22.2.2011

Mammuttivirhe

Äidinkielenopettajana minulla oli käytössä ihan oma opetusmetodi kieliopin ulkoaluvun sijaan. Sen sijaan, että oltaisiin systemaattisesti edetty sääntöjen kautta oikeakielisyyden normitettuun ihannemaailmaan, etenimmme siihen oppilaiden oman kielenkäytön kautta. Menetelmän on täytynyt olla heikoimmille kiusallinen ja jopa nöyryyttävä.

Poimin nimittäin aineista ja esseistä ryhmäpalautteeksi virhemonisteen, joka oli laidasta laitaan täynnä oppilaiden kielikukkasia. Nimiä ei tietenkään sanottu, mutta aina välillä joku taisi punoittaa tai joku rohkea huusi, että tää on mun. Näin kävi useinkin, sillä luokka hörötti estottomasti joillekin möhläyksille.

Yhden tapauksen muistan jostain syystä selvästi, koska innostuin virheestä tavattomaan paasaukseen ja käytin oletettavasti värikästä kieltä. Kyseessä oli mammuttivirke, joksi kutsuin hölskyviä lauseketjuja, joissa ei ollut loppua, vain uusia jatkumoja, joissa
lauseet yhdistyivät toisiinsa peräkkäin ilman välimerkkiä tai runsailla pilkuilla erotettuina.

Nimittäin muuan Taru, tanakka punatukkainen pisamanaama, kirjoitti useimmat esseensä korkeintaan kolmivirkkeisiksi. Silti esseen pituus saattoi olla aanelonen laidasta laitaan, ja hänen kynänsä teki nopeita ja vuolaita liikkeitä, hän piti kirjoittamisesta. Mammuttivirkkeitä suosivat monet muutkin, se oli sairaus kuten substantiivitauti ja kapulakielikin. Paasasin pisteen autuudesta, siitä miten helppo tämä nimenomainen tauti on korjata. Panee vain pistettä tiuhempaan ja siistii lauseen reunat.

Yhdessä sitten luokan kanssa korjasimme mammuttivirkkeitä lyhyemmiksi niistä virhemonisteista. Taru vaan ei koskaan muuttanut tyyliään, mammuttivirke säilyi loppuun saakka.


Tänään Mammuttivirhe seisoi yllättäen marketissa vierekkäisessä pitkän pitkässä jonossa. Tai siis en tiennyt vielä, että se oli Mammuttivirhe eli Taru, tämä tanakka tumma myöhäisgoottinainen. Tuli sitten paikalle lisäkassa ja huusi, että tänne voi tulla. Menin siihen ja viittasin tumman goottinaisen eteeni. Tämä punastui ja viittasi vuorostaan paikan minulle. Hämmästyin, kun hän sanoi: "Arvojärjestys!", ehkä hivenen pilkallisesti. Minä sanoin, että jaa, vai ikäjärjestys. Menin sitten siihen, kun nainen teki raon eteensä. Sanoin vain, että samanarvoisia kai me kaikki tallaajat täällä ollaan, tai jotain muuta vähän typerää. Nainen naurahti ja huomasin sanovani, että sinähän olet Taru. Tunnistus kävi naisen hymystä. Nainen nyökkäsi. Kun kysyin, mitä hänelle nyt kuuluu, hän sanoi, että on elänyt kirjavan elämän ja joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle nyt alle neljänkympin. Kerroin hänelle omasta tilanteestani. Erotessa toivottelimme hyvää jatkoa ja Taru hymyili melko kauniisti. Hänkin olisi mieluummin töissä kuin jouten, ihan niin kuin minäkin.


Mieleeni vain nousi se, miten aina painotin, että joudutte vaikeuksiin, ellette hallitse äidinkieltänne työelämässä. Maalasin myös värikkäitä kauhukuvia siitä, miten jo yksi virke hakemuksessa voi paljastaa työnantajalle kirjoittajan koko sielun. Tai jos nyt ei sielua, niin asenteet ja osaamisen.
Olin täynnä intoa hyvän kielen puolesta, Pyhä Johanna puhtain rinnoin ja kirkkain otsin.

Nyt voisin kai kysyä itseltäni, että uskoikohan Taru minun sanojani jo silloin, että hyvä kielentaito on kaiken elämän kivijalka, perusta, jonka on oltava kunnossa, jos haluaa pärjätä. Jospa hän ei sitten uskaltanutkaan yrittää? Vai toteutuiko tässä vain minun viisaat sanani: jos ette osaa kieltä, ette voi osata paljon muutakaan ettekä pärjää maailmassa?


(Valokuva Jan Fikacek, Praha)

148 kommenttia:

  1. Ellet olisi kertonut, olisin arvellut, että Tarusta tuli valtion virkamies tai oikeusoppinut - heillähän virkkeissä riittää mittaa ja määrää, mutkaa ja muuntelua.

    Toisaalta monet (lukemani) saksalaiset kirjailijat käyttävät pitkiä ja polveilevia virkkeitä. Olisiko kielen ominaisuus?

    Minäkin kirjoitan muuten luonnostani usein pitkävirkkeisesti, mutta ammatti on opettanut lyhentämään. Alalla oppii, että otsikon optimipituus on neljä viisi sanaa ja ingressin hahmottaa vielä, kun siinä on kolme neljä lyhyttä lausetta.

    Siksihän pätkin nämäkin kommettini kappaleiksi.

    VastaaPoista
  2. Kyllä tuo riippuu aivan tilanteesta ja tarkoituksesta. Minua taasen tympii tämä tehokas 2-3 sanan lyhytvirkekieli. Mutta joillekin se riittää, tietenkin, olemme kielellisesti erilaisia vaikka meillä onkin sama äidinkieli.

    Pitkät ja lyhyet virkkeet sekä niiden vaihtelu esim kaunokirjallisessa teoksessa ovat tempon vaihteluita ja muutakin voidaan siten ilmaista.

    VastaaPoista
  3. Kirjatoukkanen,

    siis olet oikeassa tuossa virkkeiden vaihtelevuudessa. Toin sen itsekin aina esiin, ja jo mammuttivirkeharjoutksessakin kiinnitettiin tähän huomiota. Töks-kieli on yhtä kauheaa.

    Esimerkiksi Kreetta Onkeli kirjoittaa tällaista yhden lauseen virkettä aika uskaliaasti ja ilmeisen tarkoituksella. Uusimmassa romaanissaan, Kutsumuksessa, se hiemn häiritsi - hän ei ole malttanut luopua tyylistään.

    VastaaPoista
  4. Tapsa,

    poimin tehtävämonisteisiini esimerkkejä myös laki- ja virkakielestä, ja jopa ylioppilasluokilla oli vaikeuksia tulkita, mitä lainlaatija tahtoi sanoa. Nämä harjoitukset koettiin äärimmäisen haastaviksi ja ylivaikeiksi.

    Minullakin on muuten taipumusta mammuttivirkkeisiin! Pätkäisen usein jopa näistä kommenteista vuolauteni pienempiin osiin.

    VastaaPoista
  5. "Vai toteutuiko tässä vain minun viisaat sanani"


    Tuo kassajonossa tapahtuva verbaalinen viestintä on auttamattoman vähäeleistä ja töksätelevää, vailla vivahteita. Tekstistä voi päätellä että tapahtuman nonverbaalinen viestintä ylittää moninverroin kielellisen annin. Sen viesti on "henkilökohtaisenpaa" ja kertoo sanoja paremmin "talenttisi".


    Viisaudesta puheenollen. Voiko ihminen aina vain viisastua jos on tekemisissä ainoastaan tyhmenpien kanssa?

    VastaaPoista
  6. "...jo yksi virke hakemuksessa voi paljastaa työnantajalle kirjoittajan koko sielun." Aika julman ennustuksen teitkin oppilaillesi, Iines!

    Eräällä kurssilla kiinnitettiin huomiotamme liian pitkiin virkkeisiin. Pian sen jälkeen luin finlandiaehdokkaana olleen kirjailijan romaanin, jonka tekstissä virkkeen pituus ylitti huimasti opettajamme suositukset. Jos lukija ei pode lukihäiriötä ja tekstin aihe on kiinnostava, tuskin virkkeen pituus mahdottomasti haittaa.

    VastaaPoista
  7. Anonyymi,

    tuo sanattoman viestinnän, kehonkielen, nonverbaalin viestinnän - miten vaan - merkitys on suuri vain ensi kohtaamisen tilanteessa. Siinä kehonkielen merkitys voi olla jopa 90 prosenttia, siis ohi sanojen.

    Olet siis oikeassa havainnoissasi, sillä tilanne oli tavallaan ensi kohtaaminen, jossa minä en heti tunnistanut Tarua, mutta hän kyllä minut. Tulkitsen tuon punastumisen häpeän tunteeksi. Ehkä hän muisti olevansa se sytyttävä kauhuesimerkki, Mammuttivirke Iineksen monisteesta. Totuus on se, että koskaan jälkeenkäänpäin yhtä edustavaa Mammuttivirkettä en ole missään muualla kohdannut.

    Tosin tämä oli kyllä poikkeuksellinen kohtaaminen entisen oppilaan kanssa. Siksi ehkä siitä kerroinkin.

    VastaaPoista
  8. Viisaudesta puheenollen. Voiko ihminen aina vain viisastua jos on tekemisissä ainoastaan tyhmenpien kanssa?

    Tämä on mainio kysymys, ja äkkipäätä tekisi mieli sanoa, että ei voi.

    Kuitenkin jos ajatellaan, että viisaushan tulee kokemusten myötä, niin sanoisin että voi hän viisastua, sillä hän kokee tyhmempienkin kanssa monenlaisia asioita, saa näkökulmia, joita ei itse huomaisi. (Tein tahallani tähän mammuttivirkkeen.)

    VastaaPoista
  9. Delilah,

    en tarkoita, että mammuttivirkkeet ovat lailla kiellettyjä kaikkialta.

    Kyseessä on se piirre, että oppilas kirjoittaa säännöllisesti mammuttivirkkeistä tekstiä, ts. hän ei hahmota ajatus- ja rakennekokonaisuuksia. Mammuttivirkkeisyys esseessä tekee tekstistä lukemiskelvotonta.

    Samantyyppinen on teksti, jossa ei ole kappalejakoa. Toisaalta sitten taas olen lukenut romaanin, joka oli yhtä samaa kappaletta alusta loppuun. Muistaakseni romaani oli W. G. Sebaldin teos, mutta voin erehtyä.

    Toisaalta edustan sitten taas kantaa, että kun kieltä osaa, sitä voi vapaasti rikkoa.

    VastaaPoista
  10. Hymyilevä eläkeläinen22 helmikuuta, 2011 17:20

    Minäpä luulen, että olit aivan oikeassa. Tyttö piti oman päänsä, ei uskonut sinua. Mitä siitä seurasi? Nähtävästi ei koulun jälkeenkään uskonut, jos joku neuvoi, vaan piti oman päänsä Eli oman pään pitämisessäkin pitäisi olla jotain järkeä. Olet tenyt parhaasi.

    VastaaPoista
  11. Aa, Iines,

    ihailen Tarua, joka piti itsepintaisesti kiinni pitkistä virkkeistä, auktoriteeteista ja uhkauksista huolimatta (hymyilyä), sillä tällä hetkellä mielikirjani, ne, joita ihailen ja rakastan, ovat yhtä virkettä kaikki!

    Eniten pidän ehdottomasti Thomas Bernhardin Haaskio kirjasta (joka on kuin musiikkia toistoineen, kaikkineen, sanotaan), hänen muutkin suomennetut kirjansa ovat samantyylisiä.Ne alkavat ja loppuvat. Ei uusia virkkeitä, ei kappalejakoja, ei numeroituja lukuja, yhtä pötköä vaan, mutta äärettömän hienosti kirjoitettua. Eniten taidan kyllä pitää hänen kirjoittamastaan Hakkuu, muuan mielenkuohu, jossa päähenkilö istuu paikallaan ja antaa ajatustensa virrata, ja ne virtaavat virkistävän todellisen ja rehellisen tuntuisina...

    Bernhard on itävaltalainen, mutta myös venäläinen Tsypkin on kirjoittanut pitkillä virkkeillä "Kesä Baden Badenissa". Ihana kirja. Hän kuvaa siinä Dostojevskin ja hänen vaimonsa oleskelua Saksassa. Se on minusta hauska. Monessa kohtaa löytää itsensä siinä vaimon hahmossa, ja aviomies käyttäytyy hyvin paljon muistuttaen erästä aviomiestä, jonka luulen tuntevani. Siis surkuhupaisasti.

    Ehkä tuo Taru oli jollain tavoin jo nuorena löytänyt oman tyylinsä, Ehkä hänestä olisi tullut kirjailija, jos hän olisi innostunut ja murtanut kieliopin antamia rajoituksia. Mistä tietää.

    Minä kyllä tiedän sen, että opettajan tehtävä on opettaa sääntöjä ja yleisesti hyväksyttäviä käytäntöjä, ja niitä saa/voi rikkoa vasta ne opittuaan. Siinä olet ollut oikeassa vaatiessasi kunnollista kieltä ja kieliopin sääntöjen tuntemusta. Mutta... en voi olla kuvittelematta mitä olisi tapahtunut, jos olisit innostanut tätä "nuorta neroa" ja antanut hänen syytää sisältään kaiken ulos, ehkä kannustanutkin häntä (hymyä), olisiko hänestä vähitellen kehittynyt rajoja rikkova kirjailija, jota jaksavat tosin lukea vain ne ihmiset, jotka pitävät ylipitkistä virkkeistä tai muista tavallaan "vääristä" muotojutuista.

    Jotkut täällä blogeissa, joita seuraan, kirjoittavat kaiken pienillä kirjaimilla, minusta sekin on mukava ilmiö, ja kirjoittaisin niin itsekin, ellen kokisi sitä matkimiseksi.

    Mutta väärinkäsitysten välttämiseksi: kyllä hyvin ja oikein kirjoitettua tekstiä on miellyttävää lukea. Ja jos siinä on vielä sisältökin hyvä, ei voi kuin huokailla mielihyvästä.

    VastaaPoista
  12. Pikkuliisu,

    ihanaisesti kirjoitettu ja tulkittu Taru. Niin ihanaisesti, etten tahtoisi millään tavoin oikaista tulkintaasi.

    Epäilen kuitenkin, että keskustelun kuluessa minun on ehkä valotettava Tarua ja hänen kieltään vähän lisää, mutta nyt sanon vain, että kyllä Taru sai minulta kannustusta ja hymyilyjä, toki.

    Enkä malta olla sanomatta sitäkään, että säännöt eivät itseisarvona olleet tärkeitä, vaan innostuminen ja hallittu kaaoskin kävi, olen aina tykännyt hengen palosta. Kirjoittaminen voi siis olla sääntöjen vastaistakin, jos kirjoitus on ansainnut muulla tavoin säännöttömyytensä.

    VastaaPoista
  13. Hymyilevälle eläkeläiselle sanoisin, että seurasin Tarua monta vuotta sitten, tahtomattani, kun näin hänet usein kaupungilla Pojan kanssa. Poika on täällä Pikkukaupungissa väkivaltaisesta luonteestaan ja juoppoudestaan tunnettu, puukotuksesta tuomittukin. Sen jälkeen kadotin Tarun moneksi vuodeksi, kunnes nyt näin. Lapsia hänellä ei ole. Ehkä hänellä on siis elämässä muitakin mokia kuin Iineksen Mammuttivirhe? Vai johtuisiko tämäkin Mammuttivirheestä?

    VastaaPoista
  14. Gabriel Garcia Marquezilla on teos "Patriarkan syksy", jossa ei monta pistettä ole, mutta hän onkin ammattimies, jolle sallitaan kielellä leikittely samalla tavoin kuin naisiin suuntautuvalle naisillekin se sallitaan ja jopa pidetään suotavana, jos kohdehenkilö-naiselta asiaa erikseen kysyy, mutta paras kuitenkuin olla tarkkana koska kysymys voidaan ymmärtää väärin ja siinä sitä sitten riittääkin selittämistä, sillä tuohon tapaan suuntautuneet naiset eivät ymmärrä omaan alaansa liittyvää leikkipuhetta, ei sitten parin naurettavan mikrolauseen vertaa, siitä heidät tuntee samoin kuin tuomarit tuntee siitä, että heidän alisteisille selittelylauseilleen ei tulet äärtä, ei loppua, vaikka valamaiehistö on jo toista tuntia siirellyt pakaroitaan kankulta toiselle odottaessaan malttamattomasti puheen päättymistä ja ruokatunnin alkamista, sillä Juan Jimenezin juttua on puitu jo - kuka olisikaan uskonut - puolitoista vuotta ja kaksi viikkoa päälle, eikä syyteaineistosta oltu julkiluettu vasta kuin kymmenesosa, sillä Juan oli sanan parhaassa merkityksessä ammattirikollinen, vieläpä erityisen ahkera ja pystyvä omalla erikoisalallaan, jota hänen lukuiset rakastajattarensa eivät koskaan lakanneet ihmettelemästä, ei varsinkaan se pikkukaupungissa asuva kaunis opettajatar, joka aina muisti sanoa oppilailleen, ettei pitkiä lauseita pidä suosia, mutta jaksoi istua polvillaan karvalankamatolla tuntikaudet Juanin edessä tämän kertoessa monista seikailuistaan ja rikoksistaan, jotka, vaikka olivatkin ahtaasti ottaen lain vastaisia, sisälsivät kuitenkin elementtejä, joiden perusteella niitä saattoi kutsua jopa yhteiskuntaa tervehdyttäväksi toiminnaksi, kuten taannoinen sisäministerin murha, josta riemuittiin bodegoissa kautta maan viikkokaupalla siitä huolimatta, että tasavallan presidentti oli kieltänyt kaikenlaisen ilonpidon aiheen tiimoilta, eikä edes puolustuvoimien komentajan ilmoitus siitä, että naurajat ammutaan varoittamatta, saanut kansan pursuavaa riemua laantumaan ja tapahtui siinä tlanteessa sellainenkin ihme, että, jopa opettajattaren nähtiin kulkevan kadulla vieno hymy suupielissään, joskaan ei tiedetty, johtuiko tämä sisäministern poismenosta vai siitä, että hänen kissansa oli aamulla tuonut portaille kuolleen hiiren, jonka kaulassa oli Juan Jimenezin siihen silkkinyörillä kirjoittama lyhyt, mutta asiapitoinen rakkauskirje.

    VastaaPoista
  15. Nyt tämä van V jokseenkin ilmeisesti leikittelee ja pyrkii näyttämään, että kyllä kielen rakenteita voi raiskailla ja rustailla mielensä mukaan se, ken asian hallitsee, mutta ei kuka tahansa pölvästi, jolla ei ole lausetajua, puhumattakaan laajempaa ymmärrystä, mitä tulee kokonaisen tekstin kappaleiden vaihteleviin pituuksiin - sillä onhan tästä jo muutenkin runsaasti todisteita, että tajunnanvirta vie ja kynä jäljentää mielen alati virtaavia koukeroita vaikka eepoksen verran, sillä näet nimittäin onhan niin, että jos ihmisen mielikin hyppelee, niin miksi ei sitten teksti, tuo ihmismielen verraton kirjaamo, jolta turhaan vaaditaan puristeista töksähdystä ja ikään kuin hengenvetoa alati soljuvassa luonnollisessa virrassa, joka siis milloinkaan ei ehdy elohopeamaisessa tai sanoisinko peräti ikiliikkujamaisessa energisyydessään, josta tuleekin mieleen sähkövirta ja töpseli, jota ei kannata vetää irti seinästä jottei virta katkea - siitähän voisi tulla pahaa jälkeä, mutta hei hei hoppu, jopa tuli lorun loppu.

    VastaaPoista
  16. Sivuhuomautus, joka koskee ongelmaa suhteesta Kemppisen blogiin.

    Koetin nimittäin nyt päästyäni eroon aiheettomista Iines-linkeistä kyseisessä blogissa panna Kemppisen uudelleen sivupalkkiini suosikkien joukkoon. Panin, ei tarttunut, se on siellä, muttei tule näkyviin.

    Kemppisellä ei ole edelleenkään ilmestynyt aiheettomia Iines-linkkejä, mutta nyt siellä kummittelee Aili-mummon blogilinkki: Aili-mummon arkea: Kotikuusten kunnailla. Jotenkin arvelen, ettei Aili-mummo olisi linkannut Kemppistä.

    VastaaPoista
  17. ...Juan Jimenezin siihen silkkinyörillä kirjoittama...

    Siis ei tietenkään näin vaan

    ..Juan Jimenezin siihen silkkinyörillä kiinnittämä...

    Ei tule vanhuus näköjään yksin. Asiat unohtuvat. Sanoja puuttuu. Kohta on mielessä vain yksi asia. Yksi.

    ...ihme, että, jopa...

    Ja tämäkin vielä! Jälkimmäinen pilkku pois. Hus!

    VastaaPoista
  18. van V,

    väittäisin että mainitsemasi virheet johtuvat vain ja ainoastaan tekstisi mahdottomasta rakenteesta. Ajatus hajoaa kirjoittajalla, jos lukijallakin.

    Minä edustan sitä kantaa, että kirjoittajan on turha itkeä lukijoiden puutetta, jos hän ei ota heitä huomioon kirjoittamalla rakenteellisesti loogista tekstiä.

    En tarkoittanut tällä van V sinua, vaan niitä yhden kappaleen tai yhden virkkeen romaanin kirjoittajia. En silti väitä, että teokset ovat huonoja, vaan korkeintaan sitä, että ne vaativat niin paljon lukijan huomiota, että harva jaksaa.

    Pikkuliisun mainitsemaa kirjaa en ole lukenut, mutta uteliaisuus heräsi. Aion katsoa sen ja oman suhteeni sen lukemiseen.

    VastaaPoista
  19. mitä kuva kertoo22 helmikuuta, 2011 19:37

    Tuo kuva on ollut jutuissasi jo aiemminkin, muistatko? Se jotenkin kammoksuttaa ja kamoksutti jo siinä aiemmassakin jutussa?

    VastaaPoista
  20. Kun nyt kielestä keskustellaan tuon näytteille otsikon, joka sekä nauratti, että hämmästytti minua suuresti.

    "Peppujulkkiksen blogi hakkeroitiin."

    Ja otsikon alla kerrottiin mm:
    "Twitterini on hakkeroitu! Twitter auta! Pääsen sisään puhelimellani, mutta en muualta ja näen, että täällä on väärennettyjä tweettauksia! Kardashian kirjoitti blogiinsa.
    Kardashianin julkkisperhe on tehnyt valtavat määrät rahaa realityohjelmillaan ja oheistuotteillaan. Lisäksi Kim rahastaa myös Twitter-blogillaan, sillä mikäli jokin tuotemerkki haluaa tulla mainituksi tähden blogissa, maksaa se tuotemerkin edustajalle noin 25.000 dollaria."

    Peppujulkkis! Ennen sotia Euroopan lavoilla kierteli näitä petomaaneja, jotka osasivat "pepullaan" esittää vaikka Porilaisten marssin. Lahjakkaita piereskelijöitä siis.
    En tunne neiti Kardashiania, mutta epäilen hänen hankkiutuneen julkisuuteen vain peppuaan vilauttelemalla.

    Tuossa yhdessa ainoassa uutisessa esiintyy monta sanaa, joita ei vielä muutama vuosi sitten tunnettu lainkaan: Peppujulkkis, twitteri, tweettaus, hakkerointi, realityohjelma. Kylläpä olisi Aleksis Kivi ihmeissään moisten sanaluomusten edessä.
    A.Kivi kuoli köyhänä, mutta pepullaan julkisuuteen noussut tyttönen tienaa 25 000 taalaa vain antamalla mainostilaa blogissaan.

    Meinaan vaan, että jos on ToModels huono esimerkki, ei nti Kardashian ole paljon parempi omassa segmentissään. Housut kinttuun ja baanalle - ja rahaa tulee kuin suokuokalla, kuuluu tyttösen mesitsi kaikille wannabe-peppujulkkiksille.

    Iines muistutti: ...väittäisin että mainitsemasi virheet johtuvat vain ja ainoastaan tekstisi mahdottomasta rakenteesta...

    Ensimmäisen kerran lähes erehdyit. Kiireestä ne virheet johtuivat. Ja huolimattomuudesta. Tekstin rakenteella ei asian kanssa ole mitään tekemistä, tietenkään.

    VastaaPoista
  21. Muistan kyllä käyttäneeni kuvaa jo kertaalleen, mutta otin riskin.

    Eihän kuva vissiin ollut tässä blogissa, vaan ilmeisesti poistetussa tai edellisessä blogissani?

    Kuva onkin harvinaisen voimakas, osin surrealistinen, unenomainen. Itse en koe sitä pelottavana enkä uhkaavana, vaan pikemmin taianomaisena ja jopa hivenen hauskana.

    Teos on Prahassa, enkä tunne sen tarinaa. Valitettavasti.

    VastaaPoista
  22. Van V,

    juuri tätä tarkoitan: kun kirjoittaa väljästi polveilevaa runsasta tekstiä, kyllä siinä kiire tuleekin ja huolimattomuus iskee. Tarkkuus kärsii, koska ajatus juoksee liian lujaa ja vuolaasti tulvien.

    Kun kirjoittaa loogisesti selkeää ja jaksoteltua, ajatus pysyy paremmin koossa kiireessäkin.

    VastaaPoista
  23. 7.9.06
    Huoneentaulu

    VastaaPoista
  24. Kiitos anonyymi,

    osaat liikkua paremmin blogeissani kuin minä itse. Hain nimittäin tuota kuvaa sieltä juttua kirjoittaessani. Se ei ole siis tässä blogissa vaan täällä:

    http://ikkuna.blogspot.com/2006/09/huoneentaulu.html

    VastaaPoista
  25. Olisi mielenkinntoista tietää kuinka kuvaa katsovat kokevat tuon kuvan ja miksi iinestä tuo kuva selvästi kiehtoo?

    VastaaPoista
  26. Ihan sama vika täällä kun oikein innostun, jopa lauseetkin ovat mammutteja (toivottavasti eivät yhtä fossiileita)ja relaatioiden kanssa saa olla jo tosi tarkkana ettei kirjoita ihan puuta-heinää, siinä ei auta aina absoluuttinen kielikorvakaan yhtään mitään:)

    Edellinen kommenttini oli ruma, eikä kappalejakoa ollut ollenkaan, joista yleensä olen hyvinkin tarkka. Töks-lauseet puolustavat jossakin paikkaansa ja tietenkin tyylikeinona? Vähän tuli nyt töks:)

    VastaaPoista
  27. Kyseessähän on siis yksi maailman oudoimmista monumenteista, taideteos, joka on kuvanveistäjä David Cernyn parodia Böömin suojeluspyhimyksestä: "Saint Wenceslas Riding Dead Horse".

    Patsas roikkuu Lucerna Palacesssa Prahassa vain metrin päässä alkuperäisestä pyhimyksen patsaasta.

    Lähde: http://www.travelandleisure.com/articles/the-worlds-strangest-monuments/2

    VastaaPoista
  28. Anonyymi, minua kiinnostaisi kovasti se, että kerrot vähän lisää, millä tavalla patsas on kammottava.

    Patsas on jotenkin oudon kiehtova, olen muistanut sen usein enkä yhtään tiedä, miksi. Joka tapauksessa tämä on voimakkaimpia taide-elämyksiäni.

    Mustaleski, äläspäs nyt vaan ala tarkkailla kieltäsi, minä ainakin olen mammuttivirkkeeseen kallellani itsekin.

    VastaaPoista
  29. Kerran, kun istuin Ylä-Ruutilla, Jyväskylässä, ja join kaljaa ja ajattelin, että kohta muutan muualle... esimerkiksi taivaisiin, siihen tuli virkamiesmäisesti pukeutunut mies, vähän minua vanhempi, joka kertoi... että

    hän oli Matti Nykäsen viimeinen suomenkielenopettaja, tältä tarkkailuluokalta, jota Matti kävi. Hänen oppilaansa, Nykänen, oli saanut Calgaryn olympialaisista kolme kultamitalia, mutta ei hänelle voinut silti antaa koulusta päästötodistusta kun häneltä puuttui äidinkielestä essee. Aine. Tämä ope kertoi minulle että hän kannusti Mattia kirjoittamaan aineen (esseen?) jostain tutusta aiheesta, esimerkiksi siitä kun 'menit äitisi kanssa sienimetsään ja löysit sieltä sieniä ja niin pois päin ja tulitte sieltä sitten pois'... etc. Matti kirjoitti: "Menin kerran äitini kanssa sienimetsään ja löysin siellä paljon sieniä ja tulimme sieltä sitten pois."

    Pakko mun oli antaa siitä vitonen.

    VastaaPoista
  30. pelottaa edelleen22 helmikuuta, 2011 20:51

    Onhan siinä kuollut hevonen (HUOM!),ja ratsastaja, joka ei ole millänsäkään kuolleesta ratsustaan!

    Niin, mitä se kertoo minusta, että vain noin koen tuon kuvan?

    VastaaPoista
  31. Se kertoo lukosta sisälläsi, anonyymi.

    Minä taas en koe hevosta kuolleeksi, en kidutetuksi, vaan ajattelen, että tähän sisältyy jokin hauska juju.

    Kyllähän siinä ei paljon kieltä tarvita, jos mies osaa hypätä, mikis. Viisas opettaja.

    VastaaPoista
  32. Kesä Baden Badenissa on minusta kiva kirjan nimi. Aihekin on mielenkiintoinen. Itse asiassa se on ollut lukulistallani jo vuosia, mutta ei vain ole sattunut käteen kirjastossa tai divarissa.

    Kielen rakenteitahan on kirjallisuudessa ja runoudessa uudella ajalla rikottu ihan urakalla. Joycen Odysseuksessa viljelemä tajunnanvirta ikään kuin vaatiikin vapaasti virtaavaa kirjoitustyyliä.

    Ja kyllä sitä herran jestas sitten modernismin vyöryessä raukoille rajoillemme kylvettiin täälläkin monelle kirjallisuuden saralla.

    Nykyään etenkin nuoret naiset harrastavat sitä. Se sopinee naismaiseen ajatteluun? (Onkohan tämä sovinistinen ajatus?).

    Hans Selon Diivasta olemme keskustelleetkin (?), ja siinähän uutta kieltä luotiin oikein huhkimalla. On sitä luotu myöhemminkin, muttei ihan sellaisen kohun saattelemana.

    Kuka nykykirjailijamme luo uutta kieltä?

    VastaaPoista
  33. Mutta ei Nykänen kielellisesti lahjaton ole, siitä todistavat lukaisat kansan suussa kiertävät nykäismit.

    Suosikkini on "Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi", sillä se kätkee sisäänsä niin suuren viisauden, että lukijaa huimaa kuin hyppyrin tornissa.

    VastaaPoista
  34. Sirhan-Sirhan murhasi Baden-Badenissa Kennedy-Kennedyn. Tämänhän totta kaikki tietävät.

    Nykänen Matti on vitun fiksu ihminen selvin päin, ujo ja asiallinen, herrasmies. Kännissä hän on... no, toista persoonaa. Ps. Nuo ns. "nykänismit" on keksittyjä juttuja.

    VastaaPoista
  35. Pidän siitä, että kieli uudistuu ja kieltä uudistetaan, mutta rikkomisesta en pidä, se on brutaalia ja itsekästä pyrkyryyttä ratsastaa uuden harjalla, mutta vain ikään kuin rikkomisen idean harjalla. Kielen luonteeseen kun rysäykset ja hätkäyttämiset eivät kuulu.

    Viimeksi kieltä on uudistanut tai kieleen on tuonut uutta lukemistani Mikko Rimminen, jonka ei tarvitse rikkoa eikä räväyttää.

    Baden Badenia kuvataan mm. näin: "Tauotta virtaavin, pitkin, mukanaan tempaavin lausein Tsypkin kuvaa ---"

    Tämähän on upeaa ja hienoa. Palatakseni Taruun - eivät hänet lauseensa temmanneet mukaansa vaikka virtasivat tauotta. Ne olivat uuvuttavia ja toistavia.

    PS Nykäsen lausahduksethan ovat mainioita. Ja hänen kielipuolisuutensa ei ole lahjattomuuta, vaan hänellähän on selkeä lukihäiriö.

    VastaaPoista
  36. Ethän sinä - oi reklamoinnin Tarzan, Tapsa (oi Mambo! italiano soldates!) - kuvittele että Matti noita sananjalkoja lohkoo? Itsekseen?

    VastaaPoista
  37. Volter Kilpi uudisti suomenkieltä enemmän kuin moni muu. Aika uudistaa kieltä enemmän kuin mikään muu. Mikko Rimminen on hyvä esimerkki nyt. Huominen on parempi, tai joku.

    VastaaPoista
  38. Liian pitkää on hankala käsitellä! :)

    VastaaPoista
  39. Jaa uudisti vai.

    En silti koskaanikinämilloinkaan tule lukemaan "Alastalon salissa."

    Vanhassakin piisaa sarkaa.

    VastaaPoista
  40. Lukihäiriö on lukihäiriö ja sillä sipuli; ei puhuta nyt siitä.

    Olen ällöttävänelitistinenhienostelevapikkurillipystyssäfemakko, mutta en voi päästä yli ajatuksesta että tapa käyttää kieltä kertoo ihmisestä enemmän kuin joskus soisi.

    Mm. viisaudesta, tilannetajusta, tunneälystä ja mitä näitä onkaan.

    Öitä!

    VastaaPoista
  41. ... "Liian pitkää on hankala käsitellä! :)" ...

    http://www.youtube.com/watch?v=5oMEnNQj5Hs&feature=related

    Ps. Mun äitini tykkäs tästä. Hän tykkäs suomenkielestä. Ja totta kai isästäkin.

    VastaaPoista
  42. Mukavaa torvimusiikkia. Adagio f-mollissa. (Ja välillä h-duurissa.)

    Ei ihme että kuuntelijoiden pikkupöksyt kastuvat.

    VastaaPoista
  43. Ruthin Vintistä tuli mieleeni, kuinka 60-luvun lopussa silpastiin aina perjantaina illansuussa lenkki Tuomiojäven ympäri, kuten Hämysen Rami konsanaan. Ei silloin kuljeteltu juomapulloja arvariinsa mukana joten jano oli tietysti valtava, kielikin kuiva kuin beduiinin sandaali. Suihkuun ja dödöt kainaloon ja "Vintille". Vaikka "Hiihtoliitto" ei moista suositellutkaan niin ei Jormakka sitä niin pahana pitänyt.

    Torin nakkarin ja lihiksen kautta sitä sitten hiivittiin kämpille. Eikä jäänyt yhteen kertaan kun samaa metodia totesin Helan Ekin myös käyttäneen, usein sillä seurauksella että nyrkki saattoi livahtaa isommankin ukon "turpaan". Se oli Lydiartin aikaa se.

    VastaaPoista
  44. Miksiköhän puhumisen ja kirjoittamisen kyvyt eivät välttämättä kulje käsi kädessä? Joku puhuu kuin Ruuneperi, mutta hänen on ihan mahdoton saada puhettaan kirjalliseen muotoon?

    VastaaPoista
  45. Delilah,

    voi varmaan olla ihmisen omia pelkoja tai lukkotiloja kirjoittamista kohtaan, tai liiallista kirjoittamisen kunnioittamista. Joillain on jatkuva valkoisen paperin kauhu, kirjailijoillakin.

    Joillain hyvillä puhujilla voi olla lukihäiriö tai ajatusvirta voi olla liian vuolas, jolloin kirjoittamisen punaista lankaa ei löydy.

    Kirjoittamaan oppii paljolti kirjoittamalla, harjoittamalla taitoa. Pitää vissiin kuitenkin olla motiivi kirjoittaa.

    PS Minä sitten taas olen sitäkin ihmetellyt, miksi monilla, joilla selvästi ei ole kovinkaan kummoista kirjoittamisen taitoa, on niin palava hinku nähdä sanansa kirjaksi painettuna. Siinä on tosin jotain peräti liikuttavaa.

    VastaaPoista
  46. Suoritan pienen koplauksen blogin aiheen ja kuvan kanssa. "Saint Wenceslas Riding Dead Horse" monumentin on myös arveltu olevan parodiaa Pyhän Václavin patsaasta. Václav Havel taas oli tšekkiläinen ajatusrikollinen, näytelmäkirjailija ja presidentti. Hän tekstinsä on vaikeaselkoista ja pitkävirkkeistä, tehosteenaan pilkut, puolipilkut, sulut ja ajatusviivat. Salaperäinen kuin blogin kuva.

    Puhetapansa on yhtä vaikeasekoinen, yksitoikkoinen ja puuromainen. Esiintymistä ja huomion keskipisteenä olemista jännittävä mies on samaan aikaan voimakastahtoinen toisinajattelija ja ujo pikkupoika. Kuvaa rikko vain se että spaddu palaa ketjussa, pivoa katuu kurkkuun ja naista patjaksi.

    Jonkinasteisen koplauksen voisi tehdä myös Iranin ja Tšekin vallankumouksen kanssa. Havel sai vaikutteita tavasta jolla Yhdysvalloissa esoitettiin mieltä rauhanomaisesti Vietnamin sotaa vastaan, oppaanaan lapsuudenystävänsä elokuvaohjaaja Miloš Forman.

    VastaaPoista
  47. Iines, ei ne sanat vaan sisältö! :)

    On paha ihmetellä esim. dekkarien tai romanttisten kirjojen tilausta, koska siinä samalla tulisi julistaneeksi itsensä niiden yläpuolelle.

    Sitähän ei kukaan oikeamielinen ja empaattisen ylevä ihminen halua tehdä!

    VastaaPoista
  48. Niin, ja nöyrä (sädekehä pään päällä).

    VastaaPoista
  49. Olen nyt siis käsittänyt niin, että tuo on Venceslaus Pyhän eli Vaclavin patsas, ja Venceslaus oli siis Böömin ruhtinas 920-luvulla.

    Venceslaus tunnettiin kristinuskon levittäjänä ja hyveiden kannattajana, hän oli vannonut mm. neitsyysvalan. Legendan mukaan hänet murhasi hänen veljensä Boleslav Venceslauksen ollessa matkalla kirkkoon, luultavasti syyskuussa 929 tai 935. Ruumis paloiteltiin ja haudattiin murhapaikalle. Pyhäinjäännökset siirrettiin Pyhän Vituksen kirkkoon Prahaan. (W-pedia)

    Tässä vielä tuo alkuperäinen Pyhän Venceslauksen eli Vaclavin patsas, josta siis tuo minun kuvani on parodia. Patsaat sijaitsevat lähekkäin Prahassa.

    VastaaPoista
  50. Kuunkuiske,

    ilman muuta sisältö. Kirjoittaminen on ajattelua. Sanat ovat ajatusten puku.

    Tuosta jonkin lajin ihmettelystä olen hieman eri mieltä. Voi mielestäni ihmetellä asiaa tuntematta ylemmyyttä tai olematta yläpuolella.

    Minä esimerkiksi voin ihmetellä runokielen tahallista särkemistä, mutta samalla voin myöntää, että en ehkä ymmärrä runoilijan hätkäyttämishalua.

    VastaaPoista
  51. En tarkoittanut kirjoittamisen vaikeudella niinkään hienojen kaunokirjallisten tuotosten aikaansaamista, vaan vaikkapa kirjeen kirjoittamista tai muutaman ajatuksen paperille laittamista yleensä.

    Iines, ehkä tuo mainitsemasi palava hinku saada nähdä sanansa painettuna kirjaksi on jonkinmoista itsensä vakuuttamisen halua, että on selättänyt vaikkapa lukihäiriön. Vielä parempi syy on, että muistot ja kokemukset säilyvät kirjoitettuna jälkipolville.

    VastaaPoista
  52. Delilah,

    näin minäkin ymmärsin ja näin mielessäni erään ystäväni, joka on vilkas ja eloisa puhuja, mutta ei saa paperille mitään ja jopa kammoaa kynätöitä, ristikkojen täyttämistä lukuunottamatta.

    Minusta tämä johtuu nimenomaan kirjoittamisen pyhittämisestä "paremmille", ja pohjalla voi olla jopa ajatus, että on liian huono tai koulujakäymätön kirjoittamiseen.

    VastaaPoista
  53. Minusta tuntuu, että jos ihmettelen jotakin, se on kertovinaan että en ole sen kanssa samalla tasolla.

    Toisaalta johonkin voi suhtautua välinpitämättömästi, ei sanomista suuntaan tai toiseen.

    Hmmmm...

    VastaaPoista
  54. Tässä voi olla kyse nyt semantiikasta, Kuunkuiske.

    Arvelen, että miellämme verbit hieman eri merkityksin, ja on mahdollista, että minä käytän verbejä epätäsmällisesti, irti sanakirjamerkityksistä, joita nyt en viitsi tarkistella.

    Hämmästellä, kummastella, ihmetellä on minulle sitä, mitä lapsi tekee kun kohtaa uuden, vaikkapa jonkin öttiäisen, joka lennähtää kädelle. Ei siinä ole mitään paheksuvaa tai yläpuolelle asettuvaa. On vain suunnatonta uteliaisuutta, että ai, tämmöinenkin on. Mikä se on ja miksi?

    VastaaPoista
  55. Iines: "Pitää vissiin kuitenkin olla motiivi kirjoittaa."

    Tai motiivi ilmaista itseään. Ja kirjoittaminen on eräs tapa tehdä sitä.

    Minullekin oli pienoinen yllätys, että kirjoittamalla, jota olin harrastanut piirtämisen ja unelmoinnin ohella siitä pitäen kun sen taidon opin, pystyy elättämään itsensä.

    (Siksihän hankin oikean ja kunniallisenkin ammatin.)

    Totta puhuen minäkään en tee sitä puhtaasti kirjoittamalla, vaan mukana on myös tuo piirtäminen ja unelmointi - eli asioiden hahmotus ja visiointi.

    Tunnen monta toimittajaa, jotka ovat yrittäneet siirtyä copywritereiksi. Yleensä huonolla menestyksellä. Toisin päin se onnistuu paremmin.

    VastaaPoista
  56. Minua joskus harmittaa, kun takanani on niin paljon hukkaanheitettyjä tilanteita, koettelemattomia unelmia.

    Yhdessä vaiheessa, kun aluksi työlästyin kaupallisesti orientoituneisiin pinnallisiin oppilaisiin, irrotin lehdestä Sanoma Oy:n toimittajakoulun koulutukseenhakuilmoituksen. Silmäilin sitä ja mietin, lähetänkö hakemuksen koulutukseen. Irrotin sen vielä parin vuoden kuluttuakin, ja päätin, että lähetän. Sitten se vaan jäi. En edes kokeillut. Samalla tavalla laistin ykkösalani, kokeilun kuvataiteisiin hakemisesta.

    Nyt kun silmään taaksepäin, kieltämättä kaduttaa, että viitsin tehdä työtäni vain opettamalla muita kirjoittamaan, kun olisin voinut elää kynälläni, taatusti. Mikä kumma pani minut valitsemaan kylmän teorian, kun kuitenkin olisin nauttinut enemmän demonstraatioista?

    Sen verran olen viisastunut, että olen hokenut tyttärellekin, että valitse se ala, joka todella kiinnostaa. Niinpä hän vaihtoikin rohkeasti ensimmäisen opiskelupaikkansa toiseen. Toisaalta - hänkin haaveilee kaiken aikaa käsillä tekemisestä ammatikseen..

    VastaaPoista
  57. Iines, en pyri viisastelemaan sinun enkä itseni kanssa, kunhan mietin.

    On monenlaisia kirjoja, joihin suhtaudun neutraalisti. Vaikka maantiedettä, biologiaa ja historiaa käsitteleviin. Ei kiinnosta mutta ei ole tarvetta julistaa mielessään huonoksikaan.

    Ehkä jossakin mielen pohjalla kummittelee, että dekkareista pitävän täytyy olla kieroutunut ja siirappiromantiikkaa kaihoavan todellisuuspakoinen.

    Ne ovat siis oletettavasti ominaisuuksia, jollaisia ei halua liittää itseensä!

    VastaaPoista
  58. Nuorna tyttönä menin uskomaan erästä toimittajaa (senkin P. M.!!!!), joka sanoi, että toimittaja joutuu kirjoittamaan kovalla kiireellä kaiken maailman asioista jotka eivät kiinnosta pätkääkään. Siis itseä. Siis sanomalehdessä.

    Vaikka ei ole toimittaja - tai copy, mikä on Tapsan arvoasteikossa ylempänä :) - , saa sentään onneksi kirjoittaa!

    Oikein lehtiin ja kaikkea muutakin.

    Ei oikeastaan hassumpaa! Saada kirjoittaa sitä mitä haluaa silloin kun haluaa, koska toimeentulo ei ole siitä kiinni.

    Korjaan: sen yli ei voi kirjoittaa mihin potentiaali riittää.

    Huokaus.

    VastaaPoista
  59. Tämän jälkeen häivyn takavasemmalle (näin hieno aurinkoinen vapaapäivä ja yksi istuu vaan sisällä!) mutta se tuli vielä mieleen, että ei sen tarvitse olla tappio että tekee sitä mistä eniten nauttii (housut jalassa) vapaa-ajalla; harrastuksena!

    Tekemisessä säilyy lumo mikä saattaisi kadota leipätyössä.

    VastaaPoista
  60. Kuunkuiske,

    sinun "vääntösihän" on mukavaa ja panee minut vain miettimään lisää, mikä on oikein terveellistä. Tällaisesta tykkään, kun vähän haastetaan tarkentamaan omiakin ajatuksia.

    Itsekin lähestyn siis noita kummasteluja tai ihmettelyjä pohtimalla, varmaan turhankin laveasti sanojen merkityksiä. Minulla on paha tapa tarkertua kiviin ja kääntää ne nurin etsien, josko sielläkin vielä jotakin olisi. Tyttäreni usein moittii minua tästä ja sanoo, että muut menivät asiassa jo ohi, kun minä vielä ryven siellä kivenkolossa tutkimassa tuhatjalkaista.

    Ihan tarkkaan en tiedä, olimmeko lopulta eri mieltä mistään. Taisin juuttua siihen tuhatjalkaiseen.

    Vaan nyt lähden minäkin tuohon kirkkauteen, ulos. Ilma on täynnä kidepöllyä, kimalteita, jotka tanssivat auringon vastavalossa. Pakkasta tosin on vielä vähän liikaa pitempään ulkoilusessioon, lähes 20 näkyy vielä pohjoisen puolen mittarissa.

    VastaaPoista
  61. KK: "... tai copy, mikä on Tapsan arvoasteikossa ylempänä :)"

    Minäkin nousen kirkkauteen, mutta ensin korjaus: ei se ylempänä ole, vaan erilaisena. Copyys on rassaavampaa.

    J, Kuikka, joka on harvoja joten kuten onnistuneesti copyksi siirtyneitä toimittajia, kiteytti eron näin: toimittajana olet aina oikeassa, copyna aina väärässä.

    Lisäksi copy kirjoittaa kaiken siinä uskossa ja tiedossa, ettei kukaan halua lukea sitä. Se vaatii tietyntyyppistä psyykeä. Tunnen satoja katkeroituneita copyja. Siksi kai Ahtikin kieltää menneisyytensä.

    Mutta me van Vaarin kanssa vaan porskutetaan. Pää pystyssä. Perkele.

    VastaaPoista
  62. Iines, se on sitä härkäpäisyyttä että kääntää joka kiven! :) On minuakin siitä joskus syytetty, vaikka en ole härkää nähnytkään. (Paitsi lautasella kymmenen vuotta sitten.)

    Tapsa, vai tunnet sinä SATOJA katkeroituneita copyjä!

    Ei sitä työtä varmaan voisi tehdäkään ilman taipumusta superlatiiveihin ja liioitteluun! ;)

    VastaaPoista
  63. Taipumus on oikea sana. Huomasin jo nuorena, ettei mikään kerrottu tarina tunnu siltä, miltä se tuntui tapahtumahetkellä, ellei sitä hieman väritä ja liioittele.

    Pyrin siis vain totuuteen.

    PS. Oikea luku, pikaisesti päässälaskettuna, on suunnilleen noin about 17 ja 1/2.

    (En edes laskenut mukaan muihin hommiin siirtyneitä, kuten J.Karjalainen, Hantta Krause, Mauno Saari, Markku Rönkkö ja Ahdin panin puolikkaana joukon jatkoksi.)

    VastaaPoista
  64. Mammuttivirheilijässä taisi olla kyse vain siitä, että todellisuus on Tarua ihmeellisempää.

    Nykyisin kun kaikki on jo niin moneen kertaan sanottu, väännetty, käännetty , muuteltu ja väritetty, niin varmaan mainostoimistotkin copyjen sijaan palkkaavat suoraan moniosaajia: copypasteja?

    VastaaPoista
  65. Kuunkuiske, uteliaisuutta se on, härkäpäisyyttä emme täällä päässä nyt myönnä. Emme vaikka mikä olisi.

    Ja Riku, Taru oli tässä tarinassa todellisuutta ihmeellisempi. Olisit nähnyt sen Mammuttivirheen!

    VastaaPoista
  66. Niin, piti vielä sanoa Tapsalle, että minäkin olen lapsesta lähtien ollut tuommoinen, että pitää värittää, kuvittaa ja keksiä vähän lisää. Sehän on nimenomaan tarinankertojan tunnusmerkki, että hän muuntaa totuutta parhaaksi katsomallaan tavalla.

    Nytkin kun kerron täällä tarinaa tai jotakin, väritän ja muotoilen sitä, mutta ydin voi olla hyvinkin totta. Ja kyllä suurin osa yksityiskohdistakin.

    VastaaPoista
  67. Raju pudotuspeli markkinointiviestinnässä on kyrsiintymisen yksi syy. Toinen, uskomaton pullikointi, uusia ja innovatiivisia toimintamalleja vastaan. Tarvittiin uusi sukupolvi päivittämään "kalkkikset" ulos.

    Nyt on osittain muodostunut tuosta porukasta "mies ja läppäri" tyyppisiä yrityksiä. Printtimainontaa koko ikänsä tehnyt ei taivu Facebookkien tai Twittereiden edessä. Ne pitävät perinteestä kynsin hampain kiinni, kuten AD:eet luoonnospapereistaan vielä 80-luvun alussa.

    VastaaPoista
  68. Näitä "mies ja läppäri"-yrityksiä on jo koulupojilla ja opiskelijoillakin. Pitää sitten päästä yritysasioita hoitamaan kesken tunnin, vaan kun se opettajanperkele lukee yrityksen sähköpostitkin.

    Noh, onhan se hyvä, että on intoa ja uskoa siihen, että rahaa saa persettä tuolista nostamattakin.

    VastaaPoista
  69. Riku: "...varmaan mainostoimistotkin copyjen sijaan palkkaavat suoraan moniosaajia: copypasteja?"

    Kohta, kunhan kaikki kyvykkäät ovat ensin sillä metodilla saaneet gradunsa ja väitöskirjansa tehtyä.

    Mies ja läppäri... niin totta, niin totta. Ennen oli mies ja paku. Kai niitä on jo mies, läppäri ja pakujakin.

    Tottahan on sekin, että uusi sukupolvi "päivittää" aina vanhat ulos. Niin teimme mekin ja nyt itse kohta "ulospäivitettävänä" tajuan, miten se tapahtuu: ne uudet jutut ei vaan kiinnosta meitä!

    Kyllä kunnon mainontaa on Hesarin etusivu ja minuutin tv-spotti. Nämä someilut ovat turhaa haahailua... EVVVK.

    (Sori, panin v-sanan väliin.)

    VastaaPoista
  70. Joka tapauksessa nettimainonta on lisääntynyt ärsyttävyyksiin asti.

    Iltapäivälehtiä ei juuri jaksa selata, kun sivuilla on nykivää ja hidastavaa liikettä ja kilkettä, samoin en juurikaan katso edes uutisvideopätkiä, jos minut pakotetaan katsomaan sitä ennen minuutin mainos.

    Nettimainonnan ärsyttävin puoli on, että sitä ei voi sivuuttaa niin kuin televisio- ja lehtimainonnan voi kääntämällä kanavaa tai sivua. Nettimainokseen on enemmän sidoksissa, jos mielii tietyille sivuille, tiettyä videoklipsiä katsomaan. Luulen, että mainos netissä kääntyy itseään vastaan, ellei ole jo kääntynyt.

    VastaaPoista
  71. Mainonnan vaikutuksista saa jonkinlaisen kuvan vaikkapa The Coca-Cola Companyn ohjeesta "vastuullisesta markkinoinnista":
    "Yhtiön juomia ei ole mainostettu yli 50:een vuoteen lapsille tarkoitetuissa medioissa tai ohjelmissa. Kansainvälisesti The Coca-Cola Company’n juomia ei markkinoida alle 12-vuotiaille." Hellyttävää eikö totta, vaikkakin herättää epäilyksen joko aineen tai markkinointitavan vaarallisuudesta. Enää tuota imagomuutosta brändille ei tarvitse tehdä koska se suoritettiin tehokkaasti jo 60-luvulla.

    Uudet markkinointimenetelmät ovat monitasoisia sekä monitahoisia ja häivyttävät edunsaajat tehokkaasti. Suora tyrkyttäminen on vaihtunut omassa intressipiirissä tapahtuvaksi "höynäyttämiseksi". Suusta - suuhun markkinoinnin (Word-of-Mouth) on kasvanut vähintään viisi kertaa nopeammin kuin mikään muu markkinointisektori. Kymmenessä vuodessa TV-mainos on menettänyt tehoaan 70%. Sosiaalisia nettiverkostoja valjastetaan kulutusvankkureiden eteen sumuverhojen suojassa, ilman läpinäkyviä sopimusehtoja ja vailla "valvontaa".

    Heikkenevät mahdollisuudet vaikutta kuluttajien valintoihin nostavat uudet innovaatiot todella tärkeään asemaan. Kulttuurisista eroista huolimatta uudet tekniset innovaatiot toimivat globaalisti. Mainonnan perinteiseen tavoitteeseen, myynnin lisäämiseen, se suo loistavat mahdollisuudet kuten myös sitä palveleville tavoitteille. Potentiaalinen ostaja on "klikkauksen" päässä.

    VastaaPoista
  72. Loppujen lopuksihan on kyse ihmisluonteesta.

    Ellemme olisi niin helposti höynäytettäviä laumasieluja, omanarvontuntoisia pönöttäjiä, mielellään muiden ihailun kohteita, itsenäiseen ajatteluun haluttomia ja diivailuhaluisia tolvanoita, mainonta ei meihin tehoaisi.

    Mutta nythän kasvaa jo fiksu uusi polvi, jota ei viedä kuin pässiä narusta?

    Vai?

    VastaaPoista
  73. Minun tyttäreni pitää mainoksista, samoin monet hänen kaverinsa. He saattavat katsoa jopa ostoskanavaa, jota pitävät huvittavana. En tee päätelmiä tyttäreni käytöksen perusteella, mutta luulisin, että hänen ikäpolvensa ja jopa nuoremmatkin suhtautuvat mainoksiin myönteisesti. Kaupallisuus kuuluu heidän maailmaansa, mediakriittisyys välttämättä ei.

    Minusta tuntuu hieman huvittavalta tuo Coca Cola Companyn eettinen ohje ikärajoista, kun samaan aikaan meillä Top Modelia saa huoleti ja täysillä alkaa mainostaa 6 - 12-vuotiaille. Vaan amerikkalainen yhteiskuntahan on aina ollut moralistisempi ja vanhoillisempi kuin suomalainen tai pohjoismaalainen.

    VastaaPoista
  74. Tavallaanhan - tai ihan oikeasti siis - tuo Cokiksen eettinen ohjekin on markkinointiviestintää.

    Katsokaa, näin eettisiä me olemme! Juo sinäkin eettistä Cokista, älä epäeettisiä kopioita.

    VastaaPoista
  75. "Uskostaan" on tietysti hyvä ja turvallista pitää kiinni muutta tulkintasi, vaikkakin kysymysmerkein, on vastuun kiertämistä tai kieltämistä.

    Kulutusyhteikunta on tuottanut niin kriitikkonsa kuin kannattajansakin.


    Toisaalta . . .

    Klassinen esimerkki vastakulttuurin tehokkaasta markkinoinnista ja sen muuttumisesta valtakulttuuriksi on kun Hitler myi "kuplansa" amerikkalaisille. Vuonna 1972 siitä tuli historian myydyin automalli sen ohittaessa Fordin T-mallin.

    VastaaPoista
  76. "Nettimainonnan ärsyttävin puoli on, että sitä ei voi sivuuttaa niin kuin televisio- ja lehtimainonnan voi kääntämällä kanavaa tai sivua."

    Kyllä voi. Selaimiin on lisäasennettavissa mainoksien esto-ohjelmia. Ainakin muihin selaimiin, Internet Explorerista en tiedä. Jos googlaa sanoilla adblock ja oman selaimen nimellä, niin varmasti löytyy apua.
    Itse en ole vuosiin katsellut yhtään nettimainoksia.

    VastaaPoista
  77. Hyvä tietää, Tiina!

    Tuo vaan, että olen äärimmäisen hankala vaatimuksineni. En nimittäin tahdo poistaa kaikkia mainoksia tai mainontaa, vaan vain liiat kilkkeet ja välkkeet. Pieni määrä yksinkertaisia mainoksia ei hidasta lukua.

    Luen jopa innoissani esimerkiksi vanhoja mainoksia, koska niistä heijastuu ajankuvaa ja jopa historiaa. Minulla on mm. Kotilieden vuosikertoja 30-, 40- ja 50-luvulta. Voi niitä sukkanauhaliivi- ja silkkisukka- ja saippuamainoksia!

    Tuo on muuten totta, että julistamalla omia eettisiä ihanteitaan yritys luo tuoteimagoa ja myönteistä yrityskuvaa. Eli kyseessä on samalla koko brändin mainos.

    Siitä olin hämmästynyt, kun juuri jostain luin, että luomu ei myy. Ihmiset muutoin lyövät rintoihinsa luomun puolesta, samoin pienemmän hiilijalanjäljen. Todellisuudessa toiminta ei tue rintoihinlyöntiä.

    VastaaPoista
  78. Anonyymi,

    minullakin oli Kupla, mutta en muistanut sen syntistä alkuperää. En ehkä olisi sitä hankkinut, jos olisin ajatellut nenääni pidemmälle.

    VastaaPoista
  79. Suurin markkinointihuijaus ja kusetus on kuitenkin tapahtunut rahan vaikutusvallan hämärtymisessä. Jatkuvan kasvun hype on jättänyt varjoonsa työn ja toimeliaisuuden välttämättömyyden, elinympäristön suojelemisen ja poliittisesti kestävän kehityksen. Hyväosaisuuden merkityksettömyys on kanavoitumassa epäpoliittisuutena ja vastuuttomuutena.

    Persut ajavat "karjalaumaa" cowboyn tavoin. Vaikka määränpää ja ohjailevuus ovat viitteellisiä ja näennäisiä niin villiintynyt lauma on myös realistinen uhka. Nälkiintynyttä ja huonokuntoista karjaa on myytävä tai tapettava ennen määränpäätä. Ajomiehiksi on pitkän matkan aikana liittynyt hyötymistarkoituksessa sekalainen joukko, ruokapalkalla. Näyttää kuitenkin käyvän niin, että vauhkoontuminen on vain ajan kysymys koska lauman koko on liian suuri sitoutuneisiin ja vastuuntuntoisiin ajomiehiin nähden.

    VastaaPoista
  80. Iines: "Siitä olin hämmästynyt, kun juuri jostain luin, että luomu ei myy."

    Minä taas en yhtään.

    Kun 90-luvulla tein automainontaa ja tulivat nämä ekat "vihreät" autot, katalysaattorilla varustetut, niin vaikka ihmiset gallupeissa kannattivat ja suosivat niitä 99 %:sti, niin käytännössä vain 1 % oli valmis maksamaan puhtaasta autosta edes 1000 markkaa lisää.

    Vasta sitten, kun valtiovalta päätti, ettei meillä myydä kuin lyijytöntä bensaa ja kaikissa autoissa on oltava katalysaattori, homma meni mukisematta läpi.

    Näin toimii ihminen.

    VastaaPoista
  81. A: "Persut ajavat "karjalaumaa" cowboyn tavoin."

    Tätä pitäisin vääränä tulkintana.

    Tänään Hesarin Vieraskynässä (sivu A2) imagotohtori Karvonen esitti ihan käypiä ajatuksia persujen suosion syistä.

    Kertaan vielä omat tuntonii: persujen suosio ei johdu Soinin vetovoimasta, vaan muiden puolueiden työntövoimasta.

    Kaikki muuthan ovat samoja puupäisiä fraaseja latelevaa eliittiä. Ellei persuja olisi, niin miten kansa purkisi turhautumisensa?

    Nyt päästään vetämään, perkele, se punainen viiva!

    VastaaPoista
  82. Luomu on kalliimpaa. Onnellisen kanan luomumunat ovat kalliita, häkkikanalan munia saa puolet halvemmalla, samoin reilun kaupan banaanit ovat chiquitoja kalliimpia. Kaikki pienemmin ja inhimillisemmin tuotettu vaatii nähtävästi enemmän ihmisen työpanosta ja varoja kuin
    koneistetut suurtuotannot.

    Minä kyllä syön vain ruskeita luomumunia, reilun kaupan banaaneja enkä käytä tarhaperäisiä turkiksia, niin viisasta kuin suomalaisen olisikin verhoutua talvella turkiksiin. Sähköjä en säästä ja kylven kun tahdon.

    VastaaPoista
  83. Keskiluokalla menee vielä varsin hyvin koska sillä on varaa ja halua maksaa kymmeniä centtejä korkeampaa hintaa "mielikuvasta" että 98 bensa on parempaa kuin E95.

    Kukapa sitä nyt haluaisi samaistua persaukisiin luusereihin. Tarjousten perässä juoksentelua ja prole asteelle jääneitä yhteiskunnan palveluja on leimautumisen vuoksi myös hyvä karttaa.

    VastaaPoista
  84. Munamiehen ja Timo Harjakaisen kamppailu voitosta, Putous ohjelmassa, kuvannee hyvin humanistisen elämänasenteen häpeilemätöntä väheksyntää.

    Harjakainen on ilmetty persu.

    VastaaPoista
  85. Munamies on suuri humanisti, ihminen, jonkalaisia muutamien filosofiaa harrastavien esseistien mielestä ei tarvita.

    Eiköhän munamiehen suosion syy ole juuri lapsenomainen idealismi ja humanismi. Minusta hän on suloinen, niin kuin varmaan monesta muustakin, jotka ovat seurailleet tätä kohtuullisen hyvää teatteri-ihmisten koitosta.

    VastaaPoista
  86. Kolme persua

    Kolme persua ratsastaa
    kannattijillaan politiikasta pois.
    Kaksi miehistä hynyilee,
    mutta kolmanell' on ääni vielä näpeissään.

    Hän ei oo oikea persu,
    niin ystävänsä hälle sanoivat.
    Hän ei oo oikea persu,
    jos köyhää ei saa mielestään.

    Kolme persua vannoutuu
    hopeisen kuun loisteessa.
    Kaksi miestä unen saa,
    mutta kolmas ei voi ääntään antaa.

    Hän ei oo oikea persu,
    niin ystävänsä hälle sanoivat.
    Hän ei oo oikea persu,
    jos köyhää ei saa mielestään.

    Kolme persua irvailee
    puoluetukiaisten lämmössä.
    Kaksi miestä mokuilee
    mutta kolmas-hän ei sorrakkaan.

    Hän ei oo oikea persu,
    niin ystävänsä hälle sanoivat.
    Hän ei oo oikea persu,
    jos köyhää ei saa mielestään.

    Kolme persua järjestää

    suuren vaalikamppiksen.

    Kaksi siihen osallistuu,

    mutta kolmas miehistä vetäytyy takaisin.

    Hän ei oo oikea persu,
    niin ystävänsä hälle sanoivat.
    Hän ei oo oikea persu,
    jos köyhää ei saa mielestään.

    Hän ei oo oikea persu.

    mutta niin paljon häneen luottaa…

    Hän ei oo oikea persu.
…
    urpo joka häntä odottaa.

    VastaaPoista
  87. Munamieheltä ei ole televisiotonkaan välttynyt! Sen verran monen lehden kannessa hän on ollut.

    Olen ihaillut hänen polviensa kestävyyttä! Nuori mies, joustavat polvet.

    Äiti kertoi, että Munamies oli ollut ihan liikkis laulaessaan "Pidä huolta".

    VastaaPoista
  88. Minua kiinnostaa teatterityö ja -ilmaisu, ja siksi olen seuraillut Putousta silloin tällöin, en säntillisesti, kuten en seuraa mitään muuta säntillisesti kuin luonto-ohjelmia.

    Kuulin tänään radiosta tuon Munamiehen laulun, taustayhtyeenä Rajattomat, jota jostain syystä inhoan kovasti. Siitä huolimatta laulu oli oikein söpö.

    Minä taas olen huolissani Munamiehen äänestä. On aika rasitus äänihuulille puhua kimeällä falsetilla liikaa. Se on sama kuin huutaisi tai kuiskaisi, kumpaakaan esimerkiksi opettaja ei saisi tehdä. Pitäisi kuulemma aika herkästi turvata mikrofoniin.

    Kuiskaaminen on muuten foniatrin mukaan vielä rasittavampaa kuin huutaminen. Puhetyöläinen saa melko helposti äänihuuliin kyhmyjä, jos käyttää ääntään väärin.

    VastaaPoista
  89. Tapsan tulkinta punaisine viivoineen on minusta täsmälleen oikea.

    Perussuomalaisten puolue on kuitenkin jo nyt aloittanut ällöttävän "ooks sä mun kaa?" ja "ollaanks kavereita?"- politikoinnin.

    Oinosen "olen päättänyt, ettei kaikkien kaveripuolue vie Vanhasen asiaa eteenpäin" oli jo ensimmäisiä romahduksen merkkejä, vaikkei vaaleja ole vielä edes käyty.

    Siitä huolimatta, että syyttämättäjättämispäätös oli oikea, laki kun Suomessa ei ole sama kaikille.

    Sitäpaitsi valtakunnaoikeus on aina jakanut tuomioina, jos ei nyt karkkia niin ei paljoa muutakaan: "Sä olet nyt vähän huonosti tehnyt, hyi hyi."

    VastaaPoista
  90. Itselläni ei vielä ole ollut iloa tutustua Munamiehen näyttämötaiteeseen. Marja Tyrniä näin kerran ehkä kymmenen sekuntia, ennenkuin vahingossa käänsin kanavaa.

    Aion kuitenkin perehtyä Munamiehen taiteeseen, jos vielä esimerkiksi juutuubissa elää muutaman vuoden päästä.

    VastaaPoista
  91. Mitään et ole menettänyt, Riku. Munamieheen kuitenkin ehkä vielä törmäät väkisin.

    Sketsihahmot nyt olivat ohjelman välttämätön paha. Hauskinta oli katsoa sitä, miten rooleihin heittäydytään ja sitä, miten kekseliäs ja antava näyttelijän täytyy olla. Ei riitä, että osaa matkia tai jäljitellä.

    VastaaPoista
  92. http://www.talouselama.fi/uutiset/article580752.ece?s=l&wtm=talouselama/-17022011

    " Soini-ilmiö hakee vertaistaan politiikan historiassa. Se vaikuttaa nyt niin voimakkaasti ja nopeasti, että rajuudessaan se on iPhonen luokkaa kännykkämarkkinoilla.

    Perussuomalaiset ovat kuin Angry Birds –pelin äkäinen lintuparvi, joka räjäyttää keskustan, Sdp:n ja kokoomuksen vanhaa Suomi-linnoitusta.

    Soinin pelossa puolueet ovat muuttamassa vaalitaktiikoitaan. Soini haastetaan pääministerikilpaan, hänet nykäistään mukaan neljän ison puolueen johtajien tv-keskusteluun.

    Perussuomalaisilla on puolueista suurin kannatuspotentiaali. Soini on aidosti pääministerikandidaatti, jos kansa ryntää huhtikuussa äänestämään.


    Jopa perusporvari, Rkp:n neuvonantaja Björn Wahlroos on letkauttanut harkitsevansa perussuomalaisten äänestämistä; niin pettynyt hän on poliittiseen keskusteluun. "

    VastaaPoista
  93. Anonyymi,

    jos tämä pitkä lainaus on tarkoitettu vaalipropagandaksi, niin harakoille meni, ainakin minun osaltani. Parempi olisi muutenkin puhua omia ajatuksiaan.

    Protestipuolue ei tee kesää, vaikka pärjäisi vaaleissa hyvin. Rähmälleenmeno vain sitäkin komeampi.

    VastaaPoista
  94. Iines, kuuntele esim. Rajattoman "Ikävöi ihminen"; saatat vaikka pitää! Minulla on 2-3 heidän levyään ja niissä on useampia kauniita kipaleita, tuon muistin ensiksi nimeltä.

    VastaaPoista
  95. Soini on täysin ylivoimainen, kun se on parempi kuin muut, se on oikeasti tosi hyvä, eikä mikään voi sitä pysäyttää kun se on vaan niin hyvä koko ajan, eikä sorru esimerkiksi huonouteen, kun se ei ole huono, vaan erittäin hyvä alituisesti, sanoisinpa jopa hyvän paras ja tämä hyvän parhaus on vaan lisääntynyt, kun se on aivan ainutlaatuinen ja omassa luokassaan - sekä hyvä, kun se ei ole mikään huono!

    VastaaPoista
  96. Minusta Rajattomien lauluista ja laulutavasta puuttuu särmä ja karheus!

    Mutta ok, kuuntelen toki tuon, Kuunkuiske, ja ymmärrän hyvin, että monet pitävät heistä. Essi Wuorela laulaa kuitenkin minun makuuni liian vivahteettomasti ja steriilisti sen, mitä minä olen kuunnellut.

    VastaaPoista
  97. Soini on kauhean hyvä oppositiossa, mutta entäs nyt, kun oppositio menee alta! Mitä miehelle jää, mitkä ovat teesit? Miten sitten suu pannaan, kun ollaan vallassa?

    Jaksamme odottaa.

    VastaaPoista
  98. Yritin vain tuollaista mammuttivirkettä, mutten oikein osaa, kun oikeasti olen harvasanainen mies, jolla sanat ovat harvassa, koska ne ovat harvassa.

    VastaaPoista
  99. Tuo oli kyllä varsin onnistunut yritys, ja mietin, että mitä se nyt tyylittelee.

    Teikäläisellä on vaan ehjä lauserakenne pohjana, että sikäli turha yrittää. Toisin oli Tarulla, joka veteli päälauseita sujuvasti yhteen kuusikin kappaletta runsain sidesanoin.

    VastaaPoista
  100. Se nyt oli vain sellaista yleistä poliittista retoriikkaa ja kirjoitusta, niin kuin olen sen itse kokenut.

    VastaaPoista
  101. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  102. Minä muuten olen erittäin uskovainen mies.

    John Lennon on jumalani, ei kuitenkaan kaikkivaltias - Imaginea en kuuntele juuri koskaan, kun se on sellainen imeläpieru.

    Toiveistanne huolimatta laitan linkin tähän.

    Hiljentykäämme.

    VastaaPoista
  103. Kapeista hartioistaan huolimatta John oli Hampurin aikoihin erittäin kova lyömään, moni kovanaama putosi. - Turpaan tuli, että tukka lähti, jos siltä tuntui - rauhanliikkeet tulivat sitten myöhemmin.

    VastaaPoista
  104. Syntisyyteni on kuitenkin suuri, pidän minä muitakin jumalia.

    Chuckleberry on yksi sellainen.

    VastaaPoista
  105. Ja Eric Clapton on kuitenkin vain jumalien apumies, varajumalien apumiesten tuuraaja.

    Silti hyvä.

    VastaaPoista
  106. Mielenkiintoista!

    "Kemppinen" ja "Päivän pannu" ovat joutuneeet GoViralin mielenkiinnon kohteeksi ja kenties tuleviksi mainosalustoiksi. Katsotaan tärppääko Niken, Coca-Colan, Nissanin, Malacon ja Leafin rahallinen täky.

    Kohta tarjous ilmestyy tällekin sivulle.
    Katsotaan kuka ensimmäisenä pikkurilliään tarjoaa.

    VastaaPoista
  107. Näyttää siltä että Black Cobra katujengi on kohta Suomessa.

    Iso nuorisojoukko käyttäytyi aggressiivisesti sivullisia kohtaan ja kävi näpistämässä kioskilla ja videovuokraamossa, Helsingissä.

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011022413252903_uu.shtml

    VastaaPoista
  108. Jukolan veljekset vastaan Rajamäen rykmentti:

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011022513251105_uu.shtml

    VastaaPoista
  109. Johan on linkki poikineen. Voi voi. Katutappelua ja Claptonia. Mistä aloittaisi?

    Suomalainen mies ei puhu eikä pussaa. Taitaa olla totta.

    VastaaPoista
  110. Iines: "Miten sitten suu pannaan, kun ollaan vallassa?"

    Voi Iines, kun minä sitten ihailen tuota sinun vilpitöntä lapsenuskoasi, että ne entiset ja nykyiset "vallassaolijat" olisivat jotenkin sinne luotuja, parempia, valmiimpia ja luonnostaan osaavampia, kansakunnan valioita, aitoa ministeriainesta.

    Suomi kun ei harmiksemme ole luokkayhteiskunta, kuten suunnilleen kaikki muut valtiot, niin meillä ei ole kovin runsaasti pelkän syntyperänsä ja yhteiskunnallisen asemansa takia valtaan syntyneitä.

    Soini on maisteri kuten ne muutkin, pitkään eduskunnassa istunut ammattipoliitikko kuten ne muutkin, yhtä fiksu, kunnollinen ja järkevä kuin ne muutkin.

    Millä tavalla Soini on sinusta epäpätevämpi kuin Katainen, Vanhanen, Kiviniemi, Urpilainen, Sinnemäki, Kanerva, Sasi, Anttila, Pekkarinen, Ahde, Virkkunen, Vehviläinen plus sadat muut?

    Odotan analyysiasi - tai kenen tahansa - mielenkiinnolla.

    VastaaPoista
  111. "Suomalainen mies ei..."

    Luepas tarkemmin. Ainakin se 30-40-päinen nuorisojoukko koostui paremmasta aineksesta.

    VastaaPoista
  112. Ei se riitä, että on maisteri, Tapsa. Tiedän kokemuksesta.

    Tässä ollaan luu kourassa, kynä kirvonneena työmarkkinoiden ulottumattomissa.

    Vakavasti - luotan kyllä Soinin taitoihin ja siihen että hän on kettu. Täytyy olla, kun on ollut noinkin kauan politiikassa ja raivannut omalle ideologialleen loistavan polun.

    Nyt on kuitenkin edessä ensimmäisen kerran valta ja näytön paikka, kun kaikki tähän asti on ollut vain matkaa sinne. Tarvitaan vankkaa luomisen ideologiaa, josta ei vielä hänellä ole nähty merkkejä. Protestiääniä ei nyt kerätä ensimmäistä kertaa Suomen historiassa.

    VastaaPoista
  113. Tässä huomataan, Tapsa, linkkien vaara: ei mennäkään linkkinurkkaan kutomaan sukkaa vaan katsotaan vain aihe ja sanotaan siitä sitten jotakin.

    Musiikkilinkit ovat eri, niistä tietää, mitä niissä on, ja ne ovat piristäviä.

    VastaaPoista
  114. Enpäs malta olla lausumatta retorista kysymystä, luettuani äsken persujen leikkauslistaa: yritystuista 200 miljoonaa pois. Mitähän yksinäinen pienyrittäjä tähän sanoisi?

    Eikä minusta veroja tule kiristää palkansaajien yläpäästäkään, sillä itse ainakin jouduin melkein ahdinkoon silloin, kun veroni kiristyivät 41 prosenttiin. Verosummani oli suurempi kuin monen kuukausipalkka, ja käteen jäävä nettotulo vaivoin keskituloa. Osuin johonkin kummalliseen väliinputoajien rakoon, ja näitä on aina, kun palkansaajien veroja kiristetään.

    http://www.iltasanomat.fi/vaalit2011/T%C3%A4ss%C3%A4%20on%20perussuomalaisten%20leikkauslista/art-1288371798878.html

    VastaaPoista
  115. Yksinäinen pienyrittäjä ei saa yritystukia. Ne menevät isommille. Yksinäinen pienyrittäjä on tämän päivän köyhälistöä, joka pystyy usein vain haaveilemaan sosiaalitukien suuruisista ansioista.

    Tämä on fakta, sillä se oli jopa Hesarissa.

    Iines: "...edessä ensimmäisen kerran valta ja näytön paikka..."

    Ei ihan. Soini on perustanut ja johtanut puoluetta vuosikausia ja aika hyvin vieläpä. Lisäksi hän on pärjännyt EUssa aika hyvin, ottanut näkyvästi paikkansa.

    Samoja johtajaominaisuuksia hallituksessa tarvitaan. Karismaa, uskottavuutta, kykyä tiivistää ja luoda yleiskuva tilanteesta. Mitä Soinilta muka puuttuu?

    Ei ministerin tarvitse olla kaikkien alojen asiantuntija. Sitä varten ministeriöissä on virkamiehiä ja asiantuntijoita nurkat täynnä. Ministerillä pitää olla visio ja missio, niin kuin ison yrityksen toimitusjohtajalla.

    Olisikin aika outoa, jos antaisimme esim. laululyriikan tekijän, joka ei ikinä ole tehnyt säännöllistä palkkatyötä, käsiin koko maaamme työvoimapolitiikan!?

    Näinhän me silti teimme. Vai?

    PS. Äänestän ensi vaaleissa persuja elämäni ensimmäisen ja todennäköisesti viimeisen kerran. Uskon ja toivon, että normipuolueeni ottavat viestin onkeensa.

    VastaaPoista
  116. Millä tavalla Soini on sinusta epäpätevämpi kuin Katainen, Vanhanen, Kiviniemi, Urpilainen, Sinnemäki, Kanerva, Sasi, Anttila, Pekkarinen, Ahde, Virkkunen, Vehviläinen plus sadat muut?

    Tuskin epäpätevämpi, itseasiassa eroja muihin en pysty näkemään.

    VastaaPoista
  117. Toisaalta en usko, että Soini on muita pätevämpikään. Samanlainen, samaa tasoa, samaa maata.

    Kyse ei ensi sijassa olekaan ihmisistä, vaan heidän ajamistaan asioista.

    (Se minua kyllä hieman huolestuttaakin, sillä olen täysin eri mieltä persujen kanssa mm. EUsta ja eurosta.)

    VastaaPoista
  118. Persujen leikkauslistasta näkee, että ovat tulleet varovaisiksi, ja etteivät ihan tajua mitä tarkoittaa olla hallituspuolue. Tai se, että EU jäsenyydestä emme enää pääse.

    VastaaPoista
  119. Kokemattomuus ei ole persuille aivan ennennäkemätöntä mutta pienoinen puute, mikäli Vistbakan eilisiä ilmeitä voisi tulkita. Yhden kokemattoman "Timon" joukkue kestää, mutta, että lähes kaikki.

    Tilanne on sama kuin Lähi-idässä, Vanhoja rakenteita ei niin vaan muutetetakkaan vaikka intoa olisi. Kokematon joukko luotsaamassa ja etsimässä uutta suuntaa. Saattaapi olla että taantumuksen näkymätön käsi pyrkii ohjailemaan koska uusi vaihtoehto on vielä pelottavampi ja ehkä täysin ennustamaton.

    Omilla "palleilla" on mukavampi istua kuin vierailla, tiesi Timo Kallikin aamulla kertoa.

    VastaaPoista
  120. Yksinäinen pienyrittäjä saa käsittääkseni ainakin starttirahaa + sen lisäosaa vuoden verran. Onhan sekin jotain. Tuona aikana varmaan näkee, kannattaako jatkaa. On kai päivänselvää, ettei mittavia tukia voi myöntää, ennen kuin tuottoa alkaa syntyä. Lisäksi on olemassa pankeilta edullisia yrityslainoja, jotka ovat tavallaan vastaantuloa pienyrittämiselle. Mitähän muuta löytyy, jos asian selvittäisi pohjia myöten?

    Joka tapauksessa persut naulasivat uudella leikkausohjelmallaan nyt kohtuullisestikin ansaitsevat kannattajansa pois. Uskon, että seuraavat gallupit eivät enää ole nousuuntaisia tuloksiltaan.

    VastaaPoista
  121. Minä taas voisin haluta markan takaisin, mutten ole valmis vaihtamaan sitä EU:sta irtautumiseen tai EU:n lakkauttamiseen.

    Toisaalta en oikein tiedä, mitä etua on EU:hun kuulumisesta. Ei minusta Eurooppa ole millään tavoin yhdentynyt. En liiku sen vapaammin kuin ennenkään, ja edelleen Suomi on Euroopan kalleimpia maita ja ahtaimpia asua, mitä tulee kotien kokoon.

    Eikä euro ole siis millään tavalla lisännyt kansainvälisyyttä tai edistänyt hyvinvointia, päinvastoin, nostanut hintoja.

    VastaaPoista
  122. Yritys ei nimenomaan saa starttirahaa. Yrittäjäksi aikova voi sellaista kyllä anoa ENNEN kuin perustaa yrityksen. Jälkikäteen ei saa mitään.

    Pienyrittäjän edulliset yrityslainatkin ovat urbaanilegendaa. Ja saahan lainaa kuka tahansa, mutta se pitää maksaa poiskin. Ei sitä omaksi saa.

    Tarjoan sinulle kaljat Torronsuon puolimatkan krouvissa, jos löydät sellaisia rahallisia etuja, joita saa esim. yhden henkilön parturikampaaja tai remonttireiska tai mies & läppäri -puuhapete.

    VastaaPoista
  123. Minusta markka saa mennä.

    Otetaan tilalle yksi "käpy", joka jakaantuu sataan "siemeneen".
    Vaihtoehtoisesti yksi "poro", joka jakaantuu sataan "vasaan".

    Etuna olisi se, että niitä voi aina myydä halvemmalla. Ja omasta maastahan niitä saa kun vaan ahkerasti kerää tai vastaavasti jaksaa teurastaa.

    Muuten tämän nykyisen Suomen voisi jakaa kahteen osaan: itä- ja pohjois-Suomesta voisi tehdä oman maansa, jonka pääministerinä olisi T. Soini, presidenttinä P. Väyrynen, sisäministerinä E. Seppänen ja työministerinä E-J. Tenhilä. Nimiehdotus: "Suomio". Sillä olisi sitten vähemmistö- ja muukalaisongelma - lappalaiset. Kaikenmaailman lantalaiset älkööt näyttäytykö siellä. Kansallisurheiluna olisi 50 km:n hiihto, pesäpallo ja paini.

    VastaaPoista
  124. Tapsa, sanot että "yritys ei nimenomaan saa starttirahaa. Yrittäjäksi aikova voi sellaista kyllä anoa ENNEN kuin perustaa yrityksen. Jälkikäteen ei saa mitään."

    Työ- ja elinkeinotoimiston sivuilla kyllä sanotaan, että tukea voi saada enintään 18 kuukautena, ja että tuki on tarkoitettu uuden yritystoiminnan käynnistämiseen ja vakauttamiseen.

    Vuonna 2011 perustuen suuruus on 25,74 euroa/päivä. Lisäosan suuruus vaihtelee tapauksittain työ- ja elinkeinotoimiston harkinnan mukaan. Lisäosan suuruus on enintään 60 % perustuen määrästä.

    Esimerkiksi Finnvera myöntää aloittaville yrityksille jopa riskilainoja. Muitakin on.

    Selvää tietenkin on, että aloittava yrittäjä laatii huolelliset toiminta- ja kustannussuunnitelmat, sillä ei valtion tai pankkien tule tukea lentävistä ideoista pykättyjä mies ja hänen läppärinsä -yrityshankkeita pelkästään työllistämismielessä. Mutta jos reaalisia mahdollisuuksia on, yritykselle voi löytyä rahoitusta jo alkuvaiheessa.

    VastaaPoista
  125. Tapsan tarjous jää toteutumatta koska pienyrittäjä EI SAA mitään tukia.

    Starttiraha on nimensä mukaista tukea ja ikäänkuin vaihtoehto työttömyyskorvaukselle. Kokonaan toinen luku on kaikenkarvaiset puhelinpalveluyritykset tai työttömien työllistämiseksi pystyynpolkaistut työvoimaa vuokraavat yritykset tai vaan, halpaa työvoimaa, valtion ja kunnan tukia hyödyntävät keinottelijat.

    Finnveralta on turha kinuta rahaa yritykselle jollaisia jo on markkinoilla. Aivan uusi tuoteinnovaatio tai toimintakonsepti tukea voi kenties saada mutta ensin pitäisi olla se "bisnesidea" sekä toiminta- ja rahoitussuunnitelma ja kenties jonkiasteinen markkinatutkimus tai "selvitys". Helppo nakki!

    VastaaPoista
  126. Mainittakoon vielä, että J. Jukolan dystopia Suomiosta - vai utopiako se on - on raikas kuin mikä.

    Arvostan erityisesti vähemmistö- ja muukalaisongelman kotoperäisyyttä.

    VastaaPoista
  127. Anonyymi,

    kuka käskee perustaa yrityksiä, jollaisia on jo markkinoilla, ehkä pilvin pimein? Ei tukien tarkoitus ole elättää yrittäjää, jolla ei riitä ideaa erilaisen yrityksen pystyttämiseen, ja se on ihan oikein.

    Pitää olla sellainen yritys, jollaista ei ole naapurisssa eikä toivottavasti naapurikaupungissakaan - tämän sanoo jo maalaisjärkikin. Yrityshän pystytetään palvelemaan asiakkaita, joilla on tarve saada yrityksen tarjoamia tuotteita.

    VastaaPoista
  128. No nyt menee asiat pikkuisen häränpyllyä.

    Juuri kun on todettu että pienyrittäjä ei saa tukea, oli samanlainen markkinoilla tai ei. Noissa tuetuissa tai tukea saavissa yrityksissä on kyse useamman ihmisen (5-?) työllistämisestä.

    Miksei optiomiljönäärit perusta kilvan yrityksiä, mitään ei ole menetettävissä koska fyrkat on yleisesti ottaen tulleet "ansiotta".

    Tiedän kyllä itse, miksi.

    Pienyrittäjät ovat olleet lähes yksinomaan kuppauksen kohteena. Halpatyövoimaa tavalla tai toisella käyttävät yrittäjät tai muutoin harmaalla alueella operoivat "llikenmiehet" ovat jatkuvasti laskevien myyntihintojen takuumiehiä. "Halvin hinta voittaa" -hulluudesta seuraa alati vaituvat, vertailukelvottomat ja laadullisesti huonontuvat tuotteet joita kuluttajakansalaiset kilvan ostavat.

    Hyvin toimeentulevan keskiluokkaisen elämäntavan ulkoiset merkit on ollut suhteellisen helppo saavuttaa. Uhraukseksi on riittänyt perhe, vapaa-aika, terveys tai hyvinvointi.

    VastaaPoista
  129. Yrittänyttä ei laiteta.

    Niin hyvä kuin tuo vanha sanonta onkin, myös kannustavuuden sisältävänä, mikäli yrittäjyyden vaarapaikoista ja karikoista keskustellaan, niin olisi Iineksen hyvä lukea, keväisin rantaan laitettava varoitusteksti sanoma "heikoista jäistä" ja ottamaan turvavälineet mukaansa koska, tunnustan minulle olevan jo 30-vuoden kokemus yrittäjyydestä ja sen suoma tietämys, vaikkapa täyden työpäivän mittaiseen väittelyyn mutu-tuntumaa vastaan, ilman googlausta ja turvallisuuden tunne, sanoa turvavälineille Kemppisen tavoin – apskeetti.

    VastaaPoista
  130. J. Jukola-Johnham25 helmikuuta, 2011 20:31

    Niin: etelä- ja länsi-Suomesta voisi muodostaa valtion nimellä Fennia. Siinä ei mitään määriteltäisi "kansallisesti", vaan jokainen joka haluaa voisi ilmoittua jäseneksi ehdolla, että hyväksyisi senhetkiset säännöt. Yhteisistä asioista päätettäisiin suoraan reaaliaikaisti kännykän avulla.

    Virallinen kieli olisi englanti, kuitenkin niin että kukin saa puhua kotioloissaan mitä haluaa. Perheet olisivat monikielisisä, monirotuisia ja moniuskontoisia.

    Identiteetin määrittelisi enemmänkin se, minkä kansainvälisen yrityksen palveluksessa kukin on.

    Sopeutumattomat persut voisivat siirtyä ihannevaltioonsa Suomioon. Heille annettaisiin punakynä, jolla he voisivat vetää joka paikkaan punaisia viivoja.

    Kiellettyjä aineita koulussa olisi historia.

    Urheilulajeista suosituimpia olisivat Finlandiassa sellaiset lajit, jotka soventuvat parhaiten televisioon ja joissa on agressiivisuutta (positiivinen merkitys) kuten esimerkiksi jääkiekko, amerikkalainen jalkapallo, raskaan sarjan nyrkkeily, sprinttihiihto ja pelleuimahyppy.

    Yksilön hyvyys ja hyödyllisyys määriteltäisiin nettiä hyväksi käyttäen uloslyöntimenetelmällä.

    Valuuttana Fenniassa olisi yksi "tellus", joka jakaantuisi sataan "tellinukseen".

    VastaaPoista
  131. Rajattomasta vielä sen verran, että ei E. V minunkaan korvissani erityisen kauniisti soi. (Eniten pidän Soila Sariolan ja Ahti Paunun äänestä.)

    Claptonia riensimme katsomaan nuorna tyttöinä olisiko ollut ihan 90 -luvun alussa.

    Jessus mikä karisma! Ei hän mikään varsinainen komistus ollut (ja meidän silmiimme "vanha mies"), mutta koko hänen olemuksensa uhkui viehätysvoimaa.

    Strassein (?) koristeltu kitaravyö välkehti tummanharmaata pukua vasten ja lahje lepatti ilmavasti jalan liikkeen mukaan niin kuin vain raskas silkki voi.

    Kappaleiden välissä hän sanoi "thank you" ja aloitti seuraavan kappaleen. Eleetöntä, ei minkäänlaista yleisön kosiskelua

    Olimme myytyjä!

    VastaaPoista
  132. Muistan Rajattomilta lähinnä vain joululaulut, Kuunkuiske, ja se Tonttu-rallatus tuntuu jotenkin yksioikoiselta, vaikka on jostain syystä suosittu radiokanavilla. Minulla on muutama laulu, joka saa aikaan ärtymystä, ja tämä Tonttu-laulu on yksi niistä. Toinen on Stellan Piste.

    Minä en kyllä nyt mitenkään voi hyväksyä Jukola-Johnhamin Fennia-näkemystä, koska siellä solkotetaan englantia ja koska identiteettikin on noin labiili, että mikä tahansa kv-yritys määrittää tämän tärkeän asian.

    Ja ettei historiaa saisi koulussa opettaa! Itsekin tässä juuri luen Zetterbergin Viron historiaa ja kertaan esihistoriallisen ajan kivi- ja metallikausia ja raskaan feodalismin aikoja. Jos tämä valistaa minua, valistaisi se myös fennialaisia.

    VastaaPoista
  133. Niin, asiasta toiseen . . .

    90-luku ja Viron historia näyttäytyy varsin erityneeltä mutta yllätys, yllätys, nykypäivä on "herran hallussa" eli reitti koko kansan hyvinvointiin on "hakusessa".

    VastaaPoista
  134. Täytyy vain toivoa, että virolainen nuoriso- ja muu markkinakulttuuri ei suuntautuisi niin Amerikkaa ja amerikkalaisuutta palvovaksi kuin Suomessa.

    VastaaPoista
  135. Tzei-tzein idea on kannatettava, mutta tuntuu jotenkin tutulta... Kas, totta tosiaan, tuhat vuotta sittenhän maa olikin jakautunut juuri noin.

    Etelässä ja lännessä rannikolla oli Suomi (ja Häme) sekä idässä ja pohjoisessa Saame.

    Edellisessä puhuttiin suomea - ärsyttävää sekakieltä, johon nuoriso oli omaksunut ihailemiensa germaanien ja balttien sanoja, äänteitä ja kiekauksia, yök.

    Saamessa puhuttiin alkuperäistä puhdasta saamea, kielistä kauneinta (josta "suomi" oli siis erkautunut etäisyyden ja vieraiden vaikutteiden takia paljon aiemmin.)

    Nykyään itäisen ja keskisen alueen asukkaat ovat turmeltuneet "suomalaisiksi", jotka mongertavat kukin tavallaan sitä "suomeaan" - ja puhdas saamenkieli soljuu enää vain pohjoisessa, jossa sitä viljelevät sen aikoinaan omaksunut etelänkansa, "saamelaiset".

    Historia toistaa itseään.

    VastaaPoista
  136. Tapsa on juonessa mukana. Tosin en ymmärrä miten historia toistaa itseään, vaikka häkeltäväähän se on kun seuraa nykyistä elämänmenoa.

    Historia on poistettava kun se on niin väärää. Se on korvattava tulevaisuusopilla.

    Amerikkalaisuudessa on meidän turvamme. Heikäläisiähän me jo olemme. Katselkaa ja kuunnelkaa.

    Mutta miten te ystävät määrittelette suomalaisuuden? Kenellä on oikeus tähän maahan? Onko meikäläisen poistuttava maisemista?

    J.J.J

    Ps
    Persuista puheen ollen. - Tulee mieleen se entinen autokauppias, joka sanoi että ei siinä mossessa mitään vikaa ole - mutta se käyttäjäkunta.

    VastaaPoista
  137. Historia toistaa itseään, koska ihminen käyttäytyy aina samalla tavalla.

    Vanhempana sen näkee itsekin, kun seuraa uusien polvien intoa & uhoa siitä, miten totuus on nyt ymmärretty lopullisesti ja maailma parannetaan kertakaikkisesti, aamen.

    Sukupolvi sukupolven perästä pettyy, koska vallankumous syö aina lapsensa ja idealistien jälkeen valtaan nousevat byrokraatit.

    Suuremmassa mittakaavassa se tarkoittaa juuri Tzeitzeitzein etc visioimaa Suomen jakautumista. Niitä on siis tapahtunut ennenkin, joten miksi ei tapahtuisi myöhemminkin.

    Kielenvaihtokin on nopea prosessi, se käy jopa yhdessä sukupolvessa. "Eivätkä lapset ymmärrä isiensä kieltä, eivätkä isät vaimojensa kieltä." 3. Hes. 18; 3-3.

    VastaaPoista
  138. Tässä onkin hyvä esitys tuo J. J. Johnhamin, tai siis mielenkiintoisia kysymyksiä. Harmi, että elämme hiljaisia hiihtoloman ja viikonlopun aikoja, ja nämä jäävät varmaan monelta huom aamatta.

    Tuo suomalaisuuskysymys on minusta sellainen, että siihen on jo vastaus. Kaikki syntyperäiset suomalaiset ovat tietenkin suomalaisia. Lisäksi ovat ne maahanmuuttajat, jotka ovat kotiutuneet tänne, aikovat pysyä täällä ja joille on myönnetty Suomen kansalaisuus.

    Olennaista onkin tarkastella asiaa astekysymyksenä. On eriasteista suomalaisuutta. On syntyperäistä ja haettua kansalaisuutta, paljasjalkaista ja uudempaa.

    Joku kotoutuu nopeasti tarpeellisiin maan tapoihin, joku ei koskaan, sydämeltään. Lakeihin tulee kaikkien kotoutua, ja tämä on selvää suurimmalle osalle maahanmuuttajia. Rikoksia tekevät jokuset maasta huolimatta.

    VastaaPoista
  139. Entäpä kun laki ja kulttuuri ovat ristiriidassa?

    Peräti Hesari on nyt havahtanut huomaamaan, että monikulttuurisuuden idylliin voi luikerrella kyitäkin: ns. kunnia- eli oikeammin häpeäkulttuurin kynsissä on lehden mukaan tuhansia nuoria tyttöjä Suomessakin.

    Hesarin mielestä kukaan ei kai ennen ole tullut ajatelleeksi tällaista uhkakuvaa.

    Niin - vastaan itse alun kysymykseeni: kulttuuri voittaa ja lainvalvojat levittelevät käsiään.

    VastaaPoista
  140. Hesarin jutusta puuttuivat kotoperäiset värivammaiset. Mitähän porukkaa ne ovat.

    Perussuomalaisia? (per definitionem)

    Eiköhän suhde mene jotenkin näin:

    1 täystuhomamu : 999 täystuhopersua

    VastaaPoista
  141. Kansallisuusmääritelmän sumeus on kyllä persujen peruskauraa.

    Joudun toteamaan, etten kuulu joukkoon ;-(

    Minne pakenen?

    VastaaPoista
  142. Minne pakenen, kysyy Tzei3.

    Vastaamme: Libyaan, Tunisiaan, Egyptiin, Irakiin, Afganistaniin, Somaliaan.

    Siellä on nykyisin tilaa ja sukupuolineutraalia monikulttuurisuutta arvostetaan.

    VastaaPoista
  143. Sieltä tuli jo lähtö, pyssyjen kanssa hätistelivat -jo toisen kerran.

    Mutta ne naiset, tummat ja tuliset, kiiluvat silmät tropiikin yössä!

    Kaikki män, muistot vaa jäi. Mie sit' vaa' ko'itonna kierrän ympär maalimaa.

    VastaaPoista
  144. Muistatko - oi zeizeizeize - kun kerran eksyimme Kuuban yöhön? Ja yritimme vislata taksia luoksemme?

    http://www.youtube.com/watch?v=NUZaq9polF4

    Meitähän oli noin 1/2 vähemmän kuin mitä oli. Kaiken näki n. kahtena. (Paitsi nuo kitaristit, ne näki kolmena.)

    VastaaPoista
  145. Oi, tämä Kuubalainen serenadi on mainio esitys! Se on blogissanikin jossain päin.

    Tanssi on koreografisesti mainio 50-luvun tuote, ja asustus kapellimestarin röyhelöhihoja myöten chic.

    VastaaPoista
  146. Sinulta Iines kukkanen minä tuon filmin varastin! Mutta paljon, paljon ennen elin itse sitä mitä tuossa kuvataan, ehkä vähän eri lailla. Totta! Maria Mallagone. Salud y pesetas y para gastarlas ... Menetin poikuuteni kaupungissa jonka nimi on Santos, Brasilia. (Se on São Paulon satamakaupunki. Kamala.)

    VastaaPoista
  147. En minä tiedä mitä te ajattelette? Minä olin pikkupoika kun menin Etelä-Amerikkaan. Siellä oli vuoria joita katselin ja ajattelin "ohoh". Oli siellä myös huoria jotka ottivat minut "siipiensä suojellukseen" ...

    En käsitä, vaikka kutitettaisiin höyhenellä,että mitä pahaa tässä oli? Multa vietiin mun poikuuteni, entäs sitten, sitten syötiin mansikoita. Maria Lu´cia Mallagone niitä kävi meille noutamassa. (Samaan aikaa minä kävin vessassa, siellä piti ROUSKISTA vaan tallata isojen luteitten päälle. Ja parvekkeella, kun kävi tupakalla, kuuli miten joka puolella ammuttiin. PAKS ja PAKS. Ei tehnyt mieli ulos. Ihmisiä kuoli joka puolella.)

    VastaaPoista
  148. Watkinsson oli muuten kotoisin Ypäjältä. Kyläsuutarin poika. (Ja hänen äitinsä piti kirjastoa. Ja... vaikka tämä nyt ei tähän millään lailla liity, niin Ypäjällä - sen lisäksi että siellä on paljon hevosia - on kummallinen linja-autoasema. Sen lattia on niin vino ettei koskaan tiedä kuinka monta pilsneriä on jo ottanut, tai onko ottanut yhtään?)

    Watkinsson, se täytyy myöntää, osasi laulaa. Monta kertaa kun istuttiin täkillä ja katseltiin reelingin yli paapuuriin, niin se alkoi laulaa luikutella. (Vaikka ei meillä skönellä hirveesti vapaa-aikaa ollut. Mutta oli sentään vähän.)

    VastaaPoista