13.2.2011

Tuomio 7: Kultaryöstöt

Lopuksi tuomitaan kultaryöstöt.

Tässä kohden minun on pakko myöntää puritaanisuuteni, niin edistyksellinen, antavainen ja vapaamielinen ihminen kuin tahtoisinkin olla. Sanoohan nimittäin kirjailija Henning Mankellkin, että jos hän olisi köyhä maputoalainen, hän varmaan ryöstäisi Henning Mankellin. Kunnioitan tätä ajatusta suuresti, ja koetan pitää sen takaraivossani, kun pahin tuomitsemisvimma iskee.

Voidaan siis hurskastella ja sanoa, että kukaanhan ei ryöstä kultaa muuta kuin tarpeeseen. Eikö sitä siis tulisi hänelle sallia? Ei mielestäni, koska kulta voi olla hyvin rakas omistajalleen, hän on saattanut kiintyä siihen suuresti, se voi olla hänen koko elämänsä. Sitten tulee joku pitkäkyntinen, ja vie kullan.

Muistan, miten suivaannuin erään papinrouvan puolesta, kun tuli toinen nainen, joka otti ja vei tämän papin itselleen, pois hyvältä vaimolta. Vai oliko se niin, että pappi otti tämän nuoren naisen - väliäkö hällä, kullanryöstö siinä kuitenkin tapahtui. Vaimo piti tuskablogia, joka saavutti suuret lukijamäärät. Häntä lohduteltiin kovasti, koska mies osoittautui pahanlaatuiseksi narsistiksi, joka piinasi vaimoaan vielä jättöprosessissa monin tavoin, koetti omistaa tämän elämän viimeiseen saakka toisen naisen sylistä käsin.

Eniten minua kummastuttaa se, että ihmiset eivät välitä siitä, onko ihminen liitossa toisen kanssa, vaan suhteita aloitetaan varattujen kanssa, jos toinen vain suostuu peliin. Näin on tietenkin ollut maailmansivu, mutta nyt kun ihmisellä on tietoa enemmän kuin koskaan ja enemmän mahdollisuuksia käyttää myös henkistä kapasiteettiaan, ihminen kohtelee entistä huonommin itseään ja läheisiään. Pettämistä ei siis aina edes tunnisteta, sitä ei pidetä minään, ja uskollisuutta noudattavia saatetaan pitää moralisteina. - Tämä kaikki on laiskaa ajattelua! Toisaalta olen kyllä miettinyt, onko nollatoleranssin edellyttäminen uskollisuudessa enää tarpeen. Avioeron perusteeksi kai edelleen riittää uskottomuus?

Itse en nimittäin paheksu sukupuoliyhdynnän harjoittamista sinänsä, asian ydin ei ole siinä, vaan enemmän ihmettelen henkistä puolta, petosta, jos asia salataan kumppanilta. On eri asia, jos puolisoiden välillä vallitsee tunteiden väljyys, jossa saa noudattaa hetkellisiä himojaan vapaasti. Näihin liittoihin en kuitenkaan osaa uskoa, enkä usko, että niistä sikiää itseensä luottavia lapsia, koska tällaiseen lepsuuteen täytyy liittyä kuitenkin liittyä ahdistavaa salailua. Tuskin lapsille kerrotaan että iskä on nyt yötä yhdellä naisella tai että äiti on Taunon luona, tulee varmaan kohta.

Olen kertonut, että joskus viisi vuotta sitten koetin lyhyesti tutustua chatteihin. Lyhyeksi se tutustuminen jäikin. Miehistä valtaosa oli reilusti varattuja, osa aika törkeitä vaativassa epärehellisyydessään. He etsivät selkeästi rakastajattaria, salaa vaimoiltaan, olivat valmiit tulemaan satojenkin kilometrien päästä Pikkukaupunkiin. Osa jopa piti itsestäänselvänä, että suostun, joten heidän verkkonsa ovat myös ilmeisen antavia, ja saalista olikin kertoman mukaan tullut.

En oikein ymmärrä, pitäisikö minun avartaa henkeäni vai ruumistani, vai vain vaihtaa ajatukseni. Kun jos on naitunakin eli liitossa olevana tyytymätön ja jopa onneton, niin voiko se onni tulla vieraasta panosta? Eikö onni löydy ihmisen sisältä eikä haarojen välistä?

(Maalaus Akseli Gallen-Kallela)

101 kommenttia:

  1. PALVELUKSEEN HALUTAAN

    Etsin Sinua nuorekas ja edustavan näköinen ihminen piakkoin perustettavan kommandiittiyhtiön äänettömäksi yhtiömieheksi/-naiseksi.

    Tehtäviisi kuuluvat erityisesti pr- ja viihdetoimintapäällikkön työt.

    Olethan tarvittaessa ja pääsäääntöisesti erittäin iloinen ja ulospäin suuntautunut, tarvittaessa kyvykäs syvällisyyteen, syvääluotaaviin keskusteluihin esimerkiksi filosofiasta - Nitseä, jorihenrik Rightiä ja Jari Sarasvuota takkatulen äärellä, viinilasit käsissä.

    Eihän alkoholi kuitenkaan ole sinulle ongelma, pystyt juomaan tarpeen tullen kuin hevonen ilman että sinua saa hävetä tai noutaa aamulla putkasta?

    Viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä: Sinun tulee olla ehdottoman kunnollinen, säntillinen ja rehellinen, varallisuuspuolikin kunnossa. - Et kuitenkaan saa olla tylsimys, kaavoihin kangistunut tai rahoisi rakastunut nyhjöttäjä.

    Yst.vast.täm.lehd.kontt.

    MINÄ

    VastaaPoista
  2. Tämlehd.kontt,
    johtajalle

    Olen nuorekas viisvitonen edustavaa kokoa enkä pidä pahaa ääntä ellei korkokenkien vähäistä kopinaa ja stay upien kahahdusta lasketa. Kiinostunut pr-stä ja viihdetoiminnassa hyvät palautteet saanut, iloluontoinen ja ulospäin suuntautuu kyllä, maan vetovoima jää toiseksi. Wink.

    LemppariT TÄÄLLÄ MYÖS on Nitdse ja Wrikhtin Taistellevat Metsot on seinällä, jäljennös tosin mutta kultaraameissa. Sarasvuo on idoolini, on niin kaunis se valkoinen puku yllään. Viinilasi ja takkatuli käy hyvin, ja olisko vielä talja, niin se on siinä. Wink. En juo hevosen lailla vaan niin kuin sien.. sievästi. Varallisuudet on kunnossa, kestolotto haravalla on, kuponki tallessa.

    Nyt loppui etsintä, ota minut, niin et kadu.

    Raija Rupuli
    RAIJIS

    VastaaPoista
  3. Rakas Raijani, Armastus!

    Koska tämä kävi näin mutkattomasti, tilasin jo temppeliaukion kirkon kahden viikon päästä vietettäviä unelmien satuhäitämme varten.

    Olen varma, että olet iloisesti yllättynyt ja tästä on hyvä jatkaa eloamme maailman myrskyissä ja tyvenissä. Vieraita kutsuin vain kaksisataa, olen aina ollut pienimuotoisen ystävä.

    Voitko lähettää kiireellisesti osoitteesi, että tiedän kertoa laskuttajille, omat rahani ovat juuri tilapäisesti sijoitettuna erittäin tuottaviin liiketoimiin. Maksan ensi tilassa korkojen kanssa takaisin.

    PS. Olosuhteiden pakosta(kin) muutan teille jo huomenna.

    Sinun MINÄ

    VastaaPoista
  4. jOHT.jalle

    Ettet vaan olisi Greivi Lindgreeni itse, niin on tempo nyt asioitten suhteen. Vaan täällä ollaan luottavaisia, että kyllä Elämä antaa. Ennen pitkää.

    Yksi mutka on matkassa, nimittäin vapaudun vasta keväämmällä täältä Hämenlinnan naisopsitosta, jossa suoritan yhdyskunta opsikelua. Että sinne temppelinaukiolle ei kerjetä. Sanoo nyt suvulleen, ei kai hän nyt sentään ole romaaniheimoa kun on niin laajat piirit? - että palataan asiaan kun RAIJIS saapuu pääskysten mukana, niin on runollinen mieli nyt.

    Että ei tänne nyt pääse. Ja lottokupunkia en anna, maksettu itse.

    Mutta kiinnostus elää,
    yhteisiä takkatulia odotellaan

    RAIJIS

    VastaaPoista
  5. Aika upea Pälpätys.

    Olen jopa (melkein) samaa mieltä.

    Suhtaudun ihmisiin avoimesti. Jos olen uskoton, olen ainoastaan sitä hänelle jota petän, ja siitä minä taas teen tiliä itseni pelkästään kanssa. (Siinä suhteessa olen aika armoton.)

    Ps. Mukavaahan olisi jos aina olis kesä ja taivaalla poutapilviä ja lampaat eivät söisi leijonia ja ulosottomiehet tyrkkisivät (salaa) rahaa postiluukusta... Mutta näin kun nyt ei ole, toistaiseksi.

    VastaaPoista
  6. Eijei, hyvä kiltti kaunis anonyymi,

    ei tässä ole takana mitään paratiisiajattelua, että on lampaat ja pilvet ja sinitaivas ja kantapäät yhteen ja pippiduu.

    Tässä on takana suuri elämänkysymys: mitä me teemme yhdelle pienimmistä, sen teemme itsellemme. Jokainen pettäminen syö ihmistä, mutta sitten taas se, mikä on pettämistä, on suuri filosofinen kysymys.

    Onko se pettämistä, jos mieheni ei halua sitä mitä minä haluan ja sitten menen etsimään ymmärtäjää muualta?

    Minusta petoksen piste on aiemmissa tapahtumissa. On synti tuntea toinen niin huonosti, että on tämän kanssa tai ottaa tämän siipakseen, vaikkei olekaan tyytyväinen. Tavallaan petos vain kulminoituu tuohon konkreettiseen pettämistapahtumaan.

    VastaaPoista
  7. Iines: "Avioeron perusteeksi kai edelleen riittää uskottomuus?"

    Eihän avioeroon nykyään mitään "perusteita" tarvita, pelkkä yksipuolinen ilmoitus riittää.

    Iines: "Onko se pettämistä, jos mieheni ei halua sitä mitä minä haluan ja sitten menen etsimään ymmärtäjää muualta?"

    Mielenkiintoista muuten, että nykyään naisen vieraissakäyntiin sovelletaan hyvin yleisesti juuri tuollaista hyväksyvää selitystä - nainen osoittaa pettäessäänkin vain vapauttavaa omaehtoisuutta ja itseoivaltavuutta.

    Sinänsä se on ok, sillä tuota metodia miehet ovat viljelleet iät ajat. Ainoa ero on siinä, ettei se selitys ole ikinä mennyt läpi. Koijari mikä koijari.

    Mutta uskovatko naiset tuon selityksen, kun kyseessä on nainen? Ainakin toimittajat uskovat, olen lukenut.

    VastaaPoista
  8. Avoin kirje Japelle


    Olen mikis ja tutustuin sinuun tällä foorumilla. En muista koska mutta sillä ei ole merkitystä. Jossain vaiheessa ajaannuimme tukkanuottasille kun olimme eri mieltä lähes kaikista asioista, ja kun huomautin (kohteliaasti vittuillen) siitä, niin sinähän vastasin aika kovia jabeja takaisin läimäytellen. Eli vittuilit ihan ihanasti. Ajattelinkin että... ohoh, taitaa olla aika kova kundi. Yleensä nuppini ei nimittäin tutise. Ja koska, ainakin omasta mielestäni, olen kovempi kundi kuin tamponi, aloin huitoa takaisin ylä-, ala- ja upperkoukkuja. (Taisi siinä välillä joku swingikin heilahtaa?) Missään vaiheessa ei mieleeni silti kömpinyt ajatus että tässä olisi jotain "henkilökohtaista": minä nautin tasaväkisistä nyrkkeilymatseista. Ja semmoisena tämän verbaalisen väittelmme koin.

    Mistä sinä sitten minuun niin silmittömästi kyrpiinnyit? Siihenkö, että Persanonyymina ja sinä toisena "heh-heh-heh" ihmisenä loukkasin sinua? Mutta kun minulla ei ole MITÄÄN TEKEMISTÄ noiden nimimerkkien kanssa. (Olen sanonut tämän ennenkin, ja kolmatta kertaa en sitä enää sano.) Itsekin ajattelin että miksi Iines ei sensuroi niitä...? Minä vittuilin sinulle VAIN oman nimimerkkini suojasta. Niin kuin kuvittelin että sinäkin teit? (Ja kuvittelen edelleen.)

    Olemme eri mieltä asioista - so what? Ei se minua ärsytä. Minusta pahin maailma mitä pystyn kuvittelemaan (vaikka Tarja aina sanookin että ei sulla Mikko raukka ole mielikuvitusta) on sellainen maailma, jossa kaikki ovat samaa mieltä kuin minä. Ja ovat sitä paitsi saman näköisiäkin kuin minä. Ja käyttäyty... Semmoisessa maailmassa eläisin tasan tarkkaan juuri niin kauan että saisin riistettyä itseltäni hengen.

    Ei tämä ole mikään anteeksipyyntö - ei minulla mitään anteeksi pyytelemistä ole. Ainakaan omasta mielestäni. Ja sitä paitsi, siitä lähtien kun olen vastannut itsestäni, olen ajatellut että "olen tekojeni summa. eikä minusta voi vähentää."


    Kaikkea onnistumisia elämässäsi, Jape.

    VastaaPoista
  9. Kuvituskuvan näemmä osa Galjun-Kallen triptyykkiä, jossa Aino kiusoittelee ja pakenee Väiskiä, kunnes lopulta hänet tylysti viettelee ja saattaa maailman synnin teille.

    VastaaPoista
  10. Koita Mikis ottaa itsellesi joku nimimerkki, tai jotain. Muutkin kuin minä kirjoituksiasi mielellään lukee.

    Ehdotukseni on: Mikis.

    Ei tuo pöljäily voi ikuisuutta kestää ja aika helppo nuo väärennökset on silmillään nähdä.

    VastaaPoista
  11. Totta, Tapsa,

    en ajatellut asiaa kunnolla, avioeron perustaksi taitaa riittää ilmoitus, suullinen tai kirjallinen, siis paperilappu.

    En taida enää tuntea aviosäädöksiä kunnolla. Vieläköhän avioon aikovat kuulutetaan kirkossa? Ellen väärin muista, niin joskus, ei kyllä minun aikanani kai, parit kuulutettiin kolmena perättäisenä sunnuntaina.

    Olen ollut havaitsevinani, Tapsa, että naiset ilmaisevat herkemmin sen, että mies ei ymmärrä häntä. Senkin olen ollut havaitsevinani, että miehet eivät puhu tällaisia juuri koskaan, vaan heidän valituksensa kohteena on lähinnä kumppanin pihtaaminen. Tämä näin stereotypitellen, asian julkisuuskuvan perusteella.

    Jos nainen sanoo, että mies ei ymmärrä häntä, niin kyllä asia niin on. Mies on todennäköisesti tyyppiä, joka ei keskustele asioista pohjia myöten, niin kuin nainen tahtoisi puhdistaakseen ilman ja tunteakseen olevansa rakastettu, ei vain haluttu. Väitän, että naiselle ei arkielämässä riitä olla himottava. Sehän on oikeasti kovin vähän ja se on kaikki ulkoisen käytöksen tulosta. Moni haluaa antaa sisintään, sieluaan.

    VastaaPoista
  12. Muuten - olkaapas tarkkana! Tuo kirjoitus ei taatusti ole oikean Mikiksen kirjoittama!

    Minäkin toivon, oikea ja aito ihana Mikis, että ottaisit nyt vaan Mikis-rekisteröintisi takaisin, sillä me tunnistamme sinut jo, ja minä osaan nyt poistaa harmaapäiset tekomikikset. Jätän tuon nyt tuohon, ainakin toistaiseksi, koska varmuutta ei ole mistään.

    VastaaPoista
  13. Tämänpäiväisessä Aamulehdessä on kolumni, jossa sivutaan alkuviikon uutisia eräästä ministeriöstä.

    Aiheena viipyilevät katseet.

    Kolumnisti kirjoittaa, että joskus katse saattaa hajamielisyyttään jäädä viipyilemään; saako siitä jo kohta syytteen seksuaalisesta häirinnästä? Siis kun tuijottaa - ajatuksissaan - näkemättä mitään.

    Junttihan se sellainen, tai pahemman luokan stalkkeri, joka jatkaa tuijottelua vaikka ei saa vastakaikua. Normi sosiaalisilla taidoilla varustettu älyää siinä vaiheessa kääntää katseensa toisaalle - mahdollisesti halukkaampiin kohteisiin -, ja jos joku tampio ei älyä, asiasta voi sanoa. (Kauniisti. Toimii.)

    "Työpaikat ovat täynnä hyvähenkistä flirttailua, jonka ei koskaan oleteta muuttuvan sen kummallisemmaksi; sellaista on, kun ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa.

    Joskus sitä toivoisi, ettei yhteiskuntaa ja sen säännöstöjä aivan joka kohdassa rakennettaisi yhteiskunnan heikoimpien jäsenten hermostollisen rakenteen ehdoilla."

    VastaaPoista
  14. Aamulehti tietää myös kertoa, että Suomessa on 130 000 työntekijää, jotka eivät ole syntyperäisiä suomalaisia.

    Luojan kiitos että he ovat täällä tekemässä niitä töitä, mitkä eivät suomalaisille kelpaa!

    Ja kartuttamassa yhteiskunnan kassaa.

    VastaaPoista
  15. On osa triptyykkiä, tuo kuva, Riku.

    Vähän keljutti valita noin helppoa kuvaa. Minulla oli tarjolla pari Albrecht Dürerin piirrosta naisen ryöstöistä, mutta ajattelin sitten vaan, että olkoon helppo. Tuo on kuitenkin kaunein ja selkein kullanryöstöaie, mitä suomalainen tuntee.

    Mitään Aino viettele, vaan kalana kiepsahti laidan yli, kämäisiä käsiä pakoon.

    VastaaPoista
  16. Aikamoista epärehellisyyttä kolumnistilta, Kuunkuiske, eikös vaan!

    Eihän miehen katse voi unohtua hajamielisenä naisten rintoihin tai sääriin, sillä he ovat itse todistaneet olevansa Miehiä, jotka eivät voi hormoneilleen mitään. Heillä on automaattiohjus elimessään, jolla tällaisissa tapauksissa ajattelevat. Kai siinä nyt siis hereillä pysyy, kun housuissa ahdistaa.

    VastaaPoista
  17. Viipyilevillä katseilla tuskin on mitään muuta merkitystä, kuin että kauniita naisia on mukava katsella. Itse en ole yrittänyt, enkä onnistunut, sellaisella ketään yhyttämään.

    Nuorempana onnistuin joskus tuntemattomalle heitetyllä legendaarisella: läheks paneen. Nykyään täytyy vedota säälin tunteisiin, vollottaen isoja karhun kyyneleitä: kukaan ei enää suostu antamaan mulle, kun mä oon näin huono!

    VastaaPoista
  18. Tämäpä onkin mielenkiintoinen ongelma - ei rintojen viipyilevä tuijotus - vaan Mikis-problematiikka.

    Minusta avoimen kirjeen kirjoittaja on aito Mikis.

    Ainoon palaan kohta.

    VastaaPoista
  19. Taitaa se olla niin että väärennettyjä viestejä ei heti tajua, mutta silti.

    VastaaPoista
  20. "Heitti paitansa pajulle, hamehensa haapaselle,
    sukkansa sulalle maalle, kenkänsä vesikivelle,
    helmet hietarantaselle, sormukset somerikolle."

    "Kivi oli kirjava selällä, paasi kullan paistavainen:
    kiistasi kivellen uia, tahtoi paaelle paeta."

    "Sitte sinne saatuansa asetaiksen istumahan
    kirjavaiselle kivelle, paistavalle paaterelle:
    kilahti kivi vetehen, paasi pohjahan pakeni,
    neitonen kiven keralla, Aino paaen palleassa."

    "Siihenpä kana katosi, siihen kuoli impi rukka."

    "Sanoi kerran kuollessansa, virkki vielä vierressänsä:
    Menin merta kylpemähän, sainp' on uimahan selälle;
    sinne mä, kana, katosin, lintu, kuolin liian surman..."

    "Se oli surma nuoren neien, loppu kaunihin kanasen."

    VastaaPoista
  21. Pettäneenä ja petetyksi tulleena voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että äläkää hyvät miehet ja naiset kehatko pettää!
    Elämä on vain kerta kaikkiaan niin paljon selvempää ja yksinkertaisempaa ilman varattuihin sekaantumisia. Arki, jossa koko ajan täytyy säpsähtää puhelimen soidessa tai ovikellon pärähtäessä ei sopisi ainakaan minun hermostolleni.

    Jos puolisko syystä tai toisesta käy vastenmieliseksi on paljon reilumpaa pistää ensin peli poikki ja lähteä vasta sitten jahtiin.

    Tosin - nämä ovat asioita, joissa yksikään ihminen ei voi puhtaasti olla ei-ei tai kyllä-kyllä. Vankimmatkin lupaukset, myös itselle tehdyt, saattavat olla ilmaa vain, kun kohdalle sattuu jotain sellaista, jota ei kerta kaikkiaan voi vastustaa.
    "Kaikki me olemme syntisiä", mutisi entinenkin pappi kun piian aitasta aamulla kotio tuli.

    VastaaPoista
  22. Tuossa avoimessa kirjeessä Japelle on tietysti Mikikselle ominaista ihmisrakkautta ja herkkyyttä. En voi olla siis varma siitäkään, ettäkö se ei olisi aidon Mikiksen. Voi ollakin. Jokin vaan pani minun kelloni soimaan, kun tuo olin niin tarkasti laadittu, ikään kuin sommiteltu, mikä taas ei ole ollut Mikikselle tyypillistä.

    VastaaPoista
  23. Riku, varmasti katseet ovat viipyilleet puolin ja toisin! Eihän silmiään voi pitää irti sellaisesta jonka kanssa on hyvä olla.

    Sitä mieltä minäkin, että pettäminen on p-seestä.

    Eikä se nyt ihan niinkään yksioikoista ole, että "henkinen" pettäminen (esim. uskoutuminen jollekulle muulle kuin kumppanilleen) on automaattisesti huonompi homma kuin se fyysinen.

    VastaaPoista
  24. Minä olen niin yksioikoinen ihminen, että minusta fyysinen pettäminen on myös henkistä laatua. Näyttäkää minulle ihminen, jolle pano on vain limakalvojen kosketus ja hinkkaus. Silloinhan se olisi elävällä ruumiilla runkkausta.

    VastaaPoista
  25. Laitan tämän vaikka se saattaa joidenkin mielestä olla jo puhkikulunut. On se kuitenkin Väiskin laulu ja sisältökin vaikuttaisi olevan yhtä todellisuuden kanssa.

    Ei iloja monta ihmislapselle suotu:
    yks kevään riemu
    ja toinen kesän
    ja kolmansi korkean, selkeän syksyn riemu;
    kyntää, kylvää,
    korjata kokoon,
    levätä vihdoin rauhassa raatamisestaan.

    Ei suruja monta ihmislapselle suotu:
    yks sydämen suru,
    elon huoli toinen
    ja kolmansi korkean, ankaran kuoleman suru;
    YSTÄVÄ PETTÄÄ,
    ELÄMÄ JÄTTÄÄ,
    taika on ainoa sankarin työ sekä tarmo.

    Miks laulaisin siis minä, jolle on kantelo suotu.
    rikuja muita
    ja murheita muita?

    Taida en lukea tähtiä taivahan kannen,
    en kaloja meren,
    en kukkia nurmen.
    Laulan ma siis, mit' on ihmisen laulaa suotu.

    Ei sovi urhon tietoja, taitoja laulaa,
    ei esiintuoda.
    Sankarin sopii
    laulaa vaan, miten vaihtuvi vuodet ja viikot,
    miten kipinät syttyy
    ja jälleen sammuu
    ja kuinka kulkee kuolon ja elämän laki

    VastaaPoista
  26. Minäkin olen Riku käyttänyt tuota "lähetäänks panee" heittouistinta. Ei se aina onnistunut. (Kerrankin yks akka sanoi "ai sun kanssa?", ja iski sitten sen jälkeen mua tuopilla päähän.)

    Aina ei saa sitä mitä tilaa?

    mikis

    VastaaPoista
  27. Kyllä tuo kirje minun kirjoittama on. Ja tarkoitin minä sanoin. Itkinkin välillä. (Tosin olen aika kännissä.)

    mikis

    VastaaPoista
  28. Tuossa Aino-tarussahan ei ole kyse pettämisestä, vaan siitä ettei nuori neito halua järjestettyä avioliittoa vanhan, rikkaan ja johtavassa asemassa olevan miehen kanssa, vaan hukuttautuu mieluummin.

    Ah, kylläpä ajat ovat muuttuneet... Mitä puhdasta idealismia kalevalaisessa perinteissämme piileekään.

    Mutta kertokaa minulle, oi te kaikkitietävät, mitä on "pettäminen". Mitä siinä petettäessä petetään?

    Laajennan vielä: oletteko sitä mieltä, että ihmisen määrä on olla tiukasti yksiavioinen, vaikka luonto on tehnyt, varmaan pilaillessaan, meistä moniavioisia?

    Monessa kulttuurissahan tämä geneettinen tosiasia myönnetäänkin.

    Syvennän vielä: oletteko varmoja, ettei vankkojen mielipiteidenne takana ole vain vahva meemi?

    VastaaPoista
  29. Täällä Mikkelissä on nimittäin kipakka pakkanen. Aamulla, kun ajattelin asioitani, eivätkä kaupat olleet vielä auki, kävelin. Katselin jalkojani: nekin kävelivät. Silloin minä mietin että minkä takia minua vihaa joku ihminen jota en edes tunne? Ajattelin, että syy siis täytyy olla minun...? Mutta en osaa pyytää anteeksi. Meinasin paleltua, myös ulkoisesti, kun siinä tallustelin.

    Onneksi sitten kaupan ovi poksahti auki. Ei keskiolut silti minun surullista oloani pois pyyhi. (Enkä välitäkään vaikka pyyhkisi.)

    VastaaPoista
  30. Jostakusta ihmisestä voi kiinnostua seksuaalisesti jo ennen kuin on vaihtanut hänen kanssaan sanaakaan! Ei tiedä, että hän katselee Schwartzeneggerin leffoja (meniköhän nimi oikein) ja luulee Waltaria bändiksi (no onhan sellainen bändi olemassakin) - nuo kun tietäisi, kiinnostus olisi tipotiessään ennen alkamistaan.

    Ei se silloin ole kovin henkistä!

    Vaikea se on sanoa mikä kussakin ihmisessä viehättää - sanat ovat aika heikkoja kuvaamaan.

    Joskus voi vaan p-nettaa ihan pirusti; jopa naista! :) Ihminen on myös eläin.

    Silloin vastakappaleella ei ole välttämättä niin nuukaa, jos on sinkku.

    Luulisin, että mitä nuorempi ihminen on, sitä enemmän hän menee fyysisten vaistojensa talutusnuorassa.

    VastaaPoista
  31. Sinä olet mikis ihanan herkkä.

    Mene Tarjan luo ja ole hänen sylissään koko ilta!

    Viis tiskeistä ja muusta - tarvitset ihmisen lämpöä.

    VastaaPoista
  32. Vähän lisää tuosta "meemistä" eli "kulttuurigeenistä", jonka uumoilen olevan "pettämis-ilmiön" taustalla.

    Hesarissa oli viime syksynä juttu Amazonin intiaaniheimojen "moni-isäisyydestä", joka artikkelin mukaan on siellä hyvin yleistä. Siis että naisilla on monta miestä.

    Tässä paljon puhuva lainaus jutusta:

    "Miehiä paheksuttiin, jos he olivat mustasukkaisia vaimojensa suhteista ja toisaalta naisia pidettiin outoina, jos heillä ei ollut ulkopuolisia suhteita."

    Uskonnollinen sivistyksemme ei ole vielä valistanut näitä onnettomia pakanoita siitä, että kyseessä on "pettäminen" ja se on niin väärin...

    VastaaPoista
  33. Huomautan nyt painokkaasti, etten kannata "pettämistä". (Jos vaimo vaikka sattuisi lukemaan.)

    Kysyn vaan mitä se on ja millainen maailmankuva on sen taustalla. Onko kuva oikea silloinkin, kun siitä ravistelee teinityttömäisen romantiikan pois.

    VastaaPoista
  34. Mikis - älä turhaan kanna tätä murhetta.

    Jape ymmärtää kyllä, ettet halunnut kohdistaa kritiikkisi kärkeä häneen ihmisenä, vaan ainoastaan hänen mielipiteisiinsä. Taistelun tuoksinnassa sattuu ylilyöntejä.

    Minäkin rähisin Japen kanssa takavuosina. Silloin ei ollut edes kyse mielipiteistä (koska olemme periaatteessa aika samaa mieltä!), vaan lähinnä tavassa ilmaista ne.

    Jape on sinnikäs inttäjä, kun hän kokee tulleensa väärinkohdelluksi, mutta pohjimmiltaan hän on rehti mies.

    VastaaPoista
  35. Romanttinen rakkaus on romanttisen kaunis länsimainen keksintö. - Vähemmän romanttisesti siihen uskovat välillä jättävät liiton sisältämät sopimukselliset velvollisuudet hoitamatta tai tekevät jopa sopimusrikkomuksia.

    Olenpa kyyninen vanha mies ajattelin hiljakkoin, kun kuulin noin kaksikymppisen naisen kertovan saaneensa sen ja sen kerran poikaystävältään rakkautta. Sukupuoliyhteyttä tarkoitti.

    VastaaPoista
  36. Aino-tarussahan ei ole kyse pettämisestä, vaan siitä ettei nuori neito halua järjestettyä avioliittoa vanhan, rikkaan ja johtavassa asemassa olevan miehen kanssa, vaan hukuttautuu mieluummin.

    Olen hieman eri mieltä, sillä tässähän nimenomaan on kyse petoksen torjumisesta, siis petoksesta.

    Sehän olisi itsepetosta nuoren kauniin neitokaisen mennä vaimoksi vanhalle kurttuiselle miehelle, jota ei edes tunne, johon ei ole mielistynyt, jolle ei tahdo suuta suikkajata, vaikk ois käärme kämmenpäissä, suu suen veressä. Karjalan laulumailla oli rakkaus arvossaan!

    Tällaista aineellista vanhalle rikkaalle menoa kuitenkin tapahtui silloin, kun naista vielä meilläkin sorrettiin sukupuolensa vuoksi. Se oli joskus naiselle välttämättömyys henkiinjäännin vuoksi ja siksi, jottei joutuisi yhteiskunnan hyljeksimäksi vanhaksipiiaksi.

    Nykyään vanha rikas naidaan kai lähinnä rahan ja aseman vuoksi, koska oma aikamme arvostaa materiaa yli kaiken, ja otetaan sitten nuoria rakastajia, jos vanha rikas ei ole myös hurmaava. Rahallahan saa vanhakin mies kauneutta lisää.

    VastaaPoista
  37. Kellonajoista näkyy, että luulin puhuvani yksin.

    Mutta en väitä Iineksen tulkintaa vastaan, sillä noin voi tulkita.

    Mutta se ei ole sitä "pettämistä", josta täällä varoitellaan. Eller huru?

    VastaaPoista
  38. Iines - ehditkö jo järjestellä kommentit aiheen mukaan? Hienoa!

    VastaaPoista
  39. Saattaa olla liioittelua se yksi ihanista satuhäistä kertova juttu.

    Se kun morsian menetti hermonsa joidenkin häiden käytännön järjestelyjen pikkuongelmien vuoksi ja parahti tuskissaan: Näiden on pakko onnistua, kun uusia en pääse kokemaan ainakaan kahteen vuoteen!

    VastaaPoista
  40. Pettäminen on sen sopimuksen yksipuolista purkamista, että sinä tulet vain minun syliini ja minä sinun. Sinä ja minä jaamme sydäntemme sopukat toistemme kanssa eikä siihen kuvioon uloteta muita.

    En usko, että avoin suhde voi toimia.

    Ainakaan sellaisella ihmisellä, joka haluaa elää lähes symbioottisessa suhteessa.

    Tietenkin on olemassa ihmisiä, joille moni muu asia on tärkeämpi kuin läheisin.

    Jos minulla olisi lapsia, toivoisin että lasteni isä olisi minulle heitäkin tärkeämpi. (Mahdotonta?)

    Koska vanhempien suhde on lasten koti.

    VastaaPoista
  41. Tapsa, kysyt mitä pettäminen on.

    Sitä sopiikin miettiä, sillä kyseessä on iso filosofinen asia.

    Menemättä laajoille ulapoille tai siteeraamatta ketään ajattelen niin, että petos on toiselle valehteleminen tai asioitten salaaminen.

    Minusta sekin on petos, kun Johanna Korhonen ei vastannut puoliso-mies-kysymykseen Alma Median haastattelussa, vaan antoi haastattelijan ymmärtää, että mies on olemassa. Hänen olisi pitänyt sanoa, että minulla ei ole miestä vaan vaimo, huolimatta siitä, että kysymys oli tarpeeton. Avoimuus olisi ollut paikallaan, sillä tällöin olisi vältytty monilta mutkilta - syrjintä olisi ollut suoraa.

    Sitä en osaa sanoa, onko ihminen luonnostaan yksiavioinen, sillä jo varhaiskulttuureissa esiintyi myös polygamiaa. Eläinkunnassakin on kumpaakin lajia, pariuskollisuutta ja monirakkauitta, ja on lisäksi myös puolison syöntiä.

    Tapsa puhuu teintyttömäisestä romantiikasta. Tämänkin kyseenalaista. Me vanhemmat naiset olimme nuoruudesssamme ehkä romanttisia, mutta nykyiset teinixit ovat enemmän reality life -osastoa. Kundia vaihdetaan kuin entinen tyttö paitaa.

    VastaaPoista
  42. Minulla on aina ollut sellainen vahva ajatus, ettei toista ihmistä saa pettää. Tuo parisuhteiden pettäminen on vain yksi muoto pettämisestä, ehkä ei edes pahin.

    Silti usein olen pettänyt melkein kaikilla tavoin, niitä sitten itkenytkin. Joskus toivon että ne minua pettäneetkin joskus edes vähän katuisivat.

    Sellaista on elämä.

    On minuakin tosiaan petetty, ehkä enemmän kuin itse olen kyennyt.

    Yksi vanhempi romaanimies, joka ei ollut kirja, yritti kerran pokerilla katajanokan vikingin terminaalissa. Suostuin rahasta pelaamaan, kun halusin nähdä taktiikkansa. - Huono taktiikka, voitti jo ensimmäisen kierroksen, hermostui kun nauraen sanoin siihen lopettavani.

    VastaaPoista
  43. En minä mitään kommentteja ole järjestellyt, aiheen tai muunkaan mukaan. Näitä tulee nyt taas niin paljon, ettei perässä pysy.

    Ihan arkisesti sanottuna parisuhteessa pettäminen on tietenkin sänkyyn menemistä vieraan kanssa.

    En minäkään usko avoimiin suhteisiin, vaikka niitä lieneekin. En ainakaan siihen, että ne olisivat yhtään onnellisempia kuin suhteet, joissa on vain se pari. Parisuhde - miksi siinä tulisi olla kolme tai neljä?

    Olen joskus ajatellut niin, että avoimissa suhteissa voi joskus olla piilossa jonkinlainen alistussuhde. Toinen on manipuloitunut vakuuttumaan, että "toista ei voi sitoa", tai että "eihän pano ole kuin pano" tai että "suhteemme on niin vahva, että se vain vahvistuu, kun saa vapaasti toteuttaa satunnaismielitekoa" tai että "eihän rakkaus ole omistamista, ihmisen tulee saada toteuttaa itseään vapaasti".

    VastaaPoista
  44. Nyt minunkin täytyy tunnustaa, sillä taatusti luulette minun pitävän itseäni pyhimyksenä.

    Olen pettänyt suhteissani kyllä jonkun kerran, ja vieläpä niin, että petoskumppani on ollut tahollaan varattu, eli hänkin on pettänyt kumppaniaan. Tiedän kyllä siis, mistä on kyse, enkä ole siis sinisilmäinen.

    VastaaPoista
  45. Lisäys, nuo kaikki tapaukset sattuivat suhteiden murroskohtatilanteissa, ja esimerkiksi ex-aviomiestäni en koskaan pettänyt.

    VastaaPoista
  46. Pauli antoi joskus ihan hyvän neuvon elämään: ollaan ihmisiksi

    VastaaPoista
  47. Parisuhteessa on tietysti vain kaksi ihmistä, eli pari. Tai voihan siinä muksu pyöriä jaloissa. Mutta sen voi aina potkaista kauemmaksi jos alkaa nussituttaan.

    VastaaPoista
  48. En minunkaan saldoni ole ihan puhtaan pulmusen.

    Voiko vieraaseen sänkyyn edes eksyä muuta kuin murroskohdassa?

    Siis jos ei ole niin patologinen tapaus, että millään ei ole mitään väliä.

    Paitsi hetken nautinnolla.

    VastaaPoista
  49. Kun Jumalaa ei enää ole, en tiedä keneltä vääryyksiäni anteeksi pyytäisin, tai keneltä ne anteeksi saisin.

    Pyydänpä anteeksi Valtaojalta, jos se lupaa ensin pyytää anteeksi partaansa. Tai Enqvistilta, jos se pyytää anteeksi yleisaikakauslehtien yleisasiantuntijan virkaansa.

    Tony Halme jo aikanaan sanoi, ettei armahda, voi Helevetia!

    VastaaPoista
  50. Olen joskus tuumannut, että mitä ne anteeksipyynnötkin oikein ovat. Jonkinlaisia mantroja, joita hokemalla ulkoistetaan vastuu.

    Mitä jos vaan sanoisi, että olen tehnyt paskamaisen teon, olen siis huonompi kuin luulenkaan. Tämän kanssa kuitenkin eletään, näillä mennään.

    Tämä ei ollut sinulle Riku, vaan ennen kaikkea itselleni. Ihminen on vaan niin heikko ja heiveröinen maailman melskeissä, että parasta sopeutua siihen eikä anella mitään anteeksijuttuja.

    Jo lapsena muuten hämmästelin sitä anteeksipyytämisen asiaa, että miten yhden sanan sanominen voi muka muuttaa mitään. Vieläkin minusta anteeksipyyntö on hurskastelua eikä muuta mitään. Voihan toisenkin ihmisen radollisuuden hyväksyä sellaisenaan, vaikka ei tekoa hyväksyisi.

    VastaaPoista
  51. " ... Eläinkunnassakin on kumpaakin lajia, pariuskollisuutta ja monirakkautta, ja on lisäksi myös puolison syöntiä." ...

    Tämä on totta ja perusteltua. Eräät hämähäkkilajit (hämähäkit eivät ole hyönteisiä, muistathan Iines: hämähäkeillä on neljä jalkaparia, hyönteisillä kolme!), niin tota noin hämähäkkinaarat - eräät heistä, eivät kaikki - jotka ovat noin kolme kertaa kookkaampi kuin urokset) popsasevat sukupuoliyhdynnän jälkeen koiraan suihinsa. Lajin säilymisen kannalta se on hyvin järkevää. Mihin miestä muuhun tarvitaan kuin siittäjäksi? Ei mihinkään. Syödessään (leuat rouskuttaen) oman aviosiippansa naarashäkki saa parin päivän proteiiniannoksensa. Se lajin säilymisen kannalta on paljon, paljon tärkeämpää kuin se että koiraspuolisko siinä tsiikailisi että "mitähän tästä tulee".

    Sanoi mikis

    VastaaPoista
  52. Sanotaan, että sydämeen ei mahdu kuin yksi ämmä. Ei mahdu myöskään, kuin yksi mies.

    Kun on sitoutunut, luvannut rakastaa ja olla uskollinen, on sen niin myös oltava. Parisuhde on parisuhde, kolmas ei siihen sovi.

    On vastenmielistä ja vähän säälittävääkin edes kuulla jonkun kehuvan liittonsa avoimuutta. Rakkaus on semmoisesta kaukana.

    VastaaPoista
  53. Rukoilijasirkkakin syö usein koiraksen parittelun päätteeksi.

    Ilahduttaa muuten katsoa luontofilmeistä, kun monet lajit osoittavat hellyyttä kumppanilleen lemmiskelyn jälkeen, kun pöly on laskeutunut. Sekin on hauskaa, miten saumattomasti parit tekevät yhteistyötä poikasia ruokkiessaan. Isilinnut eivät paljon kaljalle poikkea ruuanhakureissuillaan. Tämä on tietysti romanttista höpötystä, mutta on se niin somaa.

    VastaaPoista
  54. Delilah,

    sinä sanot ääneen sen, mitä varmaan aika moni sisimmässään ajattelee.

    Vapaa rakkaus on minustakin jopa käsitteenä mahdoton, koska rakkaus ei voi olla vapaata, rakkaushan on antatautumista toiselle, toisen valtaan.

    Ei mikään, missä on useampi kuin yksi ihminen, voi olla vapaata. Ihmiset ovat aina erillisiä yksilöitä, heillä on erillisyydet, jotka eivät yhdy samuudeksi, jolla on sama vapaus. Toisen kanssa ei voi eikä tarvitse olla vapaa, sidokseton.

    VastaaPoista
  55. Eiköhän anteeksipyyntö sen "tämän kanssa nyt eletään" jälkeen ole osoitus siitä, että tajuaa tuottaneensa pahaa mieltä, pahoittelee sitä eikä jatkossa enää toimi niin.

    Ihan todella ei ole välttämättä tarkoittanut aiheuttaa toiselle pahaa mieltä eikä ole tullut ajatelleeksi sitä, että niin on käynyt. Jossakin asiassa - uskottomuuden nyt jokainen tietää satuttavaksi.

    Kristinuskon "Usko Jeesukseen niin saat syntisi anteeksi" -läppä ei oikein iske juuri sen tähden, että muka mitä tahansa voi tehdä kun vaan älyää nöyrtyä jälkikäteen sen puoleen, kuka antaa synnit anteeksi.

    Uudelleen ja uudelleen.

    Melkoista itsepetosta.

    VastaaPoista
  56. En moralisoi. Mutta ...

    Kun parisuhteessa on kaikki hyvin - niin että korvissa viuhuu - niin eihän siinä tule edes mieleen että pettäisi? Pettäminen tulee kuvioihin vasta sitten kun joku juttu on... no, vinksin vonksin. Silloin on ihan toisesta asiasta kyse kuin uskottomuudesta? Tai onko.

    Ps. Aikoinaan eräät koulukaverini syyttivät minua siitä että "iskin" heidän akkojaan? No en varmaan niin tehnyt. Mutta en minä sille mitään mahtanut että HE tulivat (ruumiillisesti) hinkkaamaan itseään minua vasten ja sanoivat että "lähdetäänkö meille?". Jos ihminen on yksin, ja pakkasta on vaikkapa -10 astetta, niin mielelläänhän sitä lähtee jonnekin. (Tai en minä teistä tiedä.)

    On oikeastaan noloa että en ole koskaan ketään iskenyt. Aina on joku ehtinyt ensin... ja sitten sitä herää ties miten kummallisesta paikasta, aamulla.

    mikis

    VastaaPoista
  57. Niin juuri pelleilyt, tai molopää pappi, eivät kelpaa jos on aitoa katumusta, eikä itselleen pysty anteeksi antamaan, kuten meillä luterilaisuuteen kasvaneilla saattaa olla tapana.

    VastaaPoista
  58. Sitäpaitsi ne hienot naisihmiset, jotka ovat joukkoomme hiljan liittyneet, voisivat oikeasti jonkun kommentin sanoa.

    Vaikka Laali, jonka juttuja mielellään lukee, bloginsakin merkitsin kirjanmerkkeihin.

    VastaaPoista
  59. " ...Jape on sinnikäs inttäjä, kun hän kokee tulleensa väärinkohdelluksi, mutta pohjimmiltaan hän on rehti mies." ...

    Minä en pysty olemaan enempää kuin avoin. Sen takia tuuletkin minun läpi menevät ja tulevat. (Mutta en minä siitä välitä.)

    VastaaPoista
  60. Noin minäkin anteeksipyynnön ajattelen. Sen funktio on ilmoittaa, että tietää tehneensä väärin toiselle. Ellei sitä kuulu, minä ainakin arvelen, että toinen ei edes tajua tehneensä väärin. - Tässä funktiossa anteeksipyyntö on mielekäs.

    Eri asia vain, jos aina arvelee anteeksipyynnön kuittaavan pahat tekonsa, kerta kerrran jälkeen. Katumus on ihan hyvä asia, mutta ellei siitä mitään opi, asiat eivät kai ole kunnossa.

    VastaaPoista
  61. Ei kait sen anteeksipyynnön tehtävä ole, että saisi leilin tyhjäksi, jotta sen uudestaan voisi täyttää.

    VastaaPoista
  62. Ei olekaan, Riku, vaan olen törmännyt tapaukseen, jossa tehdään kerta kerran jälkeen sama ilkeys toiselle ja oletetaan, että sanomalla anteeksi kaikki on taas ok.

    VastaaPoista
  63. Anteeksi!

    (ei vaan, se oli vitsaus eikun vitsi)

    VastaaPoista
  64. Nytkö tämä keskustelu jo loppui, MUTTA ÄITI, minä en halua vielä nukkumaan!

    VastaaPoista
  65. Kuulehan Rikunen, kun monilla on edessä ankea maanantai ja hyvinkin aikainen aamuherätys, monenlaista touhua.

    Mutta siis, minä tykkäsin tehdä tätä nyt päättyvää Tuomiosarjaa, ja nyt mietin, käynnistääkö jokin muu sarja, vaikka Ruususarja hyville uutisille. Toisaalta satiirinen ote on hauskaa, ei kehuskelu.

    VastaaPoista
  66. Nämä päivittäiset ovat kuitenkin olleet piristävä asia, vaikkakaan aina en oikein ole ehtinyt mukaan.- Mikä ei sekään ole välttämättä huono juttu.

    VastaaPoista
  67. Kuunkuiske: "... vanhempien suhde on lasten koti."

    Isänä ja aviomiehenä sanon, että tuo oivallus on helmi.

    Juuri noin se on. Ei lapsi kaipaa tavaraa tai virikkeitä tai merkkiasuja tai leluja, vaan häntä - ja toisiaan - rakastavat vanhemmat.

    Ilman niitä kaikki muu on turhaa.

    VastaaPoista
  68. No, tulikohan tuossa Kuunkuiskeen oivalluksen kehumisessa syyllistettyä yksinhuoltajat - ei ollut tarkoitus. Eikä se ole tietysti tottakaan.

    Sanotaan nyt vaikka niin, että normaaliperheessä, jossa on isä ja äiti, lasten koti on vanhempien suhde.

    Jos suhde on jotenkin puutteellinen, lapsi kärsii "jonkin" puutetta. Usein loppuelämänsä.

    VastaaPoista
  69. Lapsi rakastaa ja puolustaa ns. huonoakin vanhempaa, ja haluaa olla hänen kanssaan, ei mennä suojaan mihinkään sijaiskotiin.

    Siksi onkin surullista, jos ja kun lapsia huostaanotetaan. Toki se on välttämätöntäkin, mutta joskus voisi olla parempi, jos vanhempia tuettaisiin kotona ja perhettä ei tarvitsisi hajottaa. Olen lukenut, että nykyään huostaanottoa tarjotaan perheille hämmästyttävän usein.

    En kokenut, Tapsa, kommenttiasi yksinhuoltajia syyllistävänä, sillä tottakai ehjä rakastava perhe on lapselle paras vaihtoehto. Ei niin, etteikö yksikin rakastava vanhempi riittäisi.

    VastaaPoista
  70. Minä olen lastekodissakin murrosikäisenä kuusitoista vuotiaana ollut, vaikeaa oli näytteleminen kun joutui koulua toisesta suunnasta lähestymään, etteivät muut lapsenperkeleet olisi saaneet tietää.

    VastaaPoista
  71. Vastakohtanahan - siis jos et tiedä mistä skriivaisit - olisi että sinä voisit välillä kehua vaikka... mitäs nyt tulis mieleen... vaikka maskuliineja? Ällistyttäisit meidät kaikki sanattomaksi. (Tai tästä teemasta saattaisi syntyä riitelyä.) Puhu mieluummin mitä kirjoja hyllyssäsi on, esittele itsesi.

    Kirjat, Kirjat!

    Nimimerkki:
    lukijasi kolmen vuoden takaa. (Mutta ihailijasi jo ennen sitä, tietämättään.)

    VastaaPoista
  72. Arki yksinhuoltajana on välillä raskasta. Tiedän. Eikä sitä ensimmäisenä, eikä viimeisenä, oljenkortena halua olla tekemisissä lastensuojeluviranomaisten kanssa. (Minulla ei ole muita pahoja kokemuksia heistä.)

    VastaaPoista
  73. tarkoitin: " minulla ei ole kuin pahoja kokemuksia heistä".

    VastaaPoista
  74. Voi sinua Riemuli. Kaikenlaista turhaa häpeää lapsi sisällään kantaa, vaikka on itse viaton ympärillään oleviin sirpaleisiin.

    Lapsenperkeleet osaavat olla julmia, vaikka usein ehkä eivät niin ilkeitä, vaan enemmän suoria tokaisijoita. Minuakin joskus hävetti, kun opettaja kulki talomme ohi. Talo oli vähän vino.

    VastaaPoista
  75. Anonyymi,

    itsestänihän minä aina puhun, mutta kirjakeskustelut koen jostain syystä vähän leuhkiksi, kyldyyriksi. En tiedä miksi, vaikka luen paljon ja lainaan ja ostan koko ajan kirjoja. Mutta kiitos vinkistä, pannaan korvan taakse ja tuumataan.

    PS Minun isäni oli tunnetu siitä, että hän tuumaili aina kauheasti, piti tuumaustunteja. Pani kynän korvan taakse ja mietti. Taisi nukkua salaa silmät auki.

    VastaaPoista
  76. Minä kuitenkin ehkä ja kaikkinensa olen aika vahva, turpaan tulee niille jotka vastaan yrittää, mutta tiedossani on monta jotka eivät selviytyneet.

    Pää pipi tai rappiolla muuten.

    VastaaPoista
  77. Olet selvästi vahva, ja mikä tärkeintä, positiivinen ihminen, jolla on vahva huumorin ja satiirin taju. Ei semmoisen ihmisen pää eikä sydän ole pipi, mutta rappiolla voit kyllä vähän olla, jos niin tahdot.

    VastaaPoista
  78. En minä sitäkään ole, kaikenlaista boheemisuutta liioittelen. Oikesti olen elänyt hyvin tiukasti kaikkinaisten sääntöjen mukaan, kapinointikin on jäänyt vain näiden turhankin rehvakkaiden kirjotusten varaan.

    Keskustapuolue on silti minusta saatanasta kotoisin.

    VastaaPoista
  79. Joskus olen miettinyt, mahtaako joku lukija tai kommentoija olla keskustalainen, kun olen selvin sanoin ilmaissut kyrsiväni kyseistä puoluetta, lähinnä ikävien sukulaisten, maapaavojen, vuoksi. On tullut läheltä seurattua sitä penninrakkautta ja lypsytaitoja.

    VastaaPoista
  80. Kepuleissa epäilemättä on runsaasti masokisteja ja muita pervers-seksuaaleja, jotka nautintonsa saavat, kun heistä totuuksia puhutaan.

    VastaaPoista
  81. "... PS Minun isäni oli tunnetu siitä, että hän tuumaili aina kauheasti, piti tuumaustunteja. Pani kynän korvan taakse ja mietti. Taisi nukkua salaa silmät auki." ...

    Oliko isäsi mahdollisesti Sammakkojen sukua? Siis aivan kaikella hellyydellä käsitettynä? En osaa sanoa tätä nyt tämän nätimmin. Tuntuu vain että isältäsi, joka oli alkoholisti, olet perinyt halun katsoa asioita vastavaloon, se on upea piirre (kenessä tahansa).

    Ps. Toivottavasti tätä ei kukaan käsitä nuoleskeluksi? Vaikka mielellänihän minä... no niin, takaisin asialinjalle!

    VastaaPoista
  82. Seitsemäs käsky ko. olevassa tarkoituksessa on, tosi, tosi syyllistävä. Se johtaa vääjäämättä myös kuudennen, kahdeksannen, yhdeksännen ja ja kymmenennen käskyn rikkomiseen.

    Hyve-eettisesti voidaan ajatella että pelkkä motivaatio hyveen ylläpitämiseksi ja kasvattamisesksi ei yksin riitä vaaan kokemuksella (paheella) saavutetaan kohtuullinen ja tasapainoinen reflektio (uusi näkökulma).

    On lohdullista huomata että jos järkeilyn ja tiedon luoma "polku" näyttää hyveellisen viattomalta, niin paheet tekevät meistä oman raadollisen elämämme ymmärtäjiä.


    Minä taidan kyllä pitäytyä klassisissa hyveissä; käytännöllinen viisaus, rohkeus, oikeamielisyys ja kohtuullisuus.

    VastaaPoista
  83. Anonyymi,

    jos puhutaan pettämisestä, niin eihän sen pettämisen määrä ole se ydinkysymys. Yksi kerta on kaikki.

    Tuo puheesi "paheella" saavutetusta uudesta näkökulmasta vaikuttaa aika julmalta. Ihan kuin narsistin puhetta: minun kuuluu saada kokea, jotta sitten tiedän.

    Muuten en ole osannut ajatellakaan kristillisiä käskyjä tässä yhteydessä, vaan olen lähestynyt asiaa petetyn näkökulmasta. Hänestä tässä on kyse, ei pettäjästä.

    VastaaPoista
  84. Anonyymi, ylempi,

    kai minä tulen paljossa isääni, tosin olen saanut äidin kohtuullisen reippaat maalaisgeenit tasoitukseksi isän herkkyyteen.

    Mutta siis, minäkin tuumailen mielelläni kiireettömästi, ei ole tarvetta siirtyä koko ajan eteenpäin eikä kiirehtiä minnekään.

    VastaaPoista
  85. Pettämisen ettisestä dilemmastaa voisi ottaa esille vaikka nettiseksin tai "viettelyn", tahattoman tai tahallisen.

    Hyve etiikasta ei voi puhua ilman paheita. Jätit tietenkin huomioimatta niiden "oikean" merkityksen. Kuten ensimmäisessä "tuomiossa" toteat: "joka aiheuttaa minussa raivoa, kuvotusta, surua, inhoa tai muuten vain halua oikaista asia."

    "Ei se meidän syy oo", "Sinun lapsesi eivät ole sinun", "Korvamerkit", "Vieraslajit", "Segregaatio", "Nenänleikkaajat" ja "Kultaryöstöt" ovat mitä suuremmassa määrin eettisiä ja moraalisia kannanottoja.

    Kristillisen etiikan perusarvot, kymmenen käskyä, on perusarvoja kolmasosalle maailman väestöä, ne ovat aina läsnä, ajattelimme tai emme. En ymmärrä mihin muuhun kuin 6. käskyn perusolettamukseen ehdoton uskollisuus viimekädessä perustuu.

    Ajatukseni oli saattaa keskustelun alaiseksi se, että "hyveellisyytesi" on saanut uuden näkökulman, paheiden omakohtaisen tunnistamisen (tunnustamisen).

    VastaaPoista
  86. Anonyymi,

    kielesi on niin hienoa, etten taida sitä vieläkään ymmärtää. Sinä olet nähtävästi se, jolla on taipumus abstraktiin ajatteluun ja siis asioiden koontiin ja yläkäsitteillä operointiin. Kun vielä nimeät tarkoitteitasi vierassanoilla, tekstiäsi saa pohtia.

    Tuosta uskollisuuden perustasta olen eri mieltä, sikäli kuin tekstin ymmärsin. Minusta sosiaalisesti terveesti kehittyneeseen ihmiseen on rakentunut sisäinen eettisyys, joka ei tule ulkoapäin käskyistä. Puhuisin omastatunnosta, joka ei ole kristillinen käsite, vaaan uskonnon omima käsite.

    Omatunto nojaa haluun olla loukkaamatta toisten tunteita, joista tässä on kyse; kyse ei ole käskyjen noudattamishalusta.

    VastaaPoista
  87. Asiahan ei minulle kuulu, mutta puutunpa Sivistyneen Anonyymin ja Iines-emännän keskusteluun, lähinnä siksi ettemme mielestäni ole kyenneet tunkeutumaan "pettämisessä" pintaa syvemmälle.

    Kommentit ovat toki olleet oikeita ja sinänsä syvällisiäkin, mutta ei voi välttyä ajatukselta, ettei asiaa todella pohdittu puolueettomasti, vaan kanta oli heti selvä: kaikki vastustivat.

    Kuka jyrkemmin, kuka sofistikoidummin, mutta puoli oli vankasti valittu, tuomio tehty, nyt keksittiin vain sille perusteluja.

    Olisin mielelläni kuullut juuri tähän asiaan myös Charin kommentin! Mihin olet kadonnut?

    Yritänpä tökätä nyt sormeni nyt yhteen oleelliseen kohtaan:

    Iines: "Muuten en ole osannut ajatellakaan kristillisiä käskyjä tässä yhteydessä, vaan olen lähestynyt asiaa petetyn näkökulmasta. Hänestä tässä on kyse, ei pettäjästä."

    Entäpä jos petetty ei tiedä mitään?

    VastaaPoista
  88. Tapsa, olen samaa mieltä, että pettämisen filosofiaa ei ole vielä käsitelty.

    Filosofiaan viittasinkin alussa, sillä pettäminen ei ole matemaattisesti määriteltävä tapahtuma, se ei ole leima, joka lyödään automaattisesti aina kun sama teko toteutuu jossain.

    Voidaan kysyä lukuisia tämäntyylisiä kysymyksiä: Onko se pettämistä, josa sairaan puoliso hakee muualta lempeä, mutta huolehtii silti rakkaudella sairaasta puolisostaan?

    Tao onko se pettämistä, että puolisoilla on erilaiset seksuaaliset tarpeet, ja tämä johtaa sitten tyydyttymiseen muualla.

    Näihin liittyy olennaisesti salaus ja jälkien peittely, se että puoliso ei tiedä. Usein tämä selitetään sillä, että puolisolle ei haluta tuottaa tuskaa. Harvoin sitä selitetään sillä, että itse ei halua jäädä kiinni.

    Minusta pettäminen ei riipu siitä, tietääkö petetty asian. Petos on petos, ja puu kaatuu rytisten, vaikkei kukaan kuule sen ääntä. Aina on sitä paitsi joku, joka näkee salaparin, ja ennen pitkää petettykin tietää. Salaaminen onnistuu harvalta, harvan pokka pitää pitkään sillä tavalla, että puoliso ei huomaisi merkkejä pettämisestä. Itseään ja liittoaan suojatakaseen puoliso voi tietenkin tekeytyä näkemättömäksi ja elää pitkäänkin kulisseissa, joskus koko elämän.

    VastaaPoista
  89. Helmi "vanhempien parisuhde on lapsen koti" ei ole oma oivallukseni, mutta komppaan sitä silti!

    Niin Tapsa, kuuluiko pettäminen kääntää niin päin että se onkin hieno juttu, suorastaan parisuhteen piristys ja tapa tuoda uusia kikkoja omaankin makkariin!

    Pointti on juuri se, että kun toinen ei tiedä. Jos toinen puolisko on esim. sairauden tähden pitkäaikaiskyvytön tai -haluton / haluaa seksiä viisi kertaa harvemmin kuin toinen tai jotakin muuta vastaavaa, on vähintään harkinnan paikka, että sopiiko toisen lähteä lämmittelemään muualle.

    Se ei olekaan sitten enää pettämistä, jos asia on molempien osapuolten tiedossa.

    Luultavasti eniten uskottomuudessa ei loukkaa itse seksi vaan se kaikki muu.

    Seksi saa (joskus) näkemään tähtiä, mutta kaikkein intiimeintä on sen jälkeen. Kun hengitys on tasaantunut ja kietoudutaan toinen toisensa ympärille ja puhutaan ne syvimmät asiat, joihin tilanteen paljaus kutsuu. Ollaan ehkä tippa linssissä, läheisyydestä ja onnesta.

    Ja sitten se rontti menee ja haksahtaa jonkun toisen sänkyyn.

    Petetty osapuoli kokee kaikelta yhteiseltä vedetyn maton alta.

    VastaaPoista
  90. "Seksi saa (joskus) näkemään tähtiä, mutta kaikkein intiimeintä on sen jälkeen. Kun hengitys on tasaantunut ja kietoudutaan toinen toisensa ympärille ja puhutaan ne syvimmät asiat, joihin tilanteen paljaus kutsuu. Ollaan ehkä tippa linssissä, läheisyydestä ja onnesta.

    Ja sitten se rontti menee ja haksahtaa jonkun toisen sänkyyn.
    "

    Amen tälle. Tässä on tavoitettu se tunneskaala, joka kai useimmilla rakastavilla ihmisillä läheisessä parisuhteessa on. Ei siihen kolmatta mahdu. Se kolmas voi rikkoa maailmoja.

    VastaaPoista
  91. Tiedän, mistä te keskustelette. Hyvin vaikeasta filosofisesta asiasta.

    Aikuisethan tekevät toisilleen mitä he kuvittelevat että heidän pitää tehdä. Tähän on vaikea ottaa jyrkkää kantaa... Mutta lasten suhteen olen ehdoton.

    Kun kerran käräytin Saagan siitä että hän oli tehnyt jotain luvatonta - ankarasti kieltämääni - ja kun kuulustelin häntä, hän tuijotti minua takaisin isoilla silmillään ja sanoi "isä, älä ole mulle paha". Kun en sanonut mitään ei hänkään lakannut tuijottamasta minua. "Et olis", hän sanoi viimein. Kun edelleen olin vaiti hän sanoi "Isä, kiltti"...

    Silloin käsitin miltä pettäminen tuntuu (siltä toisesta), jos pettäisi.

    mikis

    VastaaPoista
  92. Joopa joo - tuota juuri tarkoitinkin, kun sanoin että tällainen keskustelu lipsahtaa niin helposti romanttisen höpsettylyn puolelle.

    Onhan se ihanaa, se romanttinen höpsöttely, en sitä kiellä - mutta ei se sivua mitenkään sitä kysymystäni, että mitä "pettäminen" itse asiassa on.

    KK: "...kuuluiko pettäminen kääntää niin päin että se onkin hieno juttu, suorastaan parisuhteen piristys..."

    Tätä tarkoitin, kun sanoin että vastaus on jo valmiina. "Pettäminen" pitää tuomita ja helpostihan se käykin. Minäkin tuomitsen! Eikä se aina ole "rontti", voi se olla "vosukin".

    Siitä huolimatta emme ole yhtään lähempänä asian ydintä.

    Helismaan sanoin, miksi "ihminen pettää vain"?

    VastaaPoista
  93. Kommentoin siis Mikiksen yli.

    VastaaPoista
  94. Mutta kun pettäminen liittyy aina tunteisiin, sitä ei voi eristää irti niistä ja ihmisten välisistä suhteista. Siihen liittyvät sanat syvä pettymys, luottamuksen särkyminen, pohjan romahtaminen elämältä, sanan syöminen, sopimusten ja tunnesiteiden raju yksipuolinen rikkominen, usein salaa. Jos liitossa on vikaa, ei se pettämällä korjaannu, eikä muuten taatusti silläkään, että luvan kera mennään vieraisiin.

    Vastaapa nyt itse, Tapsa, mitä sinun mielestäsi sitten pettäminen on, kun keskustelussa on esitetty aivan järkeviä ja asiallisia selityksiä, ja ne eivät kelpaa. Ja mitä on sellainen pettäminen, jota ei tekona pidä tuomita? Ota huomioon keskustelussa jo esitetyt määritelmät.

    VastaaPoista
  95. Jos avioliitossa elävistä miehistä 40 % käy vieraissa, ja aviovaimoista vain 1 %, niin käykö ne neljäkymmentä ukkoa sen yhden akan kimpussa koko ajan?

    Luulisi väsyttävän, sitä joka on alempana.

    VastaaPoista
  96. Luulisin, että aika moni aviomies hakee vapaita naisia rakastajattarikseen.

    Mistäs kummasta nuo prosenttiluvut sait? Luulisin, että naisten osuus on suurempi.

    VastaaPoista
  97. Jos minulla olisi vastaus valmiina, niin olisin sen jo lyönyt tiskiin ankarasti myhäillen. Mutta kun ei ole.

    Iines: "...pettäminen liittyy aina tunteisiin..."

    Minulla on kuitenkin "pettämätön tunne" (siitäs sait), että kyseessä on jokin syvempi, ihmisen alkukantaisiin vaistoihin liittyvä asia, jota emme edes osaa selittää itsellemme - se vain on.

    Siksi selitämme sitä uskonnollisin, psykologisin ja metafyysisin termein, vaikka vastaus ehkä löytyy raa'asta lisääntymisvietistä.

    Rukoilijasirkka syö rakkaan puolisonsa aktin päätteeksi, ettei se rontti vain kipaisisi rukoilemaan muilta pesää - siis sijaa - ja ihmissirkka pelkää kuollakseen oman kuhnurinsa syövän sanansa.

    Järkihän tässä pettää... Olkoon nyt tältä erää.

    VastaaPoista
  98. Tapsa,

    juuri olin lukevinani, että rukoilijasirkka syö puolisonsa proteiinipitoisen aterian takia.

    Kun kerran koirasta ei tarvita muuhun kuin siittämiseen, luonto on järjestänyt niin, että muutamat hyönteiset käyttävät turhakkeen luonnon jatkuvuuden eli itsensä hyväksi. Näin saavat tulevat munatkin lisää vahvistusta.

    VastaaPoista
  99. Lisään vielä - tuo viittauksesi ihmisen alkukantaisiin vaistoihin on hyvä. Ihminen hakee ensisijaisesti turvaa, toissijaisesti hekumaa, joka kukkii tutuissa oloissa. Tähän ehkä pohjaa ikiaikainen kumppanin omistamisenhalukin.

    VastaaPoista
  100. Tapsa,

    onko pettäminen pettämistä jos autiossa metsässä vain yksi puu kaatuu? Tms.

    Kyselit perääni, ja ikävä kyllä aivan aiheesta: olen ollut Toinen Nainen. Ensin vahingossa, ja sitten tieten tahtoen, ja yksiavioista suhdetta odotellen.

    Lyhyesti sanoisin niin, että osa meistä, ja varsinkin "vapaan rakkauden"-sukupolvi, osaaavat oikeasti erottaa useinkin seksin tunteista; ts. voi rakastaa yhtä, ja maata välillä toisen kanssa.

    Minä taidan olla toivottoman vanhanaikainen; en ole toistaiseksi pystynyt jakamaan miehiäni.

    Rehellisyyden nimissä: kaikki naiset eivät ole niin pikkuporvarillisia kuin minä; omaankin ystävä/lähipiiriinkin kuuluu paljon hyviä naisia, jotka suhtautuvat seksiinkin avarakatseisemmin kuin minä. :)

    VastaaPoista