3.12.2008

Työmiesaski ja kaljapullo

Tänään on isän syntymäpäivä, joulukuun kolmas. Hän täyttäisi sata vuotta, jos eläisi. Hän oli lähes viisikymmentä, kun synnyin.

Minulla on varhainen muistikuva hänen merkkipäiviltään, jolloin meillä oli kai juhlat, koska oli kukkia ja lahjoja tuli, mm. hopeinen sikari- ja tupakkalaatikko, ja lehdessäkin oli kirjoitus isästä, kuinka hän oli mm. tuonut shakinpeluun tunnetuksi paikkakunnalla ja perustanut shakkikerhon yhdessä tulevan opettajani kanssa, joka tulisi vielä huomauttamaan minulle, pienelle ainetta tuhertavalle räkäiselle etupulpettilaiselle: Älä niiskuta, niistä nokkasi, eikö sinulla ole nenäliinaa? Mutta tätähän ei kukaan tuolloin vielä tiennyt, eikä se merkittävä tapahtuma olekaan suurempien tapahtumien varjossa, onpahan vain jäänyt ikuiseen muistiin hävettävänä kokemuksena.

Isän ajatteleminen tuo siis mieleeni häpeän, tuon tunteista ehkä kiinnostavimman, ihmistä nakertavan, mutta positiivisenakin pidetyn voimavaran. Isä oli aina humalassa, vei kaikesta terän. Hänen tilansa piti aina ottaa huomioon, ja hän tavallaan riisti lapselta lapsena olon, aikuiseen turvaamisen. Hän keitti lopulta rahojen loputtua toimistonsa kaapissa kiljua, niin että huoneessa oli omituinen imelä haju eikä sinne tehnyt enää mieli mennä katselemaan kirjoituskonetta ja valtavia paperipinoja, hiilipapereita, vesileimapapereita, erilaisia kirjekuoria, kirjevaakaa, tasa- ja puolitunnit lyövää ruusukelloa josta opin kellonajat, hopeapäistä paperiveitseä, pientä pöllökuvioista hopeista kirjanmerkkiä, uushopeisia pikkuisia tupakkalaatikoita ja rosopintaista aitohopeista rasiaa täynnä vanhoja kolikoita, joista kaunein oli hopearahoista yhteen sulatettu rannekoru, jota oli kiva hipelöidä - lukemattomasti pieniä kauniita ja arvokkaitakin esineitä, jotka vetivät minua puoleensa ja jotka hävisivät jossain vaiheessa ties minne.

Kaikkein suurin häpeä koitui osakseni eräänä päivänä. En muista tarkkaan, miten vanha olin, mutta korkeintaan alakoululainen, koska päälläni oli äidin kutoma punainen villatakki ja edestä napitettava ruudullinen mekko, joka jätti polvet paljaaksi. Otsatukassa oli pinni.

Isä nappasi minut leikeistäni. Hän iski käteeni äidin ruskean ostoslaukun ja muutaman kolikon ja sanoi, että haepas isulle kaljapullo ja työmiesaski meijeristä. Meijeri oli iso meijeri, jonka kyljessä oli pieni sekatavarakauppa. Maito annosteltiin mitalla kannuihin, ja myyjillä oli valkeat hilkat ja esiliinat. Sanoin isälle, että en mene, en tahdo hakea. Isä ärjäisi, että kyllä sinä menet ja pamautti minua nyrkillä päähän, ei lyöden, vaan pysäyttäen kätensä, symbolisesti näyttäen mitä tapahtuu, ellen mene. Tämä on ainoa kerta, jolloin hän koski hiuskarvaani.

Astelin sillan yli kasseineni ja asettauduin emäntien maitojonoon häveten jo etukäteen ostoksiani, jotka piti sanoa maitomyyjälle niin että muut kuulivat. Aika oli raittiusvalistusaikaa, jolloin väkijuoma oli kirosana, ja kaikki juominen oli syntiä ja pahetta. Minun on täytynyt lähes kuiskata nuo sanat: Työmiesaski ja kaljapullo. Tämän tapauksen jälkeen aloin piiloutua isältä, ettei hän taas lähettäisi minua ostamaan itselleen kaljapulloa. Leikin ullakolla, vintillä, kapusin omenapuuhun oksien suojaan, istuin ulkorakennuksessa puupinon takana lukemassa kirjojani, ja onnistuin välttämään monta kauppareissua. Mutta aivan liian usein isä sai minut kiinni ja pani asialle ostamaan kaljapulloa tai Työmiesaskia, pahimmassa tapauksessa kumpaakin.

Isän kaunis valokuva on nyt kuitenkin kehyksissä, ja pääsee iltaisin osalliseksi kynttilän loisteesta. Tosin kuva on takarivissä, jottei se paista sieltä silmiin liian häikäisevästi. Katson sitä kun huvittaa, mutta en tahdo, että se katsoo minua yllättäen jostakin puuhasta ja käskee hakemaan isulle kaljapullon.

(Maalaus Paul Cezanne)

13 kommenttia:

  1. 50-luvun kasvatusihanteet perustuivat kuuliaisuudelle, vaatimattomuudelle, pidättyvyydelle, hiljaisuudelle ja vaikkapa häveliäisyydelle. Tuon 'onnen orjia' olivat sekä vanhemmat että lapset.

    Nykyisille arvoille, kuten avoimmuus, suvaitsevaisuus, itsenäisyys ja kriittisyys ei ole ollut 'muutosturvaa'. Varallisuuden ja teknisen kehityksen myötä muutokset ovat olleet rajuja myös arvostuksissamme.

    Arvorelatismin hallinta on dilemmamme. Mitkä ovat ne rakennuspuut joista yksilön identiteetti ja arvomaailma rakentuu. Mikä on se sukupolvien välinen 'hiljainen tieto' joka siirtyy seuraavalle sukupolvelle. Yhteiset arvot eivät meitä enää 'sido' toisiimme ja oikean ja väärän moraalinen raja on hämärtynyt. Väärät arvovalinnat johtavat psykososiaalisiin umpikujiin ja itsehallinnan ongelmiin.

    Eettinen näköalattomuus on uhka ja haaste kulttuurillemme. Vapaan markkinatalouden arvot ja liberalistisen yhteiskunnan etiikka ovat hallitsemattomassa synergiassa.

    VastaaPoista
  2. Juu, samansisältöisiä tuntemuksia minulla lapsuudessani..

    Vaikka ei lähetettykään kaljaa ostamaan, siinä oli siis joku raja.

    Siis kiitän: fiilis sinun edellisessä ja tässä postauksessasi on jotenkin kaunis. suvaitseva, nostalginen..
    Melkein kuten joulukuuhun sopii.

    VastaaPoista
  3. Alin anonyymi,

    kiitos kiittämästä. Jotenkin nuo nostalgiset tunnelmat sopivat pimeimmän vuodenajan hämäriin, kun ihminen muutenkin kääriytyy kerälle, ikään kuin sisimpäänsä, uunin kupeeseen katsomaan, m iten kaamos laskeutuu kaiken ylle ja peittää hupullaan taivaan kannen yhä aikaisemmin joka päivä.

    Tänään ei valjennut ollenkaan. Alkoi sataa, kun olin katsastuttamassa autoa. Menin sitten ostamaan punaviiniä ja juustoa. Ja jouluvalot keittiön ikkunaan, sellaiset hauskat ristikkojutut pisaranmuotoisine kynttilöineen.

    VastaaPoista
  4. Voih, pitkä pohdiskeluni ylemmän anonyymin ajatuksista katosi Bloggerin uumeniin enkä saanut sitä takaisin.

    Olin vain sanomassa, että tuo eettinen näköalattomuus on juuri se, mikä minuakin pohdituttaa.

    Olen tullut aikamoiseksi kulttuuripessimistiksi, kun katselen kaikkea sitä näköalatonta touhua, jota päivittäin havaitsee.

    Mennään tappamaan tuhansia häkkikanoja, vaikka häkkikanalathan lopeteaan vuoteen 2012 mennessä EU:n säädöksellä. Mitä hyödytti? Kenties siellä onnettomien kanojen joukossa oli pari onnellistakin kanaa.. (Sivuhuomautus: itse protestoin ostamalla vain ja ainostaan onnellisen kanan luomuja munia.)

    Mennään mielenosoituksiin hillumaan, kun on kuultu huhu, että jossain on rieha päällä. Heitetään polttopulloja ja rikotaan liikkeiden ikkunoita. Kun näitä tulevaisuuden toivoja haastatellaan, eivät jokuset osaa muodostaa edes lausetta. Missä perusteltu aate ja visio paremmasta maailmasta?

    VastaaPoista
  5. http://actuspurunen.blogspot.com/2008/12/kommentti-iinekselle-isst.html

    VastaaPoista
  6. Kiitos, RR.

    Muuten, yleisesti, pahoittelen mahdollista ylimääräistä blogin päivitystä blogilistalla - korjasin tekstiä ja muutin vähän sananmuotoja - en voinut katsella virheitäni. Anteeksi, kiitos.

    VastaaPoista
  7. Lähinnä nuorison 'käyttöjärjestelmässä' ilmeneviin ongelmiin keskittyvästä blogihistoriasta huolimatta imaisen aikuiset mukaan. Netti on turvoksissa 'rakkaudettomista naisista', 'itkemättömistä miehistä' ja 'kasvukipuisista nuorista'.

    Myötäeläminen on ollut hiihtomatkojen ja vapaa-aikaharrastuksien kustantamista nuorille. Työlle 'antautunut' perheenpää on hellinyt perhettä tuhdilla lompakolla ja iiisoolla autolla. Joskin ehkä on joutunut alentumaan miehisesti ja (kusemaan) istualtaan. Jos vaimo on sattunut olemaan 'vanhaa mallia' on ruoka- ja vaatehuolto toiminut kiitettävästi. Jos taas ei – on uraputkessa ollut ahdasta ja kiilaamisongelmia.

    Nuo unelmat ja onnelat ovat monen kohdalla sortuneet työttömyyteen, viinaan, sairastumiseen, hyväksikäyttöön, konkurssiin, avieroon, läheisen kuolemaan tai mahdottomuuteen. Joidenkin kohdalla jopa kaikki jälkimmäiset ovat toteutuneet. Useat pitävät tuontasoisia 'menetyksiä' vakavana uhkana tasapainoiselle ja eheälle minäkasvulle.

    Koti ja koulu on jonkinasteisen 'tarkkailun ja valvonnan' kohteena mutta työpaikat omistajinen ovat villi-länsi. Niille kelpaa vain freesimmät 'orkideat' ja 'tulppaanit'. Vettä saa sen verran ettei nuukahda, lisäravinteista viis. Suuriin ikäluokkiin kohdistuu keskipakoisvoima jota vastaan useankaan yksilölliset voimavarat eivät riitä. Talouden suhdannevaihtelut säätävät kierrosnopeuden.

    Monilla työelämästä uloslyödyllä olisi mittaamaton hiljaisen tiedon 'työkalupakki' käytössään. Valmiuksia ja haluja kyllä löytyisi tarvetta vaan ei tunnu löytyvän poikkeaville ja yksilöidyille ratkaisuille ja mahdollisuuksille.

    Seis, et mennä sä saa
    Sielunpuolikas
    mun sä oot,
    siks perääs huudan:
    Seis, et mennä sä saa
    Sielunpuolikas
    kun sä oot:
    rakkauskin on kai vaikeaa

    VastaaPoista
  8. Anonyymi,

    puhut viisaita sanoja ja maalaat kommenttiisi pikakuvan suomalaisen yhteiskunnan nykytilasta pienen ihmisen näkökulmasta.

    Eihän hiljaista tietoa arvosteta, tieto pitää huutaa kovalla äänellä eturivistä. Joku naisfilosofi Hannele Koivunen tästä hiljaisesta tiedosta puhuu, mutta eihän naisfilosofia oteta todesta, enemmän uskotaan Jari Sarasvuon miljoonamainokseen, joka eilenkin rävähti silmille jonkun ohjelman välistä.

    Ihmisten pitäisi olla rohkeita ja ylpeitä, jos näkevät kaiken tämän. Ongelma on tietenkin siinä, että hiljaisen tiedot viisaat istuvat varjossa, jonne kukaan ei katso.

    VastaaPoista
  9. Ei se noin ole. Viisaat ovat aina hiljaa.

    VastaaPoista
  10. Mutta niinhän minä sanoin.

    VastaaPoista
  11. Ethän sanonut.Rivien välistä haluat olla nimittäin aina se päällepäsmäri. - - You - Darling.

    VastaaPoista
  12. RR, lakkaas nyt kullittelemasta.

    VastaaPoista