häirinneen heidän yöuntaan.
VastaaPoistaMinä en edes kuule sen kellon tikitystä, vaikka olen normaalikuuloinen. Olen kai niin tottunut siihen.
PS. Eka kerran tämä asia tuli ilmi vuosia sitten, kun ihmettelin miksi meidän seinäkellomme oli tungettu saunakamarin kaappiin pyyhkeiden alle.
Juuri näin, tästä on kyse. Tikittävät kellot joutavat saunakamarin kaappiin pyyhkeiden alle.
VastaaPoistaPäivisin tikitystä ei huomaa tai jää kuuntelemaan, mutta yöllä kun on hiljaista….
Yön hiljaisuudessa kuuluu naton tikitystä ja jos kuuntelee oikein tarkoin voi kuulla strategian vaikuttavan, taktik, taktik...
VastaaPoistaSaattaa öisin kuulua jossakin myös sydänten jyske ja ylimääräiset lyönnit kun Orpo ja Purra pähkäilee miten kauan jaksavat pitää hallitusohjelman kasassa mielenosoitusten lisääntyessä.
VastaaPoistaBoomeri setämies tässä vähän ihmettelee opiskelijoiden lakkointoa, kun maan velkaantuminen taitaa loppuviimeksi kaatua heidän maksettavakseen. Vai onko tavoite lähteä täältä heti valmistuttua?
PoistaHaluaisin tietää, missä maailman maista opiskelijoilla on paremmat edut?
On miltei ilmainen opiskelu, terveyshuolto ja edulliset ateriat.
Saat opintorahaa ja matalakorkoista valtion takaamaa lainaa jopa yli 1000 euroa kuukaudessa. Lainasta voit saada 40 % anteeksi, kunhan valmistut ajoissa.
Asumistuki ja toimeentulotuki koskevat myös opiskelijoita.
Ja mitä tulee kalliiseen asumiseen niin Hekalla on Ben Zyskowiczin mukaan runsaasti edullisia soluasuntoja vapaana.
Valmistuttuasi olet vapaa lähtemään mihin tahansa ja voit halutessasi tulla tänne synnyttämään, tai johonkin isompaan operaatioon ja taas miltei ilmaiseksi.
Kertokaa mulle yksinkertaiselle miksi en näe tässä toiminnassa mitään järkeä?
Tauno Virtanen
Entinen sikafarmari
(Alueviesti/ Mielipide 2.10.2023)
Vanhoina hyvinä aikoina me opiskelijatkin olimme valveutuneita internationalisteja. Emme me vaatineet itsellemme rahaa, etuja, lomia ja huveja, vaan jenkkejä helvettiin Vietnamista, neukkuja vittuun Prahasta ja afrikkalaislapsille mannavelliä ja kenkiä.
PoistaNo, vaadimme me myös keskiolutta maitokauppoihin ja saimme myös. Mutta rahat sen ostoon tienasimme itse tai joimme velaksi. Ne velat on myös maksettu.
Se 'lakkoilu' on näes vähän kuin Naisten Kymppikin, kivempi tehdä yhdessä vaikkei siinä olekaan mitään järkeä.
VastaaPoistaNimenomaan, se on osallistujille vaihtelua, kiva happening.
PoistaTänään huvitti katsoa lehdestä jonkin taidelukion mielenosoituskylttiä: OPISKELIJAT POIS LEIKKULAUDALTA!
Toisessa opiskelijoiden kyltissä, kuva iltapäivälehdessä, luki selkokielinen käsky: ANTAKAA RAHAA!
PoistaKuriton sukupolvi, sukupolvi X, milleniumilaiset, pullamössö sukupolvi, kaikki minulle heti-...jne.
VastaaPoistaMeidän lastenlastemme sukupolveako nämä opiskelijat nyt ovat? Liian hyvän sosiaaliturvan ansiotako on, että nämä ovat oppineet saamaan ja nyt myös vaatimaan yhteiskunnalta ylläpitonsa ja elatuksensa.
Mitenköhän nyt yliopistoolla opiskelevien perilliset tulevat tulevaisuudessa vaatimaan oikeuksiaan yhteiskunnalta jumalallisena pontiminaan ihmis-ja tasa-arvo?
Ensi herätyksen opiskelijoiden aineellistuneeseen maailmaan sain jo oman tyttäreni kohdalla aikoinaan, kun hän lähti opiskelemaan. Siihen aikaan tietokoneita ei ollut ihan jokaisella opiskelijalla heti, ja ne olivat kalliita, muistaakseni hinta oli kolminumeroinen luku. Hän kertoi kirkkain silmin ostaneensa tietokoneen ihan omin päin. Jos oikein muistan, opintolainalla.
PoistaKerroin hänelle tuohtuneena, miten itse aikoinani sain oman kirjoituskoneen, Facit Privatin vasta toisen opintovuoden lopulla. Siihen asti kirjoittelin yliopiston koneilla. - Ja muutenkin, tytär osteli tavaroita ihan toiseen malliin kuin minä aikoinani, ja eli mukavammin.
Saati nyt sitten tämä nykyinen hyvinvointiin ja yhteiskunnan ylläpitoon tottunut polvi. Se pyytää suoraan: Anna rahaa. Ja samaan aikaan ne kuuluisat Hekan edulliset soluasunnot ammottavat tyhjinä, kun ne eivät kelpaa opiskelijoille.