12.2.2009

Yksin oon mä vain

Seksiä voivat käyttää vallan välineinä vain ne, jotka ovat seksuaalisesti haluttuja, kuten Lysistrate -näytelmän ateenattaret. (Timo Hännikäinen)

Runoilija Timo Hännikäisen Ilman-kirja lepää nasevilla oletuksilla. Yllä olevan lisäksi toinen nuoren Wertherin lentoon lähteneistä teeseistähän on se, että pantaville naisille eli kaikille 18 - 30-vuotiaille tulisi säätää asevelvollisuuden kaltainen pakollinen seksipalvelus valtion ylläpitämissä ilotaloissa. Naiset tulee pakottaa ilotaloihin työskentelemään prostituoituina, jottta miehet saavat seksiä. Yli kolmikymppisiä Hännikäinen ei vissiin enää viitsi panna, joten elähtäneet sinkkuneidot saattavat huokaista pettymyksestä.

Nuoren miehen seksinpuutteesta kertova kirja on nyt joka estradilla näytillä ja kohuttavana. Hännikäinen itse on ollut ilman seksiä jopa neljä vuotta, mutta kertoo nyt kirjan myötä pääseensä piinasta eroon.


Hännikäisen mukaan nyt ollaan seksuaalisesti liberaaleja ja vapautuneita, mikä ei yllättäen tarkoitakaan sitä, että kaikki saisivat seksiä. Kulissien takana on puutteesta kärsiviä ihmisiä, yksinäisyyttä ja kärsimystä, sanoo Hännikäinen kärsivän näköisenä tupakkaa imien ja katsoo uhkeaa Ullaa baaritiskillä tavallisen Tiinan pään yli. Tätäkö kirjailija tarkoittaa, kun sanoo, että seksuaalisesti halutut säätelevät seksimarkkinoita. Kun Ulla sanoo ei, Hännikäinen imee toisenkin tupakan ja jää ilman ja kirjoittaa, että seksuaalisesti haluttu määrää seksin vallasta. Mokomakin Ulla.

Hänninen menee siis kotiin ja kirjoittaa itkien, että naiset, nuo perkeleen sikiöt, ovat varattuja fyysisen haluttavuutensa järjestyksessä, kauneusjärjestyksessä. Kauniit naiset eivät valitse rumia miehiä, mikä on niin helvetin väärin. Ja tämä selittää sen, että osa miehistä jää aina ilman kun ei sitä nyt kaikkia lautoja voi mitenkään panna.


(Kuvassa Timo Hännikäinen, kuva yllä olevan linkin lähteestä)

88 kommenttia:

  1. Luin Hesarista eilen arvion Ilman-kirjasta. Tuli mieleeni, että kannattaisikohan niitä kriteerejä muuttaa, jos ei seksiä tipu? Ei ehkä ole ihan realistista olettaa, että kaiken maailman pamela anderssonit tarjoavat seksiä ja kun näin ei tietenkään tapahdu, niin voi sitä itkua ja parkua.

    VastaaPoista
  2. Nimenomaan tuo. Monet valittajat juoksevat vain pameloitten perässä, ikään kuin tavalliset arkisen näköiset naiset eivät tulisi kuuloonkaan. Aikamoinen harhaluulo olettaa, että pameluus merkitsee parempaa pantavuutta.

    Sama pätee vanhempiin yksinäisiin miehiin. Peiliin katsomatta jokainen unelmoi nuorista kaunottarista.

    VastaaPoista
  3. Kyllä meissä miehissä on kritiikkiä tästäkin aiheesta syntynyt, vaan nykyään se lie unehtunut:

    http://naurunappula.com/videot/469740/pam_pam_pamela

    VastaaPoista
  4. On toki, ja tuo esityshän on mainio parodia aiheesta.

    Tosiasia kuitenkin on, että suurin osa miehistä ei taida tunnistaa itseään kuvasta, sillä miehet eivät näe useinkaan fyysistä olemustaan peilistä.

    VastaaPoista
  5. Jotakin tiettyä sekaannusta tuntuu olevan sen suhteen, mikä kaikki kuuluu jokamiehenoikeuden piiriin.

    VastaaPoista
  6. Seksivalistukia ja -valituksia ja -valaistuksia se on Iineksen mieliaihe? Miten sitä ja tätä, miten lapset viedään, miten naisia hyödynnetään ja kaiken taustalla on nainen, joka ei silti oikeastaan ole lainkaan kiinnostunut siitä, että näin tapahtuu; hän vain puhuu niin kauan, kun sitä tapahtuu. Ja siitä mistä puhutaan - se kasvaa.

    Mutta siksi mm monella firmalla on loppupäässä tarkoitus lisätä kaupallista seksiä, erilaisia seksiin tähtääviä etäispalveluja joita ennen hoidettiin kotona ja siipan kanssa jne.

    Näin Iines edesauttaa sitä mistä hän on aina niin huolissaan.

    ...

    Näitä näkökulmia et jaksa ikinä kuunnella, koska sinulta jää jokin fetissi silloin pois. Olet pakotettu miettimään seksiä koko ajan - se on työsi. Miksi City jäi?
    Vai onko vain nimimerkki uusi?

    VastaaPoista
  7. City? Mitä tarkoitat?

    HG, sulla on sitten elämäntehtävänä yrittää kertoa porukoille, millainen kupla Iines on.

    Mitäs jos antaisit heidän itse tehdä päätelmänsä ja poistuisit nyt takavasemmalle etsimään punaista lankaa.

    VastaaPoista
  8. Sinun piti lopettaa, olet siis päättänyt toisin?

    VastaaPoista
  9. Homo Garrulus: Jatkuvaa nälvintääsi ja saivarteluasi pakkosyötöllä tässä blogissa seuranneena täytyy sanoa, että olet todella ankea jurputtaja, oikea riesa.

    Koko ajan tölvimässä Iinestä jostain, vaikka oma ajatuksenkulkusi on kuin kissan sotkema lankavyyhti. Mitäpä jos opettelisit hieman jäsentelemään omaa ulosantiasi, ennen kuin tulet höpöttämään toisten blogeihin puuta heinää?

    VastaaPoista
  10. Kiitos anonyymi! En malta olla sanomatta, että kaipasin tuota. Että joku muukin näkee tuon kalvamisen ja sanoo sen ääneen. Olit rohkea, kuka sitten oletkin, ja on hyvä että sanoit tuon anonyyminä.

    VastaaPoista
  11. Jos nuo kriteetit, joita Hännikäisellä väität olevan, ovat totta, niin on ihan oikein ettei ole saanut.

    Ja bordelli-idea asevelvollisuuden korvikkeena on totaalisen törppö. Sehän pilaa koko kirjan. Sen täytyy olla huonoa huumoria, onhan se, onhan?

    Toivon sitä, koska muuten tietysti sympatiani olivat Hännikäisen puolella, kun asiasta kuulin. Mutta jos hän on noin törppö, niin se osoittaa vain kuinka viisaita naiset ovat. Törpöt olkoot ilman.

    Mutta pitää varmaan lukea kirja ennen kuin ottaa kunnolla kantaa.

    VastaaPoista
  12. Tapsa,

    tuo naisten prostituutiopalvelu selitettiin myöhemmin ajatusleikiksi.

    Minua hämää tässä eniten se, että tätä palvelua vaaditaan - olkoon vaikka leikin varjollakin - vain toiselta sukupuolelta. Miten tyttöjen ja naisten seksinpuute? Entä vanhusten seksi (lue: yli 30-vuotiaat). Eivätkö he muka tarvitsisi yhtä lailla palvelua?

    Minä en ymmärrä, että joku jaksaa narista seksinpuutettaan muille syyttäen siitä toista osapuolta.

    Vakavasti puhuen minusta koettu haittaava puute johtuu vuorovaikutustaidoista. Eikä tarvitse olla kaunis tai komea saadakseen seksiä. Ulkonäkö on täysin sivuseikka, ja rumat saavat tässä maailmassa varmaan eniten seksiä, jos hieman kärjistän tuota ulkoisen olemuksen kuvailua.

    VastaaPoista
  13. HG se jaksaa jauhaa Iinekselle samaa vanhaa paskaansa.

    Kerrataan, jottei totuus unohtuisi heti, kuten näytti taas tapahtuneen.

    Siis: joko se Iinekselle vittuilu taas alkaa HG? Voin kertoa, että se myös loppuu. Tämä oli ilmoitus. Ei varoitus.

    VastaaPoista
  14. Minun kommenttini anonyymistä ns. pelastajasta lähti, ei näy edes poistettuna. Miksi siis joku anonyymi tulee jotain sanomaan, ja siitä kysyin jo eilen? Onko googlen/bloggerin admin-henkilökin tässä Iinestä avustamassa minua vastaan?

    VastaaPoista
  15. Homo Garrulus on oppikirjamainen esimerkki paranoidista skitsofreenikosta. Hän kuvittelee googlen ja bloggerin manipuloivan omaa blogiaan, hän kuvittelee koko suomenruotsalaisen eliitin linnoittautuneen häntä vastaan. Hän toistaa jatkuvasti samaa kaavaa, yksinäinen taistelija vastaan ymmärtämätön ja kalvava muu maailma. Sairaalle ihmiselle (skitsofreniaan kuuluu kyvyttömyys sairaudentuntoon ja tätä mukaa se, ettei esimerkiksi lääkkeitä oteta) on ilmeisen turhaa esittää kysymystä, mahtaisiko itsessä olla joskus vikaa eikä aina koko muussa maailmassa.

    Eikä tämä ollut ilkeilyä, itsellä on sen verran kokemusta mielenterveystyöstä, että HG:n sairaus on helppo tunnistaa. Parasta olisi varmaan poistaa järjestelmällisesti HG:n kommentit, koska hän on ilmeisen pakkomielteinen Iineksen suhteen... henkisesti sairaat ovat harvoin vaarallisia muille kuin itselleen, mutta henkilökohtaisesti saattaisin pelästyä, mikäli psykoosissa oleva, todellisuudentajunsa menettänyt ihminen alkaisi vainota minua (olen nähnyt tällaisen vainoamistapauksen joka päättyi varsin ikävästi, mitään peruuttamatonta ei tapahtunut mutta vainon kohde säikähti kunnolla).

    Vaikka H G:llä ei paljon purkautumiskanavia olekaan, uskon, että hänen oman henkisen terveytensä kannalta parasta olisi jättää kommenttinsa tyystin huomiotta.

    VastaaPoista
  16. Kuka sinäkin olet Mirkka? Sinä nyt et tiedä yhtään mitään. Häpeä senkin tyeryys.

    Lue RR:n blogia tai Takkiraudan. Skitsofrenia on tauti, joka puhkeaa viimeistään 40:senä ja minä olen 51. En ole päivääkään ollut sekava, olen liian älykäs; sitä ei voi lääkitä pois.

    Eikä tyhmät heti ymmärrä, vaatii aikaa. Pysy siis hiljaa ääliö.

    VastaaPoista
  17. HG,

    saat kahden viikon porttikiellon tähän blogiin tästä hetkestä lähtien. Sinulla on oma blogi ja muitakin foorumeita, joten suosittelen vaihteeksi niiden käyttöä.

    VastaaPoista
  18. Saatana mitä jaakausta puutteessa olevasta miehestä. Anna-Leena Härkönen kirjoitti puutteessa olevasta naisesta ja se oli kai vissiin jotenkin hienompaa ja parempaa. Akat on perkeleen suvaitsemattomia.

    VastaaPoista
  19. Vai ei kauniit naiset valitse rumia miehiä!?

    Kyllä ainakin meillä on valittu - tai sitten ruma mies valitsi kauniin naisen!

    Ja siks mää niin itserakas oonkin - mulla ainakin oli - yllätyksekseni - kohtuu menestys - joskus;)

    VastaaPoista
  20. Antiaikalainen on lukenut Hännikäisen kirjan. Hänellä on blogissaan iltapäivälehtien lööppejä laajempi näkökulma, täällä:

    http://antiaikalainen.blogspot.com/2009/02/provokatiivisesti-puutteessa.html

    VastaaPoista
  21. Lainatakseni omaa blogiani:

    käsittääkseni yksinäisten miesten ja naisten osuus lisääntyy koko ajan, ja vaikka totta onkin että naisten on helpompi saada satunnaista seksiä, niin parisuhdekumppanin löytäminen on naisille aivan yhtä vaikeaa kuin miehillekin.

    Yksinäisyys alkaa jo muodostua isojen ihmisjoukkojen ongelmaksi, ehkä on todellakin käynyt niin, että

    nuoret miehet ja naiset eivät enää osaa kohdata toisiaan…

    Anon: "Anna-Leena Härkönen kirjoitti puutteessa olevasta naisesta ja se oli kai vissiin jotenkin hienompaa ja parempaa."

    Ja paskat, helvetin tylsä kirja joka stereotypisti sekä miestä että naista.

    VastaaPoista
  22. En pitänyt ollenkaan Anna-Leena Härkösen Ei kiitoksesta - minulla on se jostain syystä jopa hyllyssäni. Tässä mielessä uskon kyllä, mitä Anitan linkkaama Antiaikalainen sanoo Hännikäisestä: "Hän kuvailee yksityiskohtaisesti seksin ja läheisyyden puutteen aiheuttamia tyhjyyden, katkeruuden ja tuskan kokemuksia. Tätä Härkönen puolestaan tekee hyvin pinnallisesti ja haukotuttavasti.

    On aika helppo ymmärtää Antiaikalaisen ajatus hyväksyen se jopa lukematta kirjaa, ja siihenkin on helppo yhtyä, että henkilökohtaisen raadollisuuden kuvaaminen on usean teoksen voima. Näin lienee tässäkin.

    Se ei kuitenkaan poista sitä asiaa, että teoksen asiapohja on myös populoiva ja mediaseksikäs, koska lehdistö on niin helposti löytänyt siitä ilmeisesti täkyiksi tarkoitetutkin herkkupalat.

    Esimerkiksi jo tuo poimimani teesi "Seksuaalista valtaa käyttävät vain seksuaalisesti halutut" on hutera.

    Seksuaalisesti haluttujen mahdollisen vallan heille rakentavat nimenomaan seksuaalisesti haluttujen halumerkkien ylläpitäjät, eli seksuaalisesti habitukseensa orientoituneiden naisten ihailijat. Samaan aikaan seksuaalisia halumerkkejä käyttämättömät naiset sivuutetaan, vaikka puute olisi paikattavissa tällä reviirillä, vertaistukena, samanarvoisten joukossa. Näin ollen lopputulema on se, että seksuaalinen valta onkin juuri Hännikäisen kaltaisilla ilman jääneillä itkijöillä. Suomessa on joka ikäluokassa naisia miehiä enemmän, ja Hännikäiselle olisi löytynyt kyllä kumppani jo kauan sitten, jos hän olisi ajatellut seksuaalisuuden käsitettä laajempana vuorovaikutusprosessina kuin yllä kuvaamani teesi osoittaa.

    VastaaPoista
  23. Selibaatista itse-ekstaasiin

    Kun Saksassa haastateltiin 59-vuotiaita, tuli selville, että lähes puolet aviopareista oli lopettanut kaiken seksuaalisen kanssakäymisen.

    Selibaatin lisäksi on merkkejä itsetyydytyksen suuresta suosiosta. Sosiologit puhuvat jopa ihmisen viettielämän onanisoitumisesta. Suuret idolit Michael Jackson ja Madonna hierovat itsensä ekstaasiin esiintymisien aikana. Puhelinseksi kukoistaa. Sukupuolten välille on kasvamassa kuilu. Naiset viihtyvät omissa ruokapiireissään, miehillä on hauskaa krouvissa. Naiset ovat mieluummin yksin kuin kaljamahan kanssa. He kaipaavat hyväilyihin pystyviä "latinalaisia rakastajia". Miehille riittäisivät kurvikkaat ja nopeasti syttyvät, penikseen ja genitaalialueisiin tyytyvät naiset. Kun näitä ei ole, voi hommat hoitaa muutenkin.

    Nykyisen kaltaisella seksillä on aikaa enää 70 vuotta, sanoo tieteiselokuvien tuottaja C.Clark (Der Spielel 46/93). Heteroseksuaalisuus on kuolemassa. Neljännes suurkaupunkilaisista on liian hermostuneita keskittyäkseen tai vaivautuakseen ekstaattiseen hurmokseen. Puolelle saksalaisista opiskelijoista seksi on kuollut piste. Sen ei anneta tuhota itseluottamusta ja siksi ei edes yritetä. Yliherkkä ihminen ei voi millään näyttää toiselle ihastumistaan.

    Haavoittuvuus on suurta. Myös läheisyyden ja loukatuksi tulemisen pelko on niin suuri, että itsellinen ihminen ei voi antautua vaistojensa vietäväksi. Spontaanisuus ja yllätyksellisyys ovat liian vaarallisia. Kaipausta ja intohimoa pidetään jopa sairautena. Tutkijoiden mukaan seksuaalinen aktiivisuus on vain näennäistä.

    Samaan aikaan Lontoossa on avannut ovensa maailman ensimmäinen orgasmikoulu, joka lupaa rajatonta nautintoa ja minuutteja kestävää orgamiskokemusta. Pahasti kuitenkin pettyy pornoluolasta saapuva turisti, sillä orgasmikouluksi kutsutussa paikassa ei ole kyse seksistä vaan seksuaalienergian kehittämisestä. Tähän kauko-idästä levinneeseen seksuaalikäytäntöön vaaditaan pitkä harjoittelu, keskittynyt mieli ja puhtaat elämäntavat. Puhutaan kokovartalo-orgasmista. Salaisuutena on, että orgasmin yhteydessä mies ei ejakuloi.

    Tyhmältä tuntuu muutaman minuutin hekuma, jos on kerran päässyt kokemaan, mitä on tuntea intohimoa ja ekstaasia yhden kokonaisen yön. Kun mies tarvitsee tyydytyksekseen niin vaimon kuin ilotytön, toimii jämtisti ja varmasti kuin porakone, jää ikuiseen kaipuuseen.(Der Spiegel 17 /94)

    http://dissidentti.googlepages.com/seksiäanjakaurasenkanssa2

    VastaaPoista
  24. Täydennän vielä edellä esittämääni ajatusta "seksuaalinen valta onkin juuri Hännikäisen kaltaisilla ilman jääneillä itkijöillä."

    Nimittäin samalla kun Hännikäinen jää ilman, jättää hän myös jonkun naisen olemaan ilman. Kyllä.

    Kun mies juoksee "seksuaalisen vallan omaavien" halumerkeillä viritettyjen haluttujen naisten perässä, tavallinen Tiina katsoo vierestä ja ihmettelee, miksi kaikki miehet jahtaavat samoja naisia, uhkeita ullia.

    Haluan vielä korostaa sitä seikkaa, että on tietenkin riskaabelia arvioida kirjaa lukematta sitä, mutta lupaan korjata puutteen jahka saan kirjan käsiini.

    Ja oikeastaan, tässä en haluakaan arvioida niinkään kirjaa kuin sen julkiselle estradille esille nostamia ajatuksia.

    VastaaPoista
  25. Anonyymi,

    hieno kirjoitus tuo pitkä selostuksesi. Siinä on juuri sellaisia ajatuksia, faktoja, jotka kuvaavat juuri tätä aikaa hyvin osuvasti ja läheltä. Hedonismi on suurta itsekeskeistä nautintoa, ja nimenomaan lisääntynyt itsetyydytys sopii tähän kuvioon. Ei jakseta enää edes jakaa orgasmia toisen kanssa, kun pitää saada se itselle yksin, suurempana ja pidempänä kuin koskaan.

    Hyvin mielenkiintoinen kommentti!

    VastaaPoista
  26. Anon: "He kaipaavat hyväilyihin pystyviä "latinalaisia rakastajia""

    Eivät latinot mitenkään poikkea rakastajina suomalaisista vastineistaan.

    Anon: "Puolelle saksalaisista opiskelijoista seksi on kuollut piste. Sen ei anneta tuhota itseluottamusta ja siksi ei edes yritetä. Yliherkkä ihminen ei voi millään näyttää toiselle ihastumistaan."

    Tuohan selittää lähes täysin näiden Hännikäisten, jotka katkeroituvat saamattomuudestaan (Joka katkeruus täytyy nykytyyliin projisoida muihin ihmisiin ja vieläpä julkisesti), esiinmarssin.

    Iines: "Hedonismi on suurta itsekeskeistä nautintoa, ja nimenomaan lisääntynyt itsetyydytys sopii tähän kuvioon."

    Eikös Woody Allen(?) sanonut masturbaation olevan seksiä jonkun sellaisen kanssa jota rakastaa?

    VastaaPoista
  27. Iines
    Otin aiheeseen kantaa blogissani, ja jonkinmoisia samansuuntaisia ajatuksia taisin keykäsesti heittää, kuin mitä täällä on hienommin esitetty.

    VastaaPoista
  28. Leonoora,

    äläs nyt, hyvin sinä asiasi esität eikä täällä sen hienommin sanota. Minulla nyt vain on tällainen syntymäpuritaaninen kieli, josta en osaa vapautua tässä blogikirjoittelussa. Ei se ole hienoa, mutta toivottavasti selkeää ja yksinkertaista.

    VastaaPoista
  29. Johannes,

    kyllä "latinot" ovat fysiikaltaan suomalaisia notkeampia. En puhu nyt seksistä, vaan yleisellä tasolla. Notkeus siis toki heijastuu seksiinkin.

    En muuten yhdy tuohon Woody Allenin sanomiseen konkreettisesti, mutta sen ironiaan kyllä, kuvallisessa mielessä. En nimittäin osaa ajatella, että masturbaatiossa ajateltaisiin omaa itseä, vaan mieluummin jotain ulkoista fantasiaa.

    VastaaPoista
  30. Auringossa kasvaneet, perheen ja äidin rakastamat latinot eivät menetä itsetuntoaan luultavasti niin herkästi kuin pohjan pojat, jos nainen sanoo ei kosiskeluihin.

    VastaaPoista
  31. Hyvä havainto, Leonoora,

    Suomessa pitää pärjätä pimeässä ja kaamoksessa yksin, pienestä pitäen, usein kaukana suvusta. Eipä ihme, että ihmisistä kasvaa usein niin katkeria ja valittavia.

    VastaaPoista
  32. Iines
    Lienee se kyllä myös niin, että heillä on kymmeniä miljoonia mistä valita. Meillä on vähän pienemmät piirit. :D

    VastaaPoista
  33. Iines kirjoiti:

    'En nimittäin osaa ajatella, että masturbaatiossa ajateltaisiin omaa itseä, vaan mieluummin jotain ulkoista fantasiaa.'

    *
    Fantasia äärimmillään on minulle rakastetun näkemistä halun äärimmäisen konkreettisena kohteena, haluni ollessa jakautunut äärimmäisen tekijän ja ja äärimmäisen kokijan hahmoihin (fantisioijille tämä jaottelu on perimmältään ikäänkuin metodinen, koska he haluavat lopulta olla yhtä koko fantasiansa kanssa).

    Fantasia on aina impotenssia - mutta 'muka-epätodellisuudessaan' se on silti kaikkein voimakkain impotenssin muoto, minkä ihmisen psyyke milloikaan on kehittänyt.

    Tähän kuvitelmaan (kuvitelmasta)saattaa liittyä mitä kummallisimpia seksuaalisten suhteitten variaatioita.

    Minulle miehen masturbaatio on äärimmillään fantasian kokijan liikkeelle panema, rajoittamattomien halujen tapahtuminen; - ei siis ainoastaan performaatio, koska fantasia - paradoksaalisesti - ollakseen tyydyttävää, pyrkii aina olemaan totta myös käytännössä - ja - tämä on mielenkiintoista! - mitä mahdottomammaksi käytännön ja fantasian suhde muuttuu, sitä kiihottavampi se on!

    *
    Rakastanko tällaisessa - sanokaamme: halun toteutumisen tilassa - itseäni?

    Ei. En. Kukaan ei rakasta itseään vaan puutettaan.

    Ja koska 'puute' on addiktoitunut (en 'koko' minä), kyseessä ei ole rakkaus vaan himon kaltainen tila - riippuvuus.

    Rakkaus on jotain aivan muuta.

    Minä ja sinä esimerkiksi, Iines, saatamme sen vielä keskenämme tavoittaa (hymiö).

    Minä ja Mummo, yhteisesti koetun ja nautitun mansikkajäätelötuutin (x 2) antaman, samanaikaisen intohimon kautta me jo tämän illan jälkeen tiedämme sen, että onni on jotain, mitä 'ei voi vastustaa'.

    *
    Älkää kysykö nyt mitään Mummosta. Mummon ja minun välit ovat OK. Ellei peräti paljon enemmäkin.

    VastaaPoista
  34. Kirjoitin:

    'Ei. En. Kukaan ei rakasta itseään vaan puutettaan.'

    Ehkä ei ole muuta kuin 'puutetta ' - ei edes 'minuutena'.

    Koen itseni vain puutteen kokemuksessa.

    VastaaPoista
  35. Suomessa pitää pärjätä pimeässä ja kaamoksessa yksin, pienestä pitäen, usein kaukana suvusta.

    Kotien vika.

    VastaaPoista
  36. Höpsistä. Ei kotien vika, vaan pitkien välimatkojen, ilmaston, pitkien perinteiden, suomalaisen sisun, suomalaisen elämiskulttuurin, joka on johtanut ihmisten erillisyyden arvostamiseen, hammasta purren pärjäämiseen, vastaamisen kun ei kysytä ja kysymiseen, johon ei vastata, vai miten se oli.

    *

    Rauno, tuo oli mietityttävästi sanottu, että kukaan ei rakasta itseään vaan puutettaan. Minulla on jostakin syystä joskus ikävä itseäni. Pientä rassukkaa kaiken vahvuuden keskellä, sitä todellista minää, joka ei olekaan niin vahva, mutta joka ei uskalla myöntää puutteitaan.

    VastaaPoista
  37. Ei kotien vika, vaan pitkien välimatkojen, ilmaston, pitkien perinteiden, suomalaisen sisun, suomalaisen elämiskulttuurin, joka on johtanut ihmisten erillisyyden arvostamiseen, hammasta purren pärjäämiseen, vastaamisen kun ei kysytä ja kysymiseen, johon ei vastata, vai miten se oli.

    Saanko sanoa, että nyt minua kylmää ihan sydänjuuria myöten.

    "Juuret kasvoi maahan sen, kylmän sekä routaisen.
    Lämmön tunsin kuitenkin lujuudessa graniitin."

    J.Kuoppamäki

    VastaaPoista
  38. Niin pitääkin! Kylmääminen todistaa, että olet säilynyt elossa.

    Tuohan on hirveä kuva, tuo suomalaisuuden kuva.

    VastaaPoista
  39. "Ystävyys se on kuin pikkuinen ukko, sillä on taskussa avain ja lukko, sillä se sitoo sydämet yhteen, niin kuin maamies pellolla lyhteet!"

    Mukavata Ystävänpäivää!

    VastaaPoista
  40. Kiitos Leonoora värssystä. Hyvää ystävänpäivää sinullekin!

    Tuo samainen tuttu värssy on muuten muistoalbumissani erään luokkatoverin kirjoittamana.

    Lapset eivät nykyään kerää runoja tai värssyjä, vaan rocklyriikoita, englannin kielellä. (Minua jostain syystä hieman ärsyttää tuon sanan yleinen käyttö monikossa.)

    VastaaPoista
  41. Iines

    Tarkoitin ehkä:

    Puute = Minä = Puute jne.

    En muuta.

    Selkokielellä:

    = Kukaan ei ole täydellinen. Kukaan ei koe oloaan täydeksi vain yksin.

    VastaaPoista
  42. Edelliseen viitaten.

    Tämä toisen puute itsen 'täyden kokemisen' edellytyksenä on paradoksaalista, koska juuri toinen vajavuutemme, puutteemme muka täyttäjänä sen itse asiassa 'toteuttaa'.

    Minä en ole sinä vaikka miten haluaisin yhtyä sinuun! Minä olen minä - siis yksin!

    Ja juuri sinun takiasi!

    VastaaPoista
  43. Synkkää selittelyä:

    Evoluutiopsykologit ovat käymäni diskurssin suhteen täysin pihalla.

    He eivät ymmärrä, että käsitteet ja tunteet ovat jatkuvassa ristiriidassa ja toistensa 'etsimisprosessissa' keskenään.

    Tässä ei todellakaan ole kyse mistään fundamentaalista, semanttis-psykologisesta reduktionismista:

    'Kun jotain tiettyä siellä niin jotain tiettyä täällä ja/tai, kun jotain tiettyä täällä niin jotain tiettyä myös siellä.'

    Mikäli edellinen 'määritelmä' olisi absoluuttisen totta - kirjaimellisesti - tietoisuutta ei olisi olemassakaan!

    Ei voisi olla, koska silloin ei olisi mitään tiedostettavaa - toisin sanoen - - kaikkihan on täysin selvää sille, jolle ei koskaan herää kysymystä olemisesta.

    Tietoisuus syntyy erosta ja puutteesta.

    Ihan eri kysymys sitten on, miten suhtautua tietoisuuteen metatasolla.

    Buddhistit ovat metafyysikkoja hekin, mutta myöntävät toki antropomorfisminsa - tai ainakin heidän pitäisi myöntää.

    Mutta sen jälkeen ei ainakaan minun katseeni löydä kuin kylmän yön itsekkäine egoineen.

    Ihnminen ei ole hyvä.

    Buddhalaiset tapetaan ensimmäisinä - ja juuri siksi, koska he ovat 'hyviä' (kuin de Saden Justine, joka hyveellisyyttään! ajatuu kärsimykseen.)

    *
    Edellinen yritti olla kuvaus (olemistason väite) - ei toive (pitämistä).

    VastaaPoista
  44. Iines: En aivan taivu ajattelemaan, että nämä naista saamattomatkin himoaisivat vain uhkeaa Ullaa. Tiina tavallinenkin kelpaisi hyvin. Monella vain on se ongelma, etteivät he osaa mitenkään lähestyä edes Tiina tavallista - he eivät keksi mitään sanottavaa, eivät osaa eivätkä tiedä, kuinka hienovaraisesti ilmaista kiinnostusta jne.

    Sanalla sanottuna he eivät lainkaan hallitse "pariutumis/seksinsaamispeliä", niitä sosiaalisia rakenteita, joiden avulla ihmiset toisiaan lähestyvät.

    VastaaPoista
  45. Arawn,

    noinkin varmaan on, ja jos nainen joskus on vielä samanlainen osaamaton, ei ihme, ettei vertaistukea löydy.

    Tässä kyseisessä runoilijassa herättää kyllä hilpeyttä hänen sanontansa kirjan julkistamisen ajoista: "Naisia alkoi tulla." Ei kauheasti viittaa yksinäiseen mieheen, joka odottaa edes sitä yhtä jolle kelpaisi.

    VastaaPoista
  46. Rauno,

    en nyt jaksa hypätä kärryillesi. Niillä on niin monitahoista (varmaan fiksua) mietintää, etten pysy perässä. Minä kun vaan kummastelen ihmisen käyttäytymistä ja tekoja, en olemisen tasoja noin hienosti.

    VastaaPoista
  47. Poistin allaolevasta Rauno Räsäsen kommentista oman etunimeni, jonka käytöstä blogissani päätän yksin minä. Muuhun ei ole huomauttamista.

    ***********************************
    Blogger Rauno Rasanen sanoi...

    I-Iines

    Kylmää kyytiä

    Emme tapaa enää Iines.

    Löydän kyllä niitäkin, jotka edes haluavat ymmärtää - minua(kin).

    Ja jos en löydä - so what?

    Osaanhan mä itsekin soutaa...

    *
    Koko keskustelun aiheesi muuten on taas täysin typerää 'akkapöpinää'.

    Ei totitesti kiinnosta moinen 'yllättys-jällätys-missio', jonka voisi selkokielistää yhteen lauseeseen:

    - Minä annan teille ukot - jos olette tarpeeksi kivoja!

    *
    Mikäs siinä, Inkku-, mutta sitä ennen meidän täytyy vähän treenata... eli tavata jne.

    Siellä jossakin...

    Mummo tulee mukaan. Ja S. Ja Meri. Ja se ja se ja se huora sieltä ja sieltä.

    Eivät tule.

    Ovat kuolleet, 'sosiaalistuneet' tai muuten vain tasapainoittuneet. Niinkuin minäkin..(hymiö).

    14. helmikuuta 2009 17:18

    VastaaPoista
  48. Iines

    Älä mene muuttelemaan minun kommenttejani!

    Sinä olet etunimeltäsi tietty ihminen, joka kyllä tunnetaan jo laajalti. Itsehän mainostat itseäsi!

    Tyhmää kieltää se käyttö muilta.

    Mutta jos haluat ärsyttää minua - onneksi olkoon! Pisteet meni sulle.

    Ja sitähän minä! tietysti halusinkin...

    Sitäpaitsi sinun kanssasi voi vain riidellä. Asiallinen keskustelu ei iske tulta vaan lähinnä sammuttaa älyllisen liekin. Ainakin minulla.

    VastaaPoista
  49. RR,

    minua ei toki tunneta laajalti. Ethän sinäkään tiedä kuin etunimeni.

    Oikean nimeni käytöstä blogissani päätän tietenkin minä, ja jos sinä käytät missä tahansa anonyymissä blogissa henkilön oikeaa nimeää, koska sen tiedät, petät luottamuksen, joka sinulle on uskottu.

    Rauno, en minä riitele kanssasi. Olen täällä yhtä tyynenä kuin ennenkin huolimatta sinun käsittämättömästä aggressionpuuskastasi.

    VastaaPoista
  50. Mrrr.... hmmm....nöf...ai ton näkönenkö mekko sulla tänään on päällä - - näin ninku ilta-asuna?

    Mikäs siinä.

    Olen sitten vähän hiljempaa. Ihan hyvän näkönen. Oikee cheerleader-mekko.

    Älä pupu heitä mua hankeen. Tulee kettu ja syö pois...Sitten sulta itku pääsee...

    Kettu söi Ranen, jonka olit juuri heittänyt ulos!?

    VastaaPoista
  51. Menkää naimaan jo liis, loppus piina ja vonku ja jännäys. Se airo mikämikä kunnia se oo tai sairasko se ooo lemmen sairas ainaki ja ketä äijälaumoja niitä onkaan tanasa. Lopetakaa jo tää teerenpeli ja menkää itse asiaan siis naimaan heti.

    VastaaPoista
  52. Hännikäinen on/oli Suomen parhaan ja kansainvälisemmän kulttuurilehden julkaisija ja päätoimittaja. Fiksu tyyppi, luulen ma. :)

    VastaaPoista
  53. no huomiota on saatava sano huomiota tarvii muute ei elä

    VastaaPoista
  54. hogeetä tarvii kontrastii siis näyttää paremmalta hullun rinnalla ihmiset oo hölmöi vedettäviä höplistä kuka koiraa taluttaa

    VastaaPoista
  55. Ida,

    olen vakuuttunut siitä, että Hännikäinen voi olla fiksu, hyvä kirjoittaja ja todellinen runoilijakin. Olihan Pentti Saarikoskikin sovinisti vailla vertaa. Eivät epäkypsät asenteet ja näkökentän tietynlainen fakkiutuminen estä suurta runoilua. Kirjallisesti lahjakas voi siis olla joissain asioissa äärettömän yksisilmäinen, jopa tyhmänpulskean rajoittunut.

    Minusta on hassua ajatella, että vain tyhmät ihmiset sortuisivat rajoittuneisuutteen tai muuhun vastaavaan.

    VastaaPoista
  56. Anonyymin pitkä sepustus oli erittäin mielenkiintoinen.

    Luullakseni seuraava kehitysaskel on naisten käsissä. Jos nykymeno jatkuu, miehet siirtyvät seksirobotteihin parin vuosikymmenen sisällä.

    Jos nykyinen kehitys halutaan kääntää ja siinä onnistutaan, miesten ja naisten välinen yhteiselo voidaan palauttaa. En pidätä hengitystäni.

    Jos olisin nainen, ottaisin Hännikäisen jutut vakavasti.

    VastaaPoista
  57. Anonyymi,

    toki Hännikäisen jutut voi ottaa tosissaan - ja hän voi siis olla hyvä runoilija, mutta se on toinen asia.

    Sen tiedon varassa, joka nyt on, Hännikäinen kuitenkin tekee itsestään marttyyrin ja naisista syylliset tilaansa. - Kun se ei mene niin, että Hännikäisen saamattomuus olisi naisten vika. Miten se voisi olla, kun suurin osa yksinäisistä ihmisistä on naisia, joka ikäluokassa? Naisia jää yli, ja taatusti joukossa on naisia, joille Hännikäinen kelpaisi.

    Jos asiaa lähdetään hiukankaan tieteellisenoloisesti purkamaan, pitää kysyä, mitä virheliikkeitä Hännikäinen on tehnyt, kun ei ole löytänyt omaa tyttöystävää suuresta vapaitten naisten joukosta. Kirjasta ei tietääkseni ilmene, että hän olisi yrittänyt kaikkia vapaita naisia, vaan korkeintaan se, että hän on saanut pakit yrittämiltään naisilta.

    Pitää jatkaa kysymyksiä: Millaisia naisia tämä Hännikäinen on koettanut saada? Onko hän katsonut peiliin ja tehnyt realistisia päätelmiä habituksestaan ja esiintymiskyvyistään sekä vuorovaiktustaidoistaan? Ja onko hän kaiken peiliinkatsomisen jälkeen suunnistanut oikealle naistasolle seuraa etsimään?

    Jos hontelo ja finninaamainen nuori mies yrittää pokata itselleen naiseutta uhkuvaa naista, ovat pakit lähes taatut. Mutta jos hontelo ja finninaamainen mies pokaa itselleen honteloa ja huonoihoista tyttöä, seuraa ehkä löytyisikin.

    Tästä on kyse. Ja tuo finninaama oli esimerkki, ei viittaus Hännikäiseen, jonka ihon laadusta minulla ei ole tietoa.

    VastaaPoista
  58. Iines: Olet oikeassa että yksittäinen mies voi aina parantaa mahdollisuuksiaan, mutta keskimäärin miehet ovat aina merkittävästi heikommassa asemassa. Luulin, että halusit puhua tästä yhteiskunnallisesta kysymyksestä?

    Naiset ovat kumppanin suhteen noin kaksi valikoivampia kuin miehet. Avioeroistakin suurin osa on naisen vireille panemia. Jos yksittäinen mies parantaa asemiaan, miestenvälinen kilpailu kiristyy, mutta jäljelle jää yhtä suuri luuserien joukko.

    Hännikäisen dokumentti kertoo siitä, mitä seuraa osalle miehistä naisten seksuaalisesta vapautumisesta. Naisten seksuaalinen vapautuminen taas oli seuraus naisten seksuaalisesta kontrollista. Naisten seksuaalinen kontrolli oli seuraus jostain muusta. Ja niin edelleen. Näin maailmassa erilaiset muutokset seuraavat väistämättä toisiaan kunnes saavutetaan jonkinlainen tasapainopiste.

    Joskus harvoin kehityskulku voidaan pysäyttää myös empatian ja ymmärryksen kautta. En halunnut esittää, että naiset olisivat syyllisiä. Jos asiaa miettii pitkänä syy- ja seuraussuhteiden ketjuna, syyllisyys on muutenkin aika monimutkainen ja ehkä jopa turha kysymys.

    Sen sijaan näen, että naisilla olisi mahdollisuus muuttaa väistämätöntä historian kulkua jos he sitä riittävästi haluaisivat. Empaattisempana sukupuolena heillä on siihen siihen ainutlaatuiset mahdollisuudet, ja uskonpa että se olisi myös naisten oma etu.

    VastaaPoista
  59. Anonyymi,

    se että miehet ovat avuttomampia yksinään kuin naiset, ei tee miesten yksinäisyydestä yhteiskunnallista erityiskysymystä, joka pitäisi hoitaa pois vetoamalla naisten empatiataitoihin.

    Tuo linkin tutkimus korostaa mielestäni enemmän juuri siitä, mistä minäkin olen puhunut - miesten juoksemista epärealistisen kauneusihanteen perässä kuin sitä, että naiset tekisivät enemmän valintoja kuin mies.

    Tutkimushan kertoo selkeästi, että miehet haluavat enemmän ja pikaisempia suhteita ja nimenomaan kauniiden naisten kanssa, kun taas naiset arvostavat miehen hyvinvointia ja varallisuutta.

    Tämähän on selvä kuin pläkki. Tarpeet eivät kohtaa. Halutaan eri asioita.

    Mitä tuohon tutkimukseen tulee, niin kyseenalaistan sen kuitenkin kokonaan. Se on näitä pinnallisentuntuisia amerikkalaisia pikatutkimuksia (otos 46 henkilöä pikatreffeillä, joiden perusteella päätelmät), joiden tulokset eivät istu suomalaismentaliteettiin eivätkä suomalaiseen treffikulttuuriin.

    Sitäkään en ymmärrä, millä tavalla Hännikäisen dokumentin tarina kertoo naisten seksuaalisesta vapautumisesta. Voisiko olla mahdollista, että tarkoitat naisten vapaata valintaa? Olisiko parempi, että naiselle määrättäisiin seksikumppani tai peräti puoliso jonkin miehistä koostuvan instanssin toimesta?

    Mitä vielä erikseen siihen tulee, että naiset hakevat kaksi kertaa useammin avioeroja kuin mies, niin se johtunee suureksi osaksi siitä, että avioliitossa mies kohtelee naista huonommin kuin nainen miestä. Pahoinpitelyt ovat parisuhteissa tilastojen mukaan lähes aina miesten tekemiä, samoin lievempi fyysinen väkivalta ja myös henkinen väkivalta. Myös naisten koulutustason nousu aiheuttaa sen, että ellei sopivaa kumppania löydy, nainen elää hyvätasoista elämää yksinkin.

    VastaaPoista
  60. Pikadeittitutkimuksia on tehty myös monissa Euroopan maissa, esimerkiksi Saksassa on yli 500 henkilöä kattavia tutkimuksia. Suomessa on järjestetty parikymmentä tapahtumaa, joihin on jokaiseen ottanut osaa yli 20 naista ja miestä. Kaikissa näissä on naisten valikoivuus kaksi kertaa suurempaa. Suomen tuloksia voi ihmetellä vaikka itse täältä. Alkuperäisen tutkimuksen otoskoko on myös riittävä tilastolliseen analyysiin.

    Törkeistä pahoinpitelyistä parisuhteessa taas 40% on naisten tekemiä.

    VastaaPoista
  61. Iines: "Myös naisten koulutustason nousu aiheuttaa sen, että ellei sopivaa kumppania löydy, nainen elää hyvätasoista elämää yksinkin."

    Tässä on kyllä varmasti perää.

    VastaaPoista
  62. Olikohan se Henry L, joka esitti tällaisen, kuulemma ihan tieteellisen näkökulman näihin ongelmiin:

    Koska ihmisnaaraalla on taipumus pariutua sosioekonomisesti ylöspäin, jää ilman kumppania tässä asteikossa ylimpänä olevia naisia ja alimpana olevia miehiä.

    Kun katselee ja kuuntelee, niin siltähän se vaikuttaakin noin yleisesti ottaen. Te naiset olette siis oikeassa.

    VastaaPoista
  63. Ines, ehkä voisit toisenkin kerran miettiä tuota sinun "minttuhapulimaista" teoriaasi, että meidän yksinäisten miesten ongelma on siinä, että haluamme vain Pamela Anderssoneita. Että voikin olla samalla kertaa sekä naurettavaa, että loukkaavaa. (Älä unohda empatiaa, Iines. Minne kummaan se aina naisilta katoaakin, kun tästä aiheesta keskustelee?)

    Lueppas tämä:
    http://olento.net/blogi/index.php?id=ilman

    Siinä vähän mallia, miten asiaa voisi käsitellä fiksummin.

    VastaaPoista
  64. En minä naisten valikoivuutta halua kiistää, vaan puhun mieluummin miehen vääristä odotuksista: mies haluaa kauniin naisen, vaikka olisi itse ulkoisesti melkoisen mitätön.

    Eikös eläinmailmassakin naaras ole se, joka hyväksyy uroon kosiskelun, jos hyväksyy. Näyttävistä soidinmenoista voisi Hännikäinenkin ottaa oppia sen sijaan että narisee puutettaan hiljaa nurkassaan. Satsausta vaan habitukseen ja puhetaidon kurssille, niin soidin sujuu.

    Naisten empatialla ei miehiä tarvitse ahdingostaan päästää. Eiväthän miehet itse katsahdakaan seinäruusujen ja laihojen naisten odottavaan rivistöön. Koetetaan nyt vaan pitää mielessä se totuus, että naisia on enemmän kuin miehiä ja heitä jää jopa yli, halukkaina miehille.

    Tuo naisten väkivaltauutinen puhuu fyysisestä törkeästä väkivallasta, mutta kun otetaan huomioon väkivallan laajin muoto, henkinen väkivalta, eli alistaminen, huorittelu ja muu nimittely, kontrollointi, painostus, älyyn kohdistuva vähättely, loukkaava kielenkäyttö, kiroilu ja huutaminen, niin luvut muuttunevat radikaalisti. Tuoreita tilastoja en tähän nyt jaksa hakea, mutta etsin kyllä, jos keskustelu jatkuu tällä tasolla.

    Jokin vanhempi tilasto minulla kyllä on (vuodelta 2005, www.stat.fi/perheväkivalta), ja sen mukaan perheväkivallan uhreista naisia oli 3 195 ja miehiä 914.

    VastaaPoista
  65. Ja muuten Iines. Naisia ei ole enempää kuin miehiä, mistä kummasta olet sellaisen käsityksen saanut. Miesten ja naisten osuus menee kyllä 50/50, mutta se johtuu miesten suuremmasta kuolleisuudesta iäkkäämmissä. Eli on sen verran enemmän mummeleita. Muutoin naisia on vähemmän.

    Nyt kai seuraavaksi ehdotat meille parittomille miehille, että ottakkaa itsellenne mummeli.

    VastaaPoista
  66. Anonyymi,

    olen kyllä jo silmäillyt tuon linkkaamasi artikkelin, joka on liian pitkä ollakseen hyvä blogipäre. Mutta - hyvä se varmaan muuten on ja luen sen vielä tarkemmin.

    Mitä tulee minttuhapulimaisuuteen, niin oikeastaan voisi yhtä lailla sanoa, että hapuli puhuu iinesmäisesti.

    VastaaPoista
  67. Anonyymi, ei minun sitä tarvitse ehdottaa. Moni nuori viriili on sen jo keksinyt. 50+ naiset ovat haluttua etten sanoisi tavaraa.

    Kun joskus hyvin lyhyesti ja ohimenevästi tutustuin chatteihin, minulla oli täysi työ torjua kolmikymppiset kosijat kannoiltani. samaa valittivat muut "mummelit".

    VastaaPoista
  68. Olen ylempänä tilastoihin vedonnut anonyymi, mutta otan nyt nimimerkin kun nuo muut anonymit sortuivat nimittelyyn.

    Erot Tilastokeskuksen ja Ensi- ja turvakotien liiton vastauksissa kertovat varmaan siitä, että tilastot ovat eri lähteistä. Tilastokeskus raportoi poliisin tietoon tulleista tapauksista. Kuten Ensi- ja turvakotien liitto sivuillaan kertoo, naisen tekemä väkivalta on tabu, joten miehet eivät kehtaa mennä poliisin puheille. Siksi poliisiraportointi aliarvioi naisten tekemää väkivaltaa. Monet naisjärjestöt ovat myös vastustaneet naisten tekemän väkivallan tutkimista, joten viittaamani tutkimus taisi olla ensimmäinen laatuaan.

    Mitä henkiseen väkivaltaan tulee, niin naisvaltaisilla työpaikoilla se on miesvaltaisia työpaikkoja tyypillisempää. Eli kyllä naisetkin tuon henkisen väkivallan osaavat varsin hyvin.

    Toisaalta jotkut miehet osaavat sen niin huonosti, että eivät välttämättä edes osaa tunnistaa sitä. Esimerkiksi minulla meni pitkään lähes kymmenvuotisen parisuhteen jälkeen ennenkuin tajusin kuinka pahan henkisen väkivallan uhri olinkaan ollut. Oikeastaan se vaati että eräs ystäväni vaimo kertoi siitä minulle.

    Naiset tuntuvat pärjäävän paremmin ilman miehiä kuin miehet ilman naisia. Heillä on laajemmat sosiaaliset verkostot. Kuten sanoitkin, korkeasti koulutetut naiset eivät löydä helposti itselleen yhtä koulutettua kumppania. Siksi koulutetut naiset päättävät siis jäädä vanhoiksi piioiksi asustelemaan yksikseen. Ei tästä miehiä voi syyttää.

    En minä ole naisia empatiaan velvoittamassa. Ei empatiaa voi mitenkään toiselle ihmiselle pakottaa. Mutta kuten tuo toinen anonyymi sanoi, alkaa ihmetyttää että mihin se naisten empatia katoaa näiden nuorten miesten osalta? Jos en tuntisi ihania naisia, voisin jopa epäillä että naisen empatia on opportunistista.

    VastaaPoista
  69. Jaska,

    jos miehet eivät kehtaa ilmoittaa poliisille naisten väkivallasta itseään kohtaan, niin suuri, ellei peräti suurin osa myös miesten tekemästä väkivallasta naisia kohtaan jää poliisille ilmoittamatta.

    Lukuisat naiset meikkaavat mustelmansa meikkivoiteen alle ja koettavat salata väkivallan jopa lapsiltaan niin pitkälle kuin voivat, ja kun eivät voi, selittelevät asiaa parhain päin. Eli onkin varmaan niin, että julkiset perheväkivaltatilastot ovat jäävuoren huippu, ja pinnan alla on valtavasti väkivaltaa, sekä fyysistä että henkistä.

    On varmaan turha väitellä siitä, ketä eniten mäiskitään, sillä selvää on, että molemmat sukupuolet mäiskivät Suomessa, väkivallan luvatussa maasssa, toisiaan.

    Samaa mieltä olen siinä, että naiset osaavat henkisen väkivallan taidon työpaikoilla hyvin, ehkä jopa miestä paremmin. He nokkivat toisiaan, kun taas miehet keskittyvät töihinsä. Mistä johtunee?

    Tuosta olen eri mieltä, että koulutetut naiset "päättävät jättäytyä vanhoiksipiioiksi". Sen verran hyvin tunnen naisia, että tiedän jokaisen odottavan vielä vanhempanakin mukavaa miestä elämäänsä, mutta ei ketä tahansa, vaan itselleen sopivaa, laadukasta miestä. Nainen haluaa rakastua, kokea tunteita eikä mene enää naimisiin vain päästäkseen rouvaksi.

    Haluan korostaa, että laadukkuus ei ainakaan tietämieni naisten mukaan tarkoita alkuunkaan varallisuutta eikä edes ulkonäköä, vaan henkisiä ominaisuuksia, joita älykäs ja sivistynyt nainen pitää tärkeimpinä.

    Minusta muuten "empatia" on vallan väärä näkökulma, kun ajatellaan suhtautumista seksin puutteessa oleviin miehiin - ja tässä taidatkin olla samaa mieltä. Kyllä siinä pikemmin saisi olla tulta ja tappuraa, kiihkoa tai hellyyttä kuin mitään säälinsekaista empatiaa. Nainen ei ole miehen äiti, joka pelastaa pahalta maailmalta.

    VastaaPoista
  70. Iines, ei ollut puhe mistään säälinsekaisesta empatiasta.

    Sääli ja empatia on kaksi eri asiaa.
    Empatialla tarkoitetaan kykyä eläytyä toisen ihmisen asemaan.

    VastaaPoista
  71. Tiedän anonyymi, mutta mitä se käytännön toimena mielestäsi merkitsisi tälle puutteenalaiselle miehelle? Miten naisen tulisi siis osoittaa tuo empatiansa miehelle?

    VastaaPoista
  72. No mites itse luulisit, että se pitäisi miehelle osoittaa. Eikö vastaus ole päivänselvä...

    No pusu ja hali tietysti. Ja miksei jotain muutakin.

    Itse tarkoitin tuolla empatialla sitä, että sitä voisi soveltaa tähän keskusteluun eli yritettäisiin katsoa sen puutteessa olevan miehen kantilta.

    Ehkä Iines on vain median uhri. Nykypäivänähän miehen halusta on tehty ongelma. Se on irstasta ja alhaista. Jos esim. aviomies haluaa, vaimo ei - miehen vika: Mies haluaa liikaa. Jos miestä ei huvita - sekin on, kuten Härkösen kirjan lukeneet ovat oppineet - myös miehen ongelma. Mies haluaa liikaa tai liian vähän.

    Tästähän päästäänkin samaa logiikkaa jatkaen jo hapulimaiseen ajatuskulkuun:
    Jos mies on puutteessa - sekin on miehen vika, koska haluaa paneskella vain povipommeja.

    Ja nainenhan se haluaa just oikein ja oikealla hetkellä - tietysti.

    VastaaPoista
  73. No nyt sanon että höpsistä anonyymi,

    miehen halusta mitään irstasta ole tehty, vaan ydin on siinä, että nainen on tehnyt omasta halustaan yhtä tärkeän itselleen kuin mies omasta halusta itselleen.

    Nainen ei enää suostu pornofilmitähtien tyyppiseksi alistuvaksi naiseksi, joka tyydyttää peppu heiluen lahnamaisena seisovan miehen. Nainen ei alistu edes seksissä, vaan nainen tahtoo ja nainen valitsee, ja sitäkös kaikki eivät ymmärrä vaan syyttävät naista empatian puutteesta, kun jokainen tarjottu elin ei kelpaakaan.

    VastaaPoista
  74. "sitäkös kaikki eivät ymmärrä vaan syyttävät naista empatian puutteesta, kun jokainen tarjottu elin ei kelpaakaan."

    Siis se hali ja pusu nyt oli vain vitsi, vai mistä sä oikein pillastuit?

    Okei, tavallaan syytin sinua empatian puutteesta, vain siksi, että sun näkökulma on aivan liian mustavalkoinen. En mä nyt tarkoittanut, että sun pitäisi mennä jakamaan tavaraasi ympäri pitäjiä.

    VastaaPoista
  75. Akuliini,

    en minä tiedä, onko kyseessä mustavalkoisuus, jos näen naisen vapaan valinnan selviönä. Kysehän ei ole millään tavalla naisen ilkeydestä.

    Miehet ovat tehneet tätä vapaata valintaa halki vuosisatojen, valiten mieluiset naiset päältä, jättäen osan naisista seinäruusuiksi. Nyt kun naiset tekevät samaa, kyse onkin vakavasta yhteiskunnallisesta epäkohdasta ja naisen empatian puutteesta.

    Ei tässä miesten nyt muu auta kuin naisten vastaavassa kilpailutilanteessa. Siitä vaan nyt bodya rassaamaan, laihdutusta tai muskelin lihotusta, panostusta habitukseen ja vartaloon, ja perustamaan miesten lehtiä, joissa olisi pillunkuvien sijaan hyviä neuvoja siitä, kuinka pokataan elämänsä nainen.

    VastaaPoista
  76. Iines: Vapaudesta eli vallasta seuraa myös vastuu. Historiassa toistuu samanlainen kaava: jos saavutetusta vallasta ei kanneta vapaaehtoisesti vastuuta, seurauksena syntyy lopulta vastavoima, joka riistää vallan saavuttaneelta vallan pois. Minusta Hännikäisen kirja on heikko signaali tällaisesta vastavoimasta.

    Kuten aiemmin kirjoitin, naisten seksuaalinen vapautuminen oli seurausta naisten seksuaalisuuden kontrollista. Uskon, että olet pääosin oikeassa miesten vapaan valinnan suhteen. Täysin vapaatahan se ei ole koskaan ollut muiden kuin muutamien alfaurosten osalta. Joissakin maissa moniavioisuus on lisännyt miesten välistä kilpailua, ja toisaalta köyhät ovat olleet turpeeseen sidottuja, eli vaihtoehdot ovat vähissä kun kylässä oli 3 miestä ja 3 naista. Aiemmin eläneiden miesten sorto aiemmin eläneitä naisia kohtaan voi olla syy jatkaa koston kierrettä. Mutta vasta kierteen katkaiseminen kertoo ihmisen moraalista.

    Väitän, että vaikkapa 50-luvulla jäi vähemmän elinikäisiä vanhojapiikoja kuin nyt kun naiset saavat valita vapaaksi. En minäkään tarkoittanut, että naiset päättävät jättäytyä vanhaksipiiaksi, mutta kun valintakriteerit ovat tiukat, se on käytännössä johdonmukainen seuraus. Meitä parhaita miehiä riittää vain harvoille naisille.

    En minä todellakaan usko että mikään empatiaseksi olisi ratkaisu. Mutta ihmettelen vain sitä, että useimmat naiset eivät suo näille puutteessa oleville miehille empatiaa edes näissä verkkokeskusteluissa. Se maksaisi niin hirveän vähän, vain muutaman sanan. Kun taas seuraukset empatian puutteesta voivat olla kamalat: itsemurhia ja kouluampumisia. Mitä empatiaa se sellainen on, joka kohdistuu vain harvoihin, valittuihin ja suosittuihin?

    VastaaPoista
  77. "en minä tiedä, onko kyseessä mustavalkoisuus, jos näen naisen vapaan valinnan selviönä. Kysehän ei ole millään tavalla naisen ilkeydestä."

    Ymmärrät tahallasi väärin. Kritisoin SITÄ käsitystäsi, että yksinäisten miesten ongelma on se, että haluavat itselle Pameloita.

    Empatia on myös tärkeää keskustelussa. Huomaat varmaan itsekin, että koska sinulla ei ole minkäänlaisia haluja eläytyä puutteessa olevien miesten ongelmiin, minkäänlainen järkevä keskustelu ei ole mahdollista. Ja siksi tämä saakin jäädä minulta viimeiseksi kommentiksi.

    VastaaPoista
  78. Akuliini,

    mutta kun minäkin olen puutteessa! Tottakai siis osaan eläytyä ja tunnen lämpimiä ajatuksia Hännikäistä kohtaan. Kun katson tuota kuvaa päreessäni, näen kyllä hänen olemuksensa yksinäisyyden.

    En vain näe hänen tilanteessaan mitään erilaista kuin seinäruusujenkaan tilanteessa. Samanlainen se on. On monia kivoja ja kilttejä sinkkutyttöjä, jotka eivät kelpaa kenellekään, koska ovat ujoja eivätkä mitään alfanaaraita. Miksi nämä eivät kohtaa, on mysteeri. Ja samalla juuri tämä on avainkysymys tämän ongelman ratkaisemiseksi.

    VastaaPoista
  79. Jaska,

    ihan asiaa tuo sinun kommenttisi.

    Tämä vain särähtää korvaani: Meitä parhaita miehiä riittää vain harvoille naisille.

    Tämähän tarkoittaa nyt sitä, että Hännikäisessä se vika lopulta onkin, kun ei ole kelvannut: parhaat miehet ovat menneet, kun ilmeisesti parhaat naiset ovat heidät vieneet.

    Sanoisin niin, että sosiaalisimmat miehet ja naiset ovat löytäneet toisensa, ja ne, joiden vuorovaikutustaidot eivät ole yhtä vahvat, ovat jääneet reserviin.

    Eihän se siis ole edes niin, että kauneimmat ovat valinneet kauneimmat, sillä suurin osa varatuista on tavallista tuulipukukansaa.

    VastaaPoista
  80. Tämä vain särähtää korvaani: Meitä parhaita miehiä riittää vain harvoille naisille.

    Kommenttini oli hivenen itseironinen. Tarkoitin kuitenkin vain sitä, että meitä korkeakoulutettuja miehiä on vähän suhteessa korkeakoulutettuihin naisiin. Naisten on joko joustettava vaatimustasosta että haluavat korkeakoulutetun kumppanin tai jäätävä yksin.

    VastaaPoista
  81. Kyllä vaan, tottahan tuo on, mutta ei korkea koulutustaso ole aina se alfauroon merkki kaikkien naisten mielestä. Kauneimpina pidetyt nuoret naiset näyttävät valitsevan kohtuullisen matalasti kouluttautuneita miehiä, ammattilaiskiekkoilijoita.

    VastaaPoista
  82. "En vain näe hänen tilanteessaan mitään erilaista kuin seinäruusujenkaan tilanteessa. Samanlainen se on. On monia kivoja ja kilttejä sinkkutyttöjä, jotka eivät kelpaa kenellekään, koska ovat ujoja eivätkä mitään alfanaaraita. Miksi nämä eivät kohtaa, on mysteeri."

    Kun keraan olet puutteessa ja sinkku, niin oletko itse liian valikoiva vai etkö kelpaa kenellekään?

    VastaaPoista
  83. En tiedä, sillä olen pakenija, poisjuoksija, ollut aina. En ole koskaan viritellyt verkkoja, pokannut ketään, vaan olen se tyttö sieltä takarivistä tai sivuraiteelta, jota et koskaan huomannut tyrkkyjen takaa. Jos et älynnyt tulla minua hakemaan, olet jäänyt ilman minua. Ja se voi olla sinulta pois.

    Putkimieheni maalta katselee minua joka kesä yhä huolestuneempana, mutta kysyy jossain vaiheessa taas, että miksi en vieläkään ole ottanut uutta vihtoria. Samaa kysyy jokunen muukin, varsinkin miesväestä, mutta mitäs tuohon vastaat. Kyllä minä ottaisin mielelläni, kun sopiva löytyisi. Kun ei rahalla ole väliä, vaan enemmän henkisellä puolella ja ehkä myös miehen persoonallisella habituksella.

    VastaaPoista
  84. Hännikäisen kirjoitukset eivät ole edes erityisen omaperäisiä. Netin ATM-piirit ovat heittäneet tuon pakkoprostituutiojutunkin tyyliin seitsemän vuotta sitten provokaationa jossain nettiväittelyssä. Tässä oma kommenttini asiaan:

    http://plaza.fi/ajassa/kolinaa-panuhuoneesta/tuore-kuohilas-isottelee-vanhoille-eunukeille

    VastaaPoista
  85. Panu,

    olen samaa mieltä siitä, että Hännikäisen ajatukset eivät hätkäytä tuoreudellaan. Toinen vaikutelmani oli, että miehen ulosannista puuttuu veren maku, tuska, raadollisuus. Nyt tuntui kuin hyvinvoipa nuorukainen valittelisi sitä, ettei saakaan niin paljon kuin tahtoisi.

    Neljä vuotta ilman seksiä. Pah, mikäs katastrofi tuo nyt tässä maailmassa on.

    VastaaPoista
  86. Yleisenä kommenttina edellisiin:

    Ellei itse anna jää ilman.

    VastaaPoista
  87. OK,

    tuostahan kaikki lähtee. Kukin itse on liikkeellepaneva voima. Juuri siksi rutinat ovat turhaan lausuttuja.

    Sanoin jossain ylepänä, että kyse on sosiaalisista taidoista ja vuorovaiktuksesta, ei ihmisten viehättävyydesta tai rikkaudesta. Kun menee lähelle, saa. Se vaan, miten kohdata toinen, ei ole aina helppoa.

    VastaaPoista
  88. Kommentit kipinöivät, kun näistä aiheista kirjoitetaan. Panin minäkin sanasen siitä:

    http://kivaniemi07.blogspot.com/2009/02/runoilija-vinkkasi.html

    VastaaPoista