5.9.2009

Turhuuksien turhuus

Turhuuksien turhuus, kaikki on turhuutta, sanoo Saarnaaja. Tämä juttu on turha. Sinä ja minä olemme molemmat turhia. Mitä kannattaa kinastella mistään, kun kaikki on kuitenkin turhaa!

Turhuuksien turhuus on sekin, kun Pekka Kiesi eroaa pääkallonpaikalta mielipiteittensä vuoksi. Pekka on tosi mies, juuri semmoinen kuin moni mies oikeasti on ja antanut juuri näytön loistavista myyntimiehen taidoistaan. Audi on kaikkien huulilla ja joka miehen unelmissa. Ja naiset kohentelevat titsejään ja ovat juuri sellaisia, jollaisiksi Kiesi heidät kuvaa: haluttavia, vaikka henki menisi, korkkareissaan ja panssariliiveissään, nälkiintyneine uumineen ja nostettuine kumpareineen.

Mitä vielä vikisemme? On moni mies silti toisenkinlainen, mutta Pekka saa olla sellainen kuin on. Samoin Haavikko ja Tervo. Käsittämätöntä, että pitäisi sanoa vain hyväksyttyjä mielipiteitä tai ettei ylipäänsä saisi sanoa ja irvailla valtaapitäviä, kuten poliitikkoja ja naisia.

Niin kuin nyt sekin on siis käsittämätöntä, että vainajan leipomia pikkuleipiä ei haluta syödä. Paavokin ylikävellään ulos omista sanoistaan: "Mane kirjoittakoon kaiken rehellisesti ja kaunistelematta." Perikunta tietää paremmin, ja ulkoistaa tarjoilun. Viis Paavosta, kuollut ja kuopattu, nyt tahkotaan rahaa ja pidetään julkisivua.

Ja mitä sekin on, kun joku on tuohtuvinaan Tervolle pääministeri Pekka Lahnasen seksielämästä? Turhuuksien turhuutta, sillä kirjaa myydään jo ja pääministeri hymyilee.

(Piirroksessa Saarnaaja, tekijä toistaiseksi tuntematon)

51 kommenttia:

  1. Oletko lukenut Thackerayn Turhuuksien turulla? Se tuli joskus telkkaristakin ... Sopisi tähän hyvin!

    Minä olen kiinnolla seurannut mekastusta Tervon ympärillä. Ja tuon audi-miehen.

    VastaaPoista
  2. Niin, on se surullista, kun audin moottori yskii, kun isopomo on laukonut 'ajatuksiaan' - etupään laakerit ovat kyllä olleetkin viime malleissa vähän kakkosluokkaa.

    Ketä oikeesti kiinnostaa jonkun automyyjän hengenelämä - en oo aikasemmin kuullukkaan miehestä.

    Iineksellä on asennetta.

    VastaaPoista
  3. "Käsittämätöntä, että pitäisi sanoa vain hyväksyttyjä mielipiteitä tai ettei ylipäänsä saisi sanoa ja irvailla valtaapitäviä, kuten poliitikkoja ja naisia."

    Tämän lauseen soisi näkyvän muuallakin.

    Päivän Aamulehdessä ihmeteltiin, että valtiovallan edustajat ryhtyvät määrittelemään, mikä on valtakunnassa sallittua huumoria mikä ei. Jossain instanssissa jo kyseltiin, missä luuraa se paljon puhuttu sananvapaus.

    Olen PR-miehen kanssa samaa mieltä: Iineksellä on asennetta!

    Itse en ymmärrä, kuinka Kiesin sanomiset voivat olla niin tärkeitä, että Hesari vetäisee niistä uutisen kuudella palstalla. Kun II maailmansota syttyi englantilainen lehti The Times kirjoitti siitä kahdella palstalla.

    VastaaPoista
  4. Tuure, olen lukenut Thackerayn teoksen ammoin kirjallisuuden opintojen alkuvaiheessa - enkä muista siitä yksityiskohtia. Oikeastaan en muista siitä juuri mitään. Voi olla, että kaikki palautuisi mieleni, jos nyt menisin johonkin linkkiin katsomaan kirjan esittelyn. Katsonkin, vielä tänään..

    VastaaPoista
  5. PeeÄrmies, voisiko olla niin, että naisia Kiesi ja hänen kärrynsä kiinnostavat, kun haastattelu kerran oli naistenlehdessä.

    Itse en osaa lukea naistenlehtiä, jotain satunnaista Eeva-lehteä lukuunottamatta - siinä ei ole meikki- eikä pukeutumishömppää, vaan ihmisluotauksia aika laaja-alaisesti. Enemmän kiinnostaa Seiska, koska sen viestintä on niin ajan kuva että. Tahdon lukea enemmän kansan syvistä riveistä kuin kampaus- ja laihdutusohjeista.

    PeeÄr, olen aina ollut panemassa naisia vastuuseen omasta asemastaan. Ei suosta ruikuttamalla nousta.

    VastaaPoista
  6. Vaari, minäkin ihmettelen, missä on median ja naisten huumorintaju?

    Juuri tämä rintoihinlyövä huutaminen ja tosikkous naisissa minua arveluttaa. Toisella kädellä naiset hyväksyvät kritiikittä markkinateollisuuden hiomat naisen alisteisen bimbomaiseksi tekevät epämukavat vermeet ja kohennukset ja meikit osaksi habitustaan.

    VastaaPoista
  7. Esko, Iines, Esko Kiesi se on, ei Pekka.

    Satun tuntemaan miehen takavuosilta, jolloin tein Audinkin mainontaa. Hän on ihan fiksu, ei lainkaan autokauppiaiden tyhmimmästä päästä.

    Se lehtikään ei ollut oikea Anna, vaan markkinointiväelle väsätty erikoisnumero - siis oikeastaan mainos.

    Haavikko-skismaan viitaten tekisi mieli kysyä, että kukahan tässä jutussa on oikea tekijä - Kiesi vai toimittaja?

    Kumpi ehdotti tällaista kivaa jippoa, että verrataanpa autoa naiseen? Veikkaisin toimittajaa. Sitä paitsi sehän on ikivanha juttu, jo faksiaikana kierteli kiva auto/nainen-vertailu, korotettuine perineen jne.

    Mutta muuten tämä tapaus on hieman kuvottava. Tarkoitan tätä julkista lynkkausta, johon rientää osallistumaan jokainen kynnelle kykenevä. Ihan niin kuin jossakin sosialistisessa diktatuurissa ennen vanhaan, kollegat, pomot ja kaveritkin toistelevat virallista liturgiaa ja potkivat uhria minkä ehtivät.

    Enpä muista, että ministeri Wallinkaan olisi ollut näin ryhdikäs silloin, kun oma apuri kähmi kännissä naisia ihan oikeasti. On näissä tapauksissa sentään aika suuri ero - puhe vastaan teko.

    Tämä ei ole kunniaksi medialle. Tyhjästä tempaistu kaamea kohujuttu ja aivan älytön ajojahti.

    Tietysti koko artikkeli oli typerä, mutta mitä sitten. Ei tässä maassa ole ennenkään typeryydestä rankaistu, ei ainakaan poliitikkoja.

    VastaaPoista
  8. No on se hyvä, että nämä miesten miehet uskaltavat sanoa mitä ajattelevat, ettei totuus unohdu. Tietyntyyppisille ukoille brandi- automerkki kasvattaa "egoa",ja varsinkin haarojen välissä olevaa. Tämä on kyllä erityisen hyvä esimerkki taas siitä, ettei maahamme montaa julkista mielipidettä mahdu, siksi kai täällä mieluummin pidetäänkin mielipiteet omana tietona.

    VastaaPoista
  9. Esko Kiesi siis tietenkin, vaikka Pekkakin sointuisi Kiesiin.

    Minustakin juttu haiskahtaa toimittajajohtoiselta, aivan samoin kuin Mattinykäs-jutut Seiskassa ovat suoraan Nykäsen luottotoimittaja Kai Meriläisen (Merilän?) kynästä.

    Viitaten Kiesin tuntemien henkilöitten lausuntoihin Kiesiltä kyllä syntyisi sen puoleen tuo lausunto aivan omatoimisestikin. Hän on tunnettu sovinistisena ja räväkkänä puhujana - lukemani perusteella.

    Mitä tulee Haavikko - Otava-jupakkaan, tuntuu kuin minulta puuttuisi nyt jokin palikka.

    Niin moni arvostamani kirjallisuusihminen on nimittäin Haavikon pojan vaatimusten kannalla ja iloinen siitä, että Haavikon teokset jatkossa tulevat WSOY:n kautta. En saata ymmärtää tätä, koska Otava oli Paavo Haavikon oma valinta, samoin kuin hänen luottamisensa monivuosikymmeniseen ystäväänsä Mauno Saareen, jonka itse tahtoi elämäkertansa kirjoittajaksi.

    Onko siis jotain, mitä en tästä Haavikko - Otava-asiasta tiedä? Asia vaivaa minua, sillä näen tämän sananvapauskysymyksenä ja kirjailijan oman tahdon kunnioittamiskysymyksenä. Minua saisi mieluusti valistaa!

    VastaaPoista
  10. Tuo yllä oleva kommenttini oli siis Tapsan kommentin jatkoksi.

    Leonoora, eikös miehen auton koko olekin kääntäen verrannollinen miehen peniksen kokoon?

    VastaaPoista
  11. Iines kirjoitti:

    'eikös miehen auton koko olekin kääntäen verrannollinen miehen peniksen kokoon?'

    Tuo möläys oli joko a) ala-arvoinen provokaatio tai b) uskomattoman typerä ennakkoluulo.

    Jos et viitsisi langeta tällaisiin Iines. Osaat olla fiksummallakin tavalla tyhmä.

    VastaaPoista
  12. Juu, myönnän kaikki ja pyydän jopa anteeksi. En ajattele niin, vaan se oli huonoa huumoria, joka ei ole edes huumoria. Ja sanoin sen lisäksi ihan selvin päin, vihreän teen voimalla, mikä lienee erityisen raskauttavaa.

    VastaaPoista
  13. Lisää projosointia (?):
    Kyllä suuri osuus tavallisen taunon omanarvontunnosta liittyy seksiin ja hankkimiinsa tavaroihin, nimenomaan niihin, jotka pörisevät ja surraavat. Edelleenkin.

    VastaaPoista
  14. Tämä auto=kikkelinjatke on hyväksytty keskusteluitta yleiseen käytöön ja pätee vallitsevana totuutena.

    Entäpä jos yritettäisiin lanseerata väittämää "mitä pienempi käsilaukku sitä löysempi reva." Melkein tekisi mieli kokeilla. Näkisi kuinka ministeri Wallin naama punaisena vaatisi kuolemantuomion palauttamista.

    Tervo kertoo uudessa romaanissaan kuinka pääministeri pitää seksiorjia ja toinen ministeri vetää karvahatuun kun ei muuta saa. Ministerit ovat suhtautuneet toistaiseksi naureskellen.

    Mutta kun jossain markkinointiväen keskinäisessä huumoriplarissa selaillaan naisopasta vuodelta 1948
    syntyy lähes valtiorikos. Hiukan suhteellisuuden tajua kehiin, pyydän.

    VastaaPoista
  15. Leonooralle kaikessa ystävyydessä:
    Mitenkäs nämä silikonit, avokaulapusakat, minihameet, korkeat korot, kiiltävät huulet, tuuheat ripset ja muut tavallisen Tiinan kotkotukset. Nekö eivät mitenkään liity seksiin ja omanarvon tuntoon?

    VastaaPoista
  16. Leonoora,

    voisiko tämä olla inhimillinen piirre, ominaista siis kummallekin sukupuolelle?

    On niitä nimittäin naisiakin, joille Mersu on egon jatke.. Tai se Audi.

    Muuan tuttavani, naispuolinen siis, kertoo aina hinnan, kun on ostanut jonkin vempaimen. Kun olen hänen kyydissään, hän selostaa autonsa hienouksia, kuten itsestään toimivia tuulilasinpyyhkimiä, tai tuulilasia, joka on niin kallis että siinä on erillinen vakuutus jne. On selvästi havaittavissa, että hänen omanarvontuntonsa on sidoksissa siihen, mitä hän omistaa.

    VastaaPoista
  17. Vaari,

    minulla on uusi käsilaukku, joka on iso ja löysä. Tykkään siitä kuin hullu puurosta. Ostettu Stockalta luottokortilla. Egoni kasvoi, mutta siitä revasta en tiedä.

    Ja kyllä, nainen nostaa itseään yhtä lailla kotkotuksillaan ja autoillaan, kuten tuossa edellä jo mainitsinkin. Nainen ei ole uhri, vaan henkisesti harmittavan laiska enimmän osan aikaa. Vaatii tasa-arvoa, mutta muokkaa habitustaan alisteisen naisen hutsukan rooliin. Jo pikkutytöstä lähtien, ja äidit sallivat kaiken tämän, myös feministiäidit.

    VastaaPoista
  18. L: "... suuri osuus tavallisen taunon omanarvontunnosta liittyy seksiin ja hankkimiinsa tavaroihin, nimenomaan niihin, jotka pörisevät ja surraavat."

    Oikeastaan ihan kiva, että arvon leidit vetäisivät esiin tämän ikivanhan kullinjatke-teoreeman.

    Se on nimittäin ihan samaa tasoa ja vastaavaa matalamielistä kliseilyä, kuin Kiesinkin jutut. Kiesi joutui eroamaan omien ennakkoluulojensa paljastuessa - mutta nykynaiset vaan porskuttaa.

    Kliseitä laukova mies on sovinisti ja kliseitä laukova nainen on piristävän suorapuheinen.Voi, voi.

    (PS. Minulla on vanha Toyota. Sitä ennen oli vanha Volkkari.)

    VastaaPoista
  19. Leonooralle vielä:
    Pikku muistelmapala ruotsinlaivalta kauan sitten.

    Päivällispöytään saapuessaan muuan rouva oli jo hiukan "voimaantunut" ja kuinka ollakaan pudotti käsilaukkunsa lattialle. Laukku aukesi ja sieltä pomppasi ulos pitkulainen esine, joka alkoi pöristä ja surista. Sähköhammasharja se ei kuitenkaan ollut.

    Syntyi paljon puhuva hiljaisuus, jonka keskellä pörinä ja surina vasta pääsikin oikeuksiinsa.

    Kukaan ei silloinkaan puhunut mitään, kun rouva hiukan punaposkistuneena pysäytti surinan, sujautti esineen laukkuunsa ja lähti muualle syömään. Hänen lähdettyään virisi pöydissä vilkas ja henkevä keskustelu Mahatma Gandhista. (Kiitos lainasta, Juice.)

    Mitäkö opimme tästä? Lasikopissa istujan ei kannata nakella kiviä.

    VastaaPoista
  20. Äh, en onnistunut saamaan äskeiseen nimeä. Surinakertomus oli siis minulta lähtöisin.

    Jaa, piti vielä sanomani, että joku Missi-Essi julisti iltalehden kannessa vertaavansa miehiä autoihin. Pitäisikö nyt Missi-Essille hommata potkut työstään. Työstään?

    VastaaPoista
  21. En malta olla vielä palaamatta aiheeseen. Nettiuutisista löytyi tällainen:

    Poptähti, oikealta nimeltään Stefani Germanotta, erosi taannoin poikaystävästään Speedystä. Sittemmin hän on ilmeisesti pysytellyt sinkkuna. The Sun -lehden haastattelussa hän myönsikin, ettei hänellä ole nykyisin aikaa suhteille.

    - Olen sinkku, työnarkomaani ja erittäin yksinäinen. Voin kuitenkin hyvin. Minä ja dildoni olemme hyvin onnellisia.

    Että suristaan ja pöristään sitä paremmissakin piiressä.

    VastaaPoista
  22. Hmm, miten minusta tuntuu, että mies fantasioi tuosta vempeleestä eniten? Arvelisin, että dildo ei voita luonnonmenetelmää, siis omia käsiä. ?. Arvatenkin vehkeen on keksinyt mies, insinööri.

    VastaaPoista
  23. Höh, kuka nyt muovin palasesta ja sähkömoottorista+paristoista fantasioisi! B-rapun pojat ehkä, mutta se on toinen juttu.

    Mitäs väliä sillä on, suunnitteleeko pörisijän mies- vai naisinsinööri? En ymmärrä. Vai haluatko vihjaista, että patriarkaatti alistaa taas naista keksimällä tuollaista kauheeta... Ja vielä fantasioi päälle.

    VastaaPoista
  24. Eikun, minusta tuntuu, että dildo ei ole paras mahdollinen malli. Itse suunnittelisin jonkin painavan mutta hellän vehkeen. Ei tuommoinen kylmä sukkapuikko.

    Siis arvelen miehen fantasioivan dildoa käyttävästä naisesta.

    VastaaPoista
  25. Sori, että laitan tänne pitkän sepustuksen, mutta löysin netistä sen mainitsemani ikivanhan "Kiesin kiertokirjeen".

    Täytyy lyhentää sitä, kun ei tullut läpi. Alussa on pitkä selitys naisen väristä, rungosta, vuosimallista jne.

    ----

    Vaihdokit tänään

    AILI, vuosimalli 1963
    Siisti, vähänajettu, taloudellinen. Myydään käteisellä tai vaihdetaan nuorempaan. Talvitossut ym. lisävarusteita.

    AMANDA, vuosimalli 1940
    Hyväkuntoinen veteraani. Juuri entisöity. Sopii harrastelijalle. Uudet lasit.

    ANOPPI, vuosimalli 1942
    Myydään tarpeettomana tai vaihdetaan koiraan tms. käypään tavaraan. Äänenvaimentajassa pikkuvikoja.

    BERTTA, vuosimalli 1959
    Kohtalaisen siisti. Vaihdetaan mielellään uudempaan ja pienempiruokaiseen. Ensimmäinen omistaja. Edullisesti.

    CECILIA, vuosimalli 1963
    Paljon ajettu, mutta hyvin pidetty. Diplomaattikäytössä. Hyvät puristukset. Juuri maalattu. Teknisesti hyvä.

    IITA, vuosimalli 1961
    Lämmin, pieniruokainen. Halvalla, perässä pientä laittamista. Radio tulee mukana.

    JAANA, vuosimalli 1977
    Hyvin pidetty. Alkuperäinen kunto. Otettu käyttöön vasta 1995 lokakuussa. Säännöllinen kierto, muutenkin asiallinen.

    KIRSTI, vuosimalli 1955
    Halpa. Pieni nivelvika. Yksityiskäyttöinen. Uudella peitolla. Savuttaa vähän.

    LEENA, vuosimalli 1981
    Tässä tosi tilaisuus. Urheilullinen, tosi hieno, täysin ajamaton yksilö. Viimoisen päälle nätti. Lukkoperä.

    MAIJA, vuosimalli 1967
    Taloudellinen, loistokunto. Katsastusinsinöörin testaama. Hyvin pidetty, ei kolhuja. Kiihtyy hyvin.

    OLGA, vuosimalli 1971
    Hyvin säilynyt, rauhalliseen ajoon. Ei vingu, 6 kk takuu. Alkuperäinen kunto. Pientä vuotoa.

    PIRKKO, vuosimalli 1964
    Lämmin, siisti, pieniruokainen. Perä vähän roikkuu, muuten hyvä.

    (PS. On niitä vastaavia piloja miehistäkin, olen nähnyt. Kukahan näitä oikein värkkäilee?)

    VastaaPoista
  26. Tässä allkuosa:

    Naista hankittaessa on syytä kiinnittää huomiota seuraaviin ominaisuuksiin: Väri, valmistusmaa, koko ja korimalli, varustelu, ikä.

    Naisen väri on useimmiten jollain lailla sidoksissa maahan, jossa nainen on valmistettu. Etelän maissa valmistetut naiset ovat väriltään huomattavasti tummemman sävyisiä kuin pohjoismaissa valmistetut. Tänä päivänä Suomesta on saatavissa kaikenvärisiä naisia, sillä niitä on tuotu ulkomailta tai valmistettu lisenssillä Suomessa. Naista valittaessa kannattaa huomioida, että ulkomailta hankitun naisen käyntiääni on erilainen kuin kotimaisen, joten se vaatii hieman totuttelua. Naisen koko kertoo, millainen kokonaiskulutus naisella on. Pienikorinen nainen on lähes aina kulutukseltaan taloudellisempi kuin tilavakorinen. Naista hankittaessa on syytä valita yksilö, jossa on vakiona riittävä varustelutaso, sillä lisävarusteet ovat kalliita.

    Mikäli kuitenkin on epähuomiossa tullut hankittua varustelultaan puutteellinen nainen, on lisävarusteita saatavana joka lähtöön: Puskurien levityssarja, yleisilmeen kohotussarja, perän muotoilusarja jne. Jos ollaan hankkimassa käytettyä naista, kannattaa lisäksi huomioida mm. edellinen omistaja/edelliset omistajat, ajotunnit ja yleinen kunto (onko kolhittu, likainen tai pidetty huonosti). Ihanneyksilö on nainen joka on siisti, vähän käytetty ja hyvin huollettu. Nainen kannattaa aina koeajaa ennen lopullista valintaa. Koeajossa selviävät ajo-ominaisuudet sekä mahdolliset piilevät viat ja puutteet. Koeajolla kannattaa myös kokeilla erilaisia ajoasentoja ja niiden vaikutusta naisen käyttäytymiseen.

    Käynnistys

    Uusi nainen saattaa aluksi olla vaikea käynnistää, mutta ajotuntien karttuessa myös käynnistys helpottuu. Joissain tapauksissa pitkään käyttämättä ollut nainen ei välttämättä käynnisty lainkaan. Tällöin lienee helpointa hankkia uusi nainen. Ennen käynnistystä nainen täytyy esilämmittää. Lämmitysaika on sitä pidempi, mitä kylmempi käynnistettävä nainen on. Ryypyn käyttö helpottaa hieman kylmäkäynnistystä. Joskus saattaa tulla eteen tilanne, että nainen käy jo valmiiksi kuumana tai ylikierroksilla. Tällöin nainen vaatii kovaa ja pitkää ajoa jäähtyäkseen normaalilämpöiseksi.

    Sisäänajo

    Käyttämätön nainen täytyy aina ensin sisäänajaa. Sisäänajon aikana kannattaa olla erittäin varovainen, sillä sisäänajolla on ratkaiseva merkitys naisen tuleviin ajo- ominaisuuksiin. Käyttämättömän naisen ajo-ominaisuudet eivät aluksi vastaa käytetyn naisen ajo-ominaisuuksia, mutta ne paranevat itsestään, kun naisella ajetaan enemmän.

    Huolto

    Kun ominaisuuksiltaan ja ulkomuodoltaan mieleinen nainen on hankittu, on kuitenkin edelleen syytä pelata varman päälle ja käyttää naista huollossa säännöllisesti, ettei myöhemmässä vaiheessa tule yllätyksiä. Naisen omistamisesta aiheutuu melkoisesti kuluja, sillä tuorekin nainen on pakkeloitava ja maalattava lähes päivittäin, jotta naista kehtaa näyttää kavereille. Erilaisia kemikaaleja kuluu myös runsaasti. Naisilla on eräs ominaisuus, joka rajoittaa hieman niiden käyttöä. Kaikilla naisilla nimittäin alkaa määrävälein perä vuotaa, tavallisesti n. kuukauden välein. Tällöin nainen on ajokiellossa tai ainakin ajo-ominaisuuksiltaan huonohko. Korjaustarvetta vuoto ei kuitenkaan aiheuta, vaan huolestuttavampaa on vuodon puuttuminen. Ellei vuotoa ilmene, on nainen vietävä välittömästi huoltoon, jotta vältyttäisiin pikkuvioilta tulevaisuudessa. Näitä pikkuvikoja saattaa tosin käytetyllä naisella olla ennestäänkin. Pikkuvioilla on paha taipumus kasvaa oikeaksi riesaksi vuosien kuluessa, joten niitä tulisi välttää kaikin tavoin. Jos nainen jostain syystä lakkoilee, nakuttaa jatkuvasti, jättää tien päälle tai jos naisen pikkuviat kasvavat liiaksi, on aika vaihtaa nainen tuoreempaan.

    Muut naiset

    Ellei haluta hankkia omaa naista, on myös mahdollista käyttää yleisiä naisia tai vuokrata nainen käyttöön määrä-ajaksi. Kavereiden naisia voi myös yrittää lainata. Jos omistaa oman naisen ja ajelee silti esim. työsuhdenaisella tai käyttää yleisiä tai vieraita naisia, kannattaa omaa naista säilyttää kotona.

    VastaaPoista
  27. Miehistä vastaava:

    MIEHEN KÄYTTÖ- JA HANKINTAOHJEITA KULUTTAJILLE

    Miestä hankittaessa on syytä kiinnittää huomiota seuraaviin
    ominaisuuksiin:
    - väri
    - valmistusmaa
    - koko ja korimalli
    - varustelu
    - ikä

    Miehen väri on useimmiten jollain lailla sidoksissa maahan, jossa mies
    on valmistettu. Etelän maissa valmistetut miehet ovat väriltään
    huomattavasti tummemman sävyisiä kuin pohjoismaissa valmistetut.
    Tänäpäivänä Suomesta on saatavissa kaikenvärisiä miehiä, sillä niitä on
    tuotu ulkomailta tai valmistettu lisenssillä Suomessa. Miestä valittaessa
    kannattaa huomioida, että ulkomailta hankitun miehen käyntiääni on
    erilainen kuin kotimaisen, joten se vaatii hieman totuttelua.

    Miehen koko kertoo, millainen kokonaiskulutus miehellä on. Pienikorinen
    mies on lähes aina kulutukseltaan taloudellisempi kuin tilavakorinen.
    Etenkin keskiosaltaan leveämallisiin on syytä suhtautua erityisen
    varauksellisesti.

    Miestä hankittaessa on syytä valita yksilö, jossa on vakiona riittävä
    varustelutaso, sillä lisävarusteet ovat kalliita. Mikäli kuitenkin on
    epähuomiossa tullut hankittua varustelultaan puutteellinen mies, on
    joitakin lisävarusteita saatavana: yleisimmät puutteet miehellä löytyvät
    poistoventtiilistä, johon markkinoilta löytyy tukia ja kiristimiä. Liian
    lyhyitä poistoventtiileitä on myös pidennetty hitsaamalla, mutta
    huomattavasti helpompaa on valita mies, jonka poistoventtiili on
    alunperin kunnossa.

    Korin muotoilua varten on myös olemassa erilaisia lisävarusteita, joita
    löytyy melkein kaikilta hyvinvarustetuilta huoltoasemilta. Jos ollaan
    hankkimassa käytettyä miestä, kannattaa lisäksi huomioida mm. edellinen
    omistaja / edelliset omistajat, ajotunnit ja yleinen kunto (onko
    kolhittu, likainen tai pidetty huonosti). Ihanneyksilö on mies joka on
    siisti, vähän käytetty ja hyvin huollettu. Miehestä kannattaa tarkistaa,
    ettei istuinsuojista löydy syöpäläisiä. Kuntoarvio on syytä teettää
    virallisella katsastuskonttorilla.

    Mies kannattaa aina koeajaa ennen lopullista valintaa. Koeajossa
    selviävät ajo-ominaisuudet sekä mahdolliset piilevät viat ja puutteet.
    Koeajolla kannattaa myös kokeilla erilaisia ajoasentoja ja niiden
    vaikutusta miehen käyttäytymiseen.

    (jatkuu)

    VastaaPoista
  28. KÄYNNISTYS

    Uusi mies on yleensä helppo käynnistää, mutta sammuu melko nopeasti
    lyhyen ajon jälkeen. Joissain tapauksissa ei etenkään vanhempi mies
    välttämättä käynnisty lainkaan. Tällöin lienee helpointa hankkia uusi
    mies.
    Uutta miestä ei tarvitse yleensä esilämmittää. Uusi mies on valmis
    käynnistymään heti, kun ovi avataan. Lämmitysaika on sitä pidempi, mitä
    vanhempi käynnistettävä mies on. Ryypyn käytön suhteen tulee olla
    erityisen huolellinen. Runsas ryypyn käyttö estää käynnistymisen ja voi
    aiheuttaa jopa oikosulun.

    Joskus saattaa tulla eteen tilanne, että mies käy jo valmiiksi kuumana
    tai ylikierroksilla. Tällöin miehen kannattaa antaa käydä itsekseen,
    kunnes liiat ylikierrokset ovat purkaantuneet. Tämän jälkeen pieni
    lämmitys ja sitten miehen pitäisi olla valmis kunnolliseen pitkään
    ajomatkaan.

    SISÄÄNAJO

    Käyttämätön mies täytyy aina ensin sisäänajaa. Sisäänajovaiheen aikana
    mies ei vielä jaksa ajaa pitkiä matkoja. Tämän pitäisi kuitenkin parantua
    ajan myötä. Sisäänajovaiheen aikana kannattaa ajaa useita lyhyitä matkoja
    peräkkäin. Jo viidennellä perättäisellä käynnistyskerralla mies jaksaa
    usein jo hieman pidemmälle.

    Käyttämättömän miehen ajo-ominaisuudet eivät aluksi vastaa käytetyn
    miehen ajo-ominaisuuksia, mutta ne voivat parantua, kun miehellä ajetaan
    enemmän.

    HUOLTO

    Kun ominaisuuksiltaan ja ulkomuodoltaan mieleinen mies on hankittu, on
    kuitenkin edelleen syytä pelata varman päälle ja käyttää miestä huollossa
    säännöllisesti, ettei myöhemmässä vaiheessa tule yllätyksiä.
    Miehen omistamisesta aiheutuu melkoisesti kuluja, sillä tuorekin mies
    kuluttaa paljon polttoainetta. Mies täytyy tankata joka päivä. Jos mies
    kuluttaa tuulilasinpesunestettä runsaasti, voi kyseessä olla merkki
    vakavasta viasta. Tällainen mies on syytä vaihtaa pian.

    Miestä voi lainata myös muille kuljettajille, mutta jos miehen ovet
    aukeavat itsekseen, vaikka olet ne lukinnut, on mies syytä vaihtaa
    välittömästi. Muistathan, ettei vakuutus korvaa luvattomasti
    käyttöönotettua miestä, ellei miehestä löydy murtojälkiä. Jos mies
    jostain syystä lakkoilee, nakuttaa jatkuvasti, jättää tien päälle tai jos
    miehen pikkuviat kasvavat liiaksi, on aika vaihtaa mies tuoreempaan.

    MUUT MIEHET

    Ellei haluta hankkia omaa miestä, on myös mahdollista käyttää yleisiä
    miehiä tai vuokrata mies käyttöön määräajaksi. Kavereiden miehiä voi myös
    yrittää lainata. Katujen varsilta ja ravintoloiden edustalta löytyy usein
    hylättyjä, käytöstä poistettuja miehiä, joita voi ottaa käyttöön tarpeen
    mukaan. Jos omistaa oman miehen ja ajelee silti esim.
    työsuhdemiehellä tai käyttää yleisiä tai vieraita miehiä, kannattaa
    omaa miestä säilyttää kotona.

    (Lupaan, etten enää koskaan copypeistaa näin pitkiä juttuja!)

    VastaaPoista
  29. Täällähän huumorikukat kukkivat täysillä!!
    Totta on, että on niitä surinoilla elämäänsä sulostuttavia naisiakin on.
    Suristaan sitte vaan kaikki onnellisina yhdessä.
    Surisee ne ampiaiset ja mehiläisetkin.

    VastaaPoista
  30. Ei kun, Tapsa, saat vakipaikan nimenomaan pitkien pätkien copypeistaajaksi tämän näyteaineiston perusteella.

    Ai että nauratti, varsinkin ylin vaihdokkiluettelo! Jos tuommoisesta nyt joku ottaa nokkiinsa, niin voi vietävä mitä tosikkoutta - tosikko minäkin olen, mutta naurutaitoinen sellainen.

    Panen parille naisystävälle kiertoon, jos sallit - lienevät netin yhteistä ominaisuutta?

    Noista autoista minä voisin olla vaikka Maija. Tai Iita tai Pirkko.

    *

    Leonoora, surinaa ja pörinää maailmaan mahtuu! Voi olla, että en nyt tässä ymmärrä hyvän päälle.

    VastaaPoista
  31. Minun mies täyttää 50 tänään kuten Volvon turvavyökin.

    Mitä muuta on yhteistä? Hmm let me think.
    Grattis Ferrari.
    http://www.youtube.com/watch?v=NRoK4BqXWFE&feature=related

    VastaaPoista
  32. Onnea miehelle, ja sinulle!

    Kun itse täytin 50 vuotta, oli toukokuu ja minun piti lähteä juhlia pakoon Saksaan, siskon luo, olin tilannut jo matkan. Äiti oli sairastanut pitkään ja oli sairaalassa, turvassa, mutta yllättäen lääkäri sanoi, että kauan ei kestä enää. Peruutin sitten matkan ja jouduin ottamaan vastaan työpaikan muistamiset ja tarjoamaan pöydän koreaksi. Se oli surullinen, mutta hyvin kaunis ja samalla iloa sisältävä aika, kun täytin 50.

    Jotenkin tuo merkkipaalu on ihmiselon kaaren merkittävin syntymäpäivä, koska siitä elämä taittuu.

    VastaaPoista
  33. Minulla oli Punto, vaihdoin sen isoon Fiat Lineaan, mutta eipä ei tullut sentin senttiä lisää! Pyysin vielä tyttöystäväänikin mittaamaan: ei...
    (Ehkä mittaustilanne häiritsi eksaktin lopputuloksen saamista, kts. Planckin vakio.) Mutta kumminkin.

    VastaaPoista
  34. Armeijassa miehet patvivat joka suuntaan, omistipa Audin tai Fiiun.

    Kun läksin niihin touhuihin yli 30 v sitten, olin 169 cm pitkä, kun tulin 11 kk:n kuluttua, mittaa oli tullut sentti lisää. Samoin kävi kikkelillekin.

    Silloinen vaimo suoritti molemmat mittaukset.

    Pilin pituus tietenkin kiinnostaa: lähtiessä 14,4 cm, palatessa 15,5.

    Pieni, mutta tekninen ja hepin varjo kynttilänvalossa kuin Concordella.

    VastaaPoista
  35. Korjaus edelliseen: ...ja hepin varjo kuopiolaisen kerrostalokolmion makuuhuoneen seinällä kuin Concorden nokka, arvioi neiti Asikainen.

    VastaaPoista
  36. Jaa mutta, mikis, jos tyttöystävä ei huomannut ottaa Heisenbergin epätarkkuusperiaatetta huomioon, siinä senttejä mittaillessaan?

    *

    Valtsu, onkohan maailmassa miestä, joka ei olisi mitannut heppinsä pituutta kaikissa mahdollisissa asennoissa? Veikkaan, että munkkikin tietää mittansa.

    VastaaPoista
  37. http://www.youtube.com/watch?v=rYEVK8WE7dQ&feature=related

    VastaaPoista
  38. Sietää edellisen linkin lähettäjän muistaa tasapainon vuoksi myös tuo hurskauspuoli kaiken iloittelun keskellä:

    http://www.youtube.com/watch?v=gjq5Ly_6eQU

    VastaaPoista
  39. Mikiksen viittaus Planckin vakioon on oikeansuuntainen, mutta riittämätön.

    Tosiasissahan Mikis tarkoittaa ns. Planckin pituutta, joka on pienin mahdollinen fyysisen kappaleen mitta eli noin 1,6 × 10 potenssiin miinus 35 metriä, kuten jokainen muistaakin.

    Heisenbergin epätarkkuusperiaatteen mukaan taas, kuten Iines aivan oikein huomautaa, liikkuvan kapineen pituutta ja nopeutta ei voi mitata samanaikaisesti.

    Kiva, kun täällä on tällaisia kultivoituneita tieteellismatemaattisia keskusteluja.

    VastaaPoista
  40. Onneksi on Tuupovaara, junttilaa, möhömaha, rumaa ja sivistymätöntä. Entäs jos olisi vain hienostunutta, fiiniä, paskantärkeää, ylimielistä, rasistista ja herttaista ja södeä?

    Hyi hitto sanon minä. Nainen olen ja olen sitä vaikka homot etsii toisia homoa eli joko miehiä kuten Iineksen ukot nöyrinä toisten sahtiämpärien tuojia tai sitten naisia, joita panna eli ei minkäänlaista kykyä yhdistää mentaalia ja sivistynyttä, nöyrää ja persoonallista toivetta mihinkään muuhun kun valmiisiin sabloonoihin, joita mainosmiehet tyrkkäävät, tyrkyttävät ja leipovat.

    Tietäähän sen tyhmäkin, että nyt leivotaan aasian huoria länteen koska nämä ns. sillanrakentajat tienaavat siitä: ja mitä se tarkoittaa pitkän päälle ei heitä liikuta eikä paljon silmää kostuta koska ovat ns. medioivia ja tyylikkäitä (=ie. ovat huoria, joilla tyyliä pitkän kaavan kautta oppinneena) ja se puree oli mikä suunta tahansa.

    Herranen aika että länsi (ja itä) ovat aina yhtä toopeja. Aina yhtä torvit tajuamaan miten raha menee naisten pillun koosta miehen tarpeisiin ja sitten kun on käänne tehty niin rasistinen valtio vetää kympin kotiin: onhan se nähty

    Mutta ei kukaan tajua on on menossa - vain jälkeen päin ja jälkeenpäin pyydetään hienoperseet puhumaan historiasta niin tietäähän sen, että siinä puhutaan jotain ihan muuta: politiikkaa, politiikkaa jne jne ihan kuin politiikan mihet päättäisi mistään suunasta ikinä: huorat ne päättää.

    Mieshuorat etenkin. Ne, joilla on pieni kikkeli ja paljon tietoa takana.

    Ne.

    VastaaPoista
  41. Vaan onneksi on tämä netti, joka saa matematiikkatumpelonkin vaikuttamaan kvanttifysiikan Eisensteinilta.

    Mitä meillä oli ennen nettiä ja Wikipediaa? Ihmiset, jotka eivät pystyneet vaikuttamaan fiksuilta. Ihmiset, joiden esittämä tieto oli todellista tietoa.

    Toisaalta, kyllä tässä oppiikin, kun hakee tiedonmurun oikeaan koloon.

    VastaaPoista
  42. Hienoperseet, Aasian huoria leivotaan, mieshuorat joilla on pieni kikkeli - tuohan on parasta runoutta, HG.

    VastaaPoista
  43. Eikö? Ainakin avantgardistista dadaa jossa hivenen aggressiivista realismia. Surrealismia se ei silti ole.

    VastaaPoista
  44. No juuri sitä, HG. Tykkään tuommoisesta kuvien riisumisesta ja uudelleen pukemisesta, isoja asioita kepeällä otteella, siinä se on.

    Hmm, kvanttifysiikan Eisenstein? Einsteinia tarkoitin, en Sergeitä.

    VastaaPoista
  45. tekemiset hyvä kyllä turhilta saattaa tuntua. .:)

    mutta naistenlehdet on ihania..tasapainoisia.. ..kvanttifysiikka ja pippeleita?

    VastaaPoista
  46. Mutta kvanttifysiikan Eisensteinhan herätti mukavia mielikuvia... samaan aikaan he vaikuttivat, vaikka ei uskoisi.

    Wikipediasta on hyötyäkin. Ennen sitä viittaukset Planckiin ja muihin menivät yli ja valuivat vetenä hanhien selästä, mutta nyt kiinnostuneet voivat tarkistaa asian hetkessä.

    Voitteko uskoa, että 15 vuotta sitten vain 1 ihminen viidestäkymmenestä (minun lisäkseni) modernissa mainostoimistossa tunsi kaavan E=mc2???

    Se yksi oli nainen.

    VastaaPoista
  47. Tapsa, mielenkiintoinen ilmiö tuo, että osaa käyttää jotain käsitettä osuvastikin, vaikkei ymmärrä sitä täysin. Olisiko ihmisellä piilokykyjä, vaistonvaraista myyttistä tietoa? Olen ennenkin törmännyt tähän, että sanon jotain tietämättäni, että tiesin tuon.

    Tapsa, nainenpa tietenkin tiesi, mutta enemmän minua kiinnostaa, moniko ihminen viidestätoista nyt tietää tuon, siis ilman Wikiä.

    VastaaPoista
  48. Yhtä harva, tietenkin, ellei vieläkin harvempi.

    Nettitietäminen ei minun mielestäni ole edes mitään tietämistä. Se on lunttausta.

    Kokonaiskuvan hahmottaminen on tietämistä. Sellaisen luominen verkkojen pirstaleisesta inforippusista on vaikeaa.

    PS. Einstein oli 20 vuotta vanhempi kuin Eisenstein. Eihän uskoisi? Toinen on modernia aikaa, toinen mustavalkoista historiaa.

    VastaaPoista
  49. Minua hieman kiusaa tämä nettitiedolla ratsastelu, sillä ihminen pystyy leikkimään tosi fiksua poimimalla netistä sadasosasekunnissa tiedon, jolla tehdä vaikutus brassailumielessä.

    Siksipä onkin ilo havaita aina, että joku tietää paljon asiasta, kun osaa nopeasti yhdistellä eri tietoja tai asioita omakohtaiseksi synteesiksi, näkemykseksi. Eli on jotain mieltä asioista, ei vain pläjäytä tietoja pramille.

    VastaaPoista
  50. Tieto käyttäytyy sillä lailla, että ne, joilla ei ole kykyä katsoa valmiiksi ns. outside-the-box eivät voi milloinkaan tajuta mitä sellainen sanoo, joka on valmiiksi siellä. Ja siksi tuntuu kuin "leikkisi fiksua" koska arviointi on päin helvettiä sillä ne, jotka eivät ole loppujen lopuksi kuin tietystä sivistyksen suunnasta katsottuna ns. viksuja eivät ole sitä oikeasti tieteellisesti: näin mm kuulostaa fiksulta koska maailmamme on tottunut ymmärtämään fiksuutta sellaisena, että nyt vaan kuulostaa fiksulta (kuten mm Jacobsson, Klinge jne) mutta minun mielestä nämä ukkelit eivät ole fiksuja ns. tieteeellisesti vaikka ovat sitä sivistyneesti.

    Arviointi on siis päin honkia ja matkiminen täyttä häkää se, minkä mukaan punotaan uusia ns. fiksuja mutta sen takia hätä maailmassa kasvaakin koska käsitys mikä ja kuka on fiksua - se ei tule muuttumaan ennenkuin tiedonkäsitys muuttuu.

    VastaaPoista
  51. Leikitään fiksua vaan; minä sanoin n. 6 vuotta sitten kun hyökytys minuun päin kävi kuumimmillaan ja ennenkuin herja otti vallan koska ihmiset ovat typeriä ja sille ei vaan voi mitään (typerimmät ovat filosofit ja sen sanominen on vielä kamalampaa) että Einstein on kirjoittanut eräässä kirjassaan siitä, että ajatus ei voi muttaa samaa minkä se on aikaansaanut. Se on juuri tätä matkimista mistä on kyse ja silti se jatkuu. Sarasvuo pönttö otti tietysti heti tämän ekan puolen lauseesta ja kuvitteli ymmärtävänsä ja lähti kiekumaan kuten muutkin viksut. Minä jäin tänne kirjani kanssa ja olen nyt tehnyt laskelmatkin mistä on kyse. Einstein sen sanoo ja minä sanoin sekä Turkuun että Vanhaselle mistä on kyse ja meni vissiin myös HGin yliopistoon.

    Ha, eihän ne voi enää mitään sanoa; parempi vain että jään tänne blogistaniin kertomaan miten älykkäät älyköt meidän "pelastajat" ovat. Siitä kun Kaurismäki tekee filmin minä tajuan jo koko jutun ja annan hänelle sen ilon kuten Tervollekin omasta työstään. Näkivät ja jotain tajusivat. Kukaan ei välittänuyt kysyä minulta enemmän Einsteinin laskelmista koska olisi niin noloa.

    Nolommaksi menee koska kun se on pantu jonkun muun duuniksi "ettei tarvitse hävetä" niin minä olen silti edellä: olen koko ajan edellä ja Tapsa P tietää sen ja kaikki ne, jotka tajuavat miten minua voi urkkia. Minua alkaa vaan tämä prosessi etoamaan enemmän kuin se viha ,jota jo jouduin prosessoimaan tästä sikamaisuudesta

    -

    Fattar ni inte: jag vet redan hur E=mc2 skall begripas för det som make sense, merkitsee.

    VastaaPoista