6.8.2008

Kesäpäiväkirja 15. sivu

Eilen kävimme naisissa Raumalla. Tuntuu hieman oudolta sanoa, että "naisissa", koska yleensä olen ja liikun aika yksin, mutta nyt oli kanssani koolla liuta naisia. Kävimme mm. lounaalla Vanhan Rauman kellarissa, jonka seinää kuvan maalaus koristaa.

Pari meistä kiersi alennusmyyntejä, yksi erikoisliikkeitä ja yksi meni kameroineen Vanhan Rauman kujille kuvailemaan. Kännykät pirisivät vasta siinä vaiheessa, kun lounasaika läheni ja kyseltiin, missä kukin on ja joko mennään Kellariin syömään ja juomaan. - Pidän tällaisesta, että ei roikuta samassa porukassa, vaan kukin tekee, mitä itse tahtoo, sillä harvoin neljä ihmistä tahtoo samaa. Itse sain kohtuullisen hyvät kuvat, tytär löysi harrastusvälineitä, sisko urheilupuvun liikuntatuntejaan varten ja ystävä tiskirättejä siivoukseen.

Yhteisöllistä elämää siis pitkän yksinäisen kesän päätteeksi. Tuntuu hieman oudolta, ja bloggaaminenkin jää vähemmälle, kun on seuraa. Seurassa aina ihmettelen, olenko todella introvertti, niin kuin Jungin typologia-testin mukaan olen, kun kuitenkin olen hyvinkin sosiaalinen yksilö. Olen puhelias, enkä mielelläni jää hiljaiseksi tutussa seurassa, sillä minulla on mielipide joka asiaan, tai ainakin oma näkökulmani, jonka haluan tuoda esille hyvin halukkaasti.

Ääneni vaan on lähes kaputt ja finito ja käheä, sillä en ole ollut botox-pistoksilla varmaan vuoteen. Jos olen juonut yhdenkin oluen puhumattakaan kahdesta, en tahdo saada ääntä ollenkaan, sillä vähäinenkin alkoholimäärä lamaa äänihuuleni lähes tyystin. Tämä on tietysti kauheaa, sillä pieni määrä alkoholia luonnollisesti laukaisee myös puhehalun ja inspiraation lähteet, niin minulla kuin muillakin ja kärsin suuresti, kun en saa itseäni ilmaistua juuri kun olen verbaalisesti lahjakkaimmillani ja parhaimmillani.

On myös kohtuutonta odottaa lähimmäisiltä, että he jaksavat hiljentyä kuulemaan, kun yritän kuiskata sanottavani. Minun on siis kuitenkin vain otettava oma tilani seurassa, sillä arvostan ystäviäni siitä, että he eivät hyssytä minua eivätkä teeskentele olevansa hyviä ja kärsivällisiä kuuntelijoita jotka kuuntelevat kiltisti puhevammaista henkilöä, vaan kuuntelevat puhettani vasta, jos pystyn pitämään puoleni ja kiinnittämään heidän huomionsa itseeni vaatimalla puhetilaa ja vaikka sitten tavaamalla jotain kuuntelemisen arvoista sanottavaa.

Tästä päivästä sen verran, että sain metsästä muhkean kantarellisaaliin ja valmistin siitä hyvän aterian kalan ja uusien perunoiden kera. Iltapäivällä kävin rannalla ja sitten tein klapeja klapikoneella. Liiterin nurkalla on jo korkea klapipino odottamassa liiteriin pinoamista. Illemmalla tuli vieraita ja istuimme pihalla hanapakkausta verottaen. Ison vesitynnyrin takana oli siskon punaviinipakkaus, varalla. Sisko otti sen mukaansa, kun lähti saunalle nukkumaan. Minä juttelin vähän aikaa yhden ystävän kanssa netissä ja kirjoitin sitten tämän jutun. Nyt kello on 23 ja menen nukkumaan. Yö on jo ihan musta ja metsä pimeänä ikkunan edessä.

(Maalaus M. Honkanen 1902, Vanhan Rauman kellarin seinällä)

7 kommenttia:

  1. On tämä meidän äidinkielemme aika vekkuli ilmiö maailmankaikkeudessa. Kun Iines sanoo olleensa naisissa Raumalla, ei kukaan luule häntä lesboksi. Mutta jos minä sanon käyneeni naisissa Raumalla,saan taatusti heteron leiman.
    Muutakin outoa: Kun Iines on naisissa, hän on liikkeellä monen naisen kanssa, mutta jos itse olen naisissa, olen mitä suurimmalla todennäköisyydellä tekemisissä vain yhden raumattaren kanssa. Joku varmaan näkee tässäkin jotain sukupuolisortoa, mutta itse pidän kielen monimerkityksellisyyttä suurena rikkautena.
    Vanhan Rauman pelastajat tekivät aikanaan kulttuuriteon, jota tullaan vielä paljon matkimaan. Ennustan, että lähitulevaisuudessa rakennetaan pieniä, tiiviitä puutalokaupunkeja, joihin kuuluisuudet ja raharikkaat tungeksivat sankoin joukoin.

    Meillä tuntuu olevan samanlaista elokuun ohjelmaa. Eilen käänneltiin ahkerasti hanoja ja tänään oli sitten monella pää hiukan pipi. Naapuri kertoi, että meillä oli laulettukin hyvin voimakkaasti. Hänen koiransa eivät kuulemma tahtoneet saada unta.
    Vaari

    VastaaPoista
  2. Käydä naisissa on mielenkiintoinen kiertoilmaus miehen satunnaispaneskelusta.

    Inessiivi eli sisätulento (-ssa) tekee tästä ilmaisusta pikkutuhman ja -hävyttömän, puolivallattoman, sillä ilmaisuhan viittaa sisäpuolella käyntiin. Sinänsä neutraalin nais-sanan käyttö sananvartalona taas antaa periaatteellisen luvan käyttää ilmaisua useissa yhteyksissä.

    Kun naiset käyvät naisissa jossakin, kyse ei ole pikkutuhmasta sanaleikistä, vaan ryhmähengen korostamisesta.

    Sanan käyttö on siis sukupuolittunuttta siinä mielessä, että merkitys muotoutuu yleensä, ei aina, sanan käyttäjän sukupuolen mukaan.

    Muuten meillä noita viinihanoja käyttää ahkerimmin sisko, saksalaiseen tapaan; me muut olemme ehkä liiankin kohtuullisia käytössä. Tytär esimerkiksi ei juo ollenkaan, hän on täysraitis, mutta ei henkisesti ahdas, sillä hän voi auliisti täyttää muiden laseja Pommacia/Colaa juodessaan. Muita vain tuntuu joskus kiusaavan hänen juomattomuutensa, vaikka häntä ei kiusaa muiden juominen.

    VastaaPoista
  3. "Inessiivi eli sisätulento (-ssa) tekee tästä ilmaisusta pikkutuhman ja -hävyttömän, puolivallattoman, sillä ilmaisuhan viittaa sisäpuolella käyntiin."

    Hmm... ensi kerran huomaan, että pelkkä inessiivin käyttö aiheuttaa mielteen "satunnaispaneskelusta", kuten Iines hauskasti asian esitti. Itse en hallitse äidinkieleni kielioppia ja esimerkiksi tämä "naisissa"-termi on muotoutunut merkitykseltään erilaiseksi puhtaasti käytännön ja kokemuksen tietä. Ylipäätään uskon kokemukseen ja käytäntöön enemmän kuin teoriaan.
    Jos nimittäin mies menee naisiin, se ei välttämättä tarkoita käyntiä naisen sisällä. Yhteen aikaan ainakin Pohjanmaalla naisissakäyntiä saattoi verrata varsin viattomiin treffeihin.
    Rippikouluikäisinä käytiin ahkerasti "flikois" tai "flikoilla", joka ei silloin todellakaan tarkoittanut kädestä pitelemistä kummempaa.

    Naiset käyvät naisissa ostoksilla, miehet taas menevät miehissä töihin, sotaan, juopottelemaan, tappeluun jne. Entäpä jos nainen sano olleensa "miehissä". Tässä kohdin Iineksen inessiivi-arvelu ei pidä paikkaansa, koska naiset kovin harvoin menevät sisään miehiin.
    Olen kuullut tuota termiä käytettävän melko harvoin. Oma tyttäreni sanoi 16-vuotiaana kyliltä palatessaan olleensa miehissä. Siinä sai sitten isukki rauhassa miettiä, mitä oikein oli tapahtunut.

    Pysyäksemme erotiikassa, näköjään pelkkä kielioppitermi voi saada aikaan väristyksiä hiukan kieroutuneessa mielessäni. Kun luin Iineksen tekstistä sanan "sananvartalo", tuli mieleen heti Brigitte Bardot. Kyllä näkee, että kielioppi jäi koulussa lukematta. Sen sijaan filmit katsottiin tarkasti.

    Vaari

    VastaaPoista
  4. Vaari, sanonta käydä naisissa ei toki tarkoita konkreettisesti naisen sisäpuolella käyntiä, vaikka toki joskus näinkin voi käydä.

    Halusin kiinnittää huomiota sanonnan liioittelevaan uroksisuuteen, miehiseen uhotteluun, joka vihjaa seksuaalisuuteen tai joka tuo mieleen seksuaalisen leikittelyn, eroottisen vivahteen kansanomaisesti ja rahvaan kielellä, voimallisen pikkutuhmasti. Sanonta siis antaa useimmiten enemmän kuin itse teko, joka on sen takana.

    Se että naisetkin käyvät miehissä, on tietenkin lainaa tuosta miesten sanonnasta. Samaten naisissa on samaa leikillistä sarjaa, jossa on mukana annos naaraan feromonia.

    VastaaPoista
  5. Miksi en ole tuota taulua bongannut, vaikka myös käyn välillä kellarissa syömässä, raumalainen kun olen. Meilläkin on nautittu kantarelli-kastikkeesta. Toivottavasti keltaisia aarrehippuja löytyisi vielä paljon metsästä!

    VastaaPoista
  6. Katilein, taulu on vasemmalle johtavan huoneen takaseinällä, keskellä seinää. Ehkä sitä ei huomaa, jos sattuu istumaan selin tuohon seinään.

    VastaaPoista
  7. Tuli mieleen vielä se, että voisiko olla niin, että Kellarissa käytetään vaihtuvia vuokratauluja?

    Itse käyn Kellarissa vain kesäisin kerran pari, joten en voi tarkistaa tilannetta.

    VastaaPoista