10.2.2011

Tuomio 4: Vieraslajit


Tänään täällä tuomitaan vieraslajit.

Kansallisen vieraslajistrategian valmisteluhan on nimittäin
lehtitietojen mukaan loppusuoralla. Ennen strategian viimeistelyä maa- ja metsätalousministeriö aikoo pyytää kansalaisilta palautetta ehdotetuista torjuntatoimenpiteistä. Minullakin on jotakin keinontynkää jo mietittynä, jos kysely tänne asti ulottuu.

Vieraslajithan ovat ihmisen vanavedessä uusiin paikkoihin levinneitä röyhkeitä eliölajeja, kuten puutarhakasveja, joista mainittakoon vaikka jättipalsami, tuo siemeniään kaikkialle linkoava siitosautomaatti tai jättiläisukonputki, joka on suomalaisia putkia huomattavastikin kookkaampi ja jopa uhkaa nitistää alleen heiveröiset suomalaisversiot. Vieraslajeja ovat myös jotkin riistaeläimet, vesieliöt tai tuholaiset. Osa vieraslajeista on kiintiöity Suomeen tarkoituksella, kuten vaikkapa puronieriä Pohjois-Amerikasta vapaa-ajankalastusta varten.

Vieraslaji on voinut kulkeutua uudelle alueelle myös tahattomasti, kuten Itämereen laivojen mukana tullut merirokko tai Amerikoista tänne asti uinut kampamaneetti. Uudessa elinympäristössään nämä vieraat lajit voivat aiheuttaa monenlaista haittaa ja alkavat herkästi muuntaa lähiympäristöään itselleen sopivaksi. Ne voivat näin vaikeuttaa alkuperäisten lajien selviytymistä ja levittää epämääräisiä tauteja.

Norjassa sen sijaan vieraslajeja ei päästetä niin vain sujahtamaan maan oman tervettä pohjaa valtaamaan, sillä kaikkien Norjaan tulevien vieraslajien pitää suunnitelman mukaan nähdä filmi yksineuvoisista olioista. Norjan vieraslajivirasto on jo tilannut esittelyfilmin, joka on määrä kääntää 13 lajin värähtelykielelle, ja se on pakko katsoa, jos tahtoo maahan. Virasto haluaa näin hälventää vieraslajien mahdollisia ennakkoluuloja yksineuvoisia kohtaan. Muutoin sopii kyllä tulla.

"Haluamme esittää yksineuvoisuuden normaalina ja hyväksyttynä. Se on hyväksyttävä, jos haluaa juurtua Norjaan", sanoo filmin ohjaaja Mari Finnestad. - Helppohan Finnestadin on puhua. Kovin moni vieraslaji ei hevillä juurru kiviseen ja vuonoiseen pohjoiseen maahan. Suomihan niitten parasiittien paratiisi on.

(Maalaus Marc Chagall)

60 kommenttia:

  1. Villikaniineja on ollut jo keisari Augustuksen aikana jolloin niitä hävitettiin säännöllisin väliajoin. Australiassakin jo 1900 -luvun alussa. Etelä-Amerikasta kotoisin oleva, kirppujen ja hyttysten välityksellä leviävä myksoomavirus, on tehokas villikaniinikannan säätelijä. Kannan kemiallinen säätely on nähty liiaksi eettisenä kysymyksenä.

    Jos sama "predaatio" toimii ihmisyhteisössä niin miksikäpä ei eliöyhteisöissä. Huima innovaatio kasvin uusiokäytöstä on tehty Perussa. Kasvuylijäämää on hyödynnetty mullan parannusaineena ja coca-colan terästeenä. Jotkut huimimmat putkimiehet käyttävät sitä "riveenä".

    VastaaPoista
  2. Norjalaiset ovat karskia porukkaa. Jos vaikka poliisi pysäyttää norjalaisen ylinopeudesta tämä karjaisee, että "painu sinä koppalakki helvettiin" ja kaasuttaa näkymättömiin. Näin kovia ovat norjalaiset. Viime sodassakin ne tekivät minuuttitolkulla vastarintaa, kun maata miehitettiin.

    Tämä yksineuvoisleffa on saanut alkunsa "ei kampamaneeteille"-liikkeestä, joka ei halua, että viittä tai kymmentäkin kumppania etuveitikkaan bylsivä ruttoeläin pääsisi suurin joukoin kiinnittymään vuonojen graniitiperustoihin. Norjalaiset haluavat kaikkien maneettien hoitavan lisääntymisjutut b-rapun kautta, jolloin vieraslajien populaatio tottavie pysyy asoissa.

    VastaaPoista
  3. Helsingin citykanit ovat minulle käsittämätön ilmiö. Ei niin, etten ymmärtäisi ilmiötä, ja sen syntytapaa.

    Lähinnä ihmettelen sitä, että kun valokuvausinnossani haluaisin kuvata jäniksiä, näen niitä täällä maalla liikkuessani hyvin harvoin, kameraan ei ole ehtinyt jänis kuin kolme eri kertaa. Lapsi joka asuu pääkaupunkiseudulla, näkee niitä ehtimiseen. Ja nythän niitä kai syötetään mm. Korkeasaaren villieläimille. Jokseenkin julmaa pyytää ensinnäkin villipetoja vankeuteen ja sitten vielä citykaneja niiden ruoaksi. Kornia.

    Mikähän kasvi tuossa Perun innovaatiotapauksessa on kyseeessä? Ensin ajattelin, että hamppu. Vaan en kyllä tiedä. Riveenä (rivee?) tarkoittaa ilmeisesti rakennusten tilkenauhana.

    VastaaPoista
  4. Eikös tämä mainosten Kjartan Åttå-lonkero olekin karski norjalainen?

    Jospa ne ovat enemmässä määrinkin siellä yksineuvoisia, ja haluavat vain varmistaa kampamaneettien asenteet.

    VastaaPoista
  5. Iines hei! Kyllä Kjartan on tosiaan Åttå-juoman mannekiini. Mainoksen kielsi sittemmin suomen "Ei kampamaneeteille"-liike, joka pelkäsi tartuntaa. No, whatever.

    Kuulin, että Kjartan esiintyy siinä maneettielokuvassa pääosassa. Leffan harjoituspätkiä löytyy mm. täältä: http://www.youtube.com/watch?v=x93JvaGsP64

    Kaikille lisääntymishaluisille maneeteille ja norjalaisillekin Kjartan on säveltänyt ja esittänyt oman laulun "Pumpa mig." Se soi norjalaiselokuvan taustalla. Biisi löytyy ihan googlettamalla. Mahtavaa musiikkia.

    Niitä citykaneja olen itsekin ihmetellyt. Meidän kulmilla näkee kyllä silloin tällöin niiden jälkiä, mutta itse kaneja ei. Mutta auta armias kun nousee junasta Helsingin rautatieasemalla! Hyvä että läpi pääsee. Sitä en tiennytkään, että niillä ruokitaan leijonia. Vähän sama systeemi kuin ennen Roomassa vai? Siellähän citykanit syötettiin leijonille Colosseumin ruokintapaikassa.

    VastaaPoista
  6. Tämä oli kyllä turhaa, tämä ÅttÅ-mainoksen kielto. Hassuinta on, että sen takana taisivat olla åtåt itse. Muistetaan nyt siis jatkossa, että erilaisille ei sovi nauraa, normaaleille vaan saa nauraa.

    Kehareillekaan ei yhteen aikaan saanut nauraa, kunnes eräs heistä tahtoi, että heillekin naurettaisiin, jotta tuntisivat, ettei heitä nyt kaikessa syrjittäisi.

    VastaaPoista
  7. Tuota... nyt meidän kaikkien pitäisi sitten tulla jotenkin niinku kaapista, niinku. Siis meinaan, että saako Iinekselle nauraa, tai Valtolle tai Tapsalle, Kuunkuiskaajalle, Charille, Pikkuliisulle Anonyymille tai Mikikselle? Tai minulle?
    Iines antoi luvan nauraa normaaleille. Mutta onko tässä porukassa yhtään normaalia? Nythän on muotia olla jotenkin seko. Tai jos ei muuta keksitä niin laitetaan niitä nauloja pippelin läpi.Ja on niitä laitettu läpi alahuulienkin, olen nähnyt kuvia!

    Oikein nauratti kun ajattelin niiden perhe-elämää. Mahtaa sinä aika kilkatus käydä iltaisin kun lapset on saatu nukkumaan.

    No, minä ainakin pyrin olemaan niin normaali kuin mahdollista, että naurakaa pois.

    Mutta mitä hiton porukkaa ovat keharit? En ole ikinä kuullutkaan. Ja jos sanonta "hiton porukkaa" loukkasi niin anteex jo etukäteen. Varmaan ootte vitun ihquja.

    VastaaPoista
  8. Van V,

    se oli kuivan satiirinen lausahdus, tietenkin.

    Saa minulle nauraa, mutta ilkeämielisestä ivaamisesta pahoitan mieleni, eikä se ole valintakysymys, vaan tunnekysymys - en osaa laskelmoida, mikä on älykkään fiksua toimintaa, mikä typerää.

    Uskon muuten, että useimmat jopa tykkäävät, kun heistä lasketaan leikkiä, jos nyt lähdetään siitä, että leikki on selkeästi leikinlaskua ja hutkintaa, jossa ei pureta omia kaunoja tai kateuksia.

    Pillkaa ja ivaahan ei tarvitse kuin valtaapitävien sietää. Heitäkään ei sydämensivistynyt pilkkaa, vaan vain heidän tekojaan.

    VastaaPoista
  9. Keharit ovat kehitysvammaisia. Moni heistä käyttää itse tätä nimitystä.

    Olen ennenkin kertonut muinaisesta Sisko ja sen veli -televisiosarjasta, jossa esiintyi kehitysvammainen tuon siskon deittinä. Ihmiset nauroivat tätä ja Tuija Ernamoa makeasti, ja jotkut moralistit suuttuivat ja sanoivat, että kehitysvammaisia ei saa nauraa.

    No, tämä kehitysvammainen sitten itse antoi lehtiin lausunnon, että kyllä saa, nauru on toivottavaa, koska keharit eivät halua, että heitä jotenkin hyssytetään ja varotaan. He haluavat samanlaista kohtelua, siis myös huonoa, kuin terveetkin.

    Minusta tämä oli hieno lausunto ja veti housut alas monelta muka-hyvältä ihmiseltä.

    VastaaPoista
  10. Jaha, että keharit ovat kehitysvammaisia. Heillä tosiaan on huumorintajua, olen huomannut.

    Vanha äitimuorini hämmästyi aika tavalla taannoin (kauan sitten), kun eräs lapsistani oli käynyt rippikoulun ja selitti tohkeissaan, että "meidän piti mennä niiden helvetin uskiksien kaa jumikseen." Äiti soitti minulle ja kysyi varovasti, olenko tietoinen siitä, että tyttäreni kulkee helvetin enkeleiden kanssa jossain jumiksissa. Sanoin, että se nyt kuuluu tuohon ikävaiheeseen, eikä kannata olla huolissaan.

    Tavan takaa törmään nykyisin sanontoihin, artistien nimiin ym. joista minulla ei ole harmainta aavistusta. Kerran, sydämistyttyään siihen, etten tuntenut tyttäreni rock-idolia hän sanoi, että sä oot kuule vähän sellanen inva-isi.
    Siitä sukeutui mielenkiintoinen keskustelu ja havaitsimme, että inva-etuliite on melkoisessa käytössä. On invataksia ja invapaikkaa ja invavessaa. Inva on siis yhtä asiallinen ilmaisu kuin kukko tai moottoripyörä.
    Mutta silti: "inva-isi..."

    VastaaPoista
  11. Tuo "rive"/ hamppu -juttu on tietenkin hevosmiesten tietotoimiston tuotosta, mutta kokalehden käyttö mullanparannusaineena oli kyllä ajankohtaistoimituksen uutistuotetta.

    VastaaPoista
  12. Jo pitkäänhän Amerikan Yhdysvalloissa, tuossa kiintiöiden ihmemaassa, on ollut edityksellisimmissä tv-sarjoissa neekeri-, latino- ja homo-kiintiöiden lisäksi keharikiintiöt.

    Suomenkin teeveetarjontaa nauttiessaan voisi kuvitella, ellei tietäisi, että maamme merkittävintä urheilua on vammaissellainen ja merkittävintä kulttuuria on keharisellainen.

    Norjalaiset ovat neroja, kuten van Vee viittasikin.

    Olkaamme vieläkin nerompia: alkakaamme vaatia, että meidän kotoperäisten lajiemme suojelemiseksi maahamme saa ottaa vain poikkeavia.

    (Molemmat merkitykset sallittuja.)

    Mutta näkisin täällä mielihyvin mm. homomuslimeja ja lesboburkhalaisia.

    Tätä ehdotustani ei kai kukaan voi vastustaa, koska siinähän voittaisivat kaikki. Suojelisimme heikoimmista heikoimpia, ehkäisisimme rasismia, vähentäisimme väkisinmakuita.

    Tai lisään: ehdotustani ei voi vastustaa järkisyillä. Saa toki yrittää.

    VastaaPoista
  13. Minkä päivämäärän jälkeen muuttaneet tulkitaan vieraslajeiksi? Kun ihmisen mukana ja nyt ilmastonmuutoksenkin mukana on tullut ja tulee uusia lajeja kaiken aikaa? Ovatko ns. rautakauden ilmaisijakasvit vieraslajeja? Entä ns. painolastikasvit?
    Viisastelen, heh, joo, siinä missä norjalaisetkin. Mutta esim. lupiinien vainoamisen sijasta lopettaisin pientareiden useamman kerran kesässä toistuvat leikkuut, jotka silmävaraishavinnon ja yhden tutun asiantuntijankin mukaan ovat vanhoille ketokasveille vieraslajeja isompi uhka.

    VastaaPoista
  14. Citykanit ovat minusta hieno ilmiö, mutta puutarhurit niistä eivät perusta kun aiheuttavat suuria vahinkoja kaivamalla ja syömällä.

    Citykanienkin vuoksi Helsinkiin on tullut huuhkajia läjäpäin - näky on komea jos pääsee näkemään kun bubo bubo iskee. Minä olen nähnyt vain harhalaakin, kani pötki karkuun.

    Ihmiset yrittävät kaneja metsästää ja syöttävät niitä muille eläimille. - Mutta kolossa kuin kolossa on kaneja ja mitäpä muuta ne niissä tekisivät kuin kaneja.

    VastaaPoista
  15. Tapsa: ehdotuksesi on mainio esimerkki win-win tilanteesta. Eikös jossain Jemenissä äsken raahattu linnaan 300 homoa odottamaan lopullista ratkaisua? Mehän voisimme pelastaa ne tänne! Olis tädit kerrankin tyytyväisiä. Ja monet sedät.Ja sama juttu burkhalesbojen kanssa.

    VastaaPoista
  16. Sokea kana on jyvällä. Juuri tuota olen itsekin usein unettomina öinä pohdiskellut maailmanloppua odotellessani.

    Kuka on se Ylin Tuomari, joka kaikkitietävyydessään säätää, että tämä on kotolaji, sitä vaalikaamme, tuo on vieraslaji, se tuhotkaamme viimeiseen emiin ja heteeseen, totisesti.

    Kuinka samat Viranomaiset, jotka toisella aivopuoliskollaan paheksuvat pyrkimystä varjella inhimillisiä kotolajejamme vieraslajeilta, toisella aivopuoliskollaan edustavat raskainta rasististista ajattelua?

    Eikö sama Jumala ole luonut ketomansikkaa ja lupiinia? Mikä siinä lupiinin värissä meikäläisiä luontofasisteja niin pelottaa?

    VastaaPoista
  17. Homomuslimilla täytyy olla erityisen vaikeaa, ja lesbomuslimeilla täysin mahdotonta.

    Selasin tässä huvikseni yhtä deittisivustoa, jossa eri-ikäiset etsivät naista itselleen. Hämmästyin yhtä seikkaa, nimittäin naista hakevien lesbojen määrää.

    Naiset olivat panneet itsensä sinne miesten joukkoon, ja joka sivulla on vähintään yksi kumppania etsivä lesbo. Jotenkin arvelin heitä olevan aivan marginaalinen määrä. Jo tämä määrä todistaa sen, että lesboksi tai siis homoseksuaaliksi synnytään, ei kasveta.

    Mainittakoon, että minulla ei ole käsitystä siitä, mikä voisi olla homoseksuaalien määrä suhteessa heteroihin. Kai se jossain on laskettu.

    VastaaPoista
  18. "Minkä päivämäärän jälkeen muuttaneet tulkitaan vieraslajeiksi?"

    Tämä on mainio kysymys, vaikka Sokea kana sanookin vitsailevansa. Jos tämän miettii loppuun saakka, niin ihmiset kaikkialla ovat veljet keskenään eikä ole enää vieraita, jotka tulevat reviirillemme.

    Samoin lupiinit ovat tuttujamme, sillä niittähän kasvoi jo Olga-tädin torpan pihalla, jossa niitä pidettiin pihan kaunistuksena ja arvokukkina.

    Minulle lupiini merkitseekin lapsuuden kesiä, aurinkoisia muistoja, samoin oli varmaan jo äidilleni. Että siis lupiinitko vieraita tulokkaita, jotka tulisi kitkeä!

    Minäpä kerron mitä teen: Poimin joka loppukesä lupiineistani kuivat siemenkodat talteen, avaan ne ja ravistan maahan eri puolille pihaa, jotta kukat levistyisivät.

    VastaaPoista
  19. Huuhkaajaakin kadehdin helsinkiläisiltä. Täytyy nyt kai matkustaa sinne kuvaamaan näitä luontokappaleita, joita maalla harvoin näkee.

    En ymmärrä, miten te hesalaiset pysytte ylipäänsä housuissanne kameroittenne kanssa, etenkin kun lisätään tähän vielä pähkinähakki, jonka lapseni oli nähnyt siellä. Täällä näkee vain maatiaiskissoja, tiaisia ja harakoita.

    Jemenissä 300 homoa linnassa? Likainen mielikuvitukseni kuvittelee nyt kaikenlaista niistä jemeniläisitä vartijoista.

    VastaaPoista
  20. Minä joka asun jopa kehänelosen ulkopuolella en tietenkään ole stadilainen, edes maalaishesalainen, mutta minäkin Attenboroughin kaltaisesti käyn siellä alvariinsa ihmeelliseen luontoon perehtymässä.

    VastaaPoista
  21. Iines kyseli homojen prosenttiosuuden perään - jos nyt tällainen leikkisä ilmaus sallitaan.
    Muistan lukeneeni tutkimuksista, jotka antavat tulokseksi 4-5 prosenttia väestöstä. Siihen päälle tulevat sitten biseksualiset, joita on toiset 4-5 prosenttia. Enimmillään siis joka kymmenes vastaantulija saattaa olla kiinnostunut omasta sukupuolestaan.
    Onkin aika kauheaa, että muslimimaissa vainotaan, vangitaan ja tapetaan ihmisiä, jotka eivät voi suuntautumiselleen mitään. Sama kun ruvettaisi tappamaan vasenkätisiä tai vihreäsilmäisiä.
    Toki homoja on vainottu myös kristityissä maissa, mutta homma alkaa olla jo hanskassa - jos jälleen leikkisä ilmaus sallitaan.

    Norjalaisessa filmitempauksessa saattaa siis olla mukana järjen hiven. Jos maahanmuuttaja ei kestä katsoa hard-core homopornoa hän saa luvan palata sinne, mistä on lähtenytkin. Näin varmistaudutaan ainakin siitä, että esimerkiksi perheeseen syntynyttä homopoikaa ei hukuteta vuonoon.

    Tämän päivän uutisten valossa homoasiassa mennään muslimimaissa kaksoisstandardin voimin eteenpäin. Toisaalta homoja tapetaan, toisaalta nuoria poikia pakotetaan armeijoihin seksiorjiksi. Ilmeisesti pojat eivät ole homoja, koska he saavat elää. En sitten tiedä, kuinka heidän hyväksikäyttäjänsä itseään tituleeraavat. Joka tapauksessa noiden orjapoikien kohtalo on kauhea. Mitä heille tapahtuu, kun he pääsevät eroon armeijasta?

    VastaaPoista
  22. Kyllä sinä, Riku, täältä periferiasta katsottuna hesalaisesta käyt. Piankos niitten kehien läpi huruttelee, kun leveimmät tiet kuitenkin sinne vievät. Ja junarata.

    Helsingissä on siis se hyvää, että joka paikkaan on järjestetty kulku, julkinen liikenne tai hyvät auratut parkkipaikat, toisin kuin maalla.

    Jos, van V, homojen määräksi arvellaan 4 - 5 prosenttia, niin se lienee totta, joskin ehkä alaraja, sillä milläs kaappihomot lasketaan. On lisäksi varmaan myös ihmisiä, jotka eivät tiedä tai myönnä olevansa homoja tai edes biseksuaaleja.

    VastaaPoista
  23. Seppo Nummi sanoi sympaattisesti: "miksi aina pitäisi juoda punaviiniä, miksei välillä voi juoda valkoviiniä?"

    VastaaPoista
  24. Iines: "Hämmästyin yhtä seikkaa, nimittäin naista hakevien lesbojen määrää."

    Harjoitan taas huonoa huumoria: tuossa lauseessa minua hämmästyttäisi enemmän mikä muu mahdollisuus tahansa.

    (No, se seuraava lause positioi lauseen kontekstiinsa.)

    Minä asun Hakaniemessä, valkoisten kinosten keskellä, katsellen nytkin ikkunastani citykanien kurkkailuja lumivuorien takaa.

    Muslimien homokammo kummeksuttaa, sillä olihan ennen vanhaan kirjoitettu totuus, että rikkaiden länsimaisten miesten, kulttuurikaravaanareiden, ihanimmat rakastajat olivat hoikkia, tummasilmäisiä arabinuorukaisia.

    VastaaPoista
  25. Virke oli tosiaan hassu, Tapsa, joten saapi sitä nauraa. Lesbojen määrä oli tosiaan niin suuri, että olen vieläkin vähän hämmästyksissäni. Se oli selaamastani määrästä ehkä jopa 15 - 16 prosenttia. Voisi selittyä sillä, että lesbojen on vaikeampi löytää kumppaneita kuin homojen, joilla on pidemmät perinteet avoimuudesta ja parinetsinnästä.

    Voi kun tulisi joku muslimihomo ulos kaapista ja kertoisi vähän näkemyksistään. Häntä olisi kiinnostavaa kuunnella.

    Tuo Seppo Nummihan sanoi viisaasti, mutta kiertäen hänkin, jos biseksuaalisuuttaan tarkoitti.

    VastaaPoista
  26. Vieraslajeihin kuuluvat myös majavat, joita meidänkin mökkijärvellämme asustaa. Ovat muutamana kesänä kiertäneet järveä ja järsineet haapoja rannoilta. Nirsoja ovat, muut puut eivät kelpaa. Jotkut ovat suojanneet verkolla komeimpia haapojaan.

    VastaaPoista
  27. Kaikkihan me Suomessa vieraita lajeja ollaan. Viimeisen jääkauden jälkeen täällä ei ollut mitään. (Eikä ketään.) Paitsi kiviä.
    No, onneksi tulee uusia jääkausia.

    VastaaPoista
  28. Anonyymi,

    tuohon ylempänä viitattiin: mistä aikarajasta jokin on vieras, mistä "oma". Kaikki rajathan ovat ihmisen luomia, oikeasti rajoja ei ole, vaan koko maankuori on yhteistä. Tältä pohjalta ei ole omia eikä vieraita.

    Kuitenkin vieras on kai se, joka ei ole puhutulla paikalla ennen asustellut. Vierassanakin on se, joka tulee sille tuntemattomaan ympäristöön, mutta sopeutuu mainiosti uusiin oloihin.

    Minkkikin on vieraseläin, Delilah, kuten mainitsemasi majava. Sain tästä oppitunnin taannoin, kun taisin puhua minkistä suomalaisena eläimenä.

    VastaaPoista
  29. http://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopanmajava

    Tässä on, soveltavat soveltaen, kattavaa tietoa myös lajien esiintymisestä / vaihtelusta / sukupuutosta / uudistumisesta / uusien lajien tulosta. Eli, keskustelunaiheestamme.

    Naali, eli napakettu ei mahda mitään ketulle. Euroopan majava ei pärjää Kanadan majavalle, etc.

    Ps. Miksi muuten ikiaikaiset kulttuurit mm. Etelä-Amerikassa romahtivat kun sinne saapui uusi "vieras" laji Euroopasta? Samoin kävi Kinuskeille. Ja Japanille. Puhumattakaan tietysti "mustista" kansakunnista. Tai arabeista. Tai... kestään muista.

    VastaaPoista
  30. Iines kertoi hämmästyneensä seuraa hakevien lesbojen määrästä. Tässä on kai tapahtunut jonkinlainen kulttuurimuutos. Vielä minun lapsuudessani kaikkialla eleli naispareja aivan luontevasti yhdessä. Ei heitä lesboiksi sanottu. Oli vain tuiki tavallista, että kaksi vanhaapiikaa oli yhteisessä taloudessa. Omassa suvussanikin oli kolme tällaista naisparia. Yksikin Elli-tätini asui yhdessä Liisa-tädin kanssa ja so what?

    Sen sijaan jos kaksi miestä asui yhdessä alkoivat jutut heti lentää. Joo, ne on niitä... sellaisia... sairaita... varottakaa lapsia... Armon saivat vain toisilleen sukua olevat miehet tai sitten toivottomat juopot, joiden sp-elämästä ei kukaan jaksanut kantaa huolta.

    Ilmeisesti lesboilla ei nykyään ole tapaamispaikkoja, sellaisia DTM-baareja kuten homoilla. Tai ehkä he käyvät niissä, en tosiaan tiedä. Lesbojen maailma on minulle aika vieras.

    Vielä noista vieraista. On erikoista, että Suomessa vieras on vieras, mutta monissa muissa kielissä "kestiystävä", gast, guest, mitä näitä nyt onkaan. Kesti on siis ihminen, jota kestitään, pidetään hyvänä. Meille hän on vieras.

    Kenties se johtuu historiastamme. Kun mökissään metsän keskellä asuva alkufenno kuuli askelia, hän haki tapparansa ja hiipi katsomaan, kuka perkele siellä on tulossa veroja keräämään tai vaimoa vokottelemaan. Meille metsä on ollut turva ja toinen ihminen vaara, vieras. Vieläkin me halaamme puita mieluummin kun toisiamme.

    Keski-Euroopassa on pitkään asuttu tiiviisti. Siellä metsä on vihollinen ja toinen ihminen ystävä. Ranskalainen ryntää pussailemaan kun vieras tulee kosketusetäisyydelle ja italiaano halaa että luut rutisevat.

    Tästä on turha vänkyttää, että olisimme muita kansoja huonompia. Keskisessä Euroopassa vaan elanto saatiin toisia ihmisiä palvelemalla tai huijaamalla tai verottamalla tai hänelle tarvikkeita myymällä. Naapuri oli asiakas ja asiakas on aina oikeassa. Me taas saimme elantomme jyrsimällä pettua ja popsimalla karhunlihaa. Vieras oli kilpailija erämetsässä ja jouti tappaa pois kuleksimasta.

    VastaaPoista
  31. "Ps. Miksi muuten ikiaikaiset kulttuurit mm. Etelä-Amerikassa romahtivat kun sinne saapui uusi "vieras" laji Euroopasta?"

    Anonyymi: tällaiset kysymykset ovat erittäin, erittäin sopimattomia tässä ajassa, tässä maassa ja tällä palstalla.

    VastaaPoista
  32. Eskimokulttuurissa on erittäin epäkohteliasta jos vieras (mies, joka tuli taloon) ei mene maate samaan sänkyyn talon emännän kanssa.

    Tosin inuiitit ovat niin kovia kännäämään (johtuen siitä etteivät he pysty kärsimään krapulaa) että tuskin he edes arkioloissa välittävät tietää missä yönsä viettivät. Puhumattakaan että kenen kanssa? Tai miksi?

    Ps. Kokemuksia on.

    VastaaPoista
  33. Keski- ja Etelä-Amerikan suuret intiaanikulttuurit romahtivat, kun eurooppalaiset veivät sinne tautinsa.

    Vastalahjaksi saimme sieltä kupan.

    Tuo van Veen huomio entisaikojen naispareista on hyvä ja herättävä oivallus. Totta tosiaan, noin oli.

    VastaaPoista
  34. Anonyymi: Inuiittien tapa tarjota vaimo vieraalle yöksi ei johdu viinasta. Tapa oli voimassa jo paljon ennen kuin valkonaamat toivat väkijuomat igluihin.

    Kuulin Grönlannissa sellaisen selityksen, että ennen vanhaan - ja vielä nytkin - inuiittien yhteisöt olivat pieniä. Välttääkseen väen höpertymisen viisaat inuiitit ryhtyivät jalostamaan sukua. Entisajan naparetkeilijöistä suorastaan tapeltiin. Naiset pysyivät tyytyväisinä ja kauniina eikä aviomiesten tarvinnut niin kauheasti urakoida.

    Olen juonut viinaa inuiittien kanssa ja täytyy sanoa, että toiseksi jäin. He eivät lopeta ennen kuin filmi katkeaa. Alkoholismiin suhtaudutaan Grönlannissa yhtä luontevasti kuin meillä nuhaan.

    VastaaPoista
  35. Epäilen, että entisajan naisparit asuivat yhdessä puhtaasti käytännön syistä. Oli turvallisempaa yksinäiselle naiselle asua kaksin kuin yksin, koska entisaikaan yksin asuva nainen oli vanhapiika, kummajainen.

    Varmaan oli toki niitä eroottisia parejakin, mutta kun ajattelee tuon ajan luterilaiskristillistä taustaa, niin eivät naiset olisi rohjenneet harjoittaa moista sairasta ruumiinsaastutusta tuolloin salaakaan - noin siis silloin ajateltiin. Helvettiin siitä olisi joutunut.

    VastaaPoista
  36. Tiedän, että sillä kulttuurilla ja viinalla (inuiittien) kanssa yhteyttä ole. Minä vain lisäsin: he ovat kovia dokaamaan myös.

    Kööpenhaminassa heidän kanssaan sai olla tosissaan tarkkana: en yleensä pelkää vastaantulijaa mutta kun näin kännisen eskimon, vaihdoin välittömästi kadun toiselle puolelle. Enkä suinkaan siksi että olisin rasisti...

    Ps. Esimerkiksi kerran Köpiksen rautatieasemalla (istuin silloin kahvilan puolella ja join Tuborgia ja söin kolmentuuman paksuisia voileipiä), niin sinne tuli yksi eskimoukko joka pokkana nappasi baaripöydältä pari vodkapulloa taskuunsa. Myyjät eivät edes yrittäneet estää häntä, heillä oli ehkä aikaisempia kokemuksia ko. asiasta. Ei siinä mitään. Mutta kun tämä varas ei millään meinannut päästä ulos: siinä oli lasiovipari, ja tämä amatöörirosvo tökki koko ajan sitä kiinni olevaa puoliskoa päin. Noin 170 kertaa. Sitten tuli joku henkilökuntaa edustava jeppe, ehkä hovimestari, joka ohjasi hänet siitä TOISESTA ovesta ulos.

    Meikäläistä metsäläistä se touhu vähän ihmetytti. Ai, että ulkomailla on tällaisia?

    VastaaPoista
  37. Varoiteltiinhan sitä miehiäkin itsesaastutuksesta ennenvanhaan, mutta kyllä vaan tumppu heilui monessa torpassa, vaikka uhkana oli selkärangan mätäneminen. Sitten oli niitä, jotka menivät pikku jakkaran kera navettaan katsomaan, miten se Muurikki oikein jaksaa.
    Minä en, Iines kulta, usko hetkeäkään, että mikään uskonto saisi ihmisiä sankoin joukoin luopumaan seksistä, oli se sitten perinteistä tai luistelutyyliä.
    Tietysti oli ja on edelleen naispareja, jotka eivät harjoita haureutta. Onhan nykyään jo nelikymppisiä pariskuntiakin, joiden sänkyhommat ovat tyystin lopahtaneet.

    VastaaPoista
  38. Anonyymi, tunnistan sinussa asiantuntijan inuiitti-kysymyksessä. Itse valaistuin jo lennolla Köpiksestä Kangerslussuakiin. Kone oli tuskin päässyt taivaalle kun porukka alkoi vetää röökiä ja painella tarjoilunappulaa. Tunnin päästä koko putki oli umpijuovuksissa.
    Kysyin emännältä mikä on meininki, tämähän on SAS:n kone, jossa koskaan ei saa polttaa, ei edes sanoa että "saakeli". Emäntä siihen, sananmukaisesti, että "jos ne ei saa polttaa täällä sisällä, ne avaa väkisin oven ja menee ulos siiven päälle tupakoimaan."
    Ei se vielä mitään. Kone Kangerlussuakista Nuukiin oli 11 tuntia myöhässä, joten SAS ilmoitti, että lentoaseman baari on vapaasti käytettävissä. Kun kone vihdoin, 13 tunnin päästä saapui, vietiin suurin osa matkustajista kantamalla sisään. Ja perillä suoraa päätä kapakkaan! Siinä tunsi härmän jätkä kyllä itsensä nöösipojaksi.

    VastaaPoista
  39. Mainitsen tähän asiantuntijoiden väliin tai perään, että "Karhun kuolemassa" oli mainiosti kuvattu inuiittityttö, jolla oli leveät perät ja jota yksi Alex höyläskeli, minkä kerkesi.

    Tyttö oli muuten mitäänantamaton, ja Alex päätti, ettei enää kertaakaan tuota, mutta aina hän löysi itsensä inuiittitytön sylistä, niin että nivuset ja alapää olivat hellinä kahden päivän putkeen höyläskelystä. Että allekirjoitan, mitä inuiiteista on yllä sanottu.

    VastaaPoista
  40. En ole kamalan ronkeli naisten suhteen, periaatteeni onkin että "mitä niitä valkkaamaan". Mutta kerran, tai oikeastaan parikin kertaa on tullut eteen tilanne että "nyt ei kyllä saakeli vieköön seiso". Silloin olen aina, mahdollisimman huomaamattomasti, sammunut. En missään nimessä halua loukata ketään. (Edes itseäni.)

    VastaaPoista
  41. Iines: mitä tarkoitat kommentissasi sanalla "mitäänantamaton?" Kuvauksestasi päätellen tyttö kyllä antoi jotain Alexille.
    Vai onko mitäänantamaton kielenkäytössäsi/kotimurteessasi jotain sellaista kuin "mitätön" tai "yhdentekevä" tms?

    VastaaPoista
  42. Anonyymi, sinä taidat olla oikea häpykukkulan ritari! Noin huomaavainen käytös ei kaikilta onnistu tuossa tilanteessa.
    Itse jouduin selvittämään saman tilanteen toisin - ja vieläpä inuiittinaisen kanssa. Hänen miehensä tarjosi ja tyrkytti minulle vaimoaan, rasvatukkaista harvahammasta, jonka rinnalla Esa Pakarinen olisi ollut miss Itä-Uusimaa. Mies tehosti vaatimustaan hyljepuukolla, jota hän käsitteli varsin näppärästi.
    Minä selvisin tilanteesta tarjoamalla pariskunnalle niin paljon viinaa, että he sammuivat nätisti vieri viereen kapakan pöytään.

    VastaaPoista
  43. van v,

    tarkoitan mitäänantamattomalla sellaista yksipuolista ja muilta kuin ruumiinsa osilta puisevaa. En halua sanoa tyhmä. Ehkä pikemmin vain niin eri kulttuurista, niin kiinni eskimoiden tavoissa, ettei Alex saanut mitään kosketuskohtaa omille ajatuksilleen. Alex oli valokuvaaja, aika herkkä tyyppi, jolla taisi olla haaveita.

    VastaaPoista
  44. "Suomessa majavayhdyskunnat olivat Kustaa Vilkunan mukaan jo varhain tiettyjen kylien tai metsästäjien omaisuudeksi merkittyjä. Olaus Magnus totesi vuonna 1555 majavia olevan Pohjoismaissa paljon, mutta ankara metsästys oli niitä verottanut jo tuolloin. Esimerkiksi vain vuotta aiemmin eli 1554 Tornion-Lapin ja Kemin-Lapin voudit keräsivät veroina vain 39 majavannahkaa. 1600-luvulla majavaa esiintyikin Suomessa varsinaisesti enää vain Lapissa ja se metsästettiin lopulta Suomesta sukupuuttoon. Viimeinen yksilö ammuttiin vuonna 1868 Sallan Eniöjoesta, joka kuuluu nykyisin Venäjään. Samana vuonna majava oli rauhoitettu metsästykseltä.

    Tilalle istutettiin monien vaiheiden jälkeen vasta paljon myöhemmin Norjasta euroopanmajavia, vuonna 1935 17 eläintä ja 1936 vielä kaksi lisää. Yhdysvalloista tuotiin vuonna 1937 kahdeksan kanadanmajavaa, joista tosin yksi hukkui laivamatkalla. Vasta 1970-luvulla selvisi, että ne ovat eri majavalaji. Amerikanmajava on vallannut elinalueita euroopanmajavalta. Euroopanmajavia on Suomessa noin 1 000, lähinnä Satakunnan alueella, erityisesti Noormarkussa ja Kankaanpäässä."

    VastaaPoista
  45. Banja, inipii, hammam, temascali, furo – mistä näitä saunoja oikein tulee?

    Norjalaiset pakottivat suomalaiset murtsikan hiihtäjiksi, saksalaiset luterilaisiksi teollisuuslaitoksisiin marssiviksi makkaransyöjiksi ja schlagerin kuuntelijoiksi, ruotsalaiset lukemaan lakikirjaa ja soittamaan kupletteja, argentiinalaiset tangon taluttajiksi, venäläiset valssaamaan romanttisesti myös sorvin ääressä.


    Mutta ainoa vieraslaji, joka syö kaiken on – pizza!

    VastaaPoista
  46. Unohtaa ei sovi myöskään sitä vieraan vaikutusta, jonka valkoinen mies toi mustalle miehelle, primitiivisinä pidettyjen kulttuurien pariin.

    Siinä saivat heimopäälliköt ja kokonaiset varhaiskulttuurit kyytiä, kun iskettiin Kristuksen miekalla epäjumalat alas. Muutama lähetyssaarnaaja taidettiin keittää soppalihoiksi, mutta minkäs keihäs voi tuliaseelle.

    On aika mielenkiintoista, että vieläkin on olemassa käsite "lähetystyö", ja pikkukaupungillakin taitaa olla omat lähetystyöntekijänsä jossain aboriginaaliheimojen parissa näyttämässä heille hengen ja sivistyksen valoa. Lähetyskouluissa sitten opetetaan, miten maailmassa tulee olla ja mihin tulee uskoa.

    VastaaPoista
  47. Niin,

    maahanmuutto ja monikulttuurikeskustelussa toissijaiseksi yleensä jää se tosiseikka, että ei ole kauaa kun Suomi oli maastamuutto maa.

    Mihin, miksi ja mitä siitä seurasi?

    VastaaPoista
  48. Wikileak. Aikuisopiskelijana (42) kannattaa opetella itsenäistä ja persoonallisempaa kerrontaa ja jättää Wikipedian suora kopioiminen lähdeviitteeksi.

    VastaaPoista
  49. Ano: "...maahanmuutto ja monikulttuurikeskustelussa toissijaiseksi yleensä jää se tosiseikka, että ei ole kauaa kun Suomi oli maastamuutto maa."

    Olen eri mieltä. Kyllä se muistetaan ja kyllä siitä muistutetaankin. Ikävä kyllä harhaanjohtavasti.

    Ongelmana on se, johon anonyymikin nyt ilmeisesti lankeaa, ettei suomalaissiirtolaisuutta Amerikkaan ja Ruotsiin voi verrata tähän nykyiseen humanitaariseen maahanmuuttoon.

    Me menimme sinne töihin.

    VastaaPoista
  50. Jatkan vielä:

    Jos haluaa verrata meitä esim. Ruotsiin aikoinaan menneitä, niin lähin vertailukohde olisivat virolaiset rakennusmiehet, joita täällä Hesassa ainakin näkee joka raksalla.

    Heidän käytöksestään ei kukaan ole valittanut mitään.

    Ainoa ongelma on tämä suomalaisen byrokratian typeryys: virkamiesleegiomme ei millään osaa pitää heistä lukua ja saada edes veroja kerättyä!

    Uskomatonta kyvyttömyyttä.

    Kiinalaisille kivimiehille lähetetään kyllä pyytämättä meidän veronmaksajien rahoja noin 100 miljoonaa eruoa (kiinan elintasoon verrattuna) per nenä.

    VastaaPoista
  51. Jotain mätää Suomessa kyllä nyt on. Odotan jopa kiihkeänä kevään vaaleja.

    Minulla on vain henkilökohtainen ongelma. En yhtään tiedä, ketä äänestäisin. Ennen olen automaattisesti ja puoliunessa äänestänyt sitä samaa puoluetta tietysti, mitään sen puolueen toimintaa kyseenalaistamatta. Nyt se puolue kyllästyttää, kun siinä on niin monta pahantuulista tosikkoa, joilla ei ole yhtään syvän inhimillistä huumorintajua, joka olisi edellytys asioitten laajalle ymmärrykselle ja ylhäältäpäin näkemiselle (lintuperspektiivi, ei nenänvarsi niin kuin nyt).

    VastaaPoista
  52. Eilen illalla kerrottiin venäläisistä, jotka muuan firma oli palkannut työntekijöikseen. Heille maksettiin Suomessa Suomen työehtosopimusten mukainen palkka, mutta hups; jos he edelleen saman firman palkkalaisina tekivätkin samaa työtä Venäjän puolella rajaa, suhteutettiin palkka Venäjän palkkatasoon. Työntekijät olivat tyytyväisiä, mutta Suomen viranomaiset näkevät toiminnassa väärinkäytöksen.
    Mitenkähän tämän ymmärtäisi ne neljä mahdollista pääministeriehdokasta? Entäs Iines ja kumppanit? Oikein vain väärin?

    VastaaPoista
  53. Mielenkiintoinen kysymys, johon tekisi mieli vastata suoralta kädeltä, että tottakai kuuluisi maksaa koko ajan sama suomalainen palkka, kun kerran samalla työnantajalla oltiin.

    Lieventävinä asianhaaroina voisi nähdä sen, että elintasot, erilaiset palkanlisät ja muut eivät ehkä kohtaa tai niissä oli muutoksia. Verotuksen merkitys?

    Vaikea asia, pitäisi melkein olla luvullisia esimerkkejä ja palkkanauhat edessä, jotta ymmärtäisi kokonaiskuvan.

    VastaaPoista
  54. Mihin, miksi ja mitä siitä seurasi?


    Tapsa, etpä tainnut ottaa noita lopun kysymyksiä aiheeseen liittyvinä.

    Kaksi kolmasosaa suomalaisista on sitä mieltä ettei Suomeen pidä houkutella ulkomaalaisia. Se uhka, että tulijoissa on myös sosiaaliturvan varaan heittäytyjiä on toki aiheellinen, joskin suurempi kuin suomalaisten massamuutossa Ruotsiin.

    Yhtäkaikki, "paremman elämän toivossa", ei työnilon vuoksi, maastamuutosta valtaosa tapahtuu nykyisinkin. Kysymys saattaa olla samanlaisesta aallosta jossa maaseutumme tyhjeni työpaikoista ja elinmahdollisuuksista 60-70-luvulla. Globaali puhuri ajaa nyt työpaikat "toimintakeskuksiin".

    VastaaPoista
  55. Olen vakaasti sitä mieltä, ettei Suomen viranomaisten pitäisi puuhastella tuollaisten tyhjänpäiväisten höpöjuttujen kanssa.

    Ei ainakaan ennen kuin harmaa talous ja ulkomaalaisten työntekijöiden verotus on saatu edes jollakin tavalla hanskaan.

    Nythän erilaiset puliveivarit vievät pilkkatarjouksillaan urakat laillisilta yrityksiltä, eikä suomalainen yhteiskunta saa mitään, tappioita vain.

    Kyse ei ole siitä, etteikö valtiolla riittäisi resursseja hoitaa asiat kuntoon, vaan siitä että ne resurssit on väärin kohdistettu.

    Resursseja riittää taistoon venäläisten ja kiinalaisten palkkojen puolesta, taviksien asioiden pilkunviilaukseen ja kaikkeen mitättömään - jopa tosi-tv-osallistujien etujen pohdiskeluihin.

    Vika on johdossa.

    "Mihin, miksi ja mitä siitä seurasi?"

    Totta - en ottanut näitä vakavasti, miksi olisinkaan?

    Amerikkaan ja Ruotsiin; työtä ja toimeentuloa hakemaan; vastaanottavan yhteiskunnan etu, suomalaisen tappio, mutta osaksi pakon sanelema.

    VastaaPoista
  56. "Amerikkaan ja Ruotsiin; työtä ja toimeentuloa hakemaan; vastaanottavan yhteiskunnan etu, suomalaisen tappio, mutta osaksi pakon sanelema."


    Et kai yritä sanoa että joku maa nykyisin ottaisi pääsääntöisesti maahanmuuttajia omaksi tapiokseen.

    Marmaata taloutta ja yrittäjyyden lieveilmiöitä ei haluta/voida eliminoida koska jatkuvan kasvun "usko" edellyttää instituutioiden tarpeettomuutta, sen itsevalvontaa.

    VastaaPoista
  57. Ano: "Et kai yritä sanoa että joku maa nykyisin ottaisi pääsääntöisesti maahanmuuttajia omaksi tapiokseen."

    Yritän. Suomi.

    VastaaPoista
  58. Onko muuten koskaan laskettu, paljonko maahanmuuttajat tuovat tuloja ja verovaroja Suomeen? Monihan heistä käy töissä. Täytyyhän heidän siis myös hyödyttää Suomea?

    VastaaPoista
  59. Suomi.

    H*lv*t*n hyvin ja napakasti sanottu totuus. Suomessa on ihan liikaa maahanmuuttajia. Paluumuuttajatkin olisi pitänyt ampua rajalla.

    VastaaPoista
  60. Koetan nyt olla mahd. lyhytsanainen:

    lienee yleisesti hyväksytty historiallinen totuus, ettei naisia pidetty autonomisesti seksuaalisina olentoina (vähän samaa on puitu täällä; ihan vallan muissa keskusteluissa. Minusta naiset voivat saada autonomista itsenäistä, seksuaalista mielihyvää rinnoistaan, sukuelimistään, polvitaipeistaan tai vaikka kainalokuopastaan).

    => naisparit saivat elää rauhassa. Ja hyvä niin, heille.

    Nyt on syytä puhua todellisesta tilanteesta, tänään.

    Ei kai se sama-sukupuolisuus vähennä himoa, jos molemmat tuntevat sitä toiseen?

    Kuka on siis laskenut homoseksuaalisuuden mitan luotettavasti?!

    Odotan innolla uusimpia testituloksia!

    VastaaPoista