17.1.2009

Talvipäiväkirja 7. sivu

Aamulla heräsin jo kuudelta. Mentiin siten alakertaan, von Kusti ja minä. Panin kahvin valumaan ja nostin pöytään Gefilukset ja kahvikupin, ohuen valkoisen korkean mukin. Kahvin pitää olla mahdollisimman ohutreunaisessa kupissa, mieluiten valkoisessa, jotta kahvin herkullinen aromi tuntuu kaikkiin aistimiin.

Luin sitten kahvia juodessani aamuhesarista, että kunnat antavat rahaa koululaisten ruokaan niin niukasti, että yhden annoksen raaka-aineet on saatava alle eurolla. Kissan annospussin hinnalla. Von Kusti syö kaksi euron pussillista erikoispöperöä päivässä. Tämä koulujen määrärahan niukkuus on johtanut kouluissa annosten koon sääntelyyn, joka toimi laukaisijana uusimmassa kalapuikkokohussa, josta keskustelu on edellisessä päreessä loppumaisillaan.

Meillä on nyt siis jo kaksi median synnyttämää kalapuikkojuttua. Odotan kieli pitkällä kolmatta. Mikähän se voisi olla? Jos olisin vielä koulussa, antaisin tästä kirjoitusaiheen jollekulle ryhmälle, joka saisi toimeksiannon olla iltapäivälehden toimittajan roolissa tekemässä etusivun juttua. Veikkaan, että lööpit olisivat repäiseviä.

Tässä välissä täytyy tunnustaa, että vaellan edelleen unissani koulun käytävillä, ja ihmettelen itsekin mitä siellä vielä teen. Jotenkin kuitenkin oloni koulussa selittyy loogisella tavalla, ja mikä tärkeintä, minulla ei ole vaikeuksia puhua.

Päivällä näin entisen kollegan kaupassa. Kuntaliitoksen myötä koulupiirit ovat muuttuneet ja vanhasta rehtorista on tehty apulais ja muitakin muutoksia ja kovat kähinät. Juuri niihin kähinöihin nyt kaipaan, sillä ne yhdistivät aina opettajat yhteisrintamaan, jokainen oli samanarvoinen suuren muutoksen edessä. Kun muutos sitten on sisäänajettu, hierarkia alkaa taas pelata ja kukin tietää paikkansa. On selvät kyynärpäillä etenijät ja on selvät laiskurit ja on selvät luovijat, selvät tottelijat, selvät vastarannankiisket ja selvät mielistelijät. Ja sitten on uudet, omana ryhmänään. Heillä ei ole vielä kunnon statusta, vaan saavat antaa ensin parit näytöt ja sitten katsotaan, mihin kustakin on. Joku hurahtaa heti ryhmänvalvojaksi, joku ei saa ilmaa siipien alle, koska hänellä huhutaan olevan hankaluuksia luokkien kanssa, joku jättää pelin kesken ja poistuu.

Hassua että kun poistuin kaupasta, kollegan kanssa juteltuani, minua itketti ikävästä tähän hullunmyllyyn niin, että sain pyyhkiä silmiäni pitkään. Vesi vaan valui. Muistelin koulun tiloja, käytäviä, lukuisia portaita, luokkia ja koulun hajuja. Ei koskaan enää. Kun ihminen menettää työminänsä vuosien jälkeen, jokin osa hänen persoonallisuudestaan poistuu, työminä, työrooli. Minun tuli itseänikin ikävä. Sitä työminää.

Ajattelin sitäkin proosallista asiaa, että olin juuri työurani korkeimmalla portaalla taloudellisesti. Jos sama tahti olisi saanut jatkua oikeaan eläkeikään asti, minulla olisi ollut ruhtinaallinen palkka, joinain vuosina rehtoriakin enemmän, koska olin aineeni ainoa opettaja ja toista ei palkattu. Äidinkielen opettajalla on lisäksi pieni opetusvelvollisuus verrattuna muiden aineiden opettajiin. Tämä tuntuu palkassa, jos tuntimäärä on iso, sillä merkittävä osa tunneista on paremmin palkattuja ylitunteja. Olisin kyllä vielä tarvinnut säästöön kotini remonttirahat ja pienen summan siihen vanhaan taloon jossain Italiassa tai Unkarissa. Ne jäivät nyt uupumaan. Mutta miten hassu onkaan ihmissydän - runoilijaa siteeratakseni - toivo ei kuole koskaan ja unelmat ovat ikuisia. Näen vieläkin itseni ränsistyneen eteläeurooppalaisen talon aurinkoisessa villissä puutarhassa suuren puun varjossa mitäpä muuta tekemässä kuin läppäriäni naputtelemassa.

(Maalaus Vincent van Gogh)

19 kommenttia:

  1. Voi sinnuu Iines. Miuuki melkee vähä alko itkettää siu takkiis. Mut onha siul sentää tää bloki. Kokonaine virtuaaliolohuone, joka ulottuut melkee Parriisii ast - ja vähä pitemmmälkii.

    *
    Ei ole oikeastaan mitään asiaa, mutta halusin vain lähettää ison sylin sympatiaa sinulle.

    Vincentin maalaus on hieno.

    VastaaPoista
  2. Kiitos, RR, ilman asiaakin saapi lähestyä. Ei tuosta päreestä varmaan kiihkeitä keskusteluja synny, mutta toisaalta onhan siinä monenlaista höpötystä, joihin sopii tarttua, jos haluaa. Kysyäkin saa.

    VastaaPoista
  3. Tuo taulu on Impressionistien osastolla Pariisissa. Olen mielestäni sitä siellä ihastellut tai sitten se oli Pietarissa - taulu on häkellyttävän kaunis niinkuin arvata saattaa, mutta se ei näy kuvissa. Kuva vie taulusta sen hehku tai sen herkkyys ja taitavien värisommittelujen vuorovaikutusta mikä näkyy ihan yksittäisen pensselivedon kautta. Vielä ihanampi on taulu pienestä purosta, jossa silta.

    Tarkistin, oli Monet. Mutta tekniikka muistutti minua van Goghista; tosin olisi pitänyt tietää: minä en yleensä tälläisia tietoja säilö, mutta tiedän yleensä mistä on kyse ja minä luon yleensä uusia näkökulmia vaikka en ns. "tiedä" niitä imitoitavia asioita mitä muut yleensä ns. "tietävät". En kuulu joukkoon siis mutta tuon uutta koko ajan.

    Sillä ei näytä olevan arvoa; ärsyttää ja ärsytys luo vastaanottajalle ikäänkuin kielipelin nimissä oikeus vetää turpiin minua? Siltä tuntuu - minua ei arvosteta koska en kuulu joukkoon vaikka juuri ei-joukkoon kuulumisen kautta valaisen mitä joukko ei snaijaa koska he eivät näe sen oman joukkonsa ulkopuolelle. Sekun ottaa päähän lyövät ennenkuin kiittävät. Sitten varastavat asenteet, ideat ja ylipäänsä oivalluksen ja vievät muina miehinä eteenpäin.

    Minä en saa edes vessoja pestä: minä kuolen Suomeen koska Suomalainen osasi pitää ns. puoliaan ja kun sen teki jokainen narsisti ja psykopaatti tai sosiopaatti + pelkäävät hiiret pitivät itsensä nurkissa turvassa; minä en saanut mitään.

    Mutta Pariisissa kannattaa käydä
    Musée d'Orsay'ssa. Kauniita oikeita maalauksia ilman vitriinejä. Pääsee nuuskimaan läheltä.

    VastaaPoista
  4. Ajattelitko jotain Pohjois-Italian kaupunkia tai sellaisen lähellä olevaa maaseutuasuntoa erityisesti?

    Genova, Torino, Milano, Verona, Trieste, Venetsia, Ravenna ja Bologna. Firenze ja Livorno hieman etelämpänä.

    Rehevää ja viljavaa seutua tämä Pohjois-Italia. Garda-järvi ja Alpit lähellä. Välimeren suuret lahdekkeet molemmin puolin.

    Näillä seuduilla Nietzsche asui syksystä kesän alkuun kymmenen vuoden ajan. Kesät Sveitsin Alpeilla Sils-Mariassa, Ylä-Engadinissa 1881-1888.

    Eikun sinne. Mutta se vaatii ensin ainakin oman asunnon suhteen melkoisen lottovoiton toteutuakseen, vaikka elämiskulut sitten tulevatkin ymmärtääkseni paljon halvemmiksi kuin täällä Suomessa.

    *
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sils-Maria

    http://actuspurunen.blogspot.com/2005/04/sils-maria-engadin-sveitsi.html

    VastaaPoista
  5. Menkää vaan Vantaan Tulisuudelmaan; tulee halvemmaksi.

    VastaaPoista
  6. HG,

    tarkoitatko että taulu olisi Eremitaasissa? En muista nähneeni sitä siellä muutama vuosi sitten, mutta voin erehtyä. En osaisi luetella alkuunkaan nyt, mitä tauluja matkallani siellä katsoin, sillä tauluja oli aivan liikaa yhden päivän katsomiseksi. Sinne pitää tehdä piakkoin uusintareissu sisaren kanssa, kuten olemme suunnitelleet.

    Tarkoitus oli matkustaa Helsingistä vanhalla venäläisellä laivalla, mutta jostain luin, että laiva ei enää kulje. Lentää en tahdo, ja systeri inhoaa bussia, joten meillä on neuvoteltavaa.

    *

    RR,

    kaupungilla eikä tarkemmalla sijainnilla ole väliä, kunhan on sopivasti maaseudulla ja ajomatkan pääsä kaupungeista. Muu järjestyy. Pääasia, että paikka olisi viehättävä, esteettisesti rupsahtanut mutta kaunis.

    VastaaPoista
  7. Minä en ala mitään jos te kyyhkyset taas meinaatte mennä jonnekin kuhertelemaan, hitto soikoon. Lopetan tämän bloggaamisen sitten kuten RR.

    VastaaPoista
  8. Ranskassa on kylläkin ihana pikkupaikka nimeltään Saint-Paul de Vence:
    http://www.fhr.fr/fi/fhrcity-2152_2-saint-paul-de-vence-city.html
    missä kylä on kuin suoraan saduista ja taide on kylän henki ja elämä.

    Katso vaikka tätä: http://geneandmohini.blogspot.com/2008/04/fete-du-loranger-st-paul-de-vence-and.html
    eli pieni kylä on melkein kuin Abba-leffan romanttinen (paitsi, että ei ole Kreikassa) kylä missä kukat ja köynnöksen reunustavat koko kylän ja sen jokaisessa sydämessä on taidetta - tehty tai luonnostaan.

    Tänne voisin itse mennä joskus vielä. Oli upea elämys sekin.

    ps. Tarkoitin Eremitaasia (ja Talvipuutarhaa).Ovat todella suuria, ei voi millään nähdä kuin osan. Minä uskon, että oli kiertävä näyttely - suurin osa maailmantaiteesta kiertää paikasta toiseen. En siksi enää muista.

    VastaaPoista
  9. HG,

    kun minulla ja RR:llä ei ole sutinaa, uskos nyt.

    VastaaPoista
  10. Totta, kyseessä on ollut varmaan kiertävä näyttely. Taulu pitäisi muutenkin aina nähdä itse luonnossa, sillä jo yksin taulun todellinen koko muuttaa kokonaisvaikutelmaa suuresti.

    Ranska olisi minullakin yksi toivemaista, mutta kun en osaa pätkääkään ranskaa. Vaikka en minä italiakaan osaa.

    VastaaPoista
  11. Ei näissä turistipaikoissa tarvitse mitään kieltä osata kunhan osaa sanoa oui, madame, no, madame, oui oui silvuplee, bonjour ja bonsoir ja pitää kaunis hymy yllä. Tosin eivät ymmärrä, jos pyytää sandwich englanniksi lausuttuna vaikka osoittaa leipää: eivät tajua. Pitää siis muistaa, että kurlottaa kuin Vademecumia suussa kun sormi näyttää leipää: schääändwiiizzzh tai jotain.
    Silloin saa ruokaa.

    Ja jälkeenpäin on hyvä pyytää armoa mercy mercy.

    VastaaPoista
  12. Siis HG,

    nyt ei ole kyse turistipaikasta, vaan aivan itsenäisestä talossa asumisesta, kenties talon vuokraamisesta tai ostamisesta (- puhun siis unelmasta). Minua eivät kiinnosta yhtään turistien kansoittamat paikat eivätkä hotellit.


    Tällaisia itsenäisiä kirjoittavia naisia jossakin päin Eurooppaa ovat olleet mm. Maija Asunta-Johnson,joka hankki talon Unkarista ja Eija Wager, joka asui Italiassa. Kumpikin remontteerasi tai rakensi itse talonsa ja asui kylässä, ei kaupungissa.

    VastaaPoista
  13. Minä haaveilen huvilasta Adrianmeren rannalla lähellä Ruusujen satamaa Wienin ja Venetsian välissä. Slovenia voisi olla jopa halpa.

    VastaaPoista
  14. Minulle kelpaisi huone Palman vanhasta kaupungista Mallorcalla. Hikoilisin kesällä ja hytitisin talvella ja kirjoittaisin kuin runoilija.

    VastaaPoista
  15. Ensimmäinen mielikuva tuosta avauksestasi toi mieleeni tramaturgi Outi Nyytäjän.

    Rankassa puolivuosittain asuva pamfletisti, armoitettu kriitikko kirjoittaa esim. rankalaisen naisen eleganttiudesta; "Onko ranskalainen nainen siis elegantti? On, totta kai! Hän on omasta mielestään kaunis tai ainakin erittäin hyvännäköinen, oli hänen ikänsä, kokonsa ja kauneutensa mikä tahansa. Hän ei ole tässä asiassa omahyväinen, hän pitää itsestään. Missään maassa en ole tavannut niin paljon rumia kaunottaria kuin Ranskassa."

    Ryysyläisyydestä kuninkaaksi ei Suomessa ole ole kovin yleispätevä urapolku. Rujo 'kalervopalsamainen' tie ei sittenkään ole kovin inspiroiva ja elähdyttävä.

    Oma kansallinen 'kaljakassi' porukkamme edustaa ja muistuttaa omaa 'junttiperinnettämme'. Ranskan siirtomaa historia ja maahanmuuttajat sekä kymmenen miljoonaa työtätekevää köyhää antaa aivan toisenlaisen kulissin kuin kylmän kolea ja 'degeneroitunyt' Suomi.

    Taustaa ja ponninta ajatukselle antaa Euroopan kulttuuriperimä mikä on maailman historiassa ylivertainen, mikäli verrataan kuvataiteeseen ja musiikkiin.

    Euroopan sotaisesta historiasta huolimatta humanismin rippeet on aistittavissa ja siirrettävissä yli sukupolvien. Esiinnostamasi 'työn eetoksen' merkitys on yksilöllisesti 'kuoleman vakava asia'.

    VastaaPoista
  16. Muuten, JH ja MW, Kroatia on myös hieno kohde asua ja olla jonkin aikaa. Siskoni ystävättärellä on siellä talo ja he ovat viettäneet tyttöjen kesken lomia siellä. Siskon mies sanoo, että Euroopassa on vain yksi kohde, johon hän ei menisi toiste: Romania. Olivat siellä tuttavapariskunnan luona ja kauhistuivat näkemästään.

    VastaaPoista
  17. Anonyymi,

    Suomen lyhyt kulttuuri, nuori historia ja perspektiivien puute on juuri se hieman ahdistava seikka, joka synnyttää kaipuun aistia vanhojen kulttuurimaitten perimässä kasvaneita ihmisiä ja heidän taustaseutujaan, sulautua heihin edes hetkeksi ruohonjuuritasolla.

    Täällä harvaanasutussa maassa on kaikki niin ahdasta, asunnotkin luukkuja, joita köyhemmissäkin Euroopan maissa kummastellaan. Silti ihmiset maksavat mukisematta ja kyseenalaistamatta betoniluukuistaan sen mitä muualla ihmiset tilavista taloistaan.

    Hämmästyn aina uudelleen, kun katson elokuvaa, jossa vaikkapa yksinäinen köyhä nainen muuttaa vieraaseen kaupunkiin vaikkapa Ranskassa, Saksassa tai Amerikoissa. Hän vuokraa kokonaisen talon tai monihuoneisen lukaalin työtä etsiessäänkin. Suomalainen yksinäinen nainen vuokraa aina pienen yksiön tai soluasunnon kaksiosta. Tämä sinänsä triviaali seikka pysäyttää minut aina ja häiritsee elokuvaan uppoutumista. Jotakin laajempaa tämä asumisen eri tapa kertoo eri kulttuureista.

    Tyon eetoksen merkitys? Juuri luin aamuhesarista laajan artikkelin luterilaisuuden harhoista, ja siinä sanotaan, että ahkera työnteko ei tule luterilaisuudesta, ja on osittain myytti. Luterilaiset, siis suomalaisetkin, osaavat myös nauttia ja juoda vaikka kaljaa, kuten Luther kehotti. Kaikelle on aikansa.

    Minulla ei siis ole merkittävää työn eetosta, en ole koskaan ollut työnarkomaani, vaan olen aina osannut ottaa vapaani. Olin pitkään maksanut suurta opintolainaa ja tilini oli jatkuvasti nollilla, ja olin ottanut kaikesta köyhyydestä huolimatta asuntolainan ja autolainan. Ne piti yksinkertaisesti maksaa pois, ja siksi suuri työmäärä. Mutta ei siinä mitään eetosta ollut, ei mitään pyhää siinä työnteossa. Se vain tehtiin, mikä piti.

    VastaaPoista
  18. Eikö tämä Maija Asunta enää asu Varbalogissa? Ainakin minä odotan häneltä uutta kirjaa, siis kuulumisia sieltä..

    VastaaPoista
  19. Asuu tietääkseni, vakituisesti. Ja uusinta minäkin odottelen. Neljä niitä Várbalog-kuvauksia jo taitaa olla, ja lisää tulee taatusti.

    VastaaPoista